Nowe Tendencje w Zarządzaniu
Permanent URI for this community
Czasopismo "Nowe Tendencje w Zarządzaniu" ukazywało się w latach 2021-2022 i było nastawione na identyfikowanie nowych trendów, zjawisk i prawidłowości pojawiających się w szeroko rozumianej dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości. Chodziło w szczególności o rozpoznawanie aktualnych problemów społecznych, problemów, z jakimi borykają się organizacje a w szczególności przedsiębiorstwa i proponowanie odpowiednich rozwiązań. Koncentrowało się na problemach, zainteresowaniach i obawach współczesnych menedżerów. Artykuły publikowane były przede wszystkim w języku polskim, tak aby wyniki prezentowanych na łamach czasopisma badań mogły dotrzeć nie tylko do naukowców, ale także do doktorantów, studentów i innych osób zainteresowanych nauką.
Browse
Browsing Nowe Tendencje w Zarządzaniu by browse.metadata.rights "Attribution 4.0 International"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- ItemDojrzałość organizacji − źródła, uwarunkowania i konsekwencje(Wydawnictwo KUL, 2022) Skrzypek, AdamCelem artykułu jest wskazanie istoty i znaczenia dojrzałości, przedstawienie jej uwarunkowań i konsekwencji w odniesieniu do funkcjonowania organizacji. Celowi temu podporządkowano układ niniejszego artykułu. Jako metodę badawczą wykorzystano krytyczną analizę dostępnej literatury przedmiotu oraz wnioskowanie. W artykule określono istotę dojrzałości oraz przedstawiono jej ujęcie definicyjne. Dojrzałość organizacji to osiągnięcie przez nią poziomu rozwoju, w którym stosuje ona w sposób uporządkowany narzędzia i techniki zarządzania zwiększające skuteczność i efektywność podejmowanych działań. Odniesiono się do dojrzałości organizacyjnej, wskazano na powiązania pomiędzy dojrzałością i kompetencjami. Wnioski wynikające z analizy i oceny problematyki dojrzałości organizacyjnej wskazują na konieczność prowadzenia badań w obszarze dojrzałości w ujęciu kompleksowym. Ponadto istnieje wiele dowodów potwierdzających silny związek dojrzałości z doskonaleniem i dojrzałością organizacji. Osiąganie coraz wyższych poziomów dojrzałości przekłada się na skuteczność, efektywność, produktywność i konkurencyjność organizacji funkcjonującej w zmiennym otoczeniu, a doskonalenie powinno być wpisane w strategię każdej organizacji. The purpose of the article is to point out the essence and importance of maturity, to present the determinants and consequences of maturity in organisational context. The layout of the article is structured to meet article’s purpose. The method used in the article is a critical analysis of the available literature and inference. The article attempts to define the essence of maturity and reviews definitions of maturity. The maturity of an organisation is achieved when an organisation has reached a level of development on which it applies management tools and techniques in a structured manner to increase the effectiveness and efficiency of its activities. Addressing organisational maturity, the links between maturity and competence are indicated. Conclusions resulting from the analysis and evaluation of the issue of organisational maturity indicate the need for research in this area of maturity from a comprehensive perspective. Furthermore, based on available publications there is ample evidence of a strong link between maturity, organisational improvement, and maturity. Achieving higher levels of maturity translates into the effectiveness, efficiency, productivity and competitiveness of an organisation operating in a changing environment, and continuous improvement should be the bedrock of strategy of every organisation.
- ItemNieetyczne zachowania w relacjach między przedsiębiorstwami jako zagrożenie dla realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju i wynikających z nich zadań(Wydawnictwo KUL, 2021) Gulski, BogusławArtykuł ma charakter studium teoretycznego, choć odwołuje się również do wyników badań empirycznych. Bodźcem do jego napisania stały się opinie o niewystarczającym stopniu zaawansowania realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. W artykule przyjęto założenie, że niewystarczające zaawansowanie może wynikać w pewnym stopniu z możliwych zachowań nieetycznych dużych przedsiębiorstw podejmowanych w trakcie relacji z mniejszymi podmiotami, które nominalnie mogłyby służyć realizacji wybranych Celów Zrównoważonego Rozwoju. Jednym z celów artykułu jest zidentyfikowanie sytuacji sprzyjających nieetycznym zachowaniom przedsiębiorstw. W tekście określono, na czym ogólnie polegają zachowania nieetyczne przedsiębiorstw oraz wskazano, na czym mogą polegać zachowania nieetyczne przedsiębiorstw podejmowane w związku z realizacją zadań służących osiąganiu Celów Zrównoważonego Rozwoju. Innym celem artykułu było zidentyfikowanie cech małych i średnich przedsiębiorstw sprzyjających podejmowaniu wobec nich zachowań nieetycznych przez podmioty nawiązujące z nimi relacje. Cechy te wskazano, odwołując się do wyników badań empirycznych. Na tej podstawie przedstawiono, co mniejsze przedsiębiorstwa mogą przedsięwziąć, by być w mniejszym stopniu narażonymi na zachowania nieetyczne w trakcie relacji, co może sprzyjać realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju.
- ItemNieodpowiedzialność a niemoralność działań przedsiębiorstw: perspektywa teorii kodów moralnych(Wydawnictwo KUL, 2021) Zasuwa, GrzegorzDziałania przedsiębiorstw podobnie jak innych organizacji mogą być oceniane przez interesariuszy pod względem poziomu ich etyczności. Wynik takiej oceny może być pozytywny albo negatywny. Dotychczasowa literatura zdominowana jest jednak przez prace skupiające się na pozytywnych aspektach działań przedsiębiorstw. Relatywnie, niewiele uwagi poświęca się nieodpowiedzialnym praktykom, chociaż ich konsekwencje są często bardzo poważne. Dążąc do lepszego zrozumienia istoty działań przedsiębiorstw wskazywanych przez konsumentów jako społecznie nieodpowiedzialne za cel niniejszego artykułu, przyjęto ukazanie związków między nieodpowiedzialnością a niemoralnością działań przedsiębiorstw. Zmierzając do osiągnięcia takiego celu, za ramy koncepcyjne przyjęto teorię kodów moralnych. W dyskusji literatury zwrócono szczególną uwagę na wyniki badań empirycznych pokazujące znaczenie poszczególnych kryteriów oceny moralnej działań przedsiębiorstwa. Część empiryczną stanowią wyniki badań eksploracyjnych, w których podjęto próbę przyporządkowania nieodpowiedzialnych praktyk przedsiębiorstw wskazanych przez konsumentów do pięciu kodów moralnych. Uzyskane wyniki sugerują, że nieodpowiedzialne praktyki wiążą się najczęściej z nieuczciwością i wyrządzaną krzywdą interesariuszom. Zdecydowanie rzadziej wskazywane są działania, gdzie jako główne kryterium niemoralności pojawia się nielojalność, łamanie prawa i opresyjność. Tekst kończy dyskusja wyników zawierająca implikacje teoretyczne, wnioski praktyczne oraz ograniczenia i kierunki dalszych badań. Stakeholders may evaluate the actions of companies and other organizations in terms of their ethicality. The result of such an assessment may be positive or negative. However, the literature is dominated by works focusing on the positive aspects of corporate actions. Relatively, little attention has been paid to irresponsible practices, though their consequences are often very serious. To better understand the nature of corporate actions identified by consumers as socially irresponsible, this article aims at showing the relationship between irresponsible and immoral corporate actions. To achieve such a goal, the Moral Foundations Theory was chosen as the conceptual framework. In the discussion of literature special attention was paid to the results of empirical research showing the significance of particular criteria of moral evaluation of corporate actions. The empirical part consists of an exploratory study in which an attempt was made to assign irresponsible corporate practices to five moral codes. The results suggest that irresponsible practices are most often associated with dishonesty and harming stakeholders. Actions where disloyalty, breaking the law, and oppressiveness appear as the main criteria of immorality are indicated much less frequently. The text discusses theoretical implications, practical conclusions, limitations, and directions for further research.
- ItemOcena predyktorów kognitywnego rozwoju moralnego przyszłych menedżerów przy wykorzystaniu teorii dwuaspektowej(Wydawnictwo KUL, 2021) Pawlak, MarekPrzeprowadzono badania wśród studentów zarządzania pochodzących z czterech krajów. Przy wykorzystaniu teorii CMD Kohlberga i teorii dwuaspektowej Linda ustalono, że wzajemne oddziaływanie dwóch czynników, mianowicie kraju pochodzenia i poziomu religijności ma istotny związek z rozwojem moralnym. W przypadku studentów z Polski i Ukrainy osoby deklarujące wyższą religijność są na wyższym etapie rozwoju moralnego, w przypadku studentów z Bułgarii i USA relacja jest odwrotna. Ustalono, że wyniki badań zależą istotnie od rodzaju wykorzystanego dylematu moralnego. A study was conducted among management students from four countries. Using Kohlberg's CMD theory and Lind's dual aspect theory, it was established that the interplay of two factors, namely the country of origin and the level of religiosity, has an important relationship with moral development. In the case of students from Poland and Ukraine, those declaring higher religiosity are at a higher stage of moral development in the case of students from Bulgaria and the USA, the relationship is the opposite. It has been established that the results of the research depend significantly on the type of moral dilemma used.
- ItemRaje podatkowe i ich wykorzystanie przez zagraniczne korporacje działające na terenie Polski(Wydawnictwo KUL, 2022) Pawlak, MarekZjawisko rajów podatkowych zaczęło kształtować się już pod koniec XIX wieku. W artykule przedstawiono historię powstawania rajów podatkowych, przeanalizowano ich definicje i listy publikowane przez różne źródła. Przeprowadzone badania własne na próbie 200 największych spółek kapitałowych zarejestrowanych w Polsce wykazały, że większość z nich (58,0%) jest kontrolowana przez podmioty zagraniczne, z których 56,0% zarejestrowana została w rajach podatkowych. Wypracowane zyski w przeważającej części są transferowane zagranicę – do rajów podatkowych (głównie do Holandii) – w formie dywidend, a w niewielkim stopniu zasilają budżet państwa w formie podatku CIT. The phenomenon of tax havens began to take shape at the end of the nineteenth century. The article presents the history of the creation of tax havens, analyzes their definitions and lists published by various sources. Own research of the 200 largest capital companies registered in Poland showed that most of them (58.0%) are controlled by foreign entities and most of these foreign entities (56.0%) are registered in tax havens. The profits generated are mostly transferred abroad – to tax havens (mainly to the Netherlands) – in the form of dividends and to a small extent contribute to the state budget in the form of CIT.
- ItemThe Role of Trust and Distrust in the Relationship between Corporate Social Irresponsibility and Boycott Intentions: A Parallel Mediation Analysis(Wydawnictwo KUL, 2022) Zasuwa, GrzegorzSeveral boycotts have demonstrated that stakeholders can effectively force even large companies to abandon harmful activities. However, people do not always join boycotts, even in the case of severely egregious corporate behaviour. Thus, our understanding of this substantive form of ethical consumption is limited. To extend the knowledge about the process that leads to boycotting, this study examines the role of trust and distrust in the corporate culprits as two distinct mediators between an irresponsibility appraisal of corporate action and boycotting intentions. The conceptual model is tested on data from a survey conducted on a non-student sample. The research findings show that distrust in the transgressing firm fully mediates the relationship between perceived irresponsibility of corporate behaviour and consumer propensity to boycott such organisations. In other words, this research suggests that predictions about future irresponsible corporate behaviour (i.e. distrust) are key to convincing consumers to punish the corporate culprit. Przykłady znanych bojkotów uwidoczniły, że interesariusze mogą zmusić nawet duże przedsiębiorstwa do zaniechania szkodliwych działań. Jednak ludzie nie zawsze przyłączają się do bojkotów, nawet w przypadku bardzo rażących nadużyć przedsiębiorstw. Pokazuje to, że nasza wiedza o tej ważnej formie etycznej konsumpcji jest ograniczona. W celu lepszego zrozumienia procesu prowadzącego do powzięcia decyzji o bojkotowaniu, niniejszy artykuł analizuje rolę zaufania i nieufności jako mediatorów pomiędzy oceną nieodpowiedzialności działań przedsiębiorstwa a intencją bojkotu. Dane pochodzące z badania sondażowego posłużyły do zweryfikowania postawionych hipotez. Uzyskane wyniki wskazują, że nieufność do firmy w pełni pośredniczy w relacji między postrzeganą nieodpowiedzialnością przedsiębiorstwa a skłonnością konsumentów do bojkotu. Innymi słowy, badanie pokazuje, że kluczową rolę w decyzji o przyłączeniu się do bojkotu może mieć przeświadczenie konsumentów, że firma będzie nadal dopuszczać się szkodliwych zachowań.
- ItemTransformacja cyfrowa: szanse i wyzwania dla przedsiębiorstw(Wydawnictwo KUL, 2021) Kawalec, PawełArtykuł prezentuje główne komponenty transformacji cyfrowej: jej czynniki zewnętrze, fazy oraz czynniki strategiczne. Wskazuje na wymiary transformacji cyfrowej w łańcuchu generowania wartości dodanej przedsiębiorstwa w oparciu o posiadane aktywa, dane pozyskane na podstawie użytkowania produktów oraz od konsumentów, a także cele i miary. Na podstawie zmodyfikowanej postaci modelu D. Teece’a scharakteryzowana została rola platform cyfrowych, ekosystemu, komplementarności oraz standardów w czerpaniu korzyści z innowacji. W artykule wyróżnione zostały podstawowe strategie rozwoju dla firm, które stosują strategie oparte na platformach, a mianowicie: rozwój rynku oparty na platformie, współtworzenie klientów i dywersyfikacja platformy. Artykuł prezentuje definicję kluczowych kategorii na podstawie przeglądu odnośnej literatury przedmiotu oraz przywołuje wybrane przykłady, ilustrujące omawiane kategorie i zależności. The article presents the main components of digital transformation: its external factors, phases and strategic factors. It indicates the dimensions of digital transformation in the value-added chain of a company based on the assets held, data obtained from the use of products and from consumers, as well as goals and measures. Based on the modified form of D. Teece's model, the role of digital platforms, the ecosystem, complementarity and standards in reaping the benefits of innovation was characterized. The article highlights the basic development strategies for companies that use platform-based strategies, namely: platform-based market development, customer co-creation and platform diversification. The article presents the definition of key categories on the basis of a review of the relevant literature on the subject and refers to selected examples illustrating the discussed categories and relationships.