"Roczniki Pedagogiczne", 2022, Vol. 14(50), nr 1

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 11
  • Item
    Right to Effective Legal Remedy in Criminal Proceedings in the EU. Implementation and Need for Standards
    (Wydawnictwo KUL, 2023) Wiliński, Paweł; Kiejnich-Kruk, Karolina
    In order to secure rights and guarantees provided by the legal system of the European Union, legal acts in the field of the criminal cooperation refer to the right to an effective remedy. Given that, two instruments are particularly impor­tant as they were the first to aim to set the standard and frame for the effective remedy conceptual framework: the Directive 2013/48/EU and the Directive (EU) 2016/343. The Authors analyse the legislation process within that context, the ap­proach of Member States, (non)existing standards and related consequences, such as the possibilities of proper implementa­tion of the right to the effective remedy into the national legal systems, verification of that process as well as the chances to achieve the harmonisation of minimal standards of the protec­tion of fundamental rights in the area of criminal proceedings in the EU.
  • Item
    Janusz Mariański, Desekularyzacja we współczesnym świecie – mit czy rzeczywistość?
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Adamczyk, Monika
  • Item
    Nauczyciel jako kreator wartości w wychowaniu muzycznym
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Szubertowska, Elżbieta
    Obecna sytuacja kultury muzycznej społeczeństwa polskiego wymaga skutecznej edukacji dzieci i młodzieży, prowadzonej przez dobrze wykształconych nauczycieli. Jednak od wielu lat kandydaci na te kierunki studiów wykazują niski poziom wyjściowy swoich umiejętności i zainteresowań muzycznych. Nadrobienie tych braków w czasie studiów wymaga odważnych działań kadry pedagogicznej uczelni i podjęcia wzmożonych wysiłków na rzecz budowania wysokiej kultury muzycznej przyszłych nauczycieli. Oczekiwaną skuteczność działań nauczyciela w procesie wychowania muzycznego gwarantuje właściwa relacja między nauczycielem a uczniem oraz wyraźna w tych kontaktach identyfikacja nauczyciela z przekazywanymi wartościami.
  • Item
    Sytuacja zawodowa jako element różnicujący satysfakcję z pracy nauczycieli
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Jakimiuk, Beata
    Artykuł zawiera treści dotyczące specyfiki pracy i rozwoju zawodowego nauczyciela, problematyki satysfakcji zawodowej i czynników ją kształtujących oraz wyniki badań własnych i analizy dotyczące sytuacji zawodowej jako elementu różnicującego satysfakcję z pracy badanych nauczycieli. Przedmiotem badań były czynniki satysfakcji z pracy nauczycieli w trzech obszarach: pracy z uczniami, relacji z nauczycielami oraz osiągnięć osobistych w powiązaniu z sytuacją zawodową nauczycieli określoną przez: typ szkoły, staż pracy i stopień awansu zawodowego. Celem badań było ukazanie związku między sytuacją zawodową badanych nauczycieli a odczuwaną satysfakcją z pracy w analizowanych obszarach. Problemy badawcze dotyczyły pytań o to, w jaki sposób różne aspekty pracy nauczycieli są powiązane z odczuwaną przez nich satysfakcją zawodową oraz w jakim zakresie rozpatrywane czynniki związane z ich pracą powodują, że nauczyciele odczuwają satysfakcję? W grupie badawczej było 446 nauczycieli z różnych typów szkół (szkoły podstawowe, gimnazja, licea, szkoły zawodowe), z różnym stażem pracy i stopniem awansu zawodowego. Badania pozwoliły na ustalenie związku między sytuacją zawodową badanych nauczycieli a rozpatrywanymi czynnikami satysfakcji na podstawie wyników badań czynników satysfakcji związanych z: pracą z uczniami, relacjami z nauczycielami oraz osiągnięciami osobistymi, w odniesieniu do przyjętych kryteriów charakteryzujących ich sytuację zawodową.
  • Item
    Rzecz o kształtowaniu tożsamości zawodowej nauczyciela
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) De Tchorzewski, Andrzej M.
    Podstawowym celem naukowym artykułu jest zwrócenie uwagi na jedno z ważnych zagadnień, które mieści się w obszarze pedeutologii. Dotyczy ono treści i zakresu nauczycielskiej tożsamości zawodowej, analizy jej źródeł i podstaw, a także atrybutów. Problemy wynikające z tych zagadnień zostały ujęte w strategię poszukiwań odpowiedzi na pytania o strukturę i dynamikę ich kształtowania się. Proces wywodu sprowadza się do odpowiedzi na pytanie o znaczenie nauczycielskiego etosu i generacji praw podmiotowych będących świadectwem zawodowej tożsamości. Ponadto wskazano w nim na rolę i istotę procesu dochodzenia nauczycieli do zawodowej tożsamości w czasach chaosu aksjonormatywnego. Przeprowadzona analiza zmierzała do opisu poznawczego, wyjaśnienia wraz z interpretacją głównego przedmiotu podjętego zagadnienia oraz aplikacji w postaci pytań otwartych skierowanych w zakończeniu do czytelników.