Książki/rozdziały (WT)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WT) by browse.metadata.rights "Attribution 4.0 International"
Now showing 1 - 18 of 18
Results Per Page
Sort Options
- ItemCare for Families with Disabled Members(Wydawnictwo KUL, 2018) Kiciński, AndrzejParents expecting a child usually want it to be healthy, without disabilities, successful and able to develop like many other children. Whenever an abnormality is diagnosed in a newborn baby, for the parents this is a big blow, a mental shock. Earlier or later diagnosis of a child's disability poses a problem to the parents, who are often not prepared. Therefore, Pope Francis, in his Apostolic Exhortation Amoris Laetitia, sees concern for the disabled as a paradigm. "It is a great admiration for families who, with love, accept the difficult experience of a disabled child. They give the Church and society a valuable testimony of fidelity to the gift of life "(see AL 47). The present study will deal with the challenges facing families and the pastoral care of children with physical and intellectual disabilities. Rodzice oczekujący dziecka zazwyczaj chcą, aby było ono zdrowe, bez niepełnosprawności, odnosiło sukcesy i rozwijało się jak wiele innych dzieci. Za każdym razem, gdy u noworodka zostaje zdiagnozowana nieprawidłowość, dla rodziców jest to duży cios, szok psychiczny. Wcześniejsze lub późniejsze zdiagnozowanie niepełnosprawności dziecka stanowi problem dla rodziców, którzy często nie są na to przygotowani. Dlatego papież Franciszek w adhortacji apostolskiej Amoris Laetitia troskę o osoby niepełnosprawne postrzega jako paradygmat. "To wielki podziw dla rodzin, które z miłością przyjmują trudne doświadczenie niepełnosprawnego dziecka. Dają one Kościołowi i społeczeństwu cenne świadectwo wierności darowi życia" (zob. AL 47). Niniejsze studium dotyczy wyzwań stojących przed rodzinami i duszpasterstwem dzieci z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną.
- ItemCatechesis for Spouses and Parents(Wydawnictwo KUL, 2018) Kiciński, AndrzejCatechesis of spouses and parents, as a fundamental part of adult catechesis, implies constantly accompanying adults in their discovery of God's Plan for marriage and the family, and evaluating their ability to fulfil the basic tasks of the Christian family. The catechesis of the spouses and parents can be developed essentially in three areas: parishes, Catholic movements and communities, and the media. The Catechesis for Spouses and the Family in the Parish. This catechesis indicates different proven ways of building a domestic church and attaints holiness in marriage and family. Catechesis for Spouses and Parents in Movements and Communities. The catechesis addressed to spouses and families in movements and communities also stresses the need to bear witness to Christ. They are prepared to evangelize ad intra and ad extra. Spouses learn about the objective of Christian marriage and the obligations entailed by the sacrament of marriage, especially with regard to the Catholic education of children. They are catechized in accordance with the principle that they can preserve and develop their faith by sharing it with others. They are encouraged to evangelize the people they meet every day, in different circumstances. In some movements, the members are formed to carry out activities of evangelization in parishes and outside the communities of the faithful. Their means of action are prayer, the spouses' fife testimony, and commitment to the life of the Church. Catechesis for Spouses and Parents in the Media. Catechesis in the media also reflects the Church's concern for families in irregular situations, i.e., broken families, people living in non-sacramental unions and in free relationships. These people are firstly encouraged to accept the teaching about marriage in accordance with the divine plan, to participate m certain religious practices, to give their children a Christian education, to cultivate the spirit of penance, and to take part in parish activities and helping the needy. Katecheza małżonków i rodziców, jako fundamentalna część katechezy dorosłych, zakłada nieustanne towarzyszenie dorosłym w odkrywaniu Bożego Planu dla małżeństwa i rodziny oraz ocenę ich zdolności do wypełniania podstawowych zadań rodziny chrześcijańskiej. Katecheza małżonków i rodziców może być rozwijana zasadniczo w trzech obszarach: parafie, ruchy i wspólnoty katolickie oraz media. Katecheza dla małżonków i rodziny w parafii. Ta katecheza wskazuje różne sprawdzone sposoby budowania Kościoła domowego i osiągania świętości w małżeństwie i rodzinie. Katechezy dla małżonków i rodziców w ruchach i wspólnotach. Katecheza skierowana do małżonków i rodzin w ruchach i wspólnotach również podkreśla potrzebę dawania świadectwa o Chrystusie. Są oni przygotowywani do ewangelizacji ad intra i ad extra. Małżonkowie poznają cel chrześcijańskiego małżeństwa i zobowiązania wynikające z sakramentu małżeństwa, zwłaszcza w odniesieniu do katolickiego wychowania dzieci. Są katechizowani zgodnie z zasadą, że mogą zachować i rozwijać swoją wiarę, dzieląc się nią z innymi. Są zachęcani do ewangelizowania ludzi, których spotykają na co dzień, w różnych okolicznościach. W niektórych ruchach członkowie są formowani do prowadzenia działań ewangelizacyjnych w parafiach i poza wspólnotami wiernych. Ich środkami działania są modlitwa, świadectwo życia małżonków i zaangażowanie w życie Kościoła. Katecheza dla małżonków i rodziców w mediach. Katecheza w mediach odzwierciedla także troskę Kościoła o rodziny w sytuacjach nieregularnych, tj. rodziny rozbite, osoby żyjące w związkach niesakramentalnych i w wolnych związkach. Osoby te są przede wszystkim zachęcane do przyjęcia nauki o małżeństwie zgodnie z Bożym planem, do uczestnictwa w niektórych praktykach religijnych, do zapewnienia swoim dzieciom chrześcijańskiego wychowania, do pielęgnowania ducha pokuty oraz do udziału w działalności parafialnej i pomocy potrzebującym.
- ItemCzas i miejsce chrztu świętego(Wydawnictwo Sióstr Loretanek, 2010) Kiciński, AndrzejWnioski pastoralne, które płyną z analizy Magisterium Kościoła katolickiego na temat czasu i miejsca chrztu świętego z uwzględnieniem obrzędu przyjęcia, wiążą się z poszukiwaniem systemu wprowadzenia w chrześcijaństwo we wspólnocie. Syntetycznie można stwierdzić, że chodzi o to, by udzielanie chrztu w parafiach stało się momentem pobudzającym do kształtowania wspólnoty. Dotykamy tutaj tajemnicy Kościoła jako matki, która rodzi swoje dzieci. Nie bagatelizując oczywiście faktu, że dziecko jest zawsze dzieckiem konkretnych rodziców, lecz podkreślając prawdę, że każdy katechumen (dziecko czy dorosły) jest także dzieckiem całej wspólnoty. The pastoral conclusions that flow from the analysis of the Church's Magisterium on the time and place of baptism with regard to the rite of reception are related to the search for a system of introduction to Christianity in the community. Synthetically, it can be said that the idea is to make the administration of baptism in parishes a moment of stimulation for the formation of the community. Here we touch upon the mystery of the Church as a mother who gives birth to her children. Without, of course, downplaying the fact that the child is always the child of specific parents, but emphasising the truth that every catechumen (child or adult) is also a child of the whole community.
- ItemCzynić prawdę w miłości wobec chorych i/lub niepełnosprawnych(Wydawnictwo KUL, 2011) Kiciński, AndrzejDo podejmowania dzieł miłości wobec ludzi potrzebujących wzywał niejednokrotnie biskup Jan Śrutwa w swych listach pasterskich, przemówieniach i katechezach. Jego posługa pasterska, zwłaszcza w diecezji zamojsko-lubaczowskiej, przypadła na czas powstawania wielu inicjatyw na rzecz niepełnosprawnych. Kroniki odnotowują jego obecność, modlitwę i pasterskie błogosławieństwo w wielu nowych strukturach przyjmujących najbardziej potrzebujących. „Miłość do Chrystusa powinna się wypowiadać przez odniesienie do drugiego człowieka” – przypomniał biskup Śrutwa w liście pasterskim na Wielki Post z 2003 r. Zachęcał w nim wiernych, by podejmowali dzieła miłości wobec ludzi, którzy są w potrzebie – biednych, niepełnosprawnych i bezdomnych. Troska o ludzi chorych i/lub niepełnosprawnych należy od najdawniejszych czasów do tradycji chrześcijańskiej. Przejawia się przede wszystkim w katechezie o godności tych osób oraz ich roli w życiu Kościoła i społeczeństwa. W posoborowym nauczaniu Kościoła obecna jest świadomość, że współczesny świat propaguje człowieka doskonałego, zdrowego i produktywnego, przez co problematyka osób chorych i/lub niepełnosprawnych pozostaje często na marginesie zainteresowania współczesnego świata. Kościół wierny swojemu Założycielowi poszukuje wciąż nowych dróg, aby każdy człowiek mógł odkryć swoje powołanie w świecie. Bishop Jan Śrutwa repeatedly called for works of love towards people in need in his pastoral letters, speeches and catechesis. His pastoral ministry, especially in the Diocese of Zamość-Lubaczów, coincided with the emergence of many initiatives for the disabled. Chronicles record his presence, prayer and pastoral blessing in many new structures welcoming those most in need. "Love for Christ should express itself through reference to the other person". - recalled Bishop Śrutwa in his pastoral letter for Lent 2003. In it, he encouraged the faithful to undertake works of love towards people who are in need - the poor, the disabled and the homeless. Concern for the sick and/or disabled has been part of the Christian tradition since ancient times. It manifests itself above all in catechesis about the dignity of these people and their role in the life of the Church and society. In the post-conciliar teaching of the Church, there is an awareness that the modern world promotes a perfect, healthy and productive human being, so that the problems of the sick and/or disabled often remain on the margins of the modern world's concern. The Church, faithful to her Founder, continues to seek new ways so that every person can discover his or her vocation in the world.
- ItemDoświadczenie prostych słów o dobrym i troskliwym Ojcu w niebie. Nauka religii w I klasie szkoły podstawowej w kontekście reformy MEN(Wydawnictwo Polihymnia, 2009) Kiciński, AndrzejArtykuł podkreśla, że wychowanie w młodszym wieku szkolnym to ogromne wyzwanie. Często jest trudno łagodnie przejść od wychowania przedszkolnego do edukacji prowadzonej w systemie szkolnym. Zajęcia edukacyjne prowadzi nauczyciel według ustalonego przez siebie planu, dostosowując czas zajęć i przerw do aktywności uczniów. Nauczyciel układa zajęcia w taki sposób, aby zachować ciągłość nauczania i doskonalenia podstawowych umiejętności. On jeden może w sposób mistrzowski wydobyć co najpiękniejsze w uczniu, lecz też sam jeden może wyhamować rozwój małego człowieka. Już od młodszego wieku szkolnego należy pamiętać, że dziecko posiada różne sfery rozwojowe. Pominięcie jednej z nich powoduje karykaturę wychowania zintegrowanego. Wychowywać dziecko to nie znaczy tylko nauczyć go czytać i pisać, ale towarzyszyć mu w rozwoju osobowości. Do tego konieczne jest poznanie dziecka w domu rodzinnym, w Kościele i w czasie wolnym. The article emphasises that parenting at a younger school age is a huge challenge. It is often difficult to make a smooth transition from pre-school education to education provided in the school system. Educational activities are carried out by the teacher according to a plan that he or she has established, adapting class time and breaks to the activities of the pupils. The teacher arranges the classes in such a way as to maintain continuity in teaching and improvement of basic skills. He alone can masterfully bring out the most beautiful in a pupil, but he alone can also stunt the development of a young person. From an early school age, it is important to remember that the child has different developmental spheres. Overlooking one of them results in a caricature of integrated education. To educate a child is not just to teach him to read and write, but to accompany him in the development of his personality. For this, it is necessary to get to know the child in the family home, the Church and leisure time.
- ItemDoświadczenie wiary w katechetycznej posłudze(Wydawnictwo Natan Lublin, 2012) Goliszek, PiotrKatecheza, która jest uprzywilejowaną formą przekazu nauki wiary, przyczynia się do jej dojrzewania i wzrostu, jest drogą budowania i pogłębienia doświadczenia wiary. Katecheza jest komunikacją doświadczenia wiary chrześcijańskiej. U jej podstaw znajduje się zasada integracji między egzystencją człowieka a orędziem objawionym w konkretnym historycznym wcieleniu słowa Bożego. Należy przywracać znaczenie doświadczenia w przekazie katechetycznym, który winien być pogłębioną refleksją nad doświadczeniem człowieka w świetle kluczowych doświadczeń chrześcijańskich: Izraela, Chrystusa i Kościoła.
- ItemHistoria Papieskiej Szkoły Modlitwy(Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego, 2002) Kiciński, AndrzejKolejne Światowe Dni Młodzieży przekonują, że wydarzenia z nim związane nie są martwym rytuałem, ale dziełem opatrznościowym. Są pomostem między młodym pokoleniem a Kościołem katolickim. Artykuł powstał na potrzeby Krajowego Biura Światowych Dni Młodzieży w Polsce, opracowując systematycznie historię tych dni. Wzbudził ówcześnie polemikę poprzez wprowadzenie numerowania tych wydarzeń. Czas pokazał słuszność opracowania. Successive World Youth Days convince us that the events associated with it are not a dead ritual, but a work of providence. They are a bridge between the young generation and the Catholic Church. The article was written for the National Office of World Youth Day in Poland, systematically compiling the history of these days. At the time, it sparked polemics by introducing the numbering of these events. Time has shown the study to be correct.
- ItemKatecheza małżonków i rodziców w Polsce(Wydział Teologiczny Uniwersytetu Szczecińskiego, 2012) Kiciński, AndrzejW Polsce katecheza małżonków i rodziców rozwija się zasadniczo w trzech obszarach: w parafii, w nowych ruchach i stowarzyszeniach religijnych oraz w mediach. Pierwszorzędną okazją do katechezy rodziców w parafii jest ich prośba skierowana do wspólnoty o chrzest dziecka. Chrzest, tak jak każdy sakrament, jest sakramentem wiary. Może go przyjmować tylko ten, kto uwierzył w Jezusa Chrystusa jako Zbawiciela, pragnie żyć według Jego Ewangelii i nauczania Kościoła. W Polsce nie można już zakładać, że rodzice proszący o chrzest na pierwszym miejscu stawiają sprawy wiary. Stąd katechezy skierowane do rodziców i rodziców chrzestnych mają im pomóc znaleźć odpowiedź na pytanie: po co człowiekowi chrzest. Drugim ważnym etapem katechezy rodziców jest ich udział w przygotowaniu dziecka do Pierwszej Komunii Świętej. Inny obszar rozwoju katechezy małżonków i rodziców związany jest z rozwojem grup, ruchów i stowarzyszeń eklezjalnych. Podobnie zauważalny jest rozwój katechezy w mediach. Taką systematyczną katechezę prowadzi Radio Maryja. Katecheza małżonków i rodziców dąży do osiągnięcia przez nich podstawowego stopnia rozumienia wiary Kościoła, dostatecznie spójnej i umotywowanej, lecz wyzwań przed nią jest jeszcze wiele. In Poland, catechesis of spouses and parents develops essentially in three areas: in the parish, in new religious movements and associations and in the media. The primary opportunity for catechesis of parents in the parish is their request to the community for their child's baptism. Baptism, like any sacrament, is a sacrament of faith. It may be received only by those who have believed in Jesus Christ as Saviour and wish to live according to His Gospel and the Church's teaching. In Poland, it can no longer be assumed that parents asking for baptism put matters of faith first. Hence, catechesis addressed to parents and godparents is to help them find an answer to the question: what is baptism for. A second important stage in the catechesis of parents is their participation in the preparation of the child for First Holy Communion. Another area of development in the catechesis of spouses and parents is related to the development of ecclesial groups, movements and associations. Similarly, the development of catechesis in the media is noticeable. Such systematic catechesis is carried out by Radio Maryja. Catechesis of spouses and parents strives to achieve a basic understanding of the faith of the Church, sufficiently coherent and motivated, but there are still many challenges ahead.
- ItemKatechizm – komunia i dialog(Wydawnictwo Jedność, 2014) Kiciński, AndrzejKatechizm od czasów swego powstania aż do dziś zapewnia budowanie komunii eklezjalnej. Każdy wierzący i poszukujący wiary w sposób zwięzły dowiaduje się dzięki katechizmowi, jakie jest lex credendi, lex celebrandi, lex vivendi i lex orandi Kościoła katolickiego. Kościół w ten sposób prowadzi dialog z człowiekiem każdej epoki, odpowiadając na pytania, w co wierzymy, jak celebrujemy naszą wiarę, jak żyjemy według niej i jak się modlimy. Nieco staroświecki tytuł katechizm znów powrócił i stał się - jak w przypadku katechizmu dla młodych Youcat - swoistą aktualizacją, jakby «współczesnym oprogramowaniem dla każdego urządzenia GPS (Global Positioning System)», które pozwala na odnalezienie swego położenia w czasie rzeczywistym, a nieograniczona liczba użytkowników może go stosować niezależnie od warunków, w jakich system ten jest wykorzystywany. Także różne jego aplikacje pozwalają ostrzegać innych przed niebezpieczeństwami, aby dotrzeć do celu bezpiecznie i w zdrowiu. Katechizm jest podobnym narzędziem, które - odpowiednio stosowane we wspólnocie wierzących - prowadzi ich do właściwego celu. The Catechism has ensured the building up of ecclesial communion from the time of its creation until today. Every believer and seeker of faith learns concisely through the catechism what the lex credendi, lex celebrandi, lex vivendi and lex orandi of the Catholic Church are. In this way, the Church engages in a dialogue with the people of every era, answering the questions of what we believe, how we celebrate our faith, how we live by it and how we pray. The somewhat old-fashioned title of catechism is back again and has become - as in the case of the Youcat catechism for young people - a kind of update, as if it were 'modern software for every GPS (Global Positioning System) device', which allows one's location to be found in real time, and an unlimited number of users can use it regardless of the conditions in which it is used. Also, its various applications make it possible to warn others of dangers in order to reach their destination safely and in good health. The catechism is a similar tool that, when used appropriately in a community of believers, leads them to the right destination.
- ItemKerygmat dla nowej Europy(Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium”, 2004) Goliszek, PiotrZagadnienie reinterpretacji kerygmatu chrześcijańskiego w naszkicowanej płaszczyźnie nowej ewangelizacji. Chodzi o całościowe i wieloaspektowe ujęcie problemów współczesnego świata w ścisłej korelacji z nową ewangelizacją, której podstawowym zadaniem jest głoszenie: z nową mocą, z nowym zapałem, nowymi środkami chrześcijańskiego kerygmatu.
- ItemKorelacja w katechezie(Wydawnictwo Jedność, Kielce, 2022) Kiciński, AndrzejKorelacja (łac. cum współ-, relatio zależność) w katechezie to wzajemny proces współzależności ludzkiej egzystencji i orędzia chrześcijańskiego w konkretnym historycznym wcieleniu Słowa Bożego. To wierność katechezy tajemnicy wcielenia. Zasada korelacji w katechezie nigdy nie powinna być absolutyzowana i posiada pewne ograniczenia. Podstawową prawdą, którą uwzględnia katecheza, jest fakt absolutnie bezinteresownej i nieograniczonej inicjatywy zbawczej Boga. Plan zbawienia nie jest niczym uwarunkowany. Korelacja w katechezie posiada więc dużo ograniczeń i jest adekwatna do scharakteryzowania tylko w części relacji, które zachodzą w różnych elementach przekazu katechetycznego. Korelacja bazuje na wzajemnych stosunkach zależności, we wzajemnej autonomii i wkładu każdego z elementów. Możemy ją stosować na katechezie, pamiętając jednak, że Bóg w każdym momencie życia człowieka, ze Swojej całkowicie darmowej inicjatywy i bez żadnego pytania, czy zamiaru człowieka może się objawić i udzielić siebie. Correlation (Latin cum cor-, relatio dependence) in catechesis is the reciprocal process of interdependence of human existence and the Christian message in the concrete historical incarnation of the Word of God. It is catechesis's fidelity to the mystery of the incarnation. The principle of correlation in catechesis should never be absolutized and has certain limitations. The fundamental truth that catechesis takes into account is the fact of God's absolutely selfless and unlimited salvific initiative. The plan of salvation is not conditioned by anything. Thus, correlation in catechesis has many limitations and is adequate to characterize only in part the relationships that occur in the various elements of the catechetical message. Correlation is based on mutual relations of dependence, in the mutual autonomy and contribution of each element. We can use it in catechesis, keeping in mind, however, that God can reveal Himself and give Himself at any moment of man's life, on His own free initiative and without any question or intention on the part of man.
- ItemMoc Słowa Bożego. Podstawy teologiczne katechezy osób z niepełnosprawnością intelektualną(Wydawnictwo GAUDIUM, 2008) Kiciński, AndrzejTen artykuł jest próbą wcielenia słów Jana Pawła II, który głosił, że „w społeczności ludzkiej możni i wykształceni zajmują pierwsze miejsce i są bardziej dostrzegani. Ale w Królestwie Bożym jest inaczej: pierwszymi i większymi są dzieci, słabi, ubodzy, cierpiący”. Podstawą teologiczną katechezy osób z niepełnosprawnością intelektualną pozostaje prawda, że Jezus Chrystus nie tylko przekazuje Słowo Boże, ale On jest Słowem Bożym. Troska Kościoła o katechezę osób z niepełnosprawnością intelektualną wynika z wierności przykładowi i nauczaniu Założyciela. Katecheza jest związana z Objawieniem, które sam Bóg dał o sobie w Jezusie Chrystusie, a które zostało zachowane w głębokiej pamięci Kościoła i w Piśmie Świętym i przekazywane jest przez żywą tradycję z pokolenia na pokolenie. Objawienie to nie jest oderwane od życia ani mu przeciwne. Dotyczy bowiem ludzkiego istnienia i nadaje mu ostateczny sens, oświeca człowieka, by w słowach Ewangelii szukał on natchnienia i prawdy o sobie. This article is an attempt to embody the words of John Paul II, who proclaimed that "in human society the mighty and the educated come first and are more visible. But in the Kingdom of God it is different: the first and greater are children, the weak, the poor, the suffering". The theological basis for catechesis of people with intellectual disabilities remains the truth that Jesus Christ not only communicates the Word of God, but He is the Word of God. The Church's concern for the catechesis of people with intellectual disabilities stems from fidelity to the example and teaching of the Founder. Catechesis is bound up with the Revelation that God himself has given about himself in Jesus Christ, which has been preserved in the deep memory of the Church and in the Holy Scriptures and is handed down by living tradition from generation to generation. This revelation is not detached from or opposed to life. Indeed, it concerns human existence and gives it its ultimate meaning, enlightening man to seek inspiration and truth about himself in the Words of the Gospel.
- ItemOd stresu do wypalenia zawodowego nauczyciela(Wydział Teologiczny UAM w Poznaniu, 2008) Kiciński, AndrzejArtykuł ukazuje, że długotrwałe i ciągłe narażenie na silny stres może doprowadzić do wypalenia zawodowego. Problem wypalenia zawodowego zainteresował już badaczy, natomiast nie był dotąd należycie doceniany ani przez dyrektorów szkół i kuratoryjny nadzór pedagogiczny, ani przez nauczycieli. Autor za Carol Hall i Garry Hornby podkreśla, że nauczanie jest zajęciem wymagającym pod względem emocjonalnym i intelektualnym. Wskazuje na pięć źródeł stresu, które mogą prowadzić do wypalenia zawodowego: złe zachowanie uczniów - od braku motywacji po nieprzestrzeganie zasad; presja czasu i nadmiar pracy; brak podstaw etyki zawodowej, rozumiany także jako złe relacje z dyrekcją szkoły i ze współpracownikami; złe warunki pracy, w tym brak odpowiednich pomocy i niewłaściwe urządzenie szkoły; małe szanse na lepsze płace, awans i rozwój. Podkreśla również, że wypalenie zawodowe nie jest formą psychopatologii. Są wskazane dobre praktyki, aby zachować zdrowie psychiczne i twórcze towarzyszenie uczniom. This article shows that prolonged and continuous exposure to severe stress can lead to professional burnout. The problem of professional burnout has already attracted the interest of researchers, while it has so far been underestimated neither by school principals and school superintendents nor by teachers. Following Carol Hall and Garry Hornby, the author emphasises that teaching is an emotionally and intellectually demanding occupation. He identifies five sources of stress that can lead to professional burnout: poor student behaviour ranging from lack of motivation to non-compliance with rules; time pressure and overload of work; lack of a basis of professional ethics, also understood as poor relationships with school management and colleagues; poor working conditions, including lack of appropriate aids and inadequate school facilities; poor opportunities for better pay, promotion and development. He also stresses that professional burnout is not a form of psychopathology. Good practices are indicated to maintain mental health and creative accompaniment of students.
- ItemRadio, Tv, Internet, prasa na katechezie w diecezji siedleckiej(Wydawnictwo POLIHYMNIA, 2004) Kiciński, AndrzejPrzed planowanym dużym sondażem diagnostycznym, poświęconym „Stosowaniu i możliwościom zastosowania mediów na katechezie”, przeprowadzono jednorazową, audytoryjną ankietą pilotażową w postaci pisemnej, którą objęto 100 osób uczestniczących w katechezie parafialnej w diecezji siedleckiej. Badania empiryczne przeprowadzono w styczniu 2004 r. podczas katechezy Duszpasterstwa Akademickiego w Siedlcach, katechezy parafialnej w Łukowie i w Mokobodach oraz indywidualnych spotkań w parafii Zwola i Siemień. W badaniach wzięli udział studenci oraz młodzież ze szkół ponadgimnazjalnych, do analizy przyjęto również kilka ankiet młodzieży gimnazjalnej. Głównym celem ankiety pilotażowej była chęć zdobycia wstępnej, empirycznej wiedzy na temat stosowania mediów w katechezie oraz ich wpływu na młodzież. Ankietowana młodzież z diecezji siedleckiej, która uczęszcza na katechezę korzysta bardziej sama, niż na katechezie z mediów katolickich. Korzysta zarówno z katolickich mediów o zasięgu ogólnopolskich, ale jeszcze bardziej korzysta z katolickich mediów regionalnych. Prior to the planned large-scale diagnostic survey on 'The use and possibilities of media in Catechesis', a one-off, auditory pilot survey was conducted in written form with 100 participants in parish catechesis in the Diocese of Siedlce. The empirical research was conducted in January 2004. They were conducted during catechesis of the Academic Chaplaincy in Siedlce, parish catechesis in Łuków and Mokobody, and individual meetings in the parishes of Zwola and Siemien. Students and young people from secondary schools took part in the study, and several questionnaires from junior high school students were also accepted for analysis. The main aim of the pilot survey was to gain preliminary, empirical knowledge about the use of media in catechesis and their influence on young people.The surveyed young people from the diocese of Siedlce who attend catechesis use Catholic media more on their own than in catechesis. They use both nationwide Catholic media, but they use regional Catholic media even more.
- ItemTożsamość ludzi młodych w nauczaniu Jana Pawła II podczas pielgrzymek do Polski(Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego, 2003) Kiciński, AndrzejJan Paweł II podczas pielgrzymek apostolskich do Polski ukazywał katolicką wizję budowania tożsamości młodzieży na kluczowym dla nich etapie podejmowania pierwszych samodzielnych decyzji. Propozycja dotyczyła adolescentów, jak i kolejnych etapów młodości. Papież ukazywał możliwości rozwoju życia duchowego, bez zaniedbywania innych sfer, jak: życie biologiczne, intelektualne czy społeczne. Wskazania świętego Jana Pawła II są aktualne do dziś mimo zmieniających się warunków zewnętrznych. During his apostolic pilgrimages to Poland, John Paul II presented a Catholic vision of building the identity of young people in their crucial stage of life. The proposal concerned adolescents as well as subsequent stages of youth. He indicated the possibilities of developing the spiritual life, without neglecting other spheres: such as biological, intellectual or social life. Saint John Paul II's indications are still relevant today despite the changing external conditions.
- ItemTroska Kościoła o osobę z niepełnosprawnością intelektualną(Wydawnictwo KUL, 2009) Kiciński, AndrzejTroska Kościoła o osobę z niepełnosprawnością intelektualną, to dbałość o katechezę osób z niepełnosprawnością intelektualną, która opiera się przede wszystkim na Piśmie Świętym, które uczy, że każdy człowiek został stworzony „na obraz Boży” (Rdz 1,27) i jest zdolny do poznania oraz miłowania swego Stwórcy (por. KDK 12) oraz powołany do życia we wspólnocie. Termin «katecheza» pochodzi od greckiego czasownika katecheo: „wołać z góry”, ale również: „wywoływać echo”. Katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną jest trudnym wyzwaniem dla współczesnej wspólnoty, aby wywołać echo słowa Bożego: „A Bóg widział, że wszystko, co uczynił, było bardzo dobre” (Rdz 1,31). The Church's concern for the person with intellectual disabilities is to take care of the catechesis of people with intellectual disabilities, which is based primarily on Scripture, which teaches that every human being is created "in the image of God" (Genesis 1:27) and is capable of knowing and loving his or her Creator (cf. Gaudium et spes 12) and called to live in community. The term 'catechesis' comes from the Greek verb katecheo: "to call from above", but also: "to cause to echo". Catechesis for people with intellectual disabilities is a difficult challenge for the contemporary community to evoke an echo of the word of God: "And God saw that all that he had made was very good" (Genesis 1:31).
- ItemWyzwania i szanse dla duszpasterstwa emigrantów polskich we Włoszech(Wydawnictwo KUL, 2009) Kiciński, AndrzejCzy sytuacja polskich emigrantów we Włoszech jest godna uwagi? Słyszymy bardziej o Anglii, Stanach Zjednoczonych Ameryki i Niemczech. Jakie są wyzwania i szanse dla duszpasterstwa emigrantów we Włoszech? Jakie konkretne wskazania katechetyczne? Najczęściej pisze się, że Polacy we Włoszech to głównie tzw. Stara Emigracja powojenna (żołnierze, którzy walczyli m.in. pod Monte Cassino, czy ludzie kultury jak Gustaw Herling-Grudziński) oraz Polacy przyjeżdżający do Włoch z powodów zarobkowych. Ignoruje się całkowicie istnienie wykształconej grupy naszych rodaków, zintegrowanych we Włoszech (w przekonaniu, że jest ich bardzo niewielu) oraz najliczniejszą grupę emigrantów zarobkowych, doskonale radzących sobie we Włoszech, osiadłych tutaj od lat. Na pewno ta ograniczona wizja Polonii włoskiej wynika z braku stałych punktów odniesienia (poza kilkoma wyjątkami) i organizacji społeczności polskiej. Artykuł na podstawie analizy mediów społecznościowych wskazuje 5 etapów życia polskiego emigranta we Włoszech i wskazuje propozycje duszpasterskie oraz katechetyczne do pracy z nimi. Is the situation of Polish emigrants in Italy noteworthy? We hear more about England, the United States of America and Germany. What are the challenges and opportunities for the pastoral care of emigrants in Italy? What concrete catechetical indications? Most often it is written that Poles in Italy are mainly the so-called Old Post-War Emigration (soldiers who fought at Monte Cassino, among others, or cultural people such as Gustaw Herling-Grudziński) and Poles coming to Italy for economic reasons. The existence of an educated group of our compatriots, integrated in Italy (in the belief that there are very few of them), and the most numerous group of economic emigrants, doing very well in Italy, settled here for years, are completely ignored. Certainly, this limited vision of Italian Polonia is due to the lack of fixed reference points (with a few exceptions) and organisation of the Polish community. The article, based on an analysis of social media, identifies 5 stages in the life of a Polish emigrant in Italy and indicates pastoral and catechetical proposals for working with them.
- ItemZnaczenie korelacji międzyprzedmiotowej w nauczaniu religii katolickiej. Próba interpretacji personalistycznej(Wydawnictwo Natan Lublin, 2011) Goliszek, PiotrKorelacja nauki religii z edukacją szkolną jest dowodem dialogu wiary z rozumem, religii z nauką, chrześcijaństwa ze współczesnością. Ma służyć człowiekowi, czyli jego samopoznaniu i autointerpretacji, a następnie samorealizacji osobowości chrześcijańskiej w dziedzinie poznawczo-intelektualnej.