Artykuły naukowe (WT)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (WT) by Author "Chmielewski, Mirosław"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemMedia Education and the New Evangelization. Part One: Media Components and Challenges(Wydawnictwo KUL, 2020) Chmielewski, MirosławThis article represents the first instalment of a two-part study on the relationship between media education and the new evangelization. The author puts forward a claim that pursuing the new evangelization in the Church demands the media education of the evangelizers and their cooperation with leaders in media education. Proving this thesis advances via three stages: (1) Outlining selected components of the media context of the new evangelization, in light of selected theses from the Church Magisterium; (2) Discussing selected challenges for both media education and the new evangelization; and (3) Presenting selected postulates and educational proposals for media literacy formation and the new evangelization. This last part outlines five media components of the new evangelization, along with three main challenges for both media and the new evangelization, stemming from their interrelationship. The main research methods used in this article are: the Magisterial method, sub ratione Dei, and comparative synthesis
- ItemMedia Education and the New Evangelization. Part Two: Pastoral Postulates and Educational Proposals(Wydawnictwo KUL, 2020) Chmielewski, MirosławThis article is a methodological continuation of the content presented in the first part of the author's research (“Media Education and the New Evangelization. Part One: Media Components and Challenges”, Verbum Vitae 37 [2020] 407-425) and represents an implementation of the concepts outlined there. In that previous text, the author demonstrated that pursuing a new evangelization in the Church demands the media education of evangelizers and their cooperation with the leaders of media education. This present article is aimed at formulating pastoral postulates and educational proposals based on the issues and connections that emerged. The first section outlines the postulates and educational proposals relating to those in charge of ongoing formation and who serve in the Church on the basis of the canonical authorization to teach (missio canonica). The second section contains postulates that apply to the formation of lay people and future clergy in preparing for evangelization in the Church. The third section focuses on a group of postulates concerning school religious education in light of the current Core Curriculum of the Catechesis of the Catholic Church in Poland (2018). This paper concludes with four research issues in the area of media education in the Church in the context of the current SARS-CoV-2 pandemic. The methods of the third research stage borrow from the methodological paradigm of pastoral theology, mainly in its methods of analysis and synthesis, and have been applied in the article.
- ItemThe Catholic Church in Poland, Her Faithful, and the Restrictions on Freedom to Practise Religion during the First Wave of the COVID-19 Pandemic(MDPI, 2022-12-19) Stanisz, Piotr; Wadowski, Dariusz; Szulich-Kałuża, Justyna; Nowak, Małgorzata; Chmielewski, MirosławW odpowiedzi na szybkie rozprzestrzenianie się epidemii koronawirusa władze państwowe w Polsce, podobnie jak w innych krajach w innych krajach zdecydowały się na wprowadzenie różnych ograniczeń praw i wolności, w tym wolności praktyk religijnych. Celem niniejszego opracowania jest analiza i ocena stanowiska, jakie zajęli duszpasterzy Kościoła katolickiego w Polsce i jego wiernych wobec tych ograniczeń podczas pierwszej fali pandemii. Analiza materiałów źródłowych, w tym dokumentów publikowanych przez przedstawicieli Konferencji Episkopatu Polski oraz biskupów diecezjalnych (lub zastępców kurialnych), prowadzi do wniosku, że w swoich oficjalnych komunikatach biskupi praktycznie jednogłośnie popierali ograniczenia nałożone przez państwo, często przyznając im sankcję prawa kanonicznego lub wprowadzając jeszcze bardziej restrykcyjne rozwiązania we własnych diecezjach. Co więcej, analiza przekazu medialnego dotyczącego pierwszej fali pandemii, a także socjologiczne badania opinii publicznej, koncentrujące się na polskich wiernych w Polsce, wynika, że zarówno wierni, jak i szeregowi duchowni wykazywali się spolaryzowaną oceną postawy biskupów wobec ograniczeń. Analiza ta pozwala jednak na obalenie wyrażanego w literaturze, a podzielanego przez część wiernych, twierdzenia o nadmiernej uległości biskupów wobec władz państwowych. Nasze badania dowodzą, że twierdzenie to nieco zniekształca rzeczywistość. Postawę hierarchów Kościoła należy raczej widzieć jako wyraz ich odpowiedzialności za dobro wspólne. Na krytykę bardziej zasługuje natomiast z drugiej strony, nadmierne skupienie się przekazu kościelnego tego okresu na ograniczaniu wolności praktykowania religii, podczas gdy prawo wiernych do dóbr duchowych Kościoła zostało relegowane na dalszy plan (kan. 213 CIC-1983). Przyjmując ramy badawcze opracowane m.in. przez Josepha Cardijna ("widzieć - ocenić - działać"), nasza analiza kończy się zaleceniem, aby w razie podobnego kryzysu w przyszłości, instytucja Kościoła powinna raczej skupić swoje przesłanie do wiernych na zabezpieczeniu wspomnianego prawa wiernych w kontekście narzuconych przez państwo ograniczeń, przyjmując postawę typową dla adresata norm prawnych, zgodnie z wnioskami wyciągniętymi z własnej autonomii i niezależności jako podstaw zasad leżących u podstaw relacji państwo-Kościół zarówno w nauce Kościoła, jak i prawie polskim.