Nowe Tendencje w Zarządzaniu
Permanent URI for this community
Czasopismo "Nowe Tendencje w Zarządzaniu" ukazywało się w latach 2021-2022 i było nastawione na identyfikowanie nowych trendów, zjawisk i prawidłowości pojawiających się w szeroko rozumianej dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości. Chodziło w szczególności o rozpoznawanie aktualnych problemów społecznych, problemów, z jakimi borykają się organizacje a w szczególności przedsiębiorstwa i proponowanie odpowiednich rozwiązań. Koncentrowało się na problemach, zainteresowaniach i obawach współczesnych menedżerów. Artykuły publikowane były przede wszystkim w języku polskim, tak aby wyniki prezentowanych na łamach czasopisma badań mogły dotrzeć nie tylko do naukowców, ale także do doktorantów, studentów i innych osób zainteresowanych nauką.
Browse
Browsing Nowe Tendencje w Zarządzaniu by Author "Zasuwa, Grzegorz"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemNieodpowiedzialność a niemoralność działań przedsiębiorstw: perspektywa teorii kodów moralnych(Wydawnictwo KUL, 2021) Zasuwa, GrzegorzDziałania przedsiębiorstw podobnie jak innych organizacji mogą być oceniane przez interesariuszy pod względem poziomu ich etyczności. Wynik takiej oceny może być pozytywny albo negatywny. Dotychczasowa literatura zdominowana jest jednak przez prace skupiające się na pozytywnych aspektach działań przedsiębiorstw. Relatywnie, niewiele uwagi poświęca się nieodpowiedzialnym praktykom, chociaż ich konsekwencje są często bardzo poważne. Dążąc do lepszego zrozumienia istoty działań przedsiębiorstw wskazywanych przez konsumentów jako społecznie nieodpowiedzialne za cel niniejszego artykułu, przyjęto ukazanie związków między nieodpowiedzialnością a niemoralnością działań przedsiębiorstw. Zmierzając do osiągnięcia takiego celu, za ramy koncepcyjne przyjęto teorię kodów moralnych. W dyskusji literatury zwrócono szczególną uwagę na wyniki badań empirycznych pokazujące znaczenie poszczególnych kryteriów oceny moralnej działań przedsiębiorstwa. Część empiryczną stanowią wyniki badań eksploracyjnych, w których podjęto próbę przyporządkowania nieodpowiedzialnych praktyk przedsiębiorstw wskazanych przez konsumentów do pięciu kodów moralnych. Uzyskane wyniki sugerują, że nieodpowiedzialne praktyki wiążą się najczęściej z nieuczciwością i wyrządzaną krzywdą interesariuszom. Zdecydowanie rzadziej wskazywane są działania, gdzie jako główne kryterium niemoralności pojawia się nielojalność, łamanie prawa i opresyjność. Tekst kończy dyskusja wyników zawierająca implikacje teoretyczne, wnioski praktyczne oraz ograniczenia i kierunki dalszych badań. Stakeholders may evaluate the actions of companies and other organizations in terms of their ethicality. The result of such an assessment may be positive or negative. However, the literature is dominated by works focusing on the positive aspects of corporate actions. Relatively, little attention has been paid to irresponsible practices, though their consequences are often very serious. To better understand the nature of corporate actions identified by consumers as socially irresponsible, this article aims at showing the relationship between irresponsible and immoral corporate actions. To achieve such a goal, the Moral Foundations Theory was chosen as the conceptual framework. In the discussion of literature special attention was paid to the results of empirical research showing the significance of particular criteria of moral evaluation of corporate actions. The empirical part consists of an exploratory study in which an attempt was made to assign irresponsible corporate practices to five moral codes. The results suggest that irresponsible practices are most often associated with dishonesty and harming stakeholders. Actions where disloyalty, breaking the law, and oppressiveness appear as the main criteria of immorality are indicated much less frequently. The text discusses theoretical implications, practical conclusions, limitations, and directions for further research.
- ItemThe Role of Trust and Distrust in the Relationship between Corporate Social Irresponsibility and Boycott Intentions: A Parallel Mediation Analysis(Wydawnictwo KUL, 2022) Zasuwa, GrzegorzSeveral boycotts have demonstrated that stakeholders can effectively force even large companies to abandon harmful activities. However, people do not always join boycotts, even in the case of severely egregious corporate behaviour. Thus, our understanding of this substantive form of ethical consumption is limited. To extend the knowledge about the process that leads to boycotting, this study examines the role of trust and distrust in the corporate culprits as two distinct mediators between an irresponsibility appraisal of corporate action and boycotting intentions. The conceptual model is tested on data from a survey conducted on a non-student sample. The research findings show that distrust in the transgressing firm fully mediates the relationship between perceived irresponsibility of corporate behaviour and consumer propensity to boycott such organisations. In other words, this research suggests that predictions about future irresponsible corporate behaviour (i.e. distrust) are key to convincing consumers to punish the corporate culprit. Przykłady znanych bojkotów uwidoczniły, że interesariusze mogą zmusić nawet duże przedsiębiorstwa do zaniechania szkodliwych działań. Jednak ludzie nie zawsze przyłączają się do bojkotów, nawet w przypadku bardzo rażących nadużyć przedsiębiorstw. Pokazuje to, że nasza wiedza o tej ważnej formie etycznej konsumpcji jest ograniczona. W celu lepszego zrozumienia procesu prowadzącego do powzięcia decyzji o bojkotowaniu, niniejszy artykuł analizuje rolę zaufania i nieufności jako mediatorów pomiędzy oceną nieodpowiedzialności działań przedsiębiorstwa a intencją bojkotu. Dane pochodzące z badania sondażowego posłużyły do zweryfikowania postawionych hipotez. Uzyskane wyniki wskazują, że nieufność do firmy w pełni pośredniczy w relacji między postrzeganą nieodpowiedzialnością przedsiębiorstwa a skłonnością konsumentów do bojkotu. Innymi słowy, badanie pokazuje, że kluczową rolę w decyzji o przyłączeniu się do bojkotu może mieć przeświadczenie konsumentów, że firma będzie nadal dopuszczać się szkodliwych zachowań.