Rozprawy doktorskie 2018- / dostęp otwarty
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
- ItemDziałalność oświatowa liceów katolickich w Lublinie w latach 1989-2019(2025-06-16) Krzyżanowska, UrszulaDysertacja przedstawia rekonstrukcję i analizę działalności oświatowej katolickich liceów w Lublinie w latach 1989-2019 – zagadnienie wcześniej nieeksplorowane. W tym czasie na terenie miasta funkcjonowały cztery licea katolickie – dwa z nich wciąż istnieją, dwa zostały zlikwidowane. Każda szkoła prowadzona była przez inny organ, co wpływało na jej aktywność. W celu zwiększenia wartości poznawczej pracy zdecydowano się na triangulację metod. Podstawą przeprowadzonych badań była analiza dokumentów. Drugą, komplementarną część badań stanowiły wywiady z dyrektorami, nauczycielami i uczniami. Rozprawa ma układ problemowo-chronologiczny. Podstawy teoretyczne zaprezentowano w pierwszych dwóch rozdziałach. Pierwszy zawiera rozstrzygnięcia natury definicyjnej. Drugi omawia dzieje oraz aktualną sytuację szkolnictwa katolickiego w Polsce. Kolejne partie pracy przedstawiają wyniki przeprowadzonych badań empirycznych. Rozdział trzeci ukazuje początki badanych placówek oraz charakterystykę organów prowadzących. W rozdziale czwartym opisano społeczność nauczycielską. Społeczność uczniowską ukazano w rozdziale piątym. Rozdział szósty traktuje o pracy dydaktycznej. Ostatni, siódmy rozdział naświetla wychowanie i jego patriotyczno-religijny wymiar. Pracę zamykają konkluzje, bibliografia oraz aneksy z kwestionariuszami wywiadów. The dissertation presents a reconstruction and analysis of the educational activities of Catholic secondary schools in Lublin in the period 1989-2019 - a previously unexplored subject. At the time, there were four Catholic secondary schools in the city - two of which still exist, two of which have been closed down. Each school was run by a different body, which affected its performance. In order to increase the cognitive value of the work, it was decided to triangulate the methods. The basis of the research conducted was document analysis. The second, complementary part of the research consisted of interviews with principals, teachers and students. The dissertation has a problem-chronological layout. The theoretical basis is presented in the first two chapters. The first chapter contains definitions. The second discusses the history and current situation of Catholic education in Poland. The next parts of the work introduce the results of conducted empirical research. The third chapter discusses the beginnings of the educational institutions under study and the characteristics of their governing bodies. The fourth chapter depicts the teaching community. The student community is portrayed in the fifth chapter. The sixth chapter deals with teaching and learning. The last, seventh chapter explores rearing and its patriotic-religious dimension. The work is completed with conclusions, a bibliography and appendices with interview questionnaires.
- ItemKształcenie akademickie osadzonych jako czynnik warunkujący nadzieję na sukces zawodowy. Studium przypadku osadzonych w areszcie śledczym w Lublinie(2025-06-23) Kulik, PiotrCelem przedstawionej pracy jest analiza kształcenia akademickiego jako czynnika warunkującego nadzieję za sukces zawodowy osadzonych w Areszcie Śledczym w Lublinie, w świetle literatury i wyników własnych badań empirycznych oraz nakreślenie teoretycznych i praktycznych wskazań w tym zakresie. Podjęty temat jest uzasadniony wieloma argumentami: - brakiem szczegółowych badań w tym zakresie, - przemianami w resocjalizacji na przestrzeni ostatnich lat, - doświadczeniami w kraju, w zakresie akademickiego kształcenia osadzonych. W kontekście tak sformułowanego celu pracy wyodrębniono cel teoretyczny, empiryczny i praktyczny. Celem teoretycznym jest ukazanie związków i zależności między kształceniem akademickim osadzonych a nadzieją na sukces zawodowy, po odbyciu kary pozbawienia wolności. Natomiast celem empirycznym jest: Po pierwsze: poznanie związków i zależności między cechami osobowości osadzonych a poziomem i wymiarami nadziei na sukces zawodowy; Po drugie: poznanie związków i zależności między cechami osobowości osadzonych a ich hierarchią celów życiowych; Po trzecie: poznanie jak kształcenie akademickie warunkuje nadzieję na sukces zawodowy osadzonych. Celem praktycznym jest sformułowanie wniosków i wskazówek, które mogą wykorzystać funkcjonariusze Służby Więziennej, w pracy resocjalizacyjnej i penitencjarnej, z osadzonymi w zakładach karnych i aresztach śledczych. Dysertacja ma trójdzielną strukturę z podziałem na część teoretyczną, metodologiczną oraz poświęconą prezentacji i interpretacji wyników badań własnych. The aim of the presented work is to analyze academic education as a factor, conditioning the hope for professional success of prisoners in the Sledezy Prison, in the light of this literature, the results of our own empirical research and the outline of theoretical and practical guidelines in this area. The topic is justified by many arguments: - lack of detailed research in this area, - changes in resocialization in recent years, - experiences in the country in the field of academic education of prisoners. In the context of the thus formulated work, a theoretical, empirical and practical aim was distinguished. The theoretical aim is to show the connections and dependencies between the academic education of prisoners and the hope for professional success after serving a sentence of imprisonment. The empirical goal is: Firstly, to learn about the connections and dependencies between the personality traits of prisoners and the level and dimensions of hope for professional success. Secondly, to learn about the connections and dependencies between the personality traits of prisoners and their hierarchy of life goals. Thirdly, to learn how academic education conditions the hope for professional success of prisoners. The practical goal is to formulate conclusions and guidelines that can be used by officers of the Prison Service in their resocialization and penitentiary work with prisoners in Penitentiary Institutions and Detention Centers. The dissertation has a tripartite structure divided into a theoretical, methodological and a part devoted to the presentation and interpretation of the results of the author's own research. The theoretical part consists of four chapters.
- ItemSymbol w "De mysteriis" Jamblicha z Chalkis(2025-06-18) Ładziński, AntoniRozprawa dotyczy pojęcia symbolu w "De mysteriis" Jamblicha. We wstępie przestawione są dotychczasowy stan badań, metoda pracy oraz problem badawczy. Rozdział I pracy przedstawia typologię symboli u Jamblicha oraz tradycje religijno-filozoficzne, które miały wpływ na filozofa. Zostały wyróżnione trzy rodzaje symboli: mimetyczny, wróżebny oraz teurgiczny. Wśród dawniejszych filozofów największy wpływ na teorię symbolu mimetycznego mieli Platon, Plotyn i Porfiriusz, a na teorię symbolu wróżebnego - stoicy. Na teorię symbolu teurgicznego pewien wpływ miały Wyrocznie Chaldejskie, kulty misteryjne oraz filozofia pitagorejska. W rozdziałach II i III zostają omówione odpowiednio symbole mimetyczne oraz wróżebne. Rozdział IV poświęcony jest relacjom pomiędzy symbolem teurgicznym a problematyką poznania u Jamblicha. W rozdziale V symbol teurgiczny zostaje ujęty z perspektywy partycypacji bytu oraz teorii duszy Jamblicha. Konkluzje zawierają syntezę badań: trzy rodzaje symbolu partycypują w boskości w różnym stopniu: mimetyczny w wiedzy, wróżebny w wiedzy i mocy, a teurgiczny w samej mocy. Symbol pełni bardzo istotną funkcję w myśli Jamblicha i spaja różne obszary jego filozofii. Teoria Jamblicha jest nowatorska, proponuje bowiem drogę do zbawienia całkowicie zależną od bogów. Pracę kończy omówienie znaczenia teorii Jamblicha dla współczesnej filozofii oraz realizacji celów badawczych. The dissertation concerns the concept of symbol in Iamblichus' "De mysteriis". The introduction presents the current state of research, the work method and the research problem. Chapter I of the work presents the typology of symbols in Iamblichus and the religious and philosophical traditions that influenced the philosopher. Three types of symbols have been distinguished: mimetic, divinatory and theurgical. Among the older philosophers, the greatest influence on the theory of the mimetic symbol was Plato, Plotinus and Porphyry, and the theory od the divinatory symbol - the Stoics. The theory of the theurgical symbol was influenced to some extent by the Chaldean Oracles, mystery cults and Pythagorean philosophy. In chapters II and III, mimetic and divinatory symbols are discussed, respectively. Chapter IV is devoted to the relationship between the theurgical symbol and the issue of knowledge in Iamblichus. In chapter V, the theurgical symbol is presented from the perspective of the participation of being and Iamblichus' theory of the soul. The conclusions provide a synthesis of the research: three types of symbol participate in divinity to varying degrees: mimetic in knowledge, divinatory in knowledge and power, and theurgical in power itself. The symbol plays a very important role in Iamblichus' thought and unites various areas of his philosophy. Iamblichus's theory is innovative because it proposes a path to salvation that is completely dependent on the gods. The work ends with a discussion of the importance of Iamblichus's theory for contemporary philosophy and the implementation of research goals.
- ItemŹródła idei „nowego człowieka” i „nowego społeczeństwa” w Rosji i Związku Sowieckim do 1929 r.(2025-06-06) Piekara, JędrzejW swojej rozprawie doktorskiej badam genezę bolszewickiego wyobrażenia o „nowym człowieku” i „nowym społeczeństwie” oraz sposób, w jaki te idee wpływały na życie społeczne, kulturalne i polityczne w Rosji Radzieckiej i Związku Sowieckim w latach dwudziestych. Stawiam tezy o utopijności marksizmu, komunizmu i bolszewizmu, które, choć odżegnywały się od utopijności, były nią przesiąknięte. Wywodzę tę utopijność z połączenia tradycyjnej myśli utopijnej (Platon, Morus, Campanella) z ideałami rewolucji francuskiej. Marksizm traktuję jako cezurę w ruchu utopijnym, łączącą utopijne wyobrażenia społeczne z nauką i działaniem politycznym. Prefiguracje komunizmu wiążę z szeroką kategorią „ideologii socjalistycznych”, obejmujących m.in. chrześcijaństwo i klasyczne utopie. Analizuję teorię marksistowską, dorobek kulturowy oraz praktykę polityczną, ukazując, jak postulat „nowego człowieka” wyrastał z europejskiej tradycji utopijnej. Bolszewicy, kreując wizję nowego świata, czerpali z chrześcijaństwa, Platona, utopistów i oświecenia. ZSRR był pierwszym krajem, który próbował realizować aktywny utopizm polityczny. Pracę kończę na roku 1929, kiedy wraz z objęciem władzy przez Stalina kończy się „romantyczna epoka” komunizmu, ustępując miejsca realizmowi socjalistycznemu i likwidacji utopijności niezwiązanej z kultem jednostki. In my doctoral dissertation, I examine the origins of the Bolshevik conception of the "new man" and "new society" and how these ideas in fluenced social, cultural, and political life in Soviet Russia and the Soviet Union during the 1920s. I argue that Marxism, communism, and Bolshevism, while officially distancing themselves from utopianism, were deeply imbued with it. I trace this utopianism to the fusion of traditional utopian thought (Plato, More, Campanella) with the ideals of the French Revolution. I regard Marxism as a turning point in the utopian movement, combining utopian social visions with science and political action. I connect the precursors of communism with the broad category of "socialist ideologies," which include Christianity and classical utopias. I analyze Marxist theory, cultural contributions, and political practice, showing how the vision of the "new man" grew out of European utopian traditions. The Bolsheviks, in creating their vision of a new world, drew from Christianity, Plato, utopian thinkers, and Enlightenment ideals. The USSR was the first country to attempt the realization of active political utopianism.
- ItemPostrzeganie wartości macierzyństwa w procesie resocjalizacji skazanych kobiet(2025-05-26) Brzezińska, AnnaPrezentowana dysertacja doktorska podejmuje zagadnienie resocjalizacji kobiet, będących jednocześnie matkami małych dzieci i odbywających karę w polskich zakładach karnych. Z założenia dysertacja została ograniczona do pewnych zasobów, które decydują o niewątpliwych potrzebach (oglądu świata - archeologii życia, warunkujących cele życia, bądź warunkujące sens i jakość życia matki). Macierzyństwo jest czymś, co łączy wszystko razem. Dysertacja w swej materii obejmuje cztery podstawowe obszary badawcze: resocjalizację, wychowanie resocjalizujące, matki i dzieci oraz macierzyństwo. Przedmiotem rozprawy jest badanie możliwości rozwojowej i resocjalizacyjnej skazanych kobiet, będących jednocześnie matkami wychowującymi w więzieniu swoje dzieci. W czasie tworzenia modelu badawczego pamiętałam, iż inny przedmiot badania może narzucać metoda ilościowa, inny zaś metoda jakościowa. Zostało to zaprezentowane w oparciu o zebraną literaturę przedmiotu oraz własne badania empiryczne. Celem dysertacji jest zbadanie korelacji resocjalizacji skazanych kobiet - jako głównego celu systemu penitencjarnego - i macierzyństwa, jako związku synergicznego i jednościowego (scalenia) matki z dzieckiem, ze szczególnym uwzględnieniem koniecznych elementów, właściwości osobniczych, które mogą towarzyszyć wzrastaniu poprzez macierzyństwo w kierunku samorealizacji, pobudzania kreatywności i samospełnienia się. Celem jest poszukiwanie - w otoczeniu skazanej matki - możliwości pozytywnego wykorzystania - chociażby w ograniczonym stopniu - macierzyństwa w procesie jej resocjalizacji. The presented doctoral dissertation addresses the issue of resocialization of women who are also mothers of small children serving sentences in Polish prisons. In principle, the dissertation was lim ited to certain resources that determine undoubted needs (w orldview - archeology of life, determ ining life goals, or determining the meaning and quality of the mother's life). Motherhood is something that connects everything together. The dissertation in its subject m atter covers four basic research areas: resocialization, resocializing education, mothers and children, and motherhood. The subject of the dissertation is the study of the development and resocialization possibilities of convicted women who are also mothers raising their children in prison. While creating the research model, I remembered that the quantitative method may impose a different subject of research, while the qualitative method may impose a different one. This was presented based on the collected literature on the subject and my own empirical research. The aim of the dissertation is to examine the correlation between the resocialization of convicted women - as the main goal of the penitentiary system - and motherhood, as a synergistic and unitive relationship (merging) between the mother and her child, with particular emphasis on the necessary elements, individual characteristics that may accompany growth through motherhood towards self realization, stimulating creativity and self fulfillment. The aim is to search - in the environment of the convicted mother - for the possibility of positive use - even to a limited extent - of motherhood in the process of her resocialization.