Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2024, Tom 67, Nr 3
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2024, Tom 67, Nr 3 by Subject "Adam Podgórecki"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemA Note of Appreciation for Adam Podgórecki Who Alerted the Oxford Centre for Socio-Legal Studies Many Years Ago to the Importance of the Rule of Law, Thus Preparing Us for Recent Challenges(Wydawnictwo KUL, 2024) Maclean, MavisThis article records thanks to Adam Podgórecki for introducing discussion of the rule of law on his visit to the Oxford Centre for Socio-Legal Studies fifty years ago, and for stimulating use of the concept during the recent period of 14 years of Tory government in the UK, which ended in July 2024. Niniejszy artykuł stanowi podziękowanie dla Adama Podgóreckiego za zainicjowanie dyskusji na temat rządów prawa podczas jego wizyty w Oxford Centre for Socio-Legal Studies 50 lat temu oraz za stymulowanie korzystania z tej koncepcji w ostatnim okresie 14 lat rządów torysów w Wielkiej Brytanii, który zakończył się w lipcu 2024 roku.
- ItemAdam Podgórecki’s Concept of Totalitarian Law in the Albanian Context(Wydawnictwo KUL, 2024) Fijalkowski, AgataThis author first met Adam Podgórecki in the mid-1990s at the International Institute for the Sociology of Law (IISL) in Oñati, Spain. Over a lunch organised by the IISL and at a cooking school in the local area, Prof. Podgórecki talked about the role these sorts of cooking schools had played under General Francisco Franco’s authoritarian rule. He referred to these schools as “pockets of democracy” because of the cherished space they provided for people to live in a polity, albeit in a suspended state. The cooking schools were a safe space for people to speak freely. This author is reminded here of the case of Albania. It is in this spirit that I talk about the “pockets of democracy” that existed in Albania, through the experience of one remarkable individual, about whom I have been writing for some time now, the writer and political dissident, Musine Kokalari (1917–1983). Her own account of her 1946 trial and her ruminations on the nature of historical memory recall Podgórecki’s work on totalitarian and non-totalitarian law. It is in this frame therefore that I will set out the discussion, elucidating the main points underpinning his pioneering work. Autorka artykułu po raz pierwszy spotkała Adama Podgóreckiego w połowie lat 90. XX wieku w Międzynarodowym Instytucie Socjologii Prawa (IISL) w Oñati w Hiszpanii. Podczas lunchu zorganizowanego przez IISL oraz w pobliskiej szkole gotowania prof. Podgórecki opowiadał o roli, jaką tego rodzaju szkoły gotowania odegrały pod autorytarnymi rządami generała Francisco Franco. Nazwał te szkoły „przestrzeniami demokracji” ze względu na cenną przestrzeń, jaką zapewniały ludziom do życia w państwie, choć w państwie zawieszonym. Szkoły gotowania były bezpiecznym miejscem, w którym ludzie mogli swobodnie rozmawiać. Autorce przypomina się tutaj przypadek Albanii. W tym duchu pisze więc o „przestrzeniach demokracji”, które istniały w Albanii, poprzez doświadczenie jednej, niezwykłej osoby – pisarza i dysydenta politycznego Musine Kokalari (1917–1983) – o którym autorka pisze od jakiegoś czasu. Jej własna relacja z procesu z 1946 roku i rozmyślania nad naturą pamięci historycznej przywodzą na myśl prace Podgóreckiego nad prawem totalitarnym i nietotalitarnym. Dlatego też w tym kontekście rozpoczęto dyskusję, wyjaśniając główne punkty leżące u podstaw jego pionierskiej pracy.
- ItemDirty Togetherness: From Poland Under Communism to Weaponised Corruption Today(Wydawnictwo KUL, 2024) Wedel, JanineThe concept of “dirty togetherness” appears even more significant today than when Adam Podgórecki identified the phenomenon in 1980’s communist Poland. Then, it captured the dynamic of a resource-scarce society in which trusted family and friends operated in informal social networks to secure goods and services. Through cliquish and close-knit networks, they coped with shortages and distrust of the state. In the decades since, “dirty togetherness” took on new dimensions, as these informal networks adapted to, and helped shape, market and democratic institutions of the new Poland. Today, the currency of the concept extends beyond Poland and post-communist space. Dirtily together networks engaging in “weaponised corruption,” the use of corruption for geopolitical ends, pose a palpable threat to democracy. In this essay, I explore Podgórecki’s concept, the legacies associated with it, and its applicability beyond its originating context. I suggest guiding questions for research. In the decades since, “dirty togetherness” took on new dimensions, as these informal networks adapted to, and helped shape, market and democratic institutions of the new Poland. Today, the currency of the concept today extends beyond Poland and post-communist space. Dirtily together networks engaging in “weaponized corruption,” the use of corruption for geopolitical ends, pose a palpable threat to democracy. In this essay, I explore Podgórecki’s concept, the legacies associated with it, and its applicability beyond its originating context. I suggest guiding questions for research. Koncepcja „brudnej wspólnoty” wydaje się dziś jeszcze bardziej znacząca niż wtedy, gdy Adam Podgórecki zidentyfikował to zjawisko w komunistycznej Polsce lat 80. Wówczas ukazywała ona dynamikę społeczeństwa niedoboru zasobów, w którym zaufana rodzina i przyjaciele działali w nieformalnych sieciach społecznych, aby zapewnić sobie dobra i usługi. Poprzez klikowe i ściśle powiązane sieci ludzie radzili sobie z niedoborami i nieufnością wobec państwa. W kolejnych dekadach „brudna wspólnota” przybrała nowe wymiary, ponieważ te nieformalne sieci dostosowywały się do instytucji rynkowych i demokratycznych nowej Polski i pomagały je kształtować. Obecnie aktualność tej koncepcji wykracza poza Polskę i obszar postkomunistyczny. Istotnym zagrożeniem dla demokracji są brudne sieci powiązań i to, jak strategicznie posługują się korupcją, używając jej jako oręża. W tym eseju badam koncepcję Podgóreckiego, związane z nią dziedzictwo i jej zastosowanie poza jej pierwotnym kontekstem. Sugeruję pytania przewodnie do badań.
- ItemLove, Law, and War in Ukraine and Israel/Palestine: Rearticulating Podgórecki’s Place in a Polish Become American Sociological Imagination(Wydawnictwo KUL, 2024) Kennedy, Michael D.Adam Podgórecki’s place in American sociology, and my own engagement with his work 30 years ago, begins my contribution to this collection. I turn next to consider how some subsequent scholars have explained his work and his potential, and do some of the same by inviting our translation of intuitive and formal law into an exploration of vernacular and professional articulations of justice and law. I then consider the place of love in the relationship before moving on to examine two epoch-ending crises of our time: Russia’s invasion of Ukraine and the war in Israel/Palestine. I conclude with an observation that Podgórecki and other scholars invite us to rethink how the intuitive and the formal, the vernacular and the professional, senses of justice might be rearticulated. I recommend that South Africa’s intervention at the International Court of Justice might be a transformational moment. Niniejszy artykuł rozpoczynają rozważania na temat miejsca Adama Podgóreckiego w amerykańskiej socjologii i mojego udziału w dyskusji nad jego pracą 30 lat temu. Następnie przedstawiam sposób, w jaki kolejni badacze prezentowali jego twórczość oraz jej potencjał i robię to samo, włączając nasze rozumienie prawa intuicyjnego i formalnego do eksploracji wernakularnych i profesjonalnych sformułowań sprawiedliwości i prawa. W dalszej części artykułu zastanawiam się nad miejscem miłości w tej relacji, po czym przechodzę do dwóch kryzysów naszych czasów: inwazji Rosji na Ukrainę i wojny w Izraelu/Palestynie. Kończę spostrzeżeniem, że Podgórecki i inni badacze zapraszają nas do przemyślenia, w jaki sposób intuicyjne i formalne, wernakularne i profesjonalne poczucia sprawiedliwości mogą zostać ponownie sformułowane. Proponuję, aby interwencja RPA w Międzynarodowym Trybunale Sprawiedliwości stała się momentem transformacji.