Rozprawy doktorskie 2018- / dostęp ograniczony
Permanent URI for this collection
Prace doktorskie zamieszczone w tej kolekcji są dostępne wyłącznie w Archiwum Uniwersyteckim KUL, pod warunkiem, że autor udzielił KUL licencji na udostępnienie swojej rozprawy w siedzibie Archiwum. Zasady udostępniania określa: Regulamin udostępniania zasobu Archiwum Uniwersyteckiego KUL
Browse
Recent Submissions
Now showing 1 - 5 of 326
- ItemSylwetka duchowa sługi Bożego ks. Didaco Bessi (1856-1919)(2024-11-19) Kwietniewska, IwonaPierwszy rozdział ukazuje kontekst życia, zwłaszcza sytuację społeczno-polityczną i eklezjalną, przełomu XIX i XX wieku we Włoszech ze szczególnym uwzględnieniem wpływu czynników społeczno-kulturowych i antropologiczno-psychicznych na osobę ks. D. Bessiego, rozwój jego życia duchowego oraz działalność duszpasterską i zakonotwórczą. Drugi rozdział omawia dogmaty wiary, na których sługa Boży opierał swoją naukę, ukazując główne płaszczyzny jego duchowości: trynitarną, chrystologiczną, pneumatologiczną, maryjną i hagiologiczną. Trzeci rozdział przedstawia sakramentalno-kaznodziejski i pastoralny wymiar życia duchowego sługi Bożego, czyli jak żył sakramentami, a także jak sprawował posługę sakramentalną wobec swoich parafian i sióstr. Dotyczy to także jego posługi kaznodziejskiej, która wypływała z jego zażyłości ze słowem Bożym. Czwarty rozdział ukazuje ks. Didaca jako człowieka głębokiej modlitwy oraz autentycznego ascetę. Piąty rozdział przedstawia go jako założyciela żeńskiego zgromadzenia zakonnego, któremu przekazał swoją duchowość. The first chapter shows the background of the turn of the 19th and the 20th centuries in Italy, considering especially social and political as well as ecclesiastical issues. It focuses mainly on the impact of many socio-cultural and anthropologically-psychical factors referring to a priest D. Bessi and the development of his spiritual life, pastoral and orderogenic activity. The second chapter discusses the dogma of faith, on which the servant of God’s teaching was based, displaying the main domains of his spirituality: Trinitarian, Christological, pneumatological, Marian as well as hagiological ones. In the third chapter, the reader learns about the sacramental-preaching and pastoral dimensions of the God’s servant’s life presenting his devotion to the holy sacraments and his way of fulfilling pastoral ministry towards parishioners and religious sisters. It also refers to his preaching ministry that stemmed from his intimacy with God’s word. In the fourth chapter the figure of priest Didac is shown as a deep prayer and an authentic religious ascetic. The fifth chapter displays him as the founder of the female religious congregation that he shared his spirituality with.
- ItemAktywność fizyczna i społeczna seniorów w Małopolsce - studium pedagogiczne(2024-11-18) Rokicki, AndrzejTematyka niniejszej rozprawy dotyczy aktywności fizycznej i społecznej seniorów w Małopolsce. W rozdziale I zostało opisane postrzeganie starości w kontekście historycznym, począwszy od starożytnej Grecji i Rzymu aż do czasów współczesnych, a także przedstawiono starość w ujęciu indywidualnym oraz społecznym. W rozdziale II omówiono teorie potrzeb seniorów oraz ich zmieniającą się specyfikę związaną z bardzo szybko następującymi zmianami technologicznymi, rodzinnymi, które zachodzą w społeczeństwie. W rozdziale III został omówiony stan zdrowia seniorów w Polsce, który jest kluczowym zagadnieniem przy podejmowaniu przez nich różnego rodzaju aktywności. Połączenie aktywności społecznej i fizycznej jest fundamentalnym i pozytywnym elementem dla kompleksowego zdrowia seniorów. W IV rozdziale została przedstawiona koncepcja metodologiczna badań własnych, zawierająca przedmiot badań, cele, zmienne, wskaźniki, hipotezy badawcze. W rozdziale tym zostały uwzględnione także metody, techniki, narzędzia badawcze, dobór grupy oraz strategia badań pedagogicznych. Badania zostały pogłębione dzięki analizie biogramu osoby aktywizującej seniorów w małej miejscowości. W rozdziale V opisano wyniki podjętych badań w kwestii sposobów i form aktywizowania seniorów w sferze fizycznej i społecznej. Wykorzystane metody i strategie badawcze miały za zadanie stworzenie holistycznego obrazu procesu aktywizacji seniorów w Małopolsce, pozwalającego na opracowanie autorskiego modelu pracy z seniorami. The subject of this dissertation concerns the physical and social activity of seniors in Małopolska. Chapter I describes the perception of old age in the historical context, from ancient Greece and Rome to modern times, and presents old age in individual and social terms. Chapter II discusses the theories of the needs of seniors and their changing specificity related to the very quickly occurring technological and family changes that take place in society. Chapter III discusses the health condition of seniors in Poland, which is a key issue when undertaking various types of activities. The combination of social and physical activity is a fundamental and positive element for the comprehensive health of seniors. Chapter IV presents the methodological concept of own research, including the subject of research, objectives, variables, indicators, research hypotheses. This chapter also includes methods, techniques, research tools, group selection and pedagogical research strategy. The research was deepened thanks to the analysis of the biography of a person activating seniors in a small town. Chapter V describes the results of the research undertaken on the methods and forms of activating seniors in the physical and social sphere. The research methods and strategies used were aimed at creating a holistic picture of the process of activation of seniors in Małopolska, allowing for the development of an original model of working with seniors.
- ItemWpływ zaburzeń seksualnych na możliwość zawarcia małżeństwa kanonicznego(2024-11-19) Michałowska, Daria„Bóg wiedział, że wszystko co uczynił, było dobre” - w nauczaniu Kościoła Katolickiego. Kościół, odwołując się do pierwotnej doskonałości, analizuje zjawiska współczesne, w tym seksualność człowieka. Rozdział pierwszy omawia rozwój seksualności od okresu prenatalnego po dorosłość, uwzględniając aspekty biologiczne, psychospołeczne, duchowe i religijne oraz teorie rozwoju psychoseksualnego. Drugi rozdział skupia się na małżeństwie kanonicznym, jego teologicznym i prawnym ujęciu, przygotowaniu do zawarcia małżeństwa oraz przyczynach jego nieważności. Omówiono również znaczenie aktu płciowego dla dopełnienia małżeństwa. Trzeci rozdział przedstawia zaburzenia seksualne sklasyfikowane w ICD-11, takie jak obniżenie pożądania seksualnego, zaburzenie podniecenia seksualnego, zaburzenia erekcji, anorgazmię, zaburzenia parafiliczne oraz kompulsywne zachowania seksualne. Analiza prawa kanonicznego, psychologii i medycyny potwierdza, że zaburzenia seksualne mogą wpływać na możliwość zawarcia małżeństwa kanonicznego oraz stanowić podstawę do stwierdzenia jego nieważności, wpływając na zdolność do realizacji obowiązków małżeńskich oraz pełne zrozumienie i akceptację natury małżeństwa. “God saw that everything He had made was good” - in the teachings of the Catholic Church. The Church, referring to the original perfection, analyzes contemporary phenomena, including human sexuality. The first chapter discusses the development of sexuality from the prenatal period to adulthood, considering biological, psychosocial, spiritual, and religious aspects, as well as theories of psychosexual development. The second chapter focuses on canonical marriage, its theological and legal framework, preparation for marriage, causes of nullity, and dispensation from a consummated but invalid marriage. The significance of the sexual act in completing the marriage is also discussed. The third chapter presents sexual disorders classified in ICD-11, such as hypoactive sexual desire disorder, sexual arousal disorder, erectile dysfunction, anorgasmia, paraphilic disorders, and compulsive sexual behaviors. The analysis of canon law, psychology, and medicine confinns that sexual disorders can impact the possibility of entering a canonical marriage and can serve as grounds for declaring its nullity, affecting the ability to fulfill marital obligations and the full understanding and acceptance of the nature of marriage.
- ItemŚmierć kobiet w tragedii greckiej okresu klasycznego(2024-11-22) Szmajdziński, MariuszW utworach Ajschylosa, Sofoklesa i Eurypidesa utrata życia któregoś z bohaterów jest często spotykanym motywem. Tragicy greccy ukazali proces, motywację i okoliczności towarzyszące śmierci występującej postaci i reakcje innych. Prezentowana dysertacja koncentruje się na ukazaniu śmierci kobiet. W tragedii greckiej umiera wiele kobiet. Zostały one zamordowane (Kasandra, Klitajmestra, Megara, Glauke), popełniły samobójstwo (Leda, Dejanira, Euadne, Fedra, Jokasta, Antygona, Eurydyka, córki Kekropsa), złożono je w ofierze (Ifigenia, Polyksena, Makaria, córki Erechtheusa), dobrowolnie oddały swoje życie (Alkestis). To stało się podstawą do podzielenia badanych tekstów na cztery rozdziały. Posłużono się w nich analizą krytyczno-literacką, statystyczną, syntagmatyczną, komparatystyczną i kontekstualną. Omówiono także proces narracyjny, kontekst historyczny, kulturowy i religijny. Synteza omawianego zagadnienia została przedstawiona w ostatnim rozdziale. Celem ukazania śmierci kobiet w tragedii greckiej jest: (1) Ajschylos ostrzega w ten sposób przed popełnieniem zbrodni; (2) Sofokles, podkreślając szlachetne pochodzenie bohaterek swoich tragedii, ukazuje, że życie w hańbie jest dla nich nie do zniesienia i dlatego popełniają samobójstwo; (3) Eurypides gloryfikuje poświęcenie swojego życia dla dobra innych, a w jego utworach na taką ofiarę są gotowe przede wszystkim kobiety. In the works of Aeschylus, Sophocles and Euripides the loss of life of one of the characters is a common motif. The Greek tragedians showed the process, motivation and circumstances surrounding the death of a character and also the reactions. The presented dissertation focuses on showing the death of women. Many women die in the Greek tragedies. They were murdered (Casandra, Clytemnestra, Megara, Glauke), they committed suicide (Leda, Deianira, Euadne, Phaedra, Jocasta, Antigone, Eurydice, Cecrops’ daughters), they were sacrificed (Iphigenia, Polyxena, Macaria, Erechtheus’ daughters) or voluntarily gave their lives (Alcestis). This became the basis for dividing the examined texts into four chapters. They use literary-critical, statistical, syntagmatic, comparative and contextual analysis, as well as the narrative process, historical, cultural and religious context. The synthesis of the discussed issue is presented in the last chapter. The purpose of showing the death of women in Greek tragedy is: (1) Aeschylus thus warns against committing a crime; (2) Sophocles, emphasizing the noble origins of the heroines of his tragedies, shows that living in disgrace is unbearable for them, and therefore they commit suicide; (3) Euripides glorifies sacrificing one's life for the good of others, and in his works it is women who are most ready for such a sacrifice.
- ItemPosługa słowa Bożego w synodach diecezji lubelskiej(2024-11-13) Wronowski, RobertPrzeanalizowano historyczne, teologiczne i jurydyczne uwarunkowania genezy synodu diecezjalnego, kodyfikację regulującą zakres uprawnień, kanoniczną koncepcję wraz z procedurami synodalnymi. Wskazano na ustawodawstwo synodalne Diecezji Lubelskiej z lat: 1928, 1939 (projekt), 1977-1985 w kontekście przygotowania, przebiegu i zasadniczej tematyki. Wymieniono i przeanalizowano przesłanki teologiczne odnoszące się do przepowiadania (chrystocentryzm, biblijność, podmiot, obowiązek, skuteczność, istota, przedmiot, cel). Zwrócono uwagę na kaznodzieję (formacja i postawa) i słuchacza (preferencje, oczekiwania, uwarunkowania społeczne i cywilizacyjne). Scharakteryzowano formy przepowiadania (katechizmowe, ewangelizacyjne), wskazując na wyjątkowość homilii (integralna część mszalnej liturgii słowa). Odniesiono się do okoliczności przepowiadania w kontekście zaleceń synodalnych. Wskazano na uwarunkowania katechezy, jej naturę, funkcję i specyfikę oraz walory ewangelizacyjne i chrystocentryczne. Podkreślono znaczenie jej systematyczności i metodyczności. Przeanalizowano koncepcję katechezy pod względem określenia jej celu, przekazywanych treści, metod, organizacji nauczania. Wskazano na różnice zakresów odpowiedzialności za katechizację w strukturach Diecezji Lubelskiej. Przeanalizowano zapisy statutowe odnoszące się do katechizacji grup wiekowych (rodzina, dzieci, młodzież, dorośli, osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz katechezy sakramentalnej (formacja, przygotowanie). The historical, theological, and juridical conditions for the genesis of the diocesan synod, along with the codification regulating the scope of authority, the canonical concept, and the synodal procedures were analyzed. The synodal legislation of the Diocese of Lublin from the years 1928, 1939 (draft), and 1977-1985 was indicated in the context of preparation, proceedings, and general main themes. The theological premises relating to preaching were listed and analyzed (Christocentrism, biblicity, effectiveness, essence, object, purpose). Attention was paid to the preacher (formation and attitude) and the listener (preferences, expectations, social and civilizational conditions). The forms of preaching (catechetical, evangelical) were characterized, highlighting the uniqueness of the homily (an integral part of the Mass's liturgy of the word). The circumstances of preaching were considered in the context of synodal recommendations. The conditions of catechesis were outlined, including its nature, function, and specificity, as well as its evangelizing and Christocentric values. The importance of its systematic and methodical nature was emphasized. The concept of catechesis was analyzed in terms of defining its objectives, content, methods, and organization of teaching. Differences in the scope of responsibility for catechesis within the structures of the Diocese of Lublin were noted. Statutory provisions relating to the catechesis of different age groups (family, children, youth, adults, individuals with special educational needs) and sacramental catechesis (formation, preparation) were examined.