Artykuły naukowe (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (WNS) by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska"
Now showing 1 - 20 of 265
Results Per Page
Sort Options
- Item170 lat realizacji systemu ochrony przez wychowanie w koncepcji Edmunda Bojanowskiego(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2020) Opiela, Maria LoyolaMyśl pedagogiczna i koncepcja systemu ochrony przez wychowanie Edmunda Bojanowskiego, mimo iż zrodziła się 170 lat temu, jawi się dzisiaj jako nowatorska i wyjątkowo aktualna. Zastosowana we współczesnej edukacji przedszkolnej i opiece nad dzieckiem jest kontynuacją działań koncepcji wychowania i jej praktycznej realizacji przez założenie 3 maja 1850 r. ochronki i Zgromadzenia Sióstr Służebniczek. Z różnych środowisk w Polsce i na świecie wciąż oczekiwana jest teoretyczna i praktyczna aplikacja tej koncepcji oraz nowych badań i opracowań naukowych dotyczących istoty wczesnej edukacji realizowanej w katolickiej myśli pedagogicznej w kontekście współczesnych wyzwań cywilizacyjnych.
- Item50 lat na Uniwersytecie. Misja – zobowiązanie – wdzięczność. Przemówienie w czasie uroczystości wręczenia księgi jubileuszowej. KUL, 09.06.2021 roku(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2021) Kornas-Biela, Dorota
- ItemAktorzy polityczni i media masowe w procesie komunikowania politycznego na poziomie samorządu terytorialnego w okresie kampanii wyborczej. (Przyczynek do problemu zagrożeń wynikających z braku pełnej informacji wyborczej)(Wydawnictwo KUL, 2014) Łukasik-Turecka, AgnieszkaNiniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na pytania: które z narzędzi komunikowania politycznego zdają się być skutecznymi w trakcie samorządowej kampanii wyborczej, a także czy wyborca ma szanse uzyskać rzetelną informację o rywalizujących ze sobą podmiotach politycznych i czy media uzupełniają wyborcom informacje pozyskane z reklam i innych narzędzi komunikowania politycznego, nad którymi całkowity nadzór sprawują aktorzy komunikowania politycznego.
- ItemAktualność myśli pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego i jej aplikacja we wczesnej edukacji; analiza procesu w perspektywie międzynarodowej(Fundacja „Biografie Codzienności”, 2021-12-10) Opiela, Maria LoyolaEdmund Bojanowski rozwijał swą myśl pedagogiczną w połowie XIX wieku i dokonywał jej praktycznej aplikacji zachowując zasady wynikające z niezmiennej natury człowieka, praw jego rozwoju i wartości najwyższych, dostosowując metody, formy i środki wychowania do specyfiki społeczno-kulturowej danego środowiska. Szczegółowe wskazania zawarł w swej bogatej spuściźnie i dzięki temu są wciąż realizowane w tradycji pracy wychowawczej Zgromadzenia Sióstr Służebniczek, podejmujących działalność edukacyjną w różnych krajach na świecie. Dokonując twórczej interpretacji myśli pedagogicznej Bojanowskiego, Służebniczki wciąż odczytują ją na nowo w zmieniających się warunkach społeczno-kulturowych i wobec aktualnych wyzwań edukacyjnych. Jej ponadczasowy i uniwersalny wymiar stanowi podstawę do jej aplikacji w perspektywie międzynarodowej.
- ItemAndrzej Cudo, Natalia Kopeć, Konrad Sawicki (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2015) Kornas-Biela, Dorota
- ItemAnna Lendzion: Młodzież a wartości charakterologiczne, Lublin: Wydawnictwo KUL 2012, ss. 221.(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2013) Magier, Piotr
- ItemAnnette Textor (2015). Einführung in die Inklusionspädagogik. Współpr. Daniela Niestrad, Benjamin Filitz, Jessica Matis, Aukje Rüting, Hannah Zingler. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt(Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2016) Kornas-Biela, Dorota
- ItemApplication of metacognitive strategies in the development of emotional and motivational self-regulation of students with special educational needs. Research on children with ADHD(Lubelskie Stowarzyszenie Naukowe na Rzecz Rozwoju Psychiatrii, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, 2021) Kulik, Agnieszka; Kajka, NataliaThe aim of the presented study is to verify whether the visual methods (Mind Maps and Sketch-noting) considered as metacognitive strategies will help to strengthen emotional and motivational self-regulation in children with ADHD. In this experimental study, 135 participants took part, including 45 primary school students diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder with the presentation of mixed symptoms (M = 10.41; SD = 1.42), their parents (N = 45) and teachers (N = 45). The results obtained in the study indicate that after 25 training sessions with the use of both Mind Maps and Sketch-noting, children with ADHD make significantly fewer errors than during the first measurement. However, only in the Sketch-noting group did their average reaction time increase significantly, which indicates that they are more reflective. The presented metacognitive strategies can be successfully applied at school by students with ADHD and constitute a source of support for both students and teachers.
- ItemArkadiusz Wąsiński, Autokreacja małżonków bezdzietnych do wielowymiarowego rodzicielstwa adopcyjnego. Perspektywa pedagogiczno-antropologiczna. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018 r., s. 385(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2019) Kornas-Biela, Dorota
- ItemAssessment of emotional control from the perspective of young adults with ADHD(Wydawnictwo Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku, 2021) Kulik, Agnieszka; Kajka, Natalia; Lemanowicz, Angelika; Mazur, Natalia; Ochnio, EmiliaObjective: Assessment of emotional control from the perspective of young adults with ADHD. Method: 86 young adults (M = 23.14; SD = 2.06) took part in the questionnaire study. The respondents completed two tools: the Courtauld Emotional Control Scale (CECS) and the structured ADHD diagnostic interview for adults (DIVA 2.0). Results: Despite the fact that adults with ADHD more often choose negative emotions as dominant in their lives or more often struggle with the inability to name the conditions they experience, no statistically significant differences were found between young adults with ADHD and without it disturbing in terms of suppressing the experienced emotional states. Conclusion: Adult ADHD adults' perceptions of regulating their emotional states may be distorted due to the greater number of difficult emotions they identify in their daily lives.
- ItemBeliefs about learning English as a foreign language - experience of deaf and hard of hearing Polish adolescents(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Domagała-Zyśk, EwaStudents’ individual characteristics, beliefs about language learning among them, are nowadays perceived as important factors influencing both the increase of knowledge and student’s personal engagement in the learning process. This is especially important when we consider teaching students with special educational needs, deaf and hard of hearing students (D/HH) among them. The better foreign language teachers know their students, the more effective the process of learning is. The aim of this paper is to provide empirical data on D/HH secondary school (liceum) students’ beliefs on foreign language learning. The empirical study was conducted among 90 D/HH students of several Polish special secondary schools. The data was collected using the “Beliefs About Language Inventory” (Horwitz 1999). The results show both the potential of the students and areas for teachers’ intervention, thus providing important input for surdo-glottodidactics.
- ItemBirgit Marx i Heide Funk (red.), Inklusion und Jugendsozialarbeit. Aufforderung zur Reflexion von Ausgrenzungsprossen und zur Neubestimmung des sozialpolitischen Auftrags, Paderborn/Freiburg: IN VIA Verlag 2014(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2015) Kornas-Biela, Dorota
- ItemCan moral reasoning be modeled in an experiment?(San Francisco, CA: Public Library of Science, 2021) Grác, Ján; Biela, Adam; Mamcarz, Piotr; Kornas-Biela, DorotaA review of the literature on moral issues indicates that none of the empirical approaches to moral reasoning proposes an experimental approach which controls for such object-related experimental variables as: knowledge, motivation, acceptance of moral norms and consequences of human behavior in moral situations in a single research procedure. A unique element of the proposed experimental method is a multi-stage model determining morality indicators. In the two-phase design experiment, psychology students were asked to create model ethical stories and then conduct an overall assessment of each of these stories. As a result, a base of ethical stories was created with empirical moral indicators (positive, negative, neutral). The patterns in the moral evaluation of ethical stories were determined by identifying three processes (selection, differentiation and integration). The final result is a confirmed design of the experiment and a set of formulas that can be used in education and research on morality reasoning.
- ItemCare activities as an aducative factor in partitioned Poland(2018) Partyka, WiesławCaring for others stems from the natural law and is one of the fundamental social functions. For centuries, the Church has been engaged in providing care rooted in the evangelical commandment to love your neighbor as yourself. Over time, lay people influenced by the Enlightenment ideals got increasingly involved in it. During the Partitions, health care organizations not only cared for people in need, but also had a much broader mission. Caring activities significantly shaped upbringing and built a moral value-based sense of community and responsibility for others to create social solidarity and bring up the young as people sensitive to others’ needs.
- ItemCharacterization of Chronic Fatigue in Polish Men Aged 13–24(Wydawnictwo UMCS, 2021) Kulik, Agnieszka; Dacka, MonikaChronic fatigue is fatigue that lasts for more than 6 months that affects psychical and physical functioning and reduces significantly the activity of the person. It is diagnosed more often in women than in men. Accordingly, the question arises on characteristics of chronic fatigue in men associated with age. The aim of the study was to determine the intensity and the picture of chronic fatigue in men in Poland. It was intended to indicate age-related differences in the picture of chronic fatigue in men. We analyzed results from the 478 men aged 13–24 (M = 17.23 ± 2.63). Rokuro Kosugo’s Cumulative Fatigue Symptoms Questionnaire adapted by Agnieszka Kulik and Leszek Szewczyk was used to evaluate chronic fatigue. The applied statistical analysis made it possible to determine significant differences. It is no difference in intensity of chronic fatigue in a group of men according to the stage of development (χ2 = 5.878). Men aged 13–15 are more psychical overload (H = 6.655; p < 0.05) and have more somatic symptoms (H = 90.026; p < 0.05) than others. The risk factor of chronic fatigue is age 13–15. During adolescence, Polish men usually manifest low or moderate severity of chronic fatigue. Numerous somatic symptoms and pronounced psychological overload occurred in the group of the youngest and oldest subjects.
- ItemChiara Lubich’s “Resurrection of Rome”. Reflections in Light of Special Psychopedagogy(Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2019) Kornas-Biela, DorotaThe article undertakes a reflection on the significance of Chiara Lubich’s text “The Resurrection of Rome” for special needs psychopedagogy. First, it responds to the question of the subject of this short “philosophical-theological thesis”, i.e., what is the state of the contemporary human person, who observing “contemporary Rome” full of dirt, vanity and sin not only surrounding him or herself, but also within, simultaneously deciphers his or her destiny as being resurrection. Created in the likeness of God, the human person is free and called to free and joyful “gaining of Heaven” and to relationship with God. In the contemporary world, disability continues to be received as “bad” and a deprivation of the most important values; it draws negative social attitudes, and so it is important to offer a key to change this destructive attitude toward others. The second section of the article is devoted to an analysis of the suggestions which Ch. Lubich included in the text “The Resurrection of Rome”, and which may be used in the process of changing attitudes towards people with disability. These suggestions correspond to the assumptions of Christian personalism in special needs education.
- ItemChristian Context of Disability and Special Education Nowadays(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2017) Domagała-Zyśk, EwaDisability studies and special educational needs studies are becoming more and more popular nowadays as researcher got more evidence about both needs and potential of persons with disabilities. Investigating new possibilities and way of normalisations should be definitely based on stable anthropological principle as only then one can be sure that persons with disabilities are treated with brotherhood, dignity and respect, not as object of therapy, rehabilitation and medical procedures, but fully human subjects at every stage of their life. The aim of the paper is to draw fundaments of Christian special education as a perspective that may form a basis for both research and counselling and rehabilitation practice. This perspective founded on principles of Christianity enriched with writings on disability of such persons as John Paul II and Jean Vanier is a guarantee of full development of persons with disabilities and/or special needs.
- ItemChristianisme et pédagogie. Les aspects méthodologiques choisis(2018) Magier, PiotrLe présent article a un caractère métathéorique, analytique ainsi que celui de rapport. Son objet est la relation entre le christianisme et la pédagogie. L’auteur analyse des problèmes méthodologiques choisis qui apparaissent à la suite de l’application des idées de la Révélation judéo-chrétienne dans la pédagogie. Les questions qui ont été soulevées concernent la possibilité (légitimité) de l’introduction des connaissances religieuses dans la structure des théories pédagogiques, leurs fonctions et leur portée. Le texte se compose de trois parties relatives au progrès historique des convictions au sujet des relations de la religion (christianisme) et de la science, aux principaux problèmes méthodologiques générés grâce à l’exploitation des connaissances religieuses sur le terrain de la science (dont les sciences humaines) ainsi qu’à la fonction de la Révélation judéo-chrétienne dans la pédagogie.
- ItemComparaison des systemes phonologiques vocaliques du français et du polonais: utilisation en classe de langue étrangère(2018) Billerey, Bozena; Borowska, BarbaraLes études contrastées entre le système linguistique de la langue maternelle de l’apprenant et celui de la langue étrangère étudiée sont importantes pour les professeurs de langues car elles mettent en évidence les erreurs courantes commises par les apprenants. Nous proposons une comparaison entre les systèmes vocaux en français et en polonais afin d'anticiper les erreurs typiques que font les locuteurs polonais lors de l'apprentissage du français. Les enseignants scannent puis utilisent la méthode verbo-tonale de Guberina pour corriger la prononciation. La prononciation incorrecte des langues étrangères ne provient pas de l'incapacité à articuler correctement, mais d'une fausse interprétation perceptive.
- ItemConceptualisation of Emotions(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Gruchoła, MałgorzataThe objective of this article is the conceptualisation, in line with Steven Gordon’s classification, of primary emotions: happiness, fear, sadness, and anger, together with “background emotions,” and social emotions: empathy, compassion (and self-conscious emotions: a sense of guilt, shame, pride) in social sciences, with the underlying assumption of biological foundations and cultural conditions of emotions (the theory of “cultural scripts” by Norbert Elias, “feeling rules” by Arlie Hochschild). Theoretical conceptualisations of emotions are presented, viewed from the perspective of anthropologists, cultural experts, sociologists, psychologists and linguists. What is offered are descriptions of manifestations of emotions, ways of their expression, physical symptoms, degrees of intensity, crucial areas, mental and physical consequences, as well as their functions.