Czasopisma współwydawane przez KUL
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Czasopisma współwydawane przez KUL by Subject "17th and 18th centuries"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- Item“Clearly, Carefully and Precisely”: On Music in the Constitutions of the Order of Saint Paul the First Hermit from the 17th and 18th Centuries(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024-12-27) Jędrzejski, MichałFrom the very beginning of the Order of Saint Paul the First Hermit, music was the object of particular concern of the Pauline Fathers, which has been reflected in the monastic constitutions. Three of them are the title sources of the article, the aim of which is to present references to music contained in the Pauline constitutions from 1636, 1643 and 1725, compare them and draw conclusions on the codification of music in these constitutions. The text is divided into three main parts, respectively, to three editions of the constitutions. All the sources examined prove that the codification of music in the Pauline Order was characterized by detail and rigor in regulating singing, postures, participation in vocal exercises and the selection of the liturgical repertoire. Marian piety was a special principle that organized the liturgical and musical regulations contained in the Pauline constitutions. Muzyka od początku istnienia Zakonu Świętego Pawła Pierwszego Pustelnika była przedmiotem szczególnej troski ojców paulinów, co znalazło odzwierciedlenie w konstytucjach zakonnych. Trzy z nich stanowią tytułowe źródła artykułu, który ma na celu przedstawić odniesienia do muzyki zawarte w konstytucjach paulińskich z 1636, 1643 i 1725 r., ich porównanie oraz wyciągnięcie wniosków na temat kodyfikacji muzyki w tych konstytucjach. Tekst dzieli się na trzy główne części odpowiednio do trzech edycji konstytucji. Wszystkie przebadane źródła świadczą o tym, że kodyfikacja muzyki w zakonie paulinów odznaczała się szczegółowością i rygoryzmem w regulowaniu śpiewu, postaw, udziału w ćwiczeniach wokalnych i doborze repertuaru liturgicznego. Szczególną zasadą porządkującą przepisy liturgiczno-muzyczne zawarte w konstytucjach paulińskich była pobożność maryjna.