Rozprawy doktorskie 2018- / dostęp ograniczony
Permanent URI for this collection
Prace doktorskie zamieszczone w tej kolekcji są dostępne wyłącznie w Archiwum Uniwersyteckim KUL, pod warunkiem, że autor udzielił KUL licencji na udostępnienie swojej rozprawy w siedzibie Archiwum. Zasady udostępniania określa: Regulamin udostępniania zasobu Archiwum Uniwersyteckiego KUL
Browse
Recent Submissions
- ItemOchrona małoletnich przed przekazami handlowymi w programach telewizyjnych(2025-06-23) Florczak, Marta MałgorzataCelem rozprawy jest zdiagnozowanie zagrożenia związanego z emitowaniem reklam w trakcie emisji w telewizji audycji dla dzieci, a następnie udzielenie odpowiedzi na pytania badawcze: czy obowiązujące regulacje prawne skutecznie chronią prawa małoletnich przed przekazami handlowymi? Co faktycznie wiedzie prym: dobro dziecka czy wynikające z zasady wolności działalności gospodarczej dążenie dysponentów mediów do maksymalizacji zysku, nawet jeżeli miałoby ono narażać ich na konsekwencje prawne? Czy konsekwencje finansowe ponoszone przez nadawców w przypadku stwierdzenia emisji reklam w telewizji w sposób sprzeczny z prawem są wystarczająco dolegliwe i skutecznie egzekwowane, by przynieść spodziewany efekt? Zagadnienie niwelowania oddziaływania przekazów handlowych na małoletnich reguluje przede wszystkim ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji wraz z aktami wykonawczymi. Ustawodawca w 2021 r. umożliwił jednak nadawcom przerywanie reklamami trwających dłuższej niż 60 minut audycji dla dzieci, wbrew interesowi małoletnich, kierując się interesem przedsiębiorcy. Problem badawczy pracy jest zatem istotny w kontekście zagwarantowania prezentowania pożądanych treści w telewizji. Przedmiotowa praca, a także opublikowane w niej wyniki przeprowadzonych badań własnych dotyczących emisji reklam w trakcie audycji dla dzieci, mogą stanowić refleksję nad powrotem do zakazu przerywania audycji dla dzieci reklamami. Powiązanie analizy stanu normatywnego z tymi badaniami umożliwiło zweryfikowanie wpływu zliberalizowania ochrony małoletnich widzów na zasadę dobra dziecka. The purpose of the dissertation is to diagnose the threat of commercials during television broadcasts for children, and then to answer the research questions: do current legal regulations effectively protect the rights of minors from commercial messages? Which actually leads the way: the welfare of the child or the desire of media owners, arising from the principle of freedom of business, to maximize profit, even if it were to expose them to legal consequences? Are the financial consequences borne by broadcasters if they are found to be broadcasting advertisements on television in an illegal manner sufficiently severe and effectively enforced to have the desired effect? Issues of leveling the impact of commercial messages on minors are primarily regulated by the Broadcasting Act of December 29, 1992, along with implementing acts. However, the legislature in 2021 allowed broadcasters to interrupt children's broadcasts lasting longer than 60 minutes with commercials, against the interests of minors, targeting the interests of the entrepreneur. The research problem of the work is therefore relevant to guaranteeing the presentation of desirable content on television. The work in question, as well as the results of the conducted own research on the broadcasting of commercials during children's programs, published in it, can reflect on the return to the ban on interrupting children's programs with commercials. Linking the analysis of the normative state with this research made it possible to verify the impact of liberalizing the protection of underage viewers on the principle of child welfare.
- ItemSanctification of the Romantic Relationship and its Quality in a Sample of Polish Heterosexual Couples in the Perspective of Mahoney’s Relational Spirituality Framework(2025-06-17) Tomaka, KamilThis cross-sectional and longitudinal research examined whether and how the sanctification of a romantic relationship was associated with its quality from the perspective of Mahoney’s Relational Spirituality Framework in a sample of Polish heterosexual couples. The quality of a romantic relationship was expressed as satisfaction and commitment. The mechanisms of these associations were also analyzed by including the satisfaction with sacrifice as a mediator. The study involved 405 Polish heterosexual married, cohabiting, and engaged couples who completed the Sanctification of Romantic Relationship/Marriage Scale, the Relationship Assessment Scale, the Commitment Level Subscale, and the Satisfaction with Sacrifice Scale three times in three three-month intervals. The analyses testing the direct hypotheses in the Actor–Partner Interdependence Models (APIM) and indirect ones in the Actor–Partner Interdependence Extended Mediation Models (APIMeM) were conducted using cross-sectional and longitudinal approaches. The findings revealed that women’s and men’s perceptions of their romantic unions as sacred are linked to their own and their partner’s greater relationship satisfaction and commitment in the “here and now” and long-term perspective (i.e., cross-sectional and longitudinal approaches, respectively). Satisfaction with sacrifice was a significant mediator of these associations, indicating that men’s sacrifice, especially in the long-term approach, is a more important predictor of greater satisfaction and commitment in the relationship for their own and their partners. Prezentowane przekrojowe i podłużne badania analizowały, czy i w jaki sposób uświęcenie związku romantycznego było związane z jego jakością w perspektywie koncepcji duchowości relacyjnej Mahoney. Badano polskie pary heteroseksualne. Jakość związku romantycznego została zoperacjonalizowana jako satysfakcja ze związku i zaangażowanie w relację. Badano także mechanizmy tych zależności poprzez uwzględnienie satysfakcji z poświęcenia się jako mediatora. W badaniu wzięło udział 405 polskich heteroseksualnych par – małżeńskich, żyjących w konkubinacie i narzeczeńskich, które wypełniły Skalę uświęcenia związku romantycznego/małżeństwa, Skalę oceny relacji, podskalę Zaangażowania oraz Skalę satysfakcji z poświęcenia trzykrotnie w trzymiesięcznych odstępach czasowych. Analizy testujące hipotezy bezpośrednie w modelach współzależności aktor-partner (APIM) i pośrednie w rozszerzonych modelach mediacji współzależności aktor-partner (APIMeM) przeprowadzono w podejściu przekrojowym i podłużnym. Otrzymane wyniki ujawniły, że postrzeganie przez kobiety i mężczyzn ich romantycznych związków jako „świętych” wiąże się z większą satysfakcją z relacji i zaangażowaniem u nich samych, jak i ich partnerów w perspektywie „tu i teraz” i długoterminowej (tj. odpowiednio w podejściu przekrojowym i podłużnym). Satysfakcja z poświęcenia była istotnym mediatorem tych zależności, wskazując, że poświęcenie mężczyzn, zwłaszcza w podejściu długoterminowym, jest istotniejszym wskaźnikiem większej satysfakcji i zaangażowania w związek dla nich samych i ich partnerek.
- ItemWspólnota Przyjaciele Oblubieńca jako środowisko formacji katolików świeckich. Studium teologicznopastoralne(2025-05-27) Maluszczak, MariuszWspólnota Przyjaciele Oblubieńca, będąca przedmiotem dysertacji, stanowi jedno z nowych środowisk, które skutecznie realizują misję powierzoną całemu Kościołowi. Uwzględnia przy tym współczesne wyzwania społeczno-kulturowe i religijne, charakterystyczne dla człowieka XXI wieku. Jej działalność skierowana jest do osób dorosłych i stanowi katolickie środowisko ewangelizacyjno-formacyjne. Wspólnota wpisuje się w nurt nowych wspólnot ewangelizacyjnych, będących owocem posoborowej wizji Kościoła communio. W pierwszym rozdziale opisano fundamenty Wspólnoty Przyjaciele Oblubieńca: źródła powstania, jej historię (począwszy od 2004 przez 2010, aż do 2024 roku) oraz strukturę. Drugi rozdział opisuje kolejno podstawy teologiczne formacji świeckich w tejże wspólnocie: chrystologiczne, pneumatologiczne i eklezjologiczne. Rozdział trzeci przedstawia zgodne z wizją Kościoła cele ogólne formacji świeckich oraz opisane trzy cele pośrednie mające prowadzić do osiągnięcia celów ogólnych. W czwartym rozdziale opisane zostały metody i środki formacji. Celem ostatniego rozdziału była ocena oraz wskazanie perspektyw rozwoju wspólnoty jako środowiska formacji katolików świeckich. The Friends of the Bridegroom Community, which is the subject of the dissertation, is one of the new communities that effectively carry out the mission entrusted to the whole Church. In doing so, it considers contemporary socio cultural and religious challenges characteristic of 21st century man. Its activities are aimed at adults and constitute a Catholic evangelization and formation environment. The Community is part of the trend of new evangelization communities, which are the fruit of the post-conciliar vision of the Church communio. The first chapter describes the foundations of the Friends o f the Bridegroom Community, the origins of its founding, its history (from 2004 through 2010, until 2024) and its structure. The second chapter describes in turn the theological foundations for the formation of the laity in this community: christological, pneumatological and ecclesioligical. The third chapter presents the general goals of lay formation in accordance with the Church's vision, and the three intermediate goals described to lead to the achievement of the general goals. The fourth chapter describes the methods and means of formation. The purpose of the last chapter was to evaluate and indicate the prospects for the development of the community as a formation environment for lay Catholics.
- ItemLa doble subtitulación de la herramienta Language Learning with Netflix y sus efectos en la adquisición y comprensión del léxico en contexto en estudiantes polacos de ELE(2022-11-16) López Martínez, LeticiaLa presente tesis doctoral tiene como objetivo averiguar si los subtítulos en dos lenguas (materna y meta), acompañados de unas instrucciones concretas basadas en la repetición, son un recurso útil para mejorar el aprendizaje del vocabulario de los alumnos polacos de ELE. El trabajo consta de una introducción que va seguida de 5 capítulos, la bibliografía, los anexos y un resumen. Los dos primeros capítulos se centran en exponer el marco teórico y el estado de la cuestión. El tercero se ocupa de la metodología de la investigación. En él se exponen las tres hipótesis y las preguntas a la investigación para después pasar a hablar de la herramienta que usamos en nuestro estudio, Language Learning with Netflix, que permite la doble subtitulación y defiende una mejora en la adquisición lingüística con el uso del manual de instrucciones que propone, que se apoya en la repetición de escenas. El cuarto y último capítulo antes de las conclusiones está dedicado al análisis de resultados. Las tres hipótesis quedaron comprobadas y confirmadas a la luz de los hallazgos de la investigación. La hipótesis 1 demostró que todos los informantes mejoraron su conocimiento del léxico meta tras el visionado; la hipótesis 2 manifestó que el uso del manual (que se apoya en la repetición de escenas con subtitulado en las dos lenguas) potenció el reconocimiento del léxico meta y su significado; y la tercera y última hipótesis, por su parte, también quedó constatada: de nuevo, el grupo de visionado activo mostró mejores resultados que el grupo de visionado pasivo en el cuestionario postvisionado 2, donde el objetivo era el uso de las unidades léxicas meta en contexto. En el capítulo 5 se pueden observar las conclusiones obtenidas tras el análisis de resultados y se detallan las investigaciones futuras. The present doctoral thesis aims to find out if subtitles in two languages (mother tongue and target language), accompanied by instructions based on repetition, are a useful resource in order to improve vocabulary acquisition by Polish students of Spanish language. This dissertation consists of an introduction followed by 5 chapters, bibliography, annexes and a summary. The first two chapters focus on exposing the theoretical framework and the state of the art. The third deals with the methodology. It exposes the three hypotheses and the questions and then move on to the tool we use in our study, Language Learning with Netflix, which allows double subtitling and defends an improvement in the linguistic acquisition with the use of instructions they propose, which relies on the repetition of scenes. The fourth and last chapter before the conclusions is dedicated to the analysis of results. The three hypotheses were proven and confirmed in the light of the research findings. Hypothesis 1 showed that all informants improved their knowledge of the target lexicon after viewing; Hypothesis 2 said that the use of the manual (which is based on the repetition of scenes with subtitling in the two languages) enhanced the recognition of the target lexicon and its meaning; And the third and last hypothesis, meanwhile, was also verified: again, the active viewing group showed better results than the passive viewing group in the post-viewing questionnaire 2, where the objective was the use of the target lexical units in context. In Chapter 5 the conclusions obtained after analyzing the results can be observed and future investigations are detailed.
- ItemPolsko-rosyjski projekt leksykograficzny: teatr, opera, muzyka. Od badań metaleksykograficznych do autorskiej koncepcji słownika(2022-09-30) Parafińska-Korybska, EwelinaNadrzędnym celem niniejszej rozprawy było stworzenie polsko-rosyjskiego słownika specjalistycznego z zakresu teatru, opery i muzyki. Jako cel pomocniczy wyznaczono przygotowanie koncepcji metodologicznej takiego autorskiego słownika. Punktem wyjścia do pracy nad nim było zauważenie luki w dwujęzycznej leksykografii specjalistycznej w tej dziedzinie. Leksyka dotycząca badanych dziedzin występuje ponadto w różnego rodzaju tekstach kultury, np. w wywiadach, powieściach, biografiach, artykułach, filmach i in. Wiele takich tekstów jest tłumaczonych na inne języki, w tym, naturalnie, na język rosyjski. Potrzeba przekładu rodzi zatem konieczność powstawania rzetelnych opracowań leksykograficznych, które ułatwiłyby ten proces. Postawione cele wymagały wykonania określonych zadań, które zrealizowano w poszczególnych częściach pracy. The paramount objective of this thesis was the creation of a Russian-Polish specialist dictionary covering the areas of theatre, opera and music. Preparing a methodological concept of such a proprietary dictionary constituted an indirect goal. The starting point for creating the dictionary was observing the gap in bilingual specialist lexicography related to this area. Lexis concerning the domains researched can moreover be found in different types of texts of culture, e.g. in interviews, novels, biographies, articles, movies and others. Many such texts are translated into other languages, including, quite understandably, Russian. The need for translation, therefore, necessitates the creation of reliable lexicographical studies, which would facilitate this process. The set objectives required performing specific tasks completed in individual parts of the thesis.