Książki/rozdziały (WF)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WF) by Title
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
- ItemDivina et humana. Księga Jubileuszowa w 65. rocznicę urodzin Księdza Profesora Henryka Misztala(Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2001) Dębiński, Antoni; Bar, Wiesław; Stanisz, Piotr; Ordon, Marta; Adamowicz, Leszek; Cioch, Henryk; Jędrejek, Grzegorz; Kość, Antoni; Kuryłowicz, Marek; Krukowski, Józef; Mezglewski, Artur; Łączkowski, Wojciech; Przyborowska-Klimczak, Anna; Ratajczak, Beata; Safjan, Marek; Zaradkiewicz, Kamil; Smoleń, Paweł Piotr; Staszewski, Wojciech; Strzembosz, Adam; Szajkowski, Andrzej; Uruszczak, Wacław; Wójtowicz, Wanda; Wrzosek, Stanisław; Dyduch, Jan; Dzięga, Andrzej; Erlebach, Grzegorz; Erdő, Péter; Fokciński, Hieronim; Gajda, Kazimierz; Eszer, Ambrogio; Góralski, Wojciech; Górecki, Edward; Graczyk, Krzysztof; Grocholewski, Zenon; Gutiérrez, José L.; Nowak, Edward; Miziński, Artur; Paździor, Stanisław; Kasprzak, Sylwester; Podlecki, Zbigniew; Stasiak, Marian; Stankiewicz, Antoni; Tymosz, Stanisław; Zubert, Bronisław W.; Janeczek, Stanisław; Misiurek, Jerzy; Szostek, AndrzejDivina et humana. Księga Jubileuszowa przygotowana z okazji 65 rocznicy urodzin Księdza Profesora Henryka Misztala, pod redakcją Antoniego Dębińskiego, Wiesława Bara i Piotra Stanisza. Grono autorów stanowią przedstawiciele nauki prawa wyznaniowego i prawa kanonizacyjnego (z Polski i Włoch). Wręczenie Księgi miało miejsce 25 kwietnia 2001 r. w Lublinie. Jubilat był wówczas kierownikiem Katedry Prawa Wyznaniowego i kuratorem Katedry Prawa Kanonizacyjnego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
- ItemFilozoficzne podstawy problematyki bezpieczeństwa człowieka(Fundacja "Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej", 2014) Gondek, PawełThe issue of security has become in recent years the issue extensively considered and discussed in the various disciplines of social sciences area. However, the interdisciplinary study of human security needs the discipline which can integrates these issues. This discipline can be philosophy, which aim is to point out the integral understanding of man. The personalistic philosophy emphasizes primacy of the person and its dignity dimension as a condition to guarantee the safety of man. Human development as a person, manifested in a constant and multidirectional dynamism of action, does not allow for easy lineup conditions securing his existence. For man, his security is an important condition for the sovereign functioning in the world. Man realizes his personal potentiality mainly in relation to other people, as expressed through the creation of culture and participation in society. However, only the interpersonal community provides human security, which affirms the dignity and supports his personal development.
- ItemHyperreality as an Instrument of Mass Communication(Fundacja "Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej", 2014) Gondek, PawełJean Baudrillard’s reflection on the mechanisms of how the mass media function bring us to the question of hyperreality. The problem of hyperreality results from the limitation of man’s cognitive abilities, which appear especially in the context of the media. The mass media produce a sphere saturated with signs that have no reference to reality. One effect of those processes is hyperreality, in which what is real is adapted to what is virtual. The inexpressibility of existence with respect to content contributes to the creation of hyperreality in communication processes. Therefore an important element in philosophical discussion on the media is an analysis of the possibility of a cognitive apprehension of reality, and in particular, an analysis of the possibility of the knowledge of things’ existence. This is because this is the starting point for reflections on the value of knowledge and on knowledge’s consequences in communication processes.
- ItemJedność i wielość logik modalnych(TN KUL, 2019) Tkaczyk, Marcin
- ItemJeżeli Bóg istnieje...Wolność człowieka a hipoteza teistyczna. Wybór tekstów(TN KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2018) Stefańczyk, Andrzej P.
- ItemLublin School of Philosophy. A Comparative Perspective(Wydawnictwo KUL, 2020) Wojtysiak, Jacek; Wróblewski, Zbigniew; Gut, ArkadiuszTable of contents Preface (Jacek Wojtysiak) Andrzej Bronk, Stanisław Majdański, The Epistemological and Methodological Inspirations and Aspirations of the Lublin School of Classical Philosophy I. Metaphysics Michał Głowala, The Theory of the Act and Potentiality in the Lublin School of Philosophy and in Analytic Metaphysics Marek Piwowarczyk, The Form and Components of the Substance: Mieczysław A. Krąpiec’s Hylomorphism in the Context of Analytical Currents within Hylomorphism Marek Piwowarczyk, The Problem of Accidental Existence in Mieczysław A. Krąpiec’s Metaphysics in the Context of the Thomistic Discussion on Esse Accidentale Jacek Wojtysiak, Błażej Gębura, Antoni B. Stępień’s Metaphysics: A Comparative Approach II. Epistemology and Philosophy of Mind Jacek Wojtysiak, Antoni B. Stępień’s Epistemology in the Context of Roman Ingarden’s Phenomenology Arkadiusz Gut, Joanna K. Teske, Other Minds and Other Bodies: The Phenomenological Idea of Direct Cognition III. Methodology of Science and Semiotics Monika Walczak, The Categories of Interdisciplinarity and Integration in Relation to Stanisław Kamiński’s Analytical-Ordering Schemas Robert Kublikowski, Stanisław Kamiński’s Concept of Definition in the Context of Contemporary Theories of Definition IV. Philosophy of Nature and Natural Sciences Zbigniew Wróblewski, The Dispute on the Existence of Philosophy of Nature Zenon Roskal, Stanisław Mazierski’s Views on Causality in Comparison with Other Selected Conceptions of Causality Marian Wnuk, Between Theoretical Biology and Biophilosophy: Włodzimierz Sedlak as a Scientific Poacher Index of Names
- ItemPlanetoidy w świetle współczesnych koncepcji filozoficznych. Studia z epistemologii historycznej(Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2020) Roskal, Zenon E.Planetoidy to jeden z głównych celów badawczych astronomii planetarnej, ale zarazem terra incognita w filozofii. Poznaniu naukowemu tych obiektów praktycznie nie towarzyszy refleksja filozoficzna. Tymczasem jest wiele problemów, które z powodzeniem mogłyby być eksplorowane nie tylko przez filozofię nauki czy metodologię poznania naukowego, ale także przez filozofię języka czy ontologię przyrodniczą. W niniejszej pracy, z pespektywy poznawczej epistemologii historycznej, podejmowane są takie zadania jak precyzacja pojęcia śmiałej hipotezy, egzemplifikowanie dystynkcji pojęciowej pomiędzy atrybutywnym i referencyjnym użyciem deskrypcji określonych, czy poszukiwanie adekwatnego ujęcia klasycznej problematyki indywiduów na gruncie praktyki badawczej astronomii planetarnej. Głównym problemem analizowanym w niniejszej pracy jest zagadnienie synchronicznej i diachronicznej identyczności planetoid. Nadrzędnym celem było jednak ukazanie (potencjalnej) roli filozofii w lepszym (rozumiejącym) uchwyceniu historycznego i współczesnego poznania naukowego, ale także w dostarczaniu nauce narzędzi służących do precyzacji stosowanego w nauce aparatu konceptualnego. W pierwszym rozdziale pracy popperowskie pojęcie śmiałej hipotezy jest analizowane w kontekście akceptacji w astronomii drugiej połowy XX wieku hipotezy istnienia księżyca planetoidy (532) Herculina. Chociaż teza o istnieniu tego obiektu została ostatecznie odrzucona, to jednak hipoteza o istnieniu księżyców planetoid została zaakceptowana. Sądzę, że do wprowadzonych przez Poppera warunków 1) bogatej treści empirycznej i 2) względnego sukcesu empirycznego, które miały charakteryzować śmiałą hipotezę należy dodać trzeci warunek minimalizowania błędu drugiego rodzaju (w ujęciu zaproponowanym przez Neymana i Pearsona). W drugim rozdziale pracy planetoidy były analizowane jako indywidua czasoprzestrzenne. W nawiązaniu do klasycznych prac Strawsona, ale także do nowszej tradycji rozwijanej w ramach współczesnej filozofii analitycznej została udzielona odpowiedź na pytanie, czy nazwy własne planetoid można interpretować jako derywaty deskrypcji, czy jako tzw. sztywne desygnatory? W trzecim rozdziale został ukazany historyczno-filozoficzny kontekst wypracowanego jeszcze w ramach XVII-wiecznej astronomii kryterium identyczności genetycznej dla komet. Kryterium to polega na wykorzystaniu parametrów keplerowskich orbity komety jako czynników identyfikujących dany obiekt. Sześć parametrów określanych symbolicznie jako: T, e, i , q, ω, Ω można zinterpretować jako elementy konstytuujące identyczność genetyczną planetoid.
- ItemPrzedłużanie życia jako problem moralny(Tarnów : Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos., 2017) Ferdynus, MarcinThe book aims at answering the question whether prolonging human life at all costs is morally acceptable. The main aim of the paper was executed over three chapters. The first chapter presents an empirical context of the issue analysed. This part of the book provides basic data on longevity and ageing processes as well as life-prolonging projects and technologies. Attention was brought to demographic changes being in progress all over the world and the question whether longer life leads to negative effects. It also aimed at identifying the arguments that motivate the human to prolong life. Moreover, it was assumed that the unique character of each human life is expressed in individual and unrepeatable existence of that person who is entitled to an objective value – personal dignity. It was also shown that a human entity exceeds the sphere of purely biological conditions. What is more, it was stated that human life is not an ultimate value, but a fundamental one. The second chapter discusses two problem areas: the issue of refraining from persistent therapy and the issue of obtaining and using ,,spare parts” for the purpose of prolonging human life. This part of the book asks what the limits of conduct are for a doctor acting to prolong the life of his patients, especially adults suffering from terminal illnesses and premature infants. The analysis executed allowed for a key conclusion that, in a situation when the patient cannot be treated because the therapy is ineffective, only the dying is prolonged, therefore the only rightful decision is to abandon persistent therapy. Such actions were considered morally acceptable. In the second chapter, questions were raised about the conditions that enable prolonging human life by ex vivo transplantation, ex mortuo transplantation, xenotransplantation, artificial elements, and stem cells. The analyses executed led to a conclusion that the life of one should not be prolonged at the cost of infringing the autonomy of others, nor at the cost of exposing others to a serious risk of health breakdown or death, nor at the cost of experimenting (artificial prolongation of life), nor at the cost of destroying human embryos in order to obtain human cells. The third chapter of the book focuses on biomedical interference exceeding the therapeutic scope – biomedical enhancement. In this part of the book, questions where posed about whether the nature of Homo sapiens species should be enhanced, is it about the enhancement of individuals or the species as a whole, whether human nature is a constans and should not be changed in its structure optimal for the species, or whether it is not an unchanging, metaphysical ,,constant” and as such it is not as ,,untouchable” so not to be interfered with. Also, it attempted to answer the question whether persistent actions aimed at prolonging life by means of biomedical enhancement will destroy what seems invaluable – the unique character of human life. The analyses executed showed that nor the supporters, nor the opponents of biomedical improvement, want to prolong human life at all costs. Both sides in the discussion arrive at the same conclusion but refer to different anthropological and ethical assumptions.
- ItemPrzewodnik po metodach angażujących w proces uczenia się(Wydawnictwo KUL, 2023) Gondek, Paweł; Sobek, JacekStrategia „nauczanie-uczenie się” to strategia o najdłuższej tradycji nauczania w szkolnictwie wyższym. Podstawową metoda kojarzoną z tym tradycyjnym podejściem do nauczania jest wykład, który ma głębokie zakorzenienie w kulturze akademickiej. Rzetelnie przygotowany i przeprowadzony może być skutecznym sposobem przekazania relatywnie dużej partii treści licznej grupie studentów. Co więcej, powierzony wykwalifikowanemu wykładowcy stwarza przestrzeń do interakcji wykładowca–student, jak również pozwala na zwiększenie zaangażowania studentów w jego odbiór i koncentrację na przekazywanych treściach, kiedy wykładowca zaraża swoją pasją dla omawianej tematyki i podkreśla jej teoretyczne i aplikacyjne znaczenie. W wyniku zmian cywilizacyjnych obserwujemy, jak historycznie ukształtowane funkcje i zadania uczelni wyższych ulegają modyfikacjom. Widzimy, jak w kształceniu akademickim akcent przesuwa się w stronę „urynkowienia edukacji”, gdzie podstawowym miernikiem efektu kształcenia stają się kompetencje zawodowe studentów (Ciechanowska, 2004). W tych okolicznościach jednym z podstawowych celów kształcenia akademickiego jest realna pomoc studentom nie tylko w uzyskaniu znaczących osiągnięć edukacyjnych, ale przygotowanie ich do wykonywania wybranego przez siebie zawodu i pracy, dając gotowe rozwiązania i umiejętności praktyczne. Ten kierunek przemian nie zachwyca zwolenników klasycznego podejścia do kształcenia akademickiego, ponieważ powoduje odejście od pogłębionego namysłu naukowego i kreowania rozwiązań o czysto teoretycznym charakterze. Jak zatem zapewnić studentom możliwość optymalnej integracji wiedzy zdobywanej w okresie studiów? Co więcej, jak umożliwić im efektywny transfer tej wiedzy na ich przyszłą aktywność zawodową i rozwiązywanie realnych problemów napotykanych w tejże aktywności? Czy jako nauczyciele akademiccy powinniśmy koncentrować się głównie na nauczaniu studentów, czy może więcej uwagi poświęcać ich angażowaniu się w ten proces? Czy powinniśmy nadal występować przede wszystkim z pozycji „mistrzów” własnej dziedziny przekazujących posiadaną wiedzę studentom, czy może częściej występować jako osoby towarzyszące i ułatwiające studentom podróż po nauce? To nie są nowe pytania. Wymagają jednak nowych odpowiedzi. Zwłaszcza że te dwie powyżej zarysowane perspektywy nie muszą się wykluczać, a mogą z dużą korzyścią się uzupełniać. Proponowany krótki przewodnik po aktywnych metodach kształcenia stanowi przykład częściowej odpowiedzi na pytania postawione w poprzednim akapicie i z taką intencją został przygotowany. Tekst przewodnika powstał w ramach projektu Ministerstwa Edukacji i Nauki „Doskonałość dydaktyczna uczelni” realizowanego przez Centrum Dydaktyki Akademickiej KUL. Przewodnik omawia wybrane metody aktywnego kształcenia i jest punktem wyjścia do szerszego, bardziej kompleksowego opisu tych metod w niedalekiej przyszłości.
- ItemRetoryka w dydaktyce akademickiej. Perspektywa pedagogiczno-filozoficzna(Wydawnictwo Impuls, 2023) Ahapau, Andrei; Chłodna-Błach, Imelda
- ItemThe Lublin Philosophical School: History - Conceptions - Disputes(Wydawnictwo KUL, 2020) Lekka-Kowalik, Agnieszka; Gondek, PawełThe monograph presents the Lublin Philosophical School, known also as the Lublin School of Classical Philosophy, which originated at the Catholic University of Lublin as an educational program and a style of practicing philosophy. The title of the introduction grasps the main message of the school: fidelity to the truth - fidelity to reality. The authors - K. Stępień, W. Dłubacz, P. Gondek, A. Maryniarczyk, A. Gudaniec, T. Duma, B. Czernecka-Rej, A. Lekka-Kowalik, S. Majdański - discuss the processes of building foundations of the school and the determinants of "classicality" that shape its specificity. The subtitle of the monograph determines the arrangement of the texts. Historical articles show the socio-intellectual and organizational context of the school's creation and its place in the philosophical tradition. Systematic articles analyze the key conceptions of realistic metaphysical philosophy, including understanding the human as a person. Meta-subject articles concern the philosophical inspirations of the school, the specificity of the language and methods of metaphysics, non-classical logics developed by the school's members, and disputes carried on within the school. S. Majdański's text is a testimony and reflection on the conditions of the school's functioning and a sketch of the personalities of its main masters. The monograph also contains two articles by the schoo's founding fathers: Fr. Professor Mieczysław A. Krąpiec, OP and Rev. Professor Stanisław Kamiński. The collected articles show the topicality of this way of philosophizing which is programmatically open to new experiences. The book ends with a subject and personal index, an extensive bibliography, and a set of photographs.
- ItemZieleń Lublina jako element architektury miasta(Polskie Towarzystwo Botaniczne, 2016) Kulesza, Piotr; Żak-Kulesza, Małgorzata
- ItemZnaki i symbole. Filozofia w kazaniach Mikołaja z Kuzy(TN KUL, 2018) Grondkowska, BarbaraNicholas of Cusa (1401–1464) is one of the most prominent philosophers of the late Middle Ages. His paradoxes have inspired Giordano Bruno, Gottfried Leibniz, Hermann Hesse, and others. Furthermore, Cusanus was engaged in political and social activity. An influential player on the political scene of Europe in the 15th century, he was an author of conciliaristic ideas, supporter of the pope, mediator between the papacy and the kings, and, finally, bishop and cardinal involved in the reform of the Church. At the intersection of these activities, Sermones developed—a collection of 293 sermons in which Cusanus discussed ambitious philosophical issues using the genre of utilitarian literature, addressed to various social groups and based on an exegesis of biblical passages. The point of departure for the philosophical message are the symbols and images described by Cusanus with terms such as signa, exemplum, imago, symbolum, speculum et aenigma, similitudo. Their perception is the first stage of manuductio, i.e. a project at the intersection of the theory of cognition and theory of teaching, where the point of departure are symbols that can be grasped with the senses. By transcending them, looking beyond the image and above it, one can reach an understanding of the incomprehensible without the participation of reason, only with intellectualitas simplex. The meaning of symbols results from a specific concept of the world, according to which visibilia are signs leading to the extrasensory reality. This analogousness of the world is expressed in language as it materializes, so to speak, in the textual layer of Sermones. Images such as a spoon, ball game, map of the world, icon or hunting, are no ordinary examples. They are a trace left in the world of sensual experience by intelligible reality, and reading them makes it possible to explore this reality. Thus, the symbol becomes the language of philosophy. The symbol makes it possible to process data obtained through empirical cognition into conclusions concerning the spiritual world, and to move from a detailed view to a general view. From this arises a specific concept of the world according to which one should carefully watch the reality surrounding man on the one hand and, on the other, one should not content oneself with it because the literal meaning is just a medium for symbolic meanings that constitute the essence of the symbol. Ultimately, the whole world turns out to be a col- lection of symbols that are traces of God manifesting Himself, the media of theophany. Thus, the symbol becomes the only possible relationship between the Creator and God’s creation. Because of the double (linguistic and philosophical) interpretation of the relation between the sign and its meaning, I have decided to use the concept of metaphor as a key to the interpretation of the sermons by Nicholas of Cusa. It allows one to observe the textual dimension of Sermones but it also reveals one of the basic features of Cusanus’ thought, i.e. the discovery of analogies in many philosophical disciplines (metaphysics, epistemology, anthropology). The book starts with the introduction where I present an overview of research on Nicholas of Cusa as well as a description of manuscripts and critical editions of Sermones. The main part of the work consists of three chapters that analyse the sermons from dif- ferent points of view: historical, rhetorical and philosophical. The first chapter describes Cusanus as a preacher by introducing the biographical context, supplemented by the analysis of structure, language, listeners and sources of the sermons. This part is also a presentation of the current state of research, complemented by the results of my own analyses. The consecutive paragraphs present the context of ars praedicandi and a short discussion of the style and images in Sermones. The second chapter is devoted to the problem of manuductio. It begins with a presentation of Cusanus’ concept of the sermon and his understanding of philosophy. The manuductio is also presented as related with a genre of allegory, biblical exegesis, and a philosophical conception of the world. The third chapter analyses the philosophical system of Nicholas of Cusa as shown in Sermones. This part has been based on images typical of Cusanus. I have adopted the metaphor of the mirror as a criterion for the selection of material for analysis. The content has been ordered according to the main topics of Cusanus’ philosophy: the relationship between God and the world, theophanic structure of the world, conjectural cognition, anthropological idea of man as an image of God, and Christological plots. The book is significant for research because Sermones are often at the margin of scholars’ interests. Since the book concerns medieval sermons, its importance exceeds the history of philosophy. Thanks to the historical and cultural context, the results could be a source of inspiration for various researchers of the 15th century. In a broader sense, the book can inspire the search for the hidden meaning of texts and promote the art of interpretation.