Verbum Vitae, 2024, T. 42, Nr 3: The Mother of the Lord Present in the Church: Theological and Interdisciplinary Perspectives
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Verbum Vitae, 2024, T. 42, Nr 3: The Mother of the Lord Present in the Church: Theological and Interdisciplinary Perspectives by Subject "charism"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemDiakonia i charyzmat. Fenomen macierzyństwa Maryi w ujęciu Edwarda Schillebeeckxa i Czesława Bartnika(Wydawnictwo KUL, 2024) Nadbrzeżny, AntoniCelem niniejszego artykułu jest porównanie poglądów Edwarda Schillebeeckxa (1914 -2009) i Czesława Bartnika (1929-2020) na istotę Bożego macierzyństwa Maryi. Obaj są wybitnymi i oryginalnymi teologami europejskimi. Flamandzki dominikanin reprezentuje bardziej „oddolną” mariologię typu fenomenologicznego i egzystencjalistycznego. Z kolei polski profesor znany jest jako zwolennik mariologii personalistycznej. W artykule zastosowano metodę teologii porównawczej. Przeprowadzone badania pokazują, że Schillebeeckx i Bartnik zaproponowali różne interpretacje mariologiczne. Według Schillebeeckxa macierzyństwo Maryi ma charakter sakramentalny, epifaniczny i diakoniczny. Bartnik uważa, że jest ono przede wszystkim personalistyczne, relacyjne i charyzmatyczne. Pomimo wyraźnych różnic, obie koncepcje można uznać za w dużej mierze komplementarne. W ostatniej części autor proponuje własną koncepcję, którą nazywa aksjologiczno-symboliczną. Ukazuje on macierzyństwo Maryi jako wydarzenie-symbol, które należy właściwie odczytywać w świetle współczesnych znaków czasu. The purpose of this article is to compare the views of Edward Schillebeeckx (1914-2009) and Czesław Bartnik (1929-2020) on the essence of Mary’s divine motherhood. Both are prominent and original European theologians. The Flemish Dominican represents a more ‘bottom-up’ Mariology of the phenomenological and existentialist approaches. The Polish professor, on the other hand, is known as a proponent of personalistic Mariology. The article uses a comparative theological method. The results of the analysis show that Schillebeeckx and Bartnik proposed different Mariological interpretations. According to Schillebeeckx, Mary’s motherhood has a sacramental, epiphanic and diakonia character. Bartnik, on the other hand, believes it to be primarily personalistic, relational and charismatic. Despite their clear differences, the two concepts can be considered largely complementary. In the final section, the author proposes his own conception, which he calls axiological-symbolic. He portrays Mary’s motherhood as an event-symbol to be properly read in the light of the contemporary signs of the times.