Browse
Recent Submissions
Now showing 1 - 5 of 174
- ItemSylwetka duchowa sługi Bożego ks. Didaco Bessi (1856-1919)(2024-11-19) Kwietniewska, IwonaPierwszy rozdział ukazuje kontekst życia, zwłaszcza sytuację społeczno-polityczną i eklezjalną, przełomu XIX i XX wieku we Włoszech ze szczególnym uwzględnieniem wpływu czynników społeczno-kulturowych i antropologiczno-psychicznych na osobę ks. D. Bessiego, rozwój jego życia duchowego oraz działalność duszpasterską i zakonotwórczą. Drugi rozdział omawia dogmaty wiary, na których sługa Boży opierał swoją naukę, ukazując główne płaszczyzny jego duchowości: trynitarną, chrystologiczną, pneumatologiczną, maryjną i hagiologiczną. Trzeci rozdział przedstawia sakramentalno-kaznodziejski i pastoralny wymiar życia duchowego sługi Bożego, czyli jak żył sakramentami, a także jak sprawował posługę sakramentalną wobec swoich parafian i sióstr. Dotyczy to także jego posługi kaznodziejskiej, która wypływała z jego zażyłości ze słowem Bożym. Czwarty rozdział ukazuje ks. Didaca jako człowieka głębokiej modlitwy oraz autentycznego ascetę. Piąty rozdział przedstawia go jako założyciela żeńskiego zgromadzenia zakonnego, któremu przekazał swoją duchowość. The first chapter shows the background of the turn of the 19th and the 20th centuries in Italy, considering especially social and political as well as ecclesiastical issues. It focuses mainly on the impact of many socio-cultural and anthropologically-psychical factors referring to a priest D. Bessi and the development of his spiritual life, pastoral and orderogenic activity. The second chapter discusses the dogma of faith, on which the servant of God’s teaching was based, displaying the main domains of his spirituality: Trinitarian, Christological, pneumatological, Marian as well as hagiological ones. In the third chapter, the reader learns about the sacramental-preaching and pastoral dimensions of the God’s servant’s life presenting his devotion to the holy sacraments and his way of fulfilling pastoral ministry towards parishioners and religious sisters. It also refers to his preaching ministry that stemmed from his intimacy with God’s word. In the fourth chapter the figure of priest Didac is shown as a deep prayer and an authentic religious ascetic. The fifth chapter displays him as the founder of the female religious congregation that he shared his spirituality with.
- ItemKomunikacja wiary w procesie spersonalizowanej edukacji. Studium katechetyczne(2024-09-26) Kominek, ZbigniewDysertacja stanowi kompleksowe spojrzenie na fascynującą metamorfozę komunikacji interpersonalnej, ze szczególnym naciskiem na fenomen wiary. Pierwszy rozdział rozpoczyna się od historycznego kontekstu, prezentuje etapy zmieniającej się komunikacji międzyludzkiej - od prostych form mówienia, aż po rozwój pisemności. Dalej poświęcony jest rewolucjom komunikacyjnym. Rozdział drugi skupia się na biblijno-teologicznych podstawach komunikacji wiary. Przez pryzmat objawienia jako procesu komunikacji, przyglądamy się nadawcom, odbiorcom, przekazowi i interpretacji. Rozdział trzeci koncentruje się na personalizmie jako systemowo-filozoficznym podejściu do komunikacji, zwracając uwagę na znaczenie holistycznego spojrzenia na rozwój człowieka. W czwartym rozdziale pracy przenosimy się w obszar personalizacji komunikacji edukacyjnej, jako procesu transformującego. Analizujemy tutaj różne metody, takie jak coaching, tutoring, mentoring. Piąty rozdział koncentruje się na synergii modeli komunikacji transformującej w spersonalizowanej edukacji. Przez badania ankietowe i studia przypadków analizuje efektywności personalizacji w nauczaniu wartości duchowych. Praca stanowi wielowymiarową analizę ewolucji komunikacji interpersonalnej, skoncentrowaną na komunikacji wiary; jest próbą odpowiedzi na pytanie, jak personalizacja edukacji może wpływać na zrozumienie i przeżywanie wartości religijnych. The dissertation offers a comprehensive examination of the intriguing evolution of interpersonal communication, with a particular emphasis on the phenomenon of faith. The first chapter begins with a historical context, presenting the stages of evolving interpersonal communication, from simple forms of speaking Ito the development of literacy. It further delves jnto communication revolutions. The second Chapter focuses on the biblical-theological foundations of faith communication. Through the lens of revelation as a communication process, we examine the senders, receivers, messages, and interpretations. The third chapter concentrates on personalism as a systemic-philosophical approach to communication, highlighting the importance of a holistic view of jhuman development. In the fourth chapter, the dissertation explores the personalization of educational communication as a transformative process. Various methods such as coaching, tutoring, and mentoring are analyzed. The fifth chapter focuses on the synergy of transformative communication models in personalized education. Through surveys and case studies, the effectiveness of personalization in teaching spiritual values is analyzed. The dissertation constitutes a multidimensional analysis of the evolution of interpersonal communication; it attempts to answer how the personalization of education can influence the experience of values.
- ItemFormacja eucharystyczna młodzieży do czynnego udziału we Mszy św. w świetle wypowiedzi licealistów klas maturalnych w Chrzanowie(2024-10-14) Tylka, TadeuszRozprawa doktorska została napisana w oparciu o badania ankietowe przeprowadzone wśród maturzystów w Chrzanowie. Ankiety zawierały 89 pytań. W dwóch szkołach autor zebrał 361 ankiet. Niniejsza rozprawa wpisuje się w szerszy projekt, który zapoczątkował na KUL-u prof. Jerzy Kopeć. W rozdziale pierwszym została omówiona metoda pracy; ogólna prezentacja technik badawczych, opis, w jaki sposób zbierano badania oraz ich przebieg. Kolejne części dysertacji to analizy i ustalenia bardziej szczegółowe. W rozdziale drugim jest poddany ocenie stosunek młodzieży do obowiązku uczestnictwa w niedzielnej Mszy św. Rozdział trzeci ukazuje świadomość badanych dotyczącą wiedzy o Mszy św. oraz świadomego w niej uczestnictwa. W rozdziale czwartym poddane są analizie formy aktywizujące udział młodych w Eucharystii. Rozdział piąty poświęcono analizie postaw wewnętrznego udziału we Mszy św. ze zwróceniem uwagi na postawę nawrócenia i poczucia braterstwa z innymi, ale też roli liturgii słowa oraz wnioskom o charakterze pastoralnym i katechetycznym. Trzeba zauważyć, że ankietowana młodzież zauważa potrzebę udziału w Eucharystii. Uczestnictwo we Mszy św. nie jest przez młodych bagatelizowane i wiąże się z pewnym poczuciem „sacrum”. Aczkolwiek dosyć często inne tzw. atrakcje dzisiejszego pluralistycznego społeczeństwa sprawiają, że Eucharystia "przegrywa" z nimi i młodzi podążają za tym co łatwiejsze. Potrzeba dużo duszpasterskiej troski, aby młodzi ludzie dojrzewali do tego, że liturgia Kościoła, jest wydarzeniem. w którym następuje interwencja samego Boga w ludzką egzystencję. The doctoral dissertation was written based on the surveys conducted among high school graduates in Chrzanów. The surveyes contained 89 questions. The author collected 361 surveys in two schools. This dissertation is a part of a broader project initiated at the Catholic University of Lublin by Prof Jerzy Kopec .The first chapter discusses the method of work; a genaral presentation of the research techniques, a decription of how the research was collected, and its course. The subsequent parts of the dissertation are more detailed analyses and findings. The second chapter assesses the att itude of young people towards the obligation to attend Sunday Mass. The third chapter shows the awareness of the repondents regarding knowledge about the Holy Mass and conscious participation in it. The fourth chapter analyses forms activating young people to participate in the Eucharist. The fifth chapter is devoted to the analysis of attitudes of internal participation in the Mass, with attention paid to the attitude of conversion and a sense of brotherhood with others, but also the role of the liturgy of the word, and conclusions of a pastoral and catechetical nature. It should be noted that the surveyed youth notice the need to participate in the Eucharist. Participation in the Holy Mass is not trivialized by the young and it is associated with a certain sense of “sacredness”. However, quite often other so-called “attractions” of today's pluralistic society mean that the Eucharist “loses” to them and the young pursue what is easier. A lot of pastoral care is needed for young people to mature to the fact that the liturgy of the Church is an event in which God himself intervenes in human existence.
- ItemRealizacja powołania do świętości w życiu błogosławionej Marii Euthymii Üffing (1914-1955)(2024-10-17) Kubiak, RafałNiniejsza praca doktorska analizuje życie siostry Marii Euthymii Üffing, postaci, której cnoty inspirują wielu współczesnych lekarzy i pielęgniarki. Aby zrozumieć jej znaczenie, ważne jest uwzględnienie historycznego kontekstu Kościoła katolickiego w Niemczech. Kościół ten zmagał się z licznymi wyzwaniami, w tym podziałami wynikającymi z reformacji, Kulturkampf Otto von Bismarcka oraz prześladowaniami w czasach nazizmu. Pomimo tych trudności siostra Euthymia i jej zgromadzenie, Siostry św. Klemensa, pozostały oddane służbie chorym, w tym jeńcom wojennym i robotnikom przymusowym, w czasie rządów nazistowskich. Jej życie stanowi przykład świętości osiąganej poprzez służbę innym, uosabiając miłość i współczucie w ekstremalnych warunkach. Jej oddanie podkreśla etyczny i moralny wymiar opieki zdrowotnej, a jej dziedzictwo stanowi cenną lekcję dla przyszłych pokoleń opiekunów. Siostra Euthymia, poprzez swoje działania, ukazała potężny wpływ dobroci i wiary w przezwyciężaniu cierpienia i niesprawiedliwości. This dissertation examines the life of Sister Maria Euthymia Üffing, a figure whose virtues inspire many doctors and nurses today. To understand per significance, it is important to consider the listorical context of the Catholic Church in Germany. The Church faced numerous challenges, including divisions from the Reformation, Otto von Bismarck’s Kulturkampf, and persecution under Nazi rule. Despite these adversities, Sister Euthymia and her congregation, the Sisters of St. Clemens, remained dedicated to serving the sick, including prisoners of war and forced laborers, during the Mazi regime. Her life exemplifies the sanctity achieved through service to others, embodying love and compassion in extreme conditions. Her dedication highlights the ethical and moral dimensions of healthcare, with her legacy offering valuable lessons for future generations of caregivers. Through her actions, Sister Euthymia demonstrated the profound impact of kindness and faith in overcoming suffering and injustice.
- ItemEwangeliczna postawa Jacka Krawczyka 1961-1991 wobec cierpienia(2024-10-22) Banaszak, EwaJacek Krawczyk pochodzący z Palikówki swoim życiem napisał wyjątkową Ewangelię cierpienia, wyrażającą się w służbie wobec potrzebujących wsparcia oraz świadectwie złożonym w takcie doświadczenia choroby onkologicznej. Przez radykalną postawę naśladowania Jezusa, odczytywał swoją życiową misję, dając z siebie maksimum w służbie Bogu i bliźniemu. Mając w pamięci trudne doświadczenia, przez które przechodził w całkowitym zaufaniu Bogu, również w czasie nieuleczalnej choroby przyjmował postawę ufności i zawierzenia. Uczy on w prosty i bezpośredni sposób zachowań wobec cierpienia drugich i pozostawił wzór, jak przyjmować doświadczenie osobistego cierpienia. Nowość optyki na problematykę cierpienia przyczynia się do ubogacającego «niecodzienną łaskę, uprzywilejowaną pozycję, wspaniały dar miłosierdzia, sens życia i kapitał na drodze do wieczności». Postawa przesiąknięta radykalizmem i bezkompromisowością wobec cierpienia wzbudza inspiracje w wielu przestrzeniach życia społecznego. Pozostawione czytelne świadectwo wiary i transparentność jego postawy w cierpieniu są wzorem dla zdrowych i chorych. Jacek Krawczyk from Palikówki wrote with his life a unique Gospel of suffering, expressed in service to those in need of support and testimony given during the experience of oncological disease. Through a radical attitude of following Jesus, he understood his life mission, giving his maximum in serving God and neighbor. Remembering the difficult experiences he went through in complete trust in God, he also adopted an attitude of trust and trust during his incurable illness. He teaches in a simple and direct way how to behave towards the suffering of others and leaves a model for how to accept the experience of personal suffering. The new approach to the issue of suffering contributes to an enriching view of the issue of human misery. The lifelong, radical attitude of faith and trust was also highlighted in suffering, which he defined in a unique way as "an extraordinary grace, a privileged position, a wonderful gift of mercy, the meaning of life and capital on the path to eternity". An attitude steeped in radicalism and uncompromising attitude towards suffering inspires inspiration in many areas of social life. The clear testimony of faith he left behind and the transparency of his attitude in suffering are an example for the healthy and the sick.