Rozprawy doktorskie (WF)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 38
  • Item
    Konflikt ekologiczny jako dyskurs naukowy. Analiza sporu o Puszczę Białowieską w świetle idealnej narady Philipa Kitchera
    (2024-12-11) Kula, Ewa
    Celem rozprawy doktorskiej jest praktyczna aplikacja modelu filozoficznego idealnej narady Philipa Kitchera do przeprowadzenia analizy i skonstruowania propozycji rozwiązania faktycznego konfliktu społecznego. W rozdziale pierwszym pracy przedstawiono ideał nauki dobrze urządzonej Philipa Kitchera oraz zrekonstruowano model idealnej narady będący procesem prowadzącym do tego ideału. Rozdział drugi pracy przedstawia tło konfliktu społecznego odnośnie do sposobu zarządzania Puszczą Białowieską oraz opis eskalacji konfliktu w latach 2016-2018. Rozdział trzeci pracy jest próbą osiągnięcia założonego celu aplikacji teorii filozoficznej do faktycznego konfliktu ekologicznego. Po nakreśleniu braków w użytym modelu podjęta została próba zaprojektowania uzupełnień, mających na celu praktyczne usprawnienie metody. W celu uzasadnienia zaproponowanych nowych elementów modelu idealnej narady opisane zostały najpopularniejsze modele rozwiązywania konfliktów społecznych, nawiązujące do demokracji deliberatywnej, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które zostały zastosowane w praktyce. Efektem pracy jest zaprojektowanie procesu przeprowadzenia dialogu społecznego w sytuacji faktycznego konfliktu ekologicznego z zastosowaniem modelu idealnej narady wraz z uzupełnieniami oraz zwrócenie uwagi na aksjologiczny wymiar konfliktu. The aim of this dissertation is to present a practical application of Philip Kitcher’s philosophical model of ideal deliberation to conduct an analysis and construct a proposal for resolving actual social conflict. Chapter one of the thesis introduces Philip Kitcher’s ideal of well-ordered science and reconstructs the model of ideal deliberation which is the process leading to this ideal. Chapter two of the thesis provides the background for the social conflict regarding the management of the Białowieża Forest and a description of the escalation of the conflict in 2016-2018. Chapter three thereof attempts to achieve the intended goal of applying philosophical theory to the actual environmental conflict. After outlining the shortcomings of the model applied, an attempt has been made to design additions to improve the method in terms of its practical application. In an effort to justify the proposed new elements of the ideal deliberation model, the most popular models for resolving social conflicts, referring to deliberative democracy, have been described, with a particular focus on those that have been applied in practice. The outcome of the dissertation is a design of the process of conducting a social dialogue in a situation of actual environmental conflict with the use of the model of ideal deliberation with additions and drawing attention to the axiological dimension of the conflict
  • Item
    Kultura chrześcijańska w ujęciu Karola Wojtyły - Jana Pawła II
    (2024-12-11) Szczębara, Zbigniew
    Praca doktorska pt. „Kultura Chrześcijańska w ujęciu Jana Pawła II” dotyczy rozumienia kultury chrześcijańskiej. Składa się ze wstępu, 4 rozdziałów, zakończenia, bibliografii, wykazu skrótów. W rozdziale 1 „Człowiek jako osoba” omawiana jest koncepcja ludzkiego bytu, sposób jego istnienia jako osoby, jego cechy i kulturotwórczość. Rozdział 2 „Filozoficzna wizja kultury” przedstawia pojmowanie człowieka jako podmiotu kultury, jej klasyczne ujęcie oraz najważniejsze dziedziny kultury i znaczenie prawdy, dobra, piękna i religii w nich. Rozdział 3 „Chrześcijański charakter kultury” omawia pojęcie kultury chrześcijańskiej, jej genezę, jej chrystocentryczny charakter oraz rolę Kościoła i sakramentów. Rozdział 4 „Koncepcja cywilizacji miłości” omawia pojęcie kultury i cywilizacji, poczwórny prymat osoby, rodziny jako „communio personarum”, solidarność jako miłość społeczna oraz świętość jako cel i miara doskonałości człowieka. Celem podjętych badań jest objaśnienie kultury chrześcijańskiej przez Jana Pawła II jako sposobu życia wzorowanego na Chrystusie. Metoda badań oparta jest na analizie tekstów filozoficznych i enuncjacjach Jana Pawła II. Badania wykazują, iż koncepcja kultury chrześcijańskiej Jana Pawła II oparta jest na personalizmie, tj. człowiek jako osoba, że jej specyfika polega na ciągłej interakcji: Bóg - człowiek. Rozważania prowadzą do wniosku, że podstawą rozumienia kultury Jana Pawła II jest realistyczna antropologia i filozofia kultury. Warunkiem jej tworzenia jest świadomość, że człowiek jest osobą przyjmującą porządek nadprzyrodzony. Pracę zamyka bibliografia i wykaz skrótów. The doctoral thesis entitled "Christian culture in the perspective of JP II" concerns the understanding of Christian culture. It contains an introduction, 4 Parts, a conclusion, a bibliography, and a list of abbreviations. Part 1 "Man as a person" discusses the concept of human being, his existing as a person, his features and culture-forming. Part 2 "Philosophical vision of culture" presents the understanding of man as a subject of culture, its classical approach and the most important areas of culture and the meaning of truth, goodness, beauty and religion in them. Part 3 "The Christian character of culture" discusses the concept of Christian culture, its genesis, its christocentric character and the role of the Church and sacraments. Part 4 "The concept of the civilization of love" discusses the concept of culture and civilization, the quadruple primacy of the person, family as "communio personarum", solidarity as social love and holiness as the goal and measure of human perfection. The aim of the research is JP H’s explanation of Christian culture as a way of life shaped on Christ. The research method is based on philosophical texts analysis and JP ITs enunciations. Research shows that the concept of Christian culture of JP П is based on personalism (man as a person) and the specificity of Christian culture (constant interaction: God - man). The thoughts lead to the end that the base of JP ITs understanding of culture are realistic anthropology and philosophy of culture. Its creation condition is the awareness that man is a person who accepts the supernatural order. The work ends with a bibliography and a list of abbreviations.
  • Item
    Personalistyczna koncepcja kultury w ujęciu o. Jacka Woronieckiego
    (2024-11-20) Kryk, Marian
    Dysertacja nosząca tytuł „Personalistyczna koncepcja kultury w ujęciu o. Jacka Woronieckiego” stanowi próbę odpowiedzi na pytanie o zasadniczy zwornik jego twórczości naukowej. W części pierwszej, zatytułowanej: „Socjologizm czy personalizm? Spór o podmiot kultury”, wstępem do rozważań stał się sposób rozumienia kultury obecny w wydawnictwach słownikowych i encyklopedycznych. Z uwagi na ich socjologiczną proweniencję i właściwy jej pozytywistyczny apersonalizm, wypadało odwołać się do uniwersalnych rozwiązań obecnych w myśli greckiej, przejętej następnie przez Rzym i ubogaconych kategorią osoby przez chrześcijaństwo. W kolejnej części zatytułowanej: „Partykularyzm czy uniwersalizm? Spór o integralną wizję kultury” podjęta została problematyka przedmiotu kultury. W tym celu dokonano rekonstrukcji obecnych w myśli o. Woronieckiego klasycznie pojętych obszarów osobowej działalności człowieka, jakie stanowią nauka, moralność, sztuka i religia. Część trzecia: „Indywiduum czy osobistość? Spór o właściwy cel kultury” koncentruje się wokół problemu stanowiącego punkt dojścia kultury osobowej. Na wstępie podjęto zagadnienie charakteru, będącego wyrazem jednolitości postępowania i podstawą doskonałości moralnej człowieka. Zwieńczeniem tej problematyki jest etyczno-kulturowa kategoria osobistości stanowiąca według Woronieckiego wyraz doskonałości osobowej w wymiarze praktycznym. Przyjęta w pracy perspektywa kulturowa stanowi novum badawcze i pozwala na uchwycenie właściwej osnowy dorobku naukowego polskiego humanisty. The dissertation entitled "The personalistic concept of culture in the approach of Father Jacek Woroniecki" is an attempt to answer the question about the fundamental keystone of his scientific work. In the first part, entitled: "Sociologism or personalism? The dispute over the subject of culture", the introduction to the considerations was the way of understanding culture present in dictionary and encyclopedia publications. Due to their sociological provenance and its inherent positivistic apersonalism, it was necessary to refer to the universal solutions present in Greek thought, later adopted by Rome and enriched with the category of the person by Christianity. The next part entitled: "Particularism or universalism? The dispute over an integral vision of culture” is devoted to the issue of the subject of culture. For this reason, the classically understood areas of human activity present in Father Woroniecki's thought were reconstructed, which are science, morality, art and religion. Part three: "Individual or personality? The dispute over the proper purpose of culture” focuses on the problem that constitutes the point of arrival of personal culture. At the beginning, we address the issue of character, which is an expression of uniformity of behavior and the basis of a person's moral perfection. The culmination of these issues is the ethical and cultural category of personality, which is an expression of personal perfection in a practical dimension. The cultural perspective adopted in the work is a research novelty and allows for capturing the proper basis of the scientific achievements of the Polish humanist.
  • Item
    Schola victorina. Teksty, doktryna, wpływy
    (2024-11-20) Janecki, Marcin
    Praca zawiera dorobek naukowy mgra Marcina Janeckiego poświęcony szkole św. Wiktora. Składa się z wprowadzenia, które stanowi opisu dorobku, oraz trzech części, w ramach których uporządkowane są artykuły i teksty przedłożone do recenzji jako podstawa nadania stopnia doktora nauk humanistycznych w zakresie dyscypliny filozofia. Całość dopełnia bibliografia naukowa mgra Janeckiego. Część pierwsza: Studia wiktoryńskie zawiera dziesięć tekstów opublikowanych lub złożonych do druku w formie artykułów naukowych i rozdziałów recenzowanych monografii. Część druga. Przekłady tekstów wiktoryńskich prezentuje dziesięć tekstów wiktoryńskich tłumaczonych po raz pierwszy na język polski: List Hildeberta z Lavardin do mistrza Wilhelma z Champeaux; sześć dzieł Hugona ze św. Wiktora (List do Ranulfa z Mauriaco; O ślubnych darach duszy, O zjednoczeniu ciała i duszy; O trzech rodzajach milczenia; Słowo, kiedy stało się ciałem; O wcieleniu Słowa i jego tajemnicy); List Osberta ze św. Wiktora o chorobie i śmierci Mistrza Hugona; O przedmiotach kontemplacji Tomasza ze św. Wiktora (Gallusa); O siedmiu stopniach kontemplacji Pseudo-Tomasza Gallusa. Na część trzecią (Edycje krytyczne tekstów Hugonowych) składają się trzy edycje naukowe zawierające tekst krytyczny wraz z przekładem na język polski dialogu filozoficznego Epitoma Dindimi in philosophiam oraz dwóch fragmentów komentarza Super Ecclesiasten. This work contains the scholarly contribution of Marcin Janecki on the school of St. Victor. It consists of an introduction, which is a description of the contribution, and three parts, within which the articles and texts submitted for review as a basis for granting the degree of Doctor of Humanities in the discipline of philosophy are arranged. The whole is completed by a scholarly bibliography of Janecki. Part One: Victorine Studies contains ten texts published or submitted for publication in the form of scholarly articles and chapters of peer-reviewed monographs. Part Two: Translations of Victorine Texts presents ten Victorine texts translated into Polish for the first time: Epistle of Hildebert of Lavardin to Master William of Champeaux; six works by Hugh of St. Victor. Victor (Letter to Ranulf of Mauriaco; On the vowed gifts of the soul; On the union of body and soul; On the three kinds of silence; The Word when made flesh; On the incarnation of the Word and its mystery); Letter by Osbert of St. Victor on the illness and death of Master Hugo; On the objects of contemplation by Thomas of St. Victor (Gallus) ; On the seven degrees of contemplation by Pseudo-Thomas Gallus. Part Three: Critical Editions of Hugh's Texts contains three scholarly editions of the critical text together with a Polish translation of the philosophical dialogue Epitoma Dindimi in philosophiam and two fragments of the commentary Super Ecclesiasten. Esta obra contiene la producción académica de Marcin Janecki sobre la escuela de San Víctor. Consta de una introducción, que es una descripción de la producción científica de Janecki, y de tres partes, dentro de las cuales se ordenan los artículos y textos sometidos a revisión como base para la concesión del título de Doctor en Humanidades en la disciplina de Filosofía. El conjunto se completa con una bibliografía científica de M. Janecki. La Primera Parte: Estudios victorinos, contiene diez textos publicados o presentados para su publicación en forma de artículos académicos y capítulos de monografías revisadas por pares. La Segunda Parte. Traducciones de textos victorinos presenta diez textos de San Victor traducidos por primera vez al polaco: Epístola de Hildeberto de Lavardin al maestro Guillermo de Champeaux; seis obras de Hugo de San Víctor (Carta a Ranulfo de Mauriaco; Sobre las aras del alma; Sobre la unión del cuerpo y del alma; Sobre las tres clases de silencio; El Verbo cuando se hizo carne; Sobre la encarnación del Verbo y su misterio); Carta de Osberto de San Victor sobre la enfermedad y la muerte del Maestro Hugo; Sobre los objetos de la contemplación por Tomás de San Victor (Gallus) ; Sobre los siete grados de la contemplación por Pseudo-Thomas Gallus. La tercera parte: Ediciones críticas de los textos de Hugo contiene tres ediciones científicas que contienen el texto crítico junto con una traducción al polaco del diálogo filosófico Epitoma Dindimi in philosophiam y dos fragmentos del comentario Super Ecclesiasten.
  • Item
    Polityka moralna w ujęciu George’a Lakoffa
    (2024-09-26) Bieniek, Martyna
    Celem pracy jest szczegółowe omówienie teorii polityki moralnej George’a Lakoffa, jej podstaw teoretycznych oraz praktycznych implikacji. W pracy przedstawiono inspiracje, które wpłynęły na rozwój tej teorii, w tym wpływ językoznawstwa kognitywnego, zwłaszcza teorii gramatyki uniwersalnej Noama Chomsky’ego, oraz filozofii Johna Rawlsa, szczególnie jego teorii sprawiedliwości. Znaczną uwagę poświęcono roli metafory, która w ramach językoznawstwa kognitywnego stanowi kluczowe narzędzie do analizy i reinterpretacji dyskursu publicznego. Opisano także dwa modele wychowania - model surowego ojca oraz opiekuńczego rodzica - które Lakoff uznaje za fundamentalne w kształtowaniu przekonań politycznych i moralnych. Praca bada również zjawiska framingu i reframingu, ukazując ich wpływ na formowanie dyskursu publicznego i procesy decyzyjne. Całość ukazuje teorię Lakoffa nie tylko jako zbiór ram teoretycznych, ale również jako praktyczne narzędzie do analizy i zrozumienia współczesnych zjawisk politycznych, pozwalające na głębsze zrozumienie mechanizmów rządzących polityką i społeczeństwem. The aim of this thesis is to provide a detailed examination of George Lakoff s theory of moral politics, focusing on its theoretical foundations and practical implications. The thesis explores the inspirations behind the development of this theory, including the influence of cognitive linguistics, particularly Noam Chomsky's theory of universal grammar, and the philosophy of John Rawls, especially his theory of justice. Significant attention is given to the role of metaphor, which, within the framework of cognitive linguistics, serves as a crucial tool for analyzing and reinterpreting public discourse. The thesis also describes two models of upbringing - the strict father model and the nurturing parent model - that Lakoff considers fundamental in shaping political and moral beliefs. Additionally, the study examines the phenomena of framing and reframing, highlighting their impact on shaping public discourse and decision-making processes. Overall, the thesis presents Lakoff's theory not only as a set of theoretical frameworks but also as a practical tool for analyzing and understanding contemporary political phenomena, offering deeper insights into the mechanisms that govern politics and society.