Artykuły naukowe (WNS)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 693
  • Item
    Forming Phonetic Memory in the Cognitive Process of Children and Adults – Reflections from Research
    (Department of Slavonic Studies at the Faculty of Arts of the University of Ostrava and the University of Opole, 2024) Borowska, Barbara
    Memory processes play a special role in the cognitive development of both children and adults. In the course of personal activity, more and more new objects and phenomena become familiar. Sensory, visual, auditory and kinesthetic sensitivity then expands. In relation to reading, visual and auditory memory makes it possible to reproduce acquired graphic signs, to perceive the distinctive features of letters and sounds. The information stored in memory enables the reader to access the knowledge he or she possesses, thus ensuring the continuity of information processing (Jagodzińska, 2003). Research exploring direct memory among adults was conducted by, among others, George A. Miller (1956). He found that, irrespective of the type of material being remembered, the range of direct memory is between 5 and 9 elements, or 7±2 elements. An element can be any memorised content, e.g. a digit, a phoneme, a word or a sequence of digits, phonemes or words. This range has been called the ‚Miller magic number‘. On the other hand, Edyta Gruszczyk-Kolczyńska (2005) stated that children‘s memory is dominated by involuntary memory and is closely linked to action. She also accentuated that the majority of research on memorisation is conducted among adults. With regard to children, the mechanisms of retrieval from memory are rarely explored. Following the above and the research findings of G. A. Miller (1956) and Alan Baddeley (1992), I decided to investigate phonetic memory among pre-school children. The study took place in 2018 with a sample of 260 six-year-olds and was conducted in two stages (January, June). W rozwoju poznawczym zarówno dzieci, jak i dorosłych szczególną rolę odgrywają procesy pamięciowe. W trakcie aktywności własnej poznajemy coraz więcej nowych przedmiotów i zjawisk. Wzrasta wówczas wrażliwość zmysłowa, wzrokowa, słuchowa i kinestetyczna. W odniesieniu do czytania pamięć wzrokowa i słuchowa pozwala na odtwarzanie poznanych znaków graficznych, dostrzeganie cech dystynktywnych liter i głosek. Przechowywane w pamięci informacje umożliwiają czytającemu dostęp do posiadanej wiedzy, zapewniając w ten sposób ciągłość przetwarzania informacji (Jagodzińska, 2003). Badania zakresu pamięci bezpośredniej wśród dorosłych prowadził m.inn. George A. Miller (1956). Stwierdził on, że niezależnie od rodzaju zapamiętywanego materiału, zakres pamięci bezpośredniej wynosi od 5 do 9 elementów, czyli 7±2 elementy. Elementem może być każda zapamiętywana treść, np. cyfra, fonem, słowo czy ciąg cyfr, fonemów lub słów. Zakres ten został nazwany „magiczną liczbą Millera”. Z kolei Edyta Gruszczyk-Kolczyńska (2005) stwierdziła, że u dzieci dominuje pamięć mimowolna i jest ściśle związana z działaniem. Uzasadniła również, że większość badań dotyczących zapamiętywania prowadzona jest wśród dorosłych. W odniesieniu do dzieci mechanizmy odtwarzania z pamięci są rzadko badane. W odniesieniu do powyższej tezy, wzorując się na ustaleniach G. A. Millera (1956) i Alana Baddeleya (1992), postanowiłam zbadać pamięć fonetyczną wśród dzieci przedszkolnych. Badanie odbyło się w 2018 roku na próbie 260 sześciolatków w dwóch etapach (styczeń, czerwiec).
  • Item
    We Are No Longer Europeans: The Evolution of the Image of Europe and the West in Russian Strategic Documents (2007–2023)
    (Uniwersytet Gdański, 2023-12-31) Marcin Składanowski
    Since Vladimir Putin commenced his third presidential term in 2012, anti-Western and anti-European discourse has markedly intensified in both the Russian public sphere and the state-controlled media. Accusations levelled against the West and endeavours to underscore Russia’s moral and cultural pre-eminence have escalated in concert with the burgeoning tensions in Russia’s relations with the West. This crescendo of official Russian anti-Western sentiment is manifest in the pronouncements of Putin and other government officials subsequent to the initiation of Russia’s full-scale military aggression against Ukraine. This article aims to elucidate how this formalised anti-Western narrative has permeated Russian strategic documents pertinent to the security and foreign policy of the Russian Federation. An examination of documents promulgated in successive phases of Russia’s escalating conflict with the West (Phase 1: 2007-2014; Phase 2: 2014-2022; Phase 3: post-24th February 2022) reveals that anti-Europeanism and anti-Westernism, concomitant with a historiosophical conception of Russia as a distinct civilisation, have transitioned from the realm of political discourse and propaganda to codification in documents that guide Russian security and foreign policy, thus constituting a salient ideological component therein. Od rozpoczęcia przez Władimira Putina trzeciej kadencji prezydenckiej w 2012 w rosyjskiej przestrzeni publicznej i w kontrolowanych przez państwo mediach coraz wyraźniejszy jest dyskurs antyzachodni i antyeuropejski. Oskarżenia kierowane pod adresem Zachodu oraz próby podkreślania moralnej i kulturowej wyższości Rosji nasilają się stosownie do wzrostu napięć w relacjach Rosji z Zachodem. Kulminację tego oficjalnego rosyjskiego antywesternizmu widać w retoryce Putina i innych przedstawicieli władz po rozpoczęciu pełnoskalowej zbrojnej agresji Rosji przeciwko Ukrainie 24 lutego 2022. Ten artykuł odpowiada na pytanie, w jaki sposób oficjalny antyzachodni dyskurs wyrażał się w treściach rosyjskich dokumentów strategicznych odnoszących się do polityki bezpieczeństwa i polityki zagranicznej Federacji Rosyjskiej. Analiza dokumentów publikowanych w kolejnych etapach narastania konfrontacji Rosji z Zachodem (etap 1: 2007-2014, etap 2: 2014-2022, etap 3: po 24 lutego 2022) wskazuje, że antyeuropejskość i antywesternizm, wraz z historiozoficzną koncepcją Rosji jako odrębnej cywilizacji, weszły z języka dyskursu politycznego i propagandy do dokumentów orientujących rosyjską politykę bezpieczeństwa i politykę zagraniczną i stanowią ważny ideologiczny element kształtujący je.
  • Item
    From an ideological war to an ideology of war: Aleksandr Dugin’s assumptions of neo-Eurasianism and their application to Russian preparations for the war against Ukraine
    (Uniwersytet Gdański, 2022-12-31) Marcin Składanowski
    This article compares the main aspects of Dugin’s neo-Eurasianism with the content of two important texts published in 2021: Putin’s article ‘On the historical unity of Russians and Ukrainians’ and the new National Security Strategy. These texts can be understood as part of ideological preparations for the war against Ukraine in 2022. The presence of elements of Russian nationalist ideology in these texts will make it possible to answer the question of whether the neo-Eurasian ideology is the authentic basis of Russian neo-imperialist policy or whether it is merely a useful propaganda façade. Artykuł porównuje główne aspekty Duginowskiego neoeurazjatyzmu z treścią dwóch ważnych tekstów opublikowanych w 2021 roku: artykułu Putina O historycznej jedności Rosjan i Ukraińców oraz nowej Strategii bezpieczeństwa narodowego FR. Teksty te można rozumieć jako część ideologicznego przygotowania do wojny przeciwko Ukrainie w 2022 roku. Obecność w nich elementów rosyjskiej ideologii nacjonalistycznej umożliwi odpowiedź na pytanie, czy neoeurazjatycka ideologia jest rzeczywistą podstawą rosyjskiej polityki neoimperialistycznej, czy też jest ona tylko użyteczną fasadą propagandową.
  • Item
    Religiosity as a coping resource during the COVID-19 crisis among catholic university students
    (Association for Catholic Institutes for the Study of Education – ACISE, 2024) Martynowska, Klaudia; Kornas-Biela, Dorota
    This study focused on university students, mostly young adults, coping with the challenges of academic learning, part time work and interpersonal adjustment, and on top of that – the abrupt change in learning methods and routines during the COVID-19 pandemic. Fear of an unknown future, social isolation, the need to quickly acquire new technical skills necessary for remote teaching are major factors associated with stress, anxiety and in the longer run – depression and other negative outcomes. 159 pedagogy students from a Catholic university took part in an online study in April 2020. The results revealed that being Catholic provided participants with a deep sense of hope understood as the the expectation of ‘good things’ and goal-directed energy. Religiosity was negatively correlated with depression but not anxiety. The results support the role of hope in young adults coping with stressors, and even more than that offer a new insight into the role of religiosity as a coping resource, a buffer against depression in times of the pandemic.
  • Item
    Relationship between self-control, impulsivity, reinforcement sensitivity, shopping characteristics and problematic shopping among female and male emerging adult
    (2025-02-27) Cudo, Andrzej; Kopiś-Posiej, Natalia; Fudali-Czyż, Agnieszka
    Introduction. Problematic shopping, also known as compulsive buying or shopping addiction, is a growing concern in modern consumer behavior. This study examines the relationships between self-control, impulsivity, reinforcement sensitivity, shopping characteristics, and problematic shopping among emerging adult females and males. Methods. A sample of 1,075 Polish participants (835 females, 240 males), aged 18–30, was analyzed using self-report questionnaires. The Bergen Shopping Addiction Scale (BSAS) assessed problematic shopping, while impulsivity, self-control, and reinforcement sensitivity were assessed with validated psychological instruments. Paths model was applied to evaluate the relationships among variables and gender differences. Results. Problematic shopping was positively associated with motor and attentional impulsivity among female shoppers, while goal maintenance deficits correlated with problematic shopping in male shoppers. Among female shoppers, paying attention to product brands and credit/loan use was significantly associated with problematic shopping, while price showed a negative association. In both groups, problematic shopping correlated with increased online and offline shopping time. The study also found that reinforcement sensitivity (BAS – Reward Interest) negatively correlated with problematic shopping in female shoppers. The results suggest that motor impulsivity is more crucial in problematic shopping among female than male shoppers. Conclusion. This study highlights the importance of impulsivity, self-control deficits, and shopping characteristics in developing problematic shopping behaviors. Gender differences indicate distinct mechanisms underlying compulsive buying tendencies. These findings contribute to a better understanding of problematic shopping and offer insights for targeted prevention and intervention strategies.