Roczniki Nauk Społecznych, 2024, T. 52, nr 3: Komunikowanie instytucjonalne Kościoła katolickiego
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Roczniki Nauk Społecznych, 2024, T. 52, nr 3: Komunikowanie instytucjonalne Kościoła katolickiego by Subject "artificial intelligence"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemEvaluating Church Communications in the Era of Artificial Intelligence(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Tridente, GiovanniA complex challenge has emerged within the realm of institutional church communication, induced by the rapid advancement of artificial intelligence (AI). This dynamism has undeniably enhanced numerous human capabilities but has simultaneously raised novel anthropological and ethical inquiries. This study aims to provide an overview of the reflections that have surfaced in recent years within this domain, as articulated by the ecclesiastical magisterium. Specifically, our analysis delves into the pronouncements of the last three pontiffs, subsequently giving rise to additional initiatives spearheaded by Holy See institutions, such as the Pontifical Academies, and contemplations within certain Catholic publications. This effort seeks to encapsulate plausible “guidelines” that ought to accompany the responsibilities of institutional communicators in the immediate future. W sferze instytucjonalnego komunikowania Kościoła pojawiło się złożone wyzwanie, spowodowane szybkim rozwojem sztucznej inteligencji (AI). Zmiana ta bez wątpienia zwiększyła wiele ludzkich możliwości, ale jednocześnie zrodziła nowe pytania o charakterze antropologicznym i etycznym. Opracowanie ma na celu dokonanie przeglądu refleksji, które pojawiły się w ostatnich latach w tej dziedzinie, a które zostały wyrażone przez Magisterium Kościoła. Podjęta analiza uwzględnia w szczególności wypowiedzi trzech ostatnich papieży, co daje początek dodatkowym inicjatywom podejmowanym przez instytucje Stolicy Apostolskiej, takie jak Akademie Papieskie, oraz rozważaniom zawartym na łamach niektórych publikacji katolickich. Celem podjętych badań jest przedstawienie wiarygodnych „wytycznych”, które w najbliższej przyszłości powinny zostać uwzględnione przez odpowiedzialnych za procesy komunikowania instytucji Kościoła.
- ItemHow to Ethically Use Artificial Intelligence in The Institutional Communication of the Catholic Church?(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Kolić Stanić, Matilda; Stanić, BranimirThe aim of this paper is to examine whether the ethical principles of public relations – which derive from the theory of information and communication of prominent media ethicist Luka Brajnović – can be applied to the use of artificial intelligence in Church institutional communication. Brajnović’s principles of truthfulness, transparency, integrity, competence, loyalty and social responsibility partly coincide with the ethical principles of the “Rome call for AI Ethics” and could be sufficiently universal and applicable to the use of artificial intelligence in the institutional communication of the Catholic Church. Celem artykułu jest zweryfikowanie, czy zasady etyczne sfery public relations – wywodzące się z teorii informacji i komunikacji wybitnego etyka mediów Luki Brajnovićia – można zastosować do wykorzystania sztucznej inteligencji w komunikacji instytucjonalnej Kościoła. Zasady Brajnovićia dotyczące prawdomówności, przejrzystości, uczciwości, kompetencji, lojalności i odpowiedzialności społecznej częściowo pokrywają się z zasadami etycznymi zawartymi w dokumencie Rzymskim apelu o etykę SI, i mogłyby być wystarczająco uniwersalne i mieć zastosowanie do wykorzystania sztucznej inteligencji w komunikacji instytucjonalnej Kościoła katolickiego.
- ItemKino chrześcijańskie jako element teologii pastoralnej. Wyzwania w kontekście zastosowań sztucznej inteligencji(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Klauza, KarolWraz z narodzinami kina komunikacja duszpasterska Kościoła otrzymała nową, skuteczną pomoc w formacji religijnej. Obecnie rośnie wykorzystanie technologii cyfrowych w produkcji nowych gatunków filmowych, a sztuczna inteligencja ma wpływ na ludzką świadomość i wybory, co sugeruje twórczość reżyserów i scenarzystów. Stanowi to wyzwanie dla tożsamości chrześcijańskiej i wymaga głębokiej nauki z zakresu aksjologii moralnej i formacji religijnej ze strony producentów, twórców algorytmów sztucznej inteligencji, a nawet widzów. W celu analizy wartości etyczno-moralnej komunikacji kinematograficznej z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (np. czat, obrazy, sztuka) Kościół katolicki we współpracy z judaizmem i islamem ogłosił 13 stycznia 2023 roku „Apel Rzymski” w sprawie etycznego wykorzystania sztucznej inteligencji. Dokument formułuje zasady przejrzystości, włączenia, odpowiedzialności, bezstronności, niezawodności, bezpieczeństwa i prywatności. From the birth of the cinema, the pastoral communication of the Church received a new and effective aid to religious formation. Today, the use of digital technology in the production of new film genres is increasing and artificial intelligence is influencing human consciousness and choices, as suggested by the work of directors and screenwriters. This challenges Christian identity and requires deep learning in moral axiology and religious formation on the part of producers, artificial intelligence algorithm developers and even viewers. In order to analyse the ethical and moral value of cinematic communication using artificial intelligence (e.g. chat, images, art), the Catholic Church, in collaboration with Judaism and Islam, announced on January 13th, 2023 the ‘Roman Call’ on the ethical use of artificial intelligence. The document formulates the principles of transparency, inclusion, responsibility, impartiality, reliability, security and privacy.