Repository logo
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of ReKUL
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Rydz, Elżbieta"

Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
  • Item
    Badania - inteligencja duchowa i moralna a cechy osobowości - surowe dane
    (2022) Dacka, Monika; Rydz, Elżbieta
    Prezentowane badania dotyczą związku pomiędzy inteligencją duchową i moralną. Zbadano również powiązania między inteligencję duchową i moralną a cechami osobowości wśród osób we wczesnej dorosłości (w wieku od 18 do 35 lat) w Polsce. W badaniach zastosowano trzy narzędzia badawcze: Kwestionariusz Samoopisowy Inteligencji Duchowej, Skalę Inteligencji Moralnej, Kwestionariusz Osobowości Ten-Item TIPI.
  • Item
    Badania dialog międzyreligijny i zbiór surowych danych
    (2020-02-26) Rydz, Elżbieta
    Prezentowane badania (część I) dotyczą wybranych korelatów dialogu międzyreligijnego u osób dorosłych. Badaniami objęto 450 osób w wieku od 20 do 79 lat. Zastosowano pięć narzędzi badawczych: Krótki kwestionariusz do pomiaru wielkiej piątki (IPIP-BFM-20), Inwentarz stylów tożsamości (ISI-5), The Duke University religion index (DUREL), Skalę tolerancji religijnej (STR), Test gotowości do wejścia w dialog międzyreligijny (TGDM).
  • Item
    Badania: transgresja vs. dialog międzyreligijny - dane surowe
    (2019) Rydz, Elżbieta; Stawarz, Daria
    W prowadzonych badaniach postawiono pytanie o związek pomiędzy zachowaniami transgresyjnymi a wymiarami gotowości do wejścia w dialog międzyreligijny u osób w okresie młodej dorosłości. Zakładano także predykcyjną funkcję zachowań transgresyjnych w związku z gotowością do wejścia w dialog międzyreligijny. W celu zweryfikowania hipotez przeprowadzono badania 528 osób w wieku 18-25 lat. Zastosowano Kwestionariusz gotowości do wejścia w dialog międzyreligijny (TGDM, Rydz, Bartczuk, 2019) oraz Listę zachowań alternatywnych (LiZa, Ślaski, 2010), bazującą na koncepcji transgresji J.Kozieleckiego.
  • Item
    Centrality of Religiosity and Sense of Coherence: a Cross-sectional Study with Polish Young, Middle and Late Adults
    (RedFame Publishing, 2014) Zarzycka, Beata; Rydz, Elżbieta
    The relationship between religiosity and mental health is a relatively common topic in psychology of religion. Many studies have been performed examining this topic and the results have reported both positive and neutral and even negative relationships between religious commitment and mental health. The ambiguous findings may be due to the fact that religion has a multifaceted nature and different aspects of religiosity are differentially related to mental health. Depending on which definitions of religiosity researchers used, evidence could be supporting a positive or negative relationship between religiosity and mental health and supporting the position that there is no relationship. The present study aims to examine interactions of five dimensions of religiosity (Intellect, Ideology, Private Practice, Religious Experience, Public Practice) with sense of coherence in Polish adults' sample, separately in women and men in early, middle and late adulthood. Six hundred thirty-six Polish Catholics, 332 women and 304 men, aged between 18 and 79 participated in the research. We applied the Centrality of Religiosity Scale (CRS) by S. Huber and the Sense of Coherence Scale (SOC-29) by A. Antonovsky. The results suggest that the salutogenic function of religiosity is related to age and gender. We noted positive relationships between religiosity and SOC in middle-aged men and in female young and late groups. Implications for intervention are discussed.
  • Item
    Development of conceptual reasoning versus understanding of children's theory of mind and extraordinary (supernatural) minds middle childhood
    (2022) Rydz, Elżbieta; Wróblewski, Zbigniew; Gut, Arkadiusz; Pietryga, Anna
    The study ivolved 117 children from Poland in the age range frm 3 to 7 year old (56% girls; 44 boys). This study examined when a significant distinction appears, the conceptual differentiation of the ordinary mind from the extraordinary mind. Additionally, it was examined whether this distance is related to a certain type of conceptual knowledge and understanding of religious concepts.
  • Item
    Explaining the Relationship Between Post-Critical Beliefs and Sense of Coherence in Polish Young, Middle, and Late Adults
    (Springer Nature, 2014) Zarzycka, Beata; Rydz, Elżbieta
    The subject of the presented research is the analysis of relations between Post-Critical Belief and Sense of Coherence in women and men in early, middle, and late adulthood. Six hundred and thirty-six individuals participated in the research, 332 women and 304 men, at the age of 18-79 years. We applied the Post-Critical Belief scale by Hutsebaut (J Empir Theol 9:48-66, 1996) and the Sense of Coherence scale (SOC-29) by Antonovsky (Soc Sci Med 36:725-733, 1993). The results suggest that the salutogenic function of religiosity is related to age and gender — in women, it is most strongly marked in late, and in men, in middle adulthood.
  • Item
    Poziom integracji sensorycznej a adaptacyjność zachowania u dzieci w wieku średniego i późnego dzieciństwa
    (2022) Dacka, Monika; Dworska, Karolina; Rydz, Elżbieta
    Zaburzenia integracji sensorycznej wpływają na trudności w zakresie uwagi i zachowania. W przypadku młodszych dzieci zauważalne są utrudnienia z organizacją zabaw. U starszych występują problemy z nabywaniem czytania i pisania. Celem prowadzonych badań było wskazanie związku występującego między poziomem funkcjonowania sensorycznego a adaptacyjnością zachowania dzieci w średnim i późnym dzieciństwie. Przebadano 127 dzieci w wieku 3-9 lat (M = 5,47; SD = 2,06). W badaniach zastosowano Kwestionariusz Funkcjonowania Sensomotorycznego, składający się z części A (adaptacyjność zachowania) oraz B (koordynacja ruchowa, dotyk, słuch, węch, smak, wzrok, układ przedsionkowy i proprioceptywny). Wykonane analizy statystyczne ukazały silne korelacje między adaptacyjnością zachowania, koordynacją ruchową oraz ogólnym poziomem funkcjonowania sensorycznego. Analiza regresji wykazała wpływ poziomu funkcjonowania sensorycznego na adaptacyjność zachowania dzieci (analiza regresji liniowej (F (1, 125) = 43,9; p < .001). Im wyższy poziom w zakresie trudności integracji sensorycznej, tym większe utrudnienia w zakresie adaptacyjności zachowania. Przeprowadzone analizy wskazują na zasadność podejmowania wczesnej interwencji terapeutycznej u dzieci doświadczających problemów w zakresie integracji sensorycznej. Działania terapeutyczne mogą pomóc najmłodszym radzić sobie z zaburzeniami modulacji, poprawić jakość ich funkcjonowania podczas zabawy i procesu uczenia się. Mogą przyczynić się do regulacji emocjonalnej oraz ułatwić uczestniczenie w życiu codziennym dzięki kontrolowaniu i organizowaniu środowiskowych bodźców sensorycznych.
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Dział Repozytorium i Pozycjonowania Wydawnictw
  • Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin

  • Telefon: (81) 454 53 36

  • E-mail: repozytorium@kul.pl

  • About ReKUL
  • Terms and conditions
  • About DSpace
  • Accessibility Statement
  • Help
  • Cookie settings
  • Repozytorium Instytucjonalne KUL
Logo Repozytorium Insytucjonalne KUL
Logo Repozytorium i Pozycjonowanie Wydawnictw KUL
http://kul.pl
Logo Wydawnictwo KUL
Czas KUL
Logo Biblioteka Uniwersytecka KUL