Raporty naukowe i dane badawcze (WT)

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12153/107

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 4 of 4
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    Nauczyciele religii w Polsce i Niemczech wobec sztucznej inteligencji
    (2025) Mąkosa, Paweł; Chrostowski, Mariusz
    Badania miały charakter przekrojowy (cross-sectional) z porównaniem międzykrajowym i zostały zrealizowane metodą ilościową. Ich celem było uchwycenie postaw nauczycieli religii wobec sztucznej inteligencji w dwóch odmiennych kontekstach systemowych i kulturowych, tj. w Niemczech i w Polsce. Narzędziem badawczym zastosowanym w badaniach był autorski kwestionariusz ankiety, opracowany na podstawie przeglądu literatury przedmiotu oraz wcześniejszego rozpoznania jakościowego. Kwestionariusz zawierał głównie pytania zamknięte (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru oraz skale Likerta). Dobór próby badawczej nastąpił metodą nielosową, celową (purposive sampling). O udział w badaniach poproszono aktywnych zawodowo katolickich nauczycieli religii w Polsce i Niemczech. Dane empiryczne zebrano w pierwszym kwartale 2025 roku przy użyciu platformy LimeSurvey. Udział w badaniu był dobrowolny i anonimowy, ponieważ wszyscy respondenci wyrazili świadomą zgodę na udział i nie gromadzono danych identyfikujących. Zastosowano standardy RODO/DSGVO właściwe dla badań z nauczycielami. Zgodę na badania wyraziła także odpowiednia komisja etyczna. W badaniach wzięło udział 185 nauczycieli religii po stronie polskiej oraz 131 po stronie niemieckiej (łącznie 316 osób). Do obliczeń zakwalifikowano jednak 134 kwestionariusze wypełnione przez Polaków i 102 przez Niemców. Analizy prowadzono na pełnych przypadkach (complete-case), a kryterium wykluczenia stanowiła niekompletność odpowiedzi. Łącznie zatem opracowano 236 kompletnych kwestionariuszy wypełnionych przez katolickich nauczycieli religii w obydwóch krajach. Respondenci reprezentowali zarówno szkoły podstawowe, jak i średnie. Wśród polskich nauczycieli religii 50,7% pracowało w szkołach podstawowych, a 49,3% w szkołach średnich, zaś w wśród niemieckich nauczycieli było to odpowiednio 45,1% i 54,9%. W obu próbach przeważały kobiety, co odzwierciedla strukturę zatrudnienia w zawodzie nauczyciela religii. W grupie polskiej kobiety stanowiły 78,3%, a mężczyźni 21,7% respondentów, a w grupie niemieckiej 72,5% kobiet i 27,5% mężczyzn. Zebrane dane poddano analizie statystycznej adekwatnej do poziomu pomiaru. Porównania międzykrajowe realizowano testami nieparametrycznymi (Chi-kwadrat, U Manna–Whitneya), a współczynniki korelacji stosowano pomocniczo tam, gdzie było to zasadne. Wyniki istotne statystycznie opatrzono krótkim komentarzem.
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    Ruch liturgiczny jako ruch społeczny. Działalność Virgila Michela OSB (1890-1938)
    (2024-12-12) Megger, Andrzej
    Dane badawcze pozyskane w ramach projektu "Ruch liturgiczny jako ruch społeczny. Działalność Virgila Michela OSB (1890-1938)". Narodowe Centrum Nauki, MINIATURA 7. Nr rejestracyjny: 2023/07/X/HS1/01090.
  • listelement.badge.dso-type Item ,
    Korpus źródeł: Kościół katolicki w Polsce i jego wierni wobec ograniczeń wolności praktykowania religii w okresie pierwszej fali pandemii Covid-19
    (2022) Chmielewski, Mirosław; Nowak, Małgorzata; Stanisz, Piotr; Szulich-Kałuża, Justyna; Wadowski, Dariusz
    Zasób obejmuje materiały źródłowe wykorzystane w artykule pt.: „Kościół katolicki w Polsce i jego wierni wobec ograniczeń wolności praktykowania religii w okresie pierwszej fali pandemii Covid-19”. W zasobie znajdują się: a. wyniki internetowych badań ankietowych katolików w Polsce na temat społecznego odbioru komunikatów Kościoła poświęconych problematyce pandemii, b. rejestr oficjalnych dokumentów Kościoła katolickiego związanych z pandemią Covid-19 oraz wykaz przedmiotowych internetowych materiałów publicystycznych dotyczących działań Kościoła w sytuacji pandemii.
  • listelement.badge.dso-type Item ,