Studia Prawnicze KUL, 2019, nr 2
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Studia Prawnicze KUL, 2019, nr 2 by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa 3.0 Polska"
Now showing 1 - 20 of 21
Results Per Page
Sort Options
- Item50 lat Konwencji wiedeńskiej o prawie traktatów w świetle polskiej praktyki traktatowej. Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Warszawa, 23 maja 2019 r.(Wydawnictwo KUL, 2019-06-30) Szczepkowski, Jakub
- ItemAktualne wyzwania demokracji i praworządności w Europie. II Europejskie Forum Praw Człowieka i Prawa Humanitarnego, Lublin, 4 kwietnia 2019 r.(Wydawnictwo KUL, 2019-06-30) Hypiak, Mateusz
- ItemBezpieczeństwo międzynarodowe w traktatach o przyjaźni i współpracy zawartych przez Polskę z państwami sąsiednimi(Wydawnictwo KUL, 2019-06-30) Staszewski, WojciechWydarzenia przełomu lat 1989-1990, które wpłynęły na przemiany w Polsce oraz w innych państwach Europy Środkowej i Wschodniej spowodowały, że kwestie bezpieczeństwa i gwarancji jego zapewnienia stały się podstawowym elementem polskiej racji stanu i głównym celem realizowanej polityki zagranicznej. Rozpoczął się proces budowy nowych powiązań traktatowych. W niniejszym artykule dokonano analizy traktatów o przyjaźni i współpracy zawartych przez Polskę, które odgrywają szczególną rolę w stosunkach traktatowych państw. Zakres podmiotowy został ograniczony do umów podpisanych z państwami sąsiednimi, biorąc pod uwagę fakt zmian, które zaszły w bezpośrednim otoczeniu Polski, która zyskała na swoich granicach nowych sąsiadów. Celem opracowania jest udzielenie odpowiedzi na pytanie badawcze, czy w traktatach o przyjaźni i współpracy zawartych przez Polskę po 1989 r. z państwami sąsiednimi znalazły się postanowienia odnoszące się do bezpieczeństwa międzynarodowego, stanowiące przejaw wspólnego zainteresowania i współpracy państw w tym zakresie oraz czy regulacjom tym nadano odpowiednią rangę, a tym samym, czy znalazły się odpowiednie gwarancje dla zapewnienia bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej.
- ItemDelegowanie policjanta z urzędu do czasowego pełnienia służby w innej jednostce organizacyjnej Policji lub w innej miejscowości na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji a zakres ochrony wynikający z art. 32 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych – wybrane aspekty(Wydawnictwo KUL, 2019) Gacek, PawełNiniejszy artykuł w całości został poświecony omówieniu zagadnienia dotyczącego delegowania policjanta z urzędu do czasowego pełnienia służby w innej jednostce organizacyjnej Policji lub w innej miejscowości na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, a także zakresu ochrony wynikającego z art. 32 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych przewidzianego dla policjanta będącego członkiem organizacji związku zawodowego policjantów. Stosowanie regulacji ustawy o związkach zawodowych musi uwzględniać specyfikę i charakter stosunku służbowego. Wobec tego omówiono konstrukcję tej więzi prawnej, a także wskazano charakterystyczne cechy tej konstrukcji prawnej. W dalszej części odniesiono się do przepisu art. 32 ustawy o związkach zawodowych oraz do zakresu jego dopuszczalnego stosowania do policjanta członka organizacji związku zawodowego, a w szczególności ochrony jaką przepis ten przewiduje.
- ItemDiariusz. Kalendarium ważniejszych wydarzeń naukowych z udziałem pracowników Wydziału Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji KUL październik – grudzień 2018 r.(Wydawnictwo KUL, 2019-06-30) Dworas-Kulik, Judyta
- ItemEuropejskie prawne podstawy ochrony informacji(Wydawnictwo KUL, 2019) Fleszer, Dorota; Rogacka-Łukasik, AnnaZagadnienie informacji i zapewnienie jej prawnego bezpieczeństwa, zwłaszcza wobec przetwarzania jej w systemach informatycznych staje się istotną kwestią nie tylko dla prawodawcy krajowego. Biorąc pod uwagę istnienie transgranicznego przepływu informacji – co jest przecież niezbędne z punktu widzenia tworzenia wspólnego rynku – pojawiają się nowe zagrożenia, choćby te związane z koniecznością zapewnienia ochrony prywatności osób. Rozwiązania prawne na poziomie unijnym mają owe zagrożenia jeżeli nie wyeliminować, to choćby zminimalizować poprzez tworzenie wspólnych ram prawnych bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych. Celem niniejszej publikacji jest analiza europejskich regulacji prawnych stanowiących podstawę dla zapewnienia bezpiecznego przetwarzania informacji w systemach informatycznych.
- ItemGrażyna Baranowska, Wymuszone zaginięcia w Europie. Kształtowanie się międzynarodowych standardów zapobiegania i egzekwowania odpowiedzialności państw, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2017, ss. 267(Wydawnictwo KUL, 2019-06-30) Szarek-Zwijacz, Anna
- ItemIn Memoriam Kinga Cecylia Stasiak(Wydawnictwo KUL, 2019-06-30) Staszewski, Wojciech; Szarek-Zwijacz, Anna
- ItemKara śmierci a prawa człowieka(Wydawnictwo KUL, 2019-06-30) Migdał, MarcinW artykule starano się przedstawić perspektywę aksjologiczną kary śmierci, opierając się o standardy międzynarodowe, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony praw człowieka, ochrony życia i zakazu tortur, oraz nieludzkiego, okrutnego lub poniżającego traktowania lub karania, poprzez przedstawienie systemów ochrony takich organizacji światowych jak: ONZ, Rada Europy, Unia Europejska oraz wewnątrzkrajowych zawartych przede wszystkim w Konstytucji RP.
- ItemKoncepcja podatku turystycznego nakładanego we Włoszech(Wydawnictwo KUL, 2019) Burzec, MarcinW artykule omówiony został podatek turystyczny nakładany we Włoszech na osoby przebywające tymczasowo w miejscowościach turystycznych. W celu dokładnego przedstawienia poszczególnych elementów konstrukcyjnych powyższej daniny analizie poddane zostało kilkadziesiąt uchwał włoskich rad gmin. Celem opracowania jest wskazanie na różne możliwości kształtowania elementów konstrukcyjnych danin nakładanych na turystów. Jest to o tyle istotne, gdyż w pewnych aspektach regulacje włoskie uwypuklają mankamenty polskich przepisów prawa, na podstawie których nakładane są opłaty obciążające turystów.
- ItemLista wierzytelności a umorzenie postępowania sądowego GLOSA do uchwały Sądu Najwyższego z dnia 18 stycznia 2019 r. (sygn. akt III CZP 55/18)(Wydawnictwo KUL, 2019-06-30) Wrzaszcz, PawełW postępowaniu upadłościowym wierzyciel uzyskuje tytuł egzekucyjny w postaci wyciągu z zatwierdzonej listy wierzytelności. Może on stanowić podstawę prowadzenia egzekucji, jednak dopiero po zakończeniu postępowania upadłościowego. Wierzyciel (powód) może jednak wcześniej zainicjować postępowanie sądowe, w którego toku może dojść do ogłoszenia upadłości dłużnika (pozwanego). Prowadzenie jednocześnie postępowania upadłościowego i postępowania sądowego, którego celem jest uzyskanie tożsamego tytułu egzekucyjnego, nie znajduje uzasadnienia faktycznego. Wydaje się, że konieczne jest znalezienie takiego rozwiązania prawnego, które hamowałoby „dublowanie” prowadzenia dwóch postępowań, których efekt jest częściowo identyczny. Autor, bazując na treści głosowanego orzeczenia Sądu Najwyższego, wskazuje na istniejący problem prawny i na brak efektywnego rozwiązania prawnego. Wyjaśnia, dlaczego teza Sądu Najwyższego nie stanowi również remedium na problemy sądów i wystarczającej wskazówki, co do dalszych czynności procesowych w taki zaistniałym stanie faktycznym.
- ItemObliczanie większości głosów wymaganej do podjęcia uchwały rady wierzycieli w postępowaniu upadłościowym. Uwagi na tle uchwały Sądu Najwyższego z dnia 21 kwietnia 2016 roku, III CZP 3/16(Wydawnictwo KUL, 2019-06-30) Telenga, PrzemysławBezpośrednim impulsem do prowadzonych rozważań jest uchwała Sądu Najwyższego z dnia 21 kwietnia 2016 r. (III CZP 3/16), w której przedstawiono odpowiedź na dwa pytania prawne dotyczące niezwykle istotnych dla potrzeb praktyki zagadnień obliczania większości głosów w radzie wierzycieli w postępowaniu upadłościowym. Autor omawia dostrzeżone w judykaturze problemy omawiając wypowiedzi doktryny polskiej, w której spór zarysował się jeszcze w okresie międzywojennym i nie został do czasu podjęcia powyższej uchwały jednoznacznie rozstrzygnięty w poglądach współczesnych przedstawicieli doktryny. Sedno problemu dotyczy zagadnienia czy i jak oblicza się większość głosów, w przypadku absencji części członków rady na posiedzeniu oraz w przypadku lub gdy obecni na posiedzeniu rady wierzycieli członkowie oddają głosy „wstrzymujące się”, czyli nie zajmują jednoznacznego stanowiska czy „za” lub „przeciw” uchwale. W konkluzji autor stwierdza, że uchwały rady wierzycieli zapadają zawsze większością głosów członków wyznaczonego składu rady, przy czym większość tę oblicza się w stosunku do ogółu członków rady (tj. trzech lub pięciu) i przy wymaganej obecności wszystkich powołanych przez sędziego-komisarza członków rady.
- ItemOchrona humanitarna zwierząt utrzymywanych w ogrodach zoologicznych(Wydawnictwo KUL, 2019) Gądzik, ZuzannaArtykuł dotyczy regulacji prawnych, odnoszących się do szczególnej kategorii zwierząt, jakimi są zwierzęta utrzymywane w ogrodach zoologicznych - w kontekście ich ochrony humanitarnej. W jego ramach poruszone zostaną m.in. zagadnienia odnoszące się do idei ochrony humanitarnej, kwestii związanych z jej ograniczeniem wyłącznie do zwierząt kręgowych, a także warunkami jakie spełniać muszą ogrody zoologiczne dla zapewnienia ochrony zwierząt w nich żyjących, stanu przestrzegania przepisów prawnych związanych z ochroną humanitarną zwierząt utrzymywanych w ogrodach zoologicznych oraz skutków związanych z ich naruszeniem – zarówno na płaszczyźnie prawa administracyjnego, jak i karnego.
- ItemPostępowania w sprawie akredytacji w ochronie zdrowia(Wydawnictwo KUL, 2019) Dytko, JanAkredytacja w ochronie zdrowia jest procesem. Odbywa się w zdekodyfikowanej procedurze administracyjnej - przybiera postać szczególnego postępowania administracyjnego o charakterze autonomicznym. Wyłączone w tym wypadku pozostaje stosowanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. W proces akredytacyjny zaangażowanych jest wiele podmiotów i organów (ośrodek akredytacyjny, Rada Akredytacyjna, zainteresowane osoby fizyczne bądź prawne wykonujące działalność leczniczą), przy czym wiodącą rolę w tym procesie odgrywa minister właściwy do spraw zdrowia. Organ ten w formie certyfikatu akredytacyjnego (nie stanowiącego decyzji administracyjnej) potwierdza, że dana jednostka lecznicza spełnia przewidziane prawem kryteria – standardy do świadczenia usług medycznych - w zakresie infrastrukturalnym, farmakoterapeutycznym oraz kompetencyjnym. Od odmowy udzielenia akredytacji przysługuje sprzeciw zainteresowanemu podmiotowi, a ostateczna odmowa po rozpatrzeniu sprzeciwu podlega skardze do sądu administracyjnego jako akt z zakresu administracji publicznej, nie będący decyzją administracyjną.
- ItemSkuteczność jako determinanta działań organów jednostek samorządu terytorialnego(Wydawnictwo KUL, 2019) Kisała, MagdalenaNa jednostki samorządu terytorialnego został nałożony ustawowy obowiązek wykonywania zadań publicznych - zadań własnych, których celem jest zaspokajanie potrzeb wspólnot samorządowych. W związku z tym jednostki samorządowe mają także obowiązek podejmowania takich czynności i wyboru takich instrumentów prawnych, aby ich realizacja była skuteczna, czyli osiągała zamierzone cele lub przynajmniej przybliżała się do nich. Na skuteczność działania organów jednostek samorządu terytorialnego wpływa: wykonywanie ich przez jednostki podziału terytorialnego odpowiedniego szczebla, właściwe przyporządkowanie zadań i kompetencji, zgodnie z zasadami decentralizacji i pomocniczości, ustalanie wewnętrznej struktury administracyjnej, tworząc jednostki dostosowane do specyficznych potrzeb i umożliwiające skuteczne zarządzanie. Nie bez znaczenia pozostaje także kwestia odpowiedniego finansowania, często bezpośrednio warunkująca skuteczność realizacji zadań publicznych.
- ItemSprawa Al Mahdiego przed Międzynarodowym Trybunałem Karnym: przełomowy wyrok czy stracona szansa?(Wydawnictwo KUL, 2019-06-30) Prażmowska, KarolinaSprawa Al Mahdiego przed Międzynarodowym Trybunałem Karnym jest sprawą przełomową, niepozbawioną kontrowersji. 27 września 2016 roku Międzynarodowy Trybunał Karny po raz pierwszy w historii wydał wyrok dotyczący zbrodni wojennej polegającej na zamierzonym kierowaniu ataków na budynki przeznaczone na cele religijne, edukacyjne, artystyczne, naukowe lub pomniki historyczne, pod warunkiem, że nie są one celami wojskowymi, powołując się tym samym na art. 8 ust. 2 lit (e) (iv) Statutu Rzymskiego. Sprawa Al Mahdiego stanowi punkt wyjścia dla historycznej analizy znaczenia kultury oraz jej ochrony w prawie międzynarodowym – od wąsko postrzeganego przedmiotu ochrony w postaci dóbr kulturalnych, w czasach konfliktu zbrojnego, poprzez ochronę dziedzictwa kulturalnego w jego materialnym wyrazie, do ochrony dziedzictwa niematerialnego. Obecne rozumienie kultury jako tworu żywego oraz dostrzeżenie znaczenia, jakie kultura oraz dziedzictwo odgrywają zarówno dla lokalnych wspólnot, jak i społeczności międzynarodowej, czyni dziedzictwo istotnym elementem ludzkiej godności i tym samym praw człowieka.
- ItemStandard wykonywania zawodu fizjoterapeuty - ocena przyjętego stanu prawnego(Wydawnictwo KUL, 2019) Jacek, AnnaCelem artykułu jest ocena standardu wykonywania zawodu fizjoterapeuty na podstawie przyjętego stanu prawnego. W artykule ustalono status prawny zawodu fizjoterapeuty oraz dokonano oceny standardu wykonywania powyższej profesji wykorzystując literaturę oraz wybrane orzecznictwo sądów powszechnych oraz Trybunału Konstytucyjnego. W zakończeniu wskazano, że standard wykonywania zawodu fizjoterapeuty określają obowiązujące akty prawne, a w szczególności przepisy u.z.f. W artykule zaproponowano również zmianę przepisów poprzez wyodrębnienie zadań zawodowych przez fizjoterapeutów, którzy ukończyli studia I stopnia oraz osób, które ukończyły szkołę policealną jak też sprecyzowanie kompetencji zawodowych fizjoterapeuty dotyczących nauczania, prowadzenia prac naukowo-badawczych, kierowania pracą zawodową osób wykonujących zawód fizjoterapeuty oraz zatrudnienia na stanowiskach administracyjnych.
- ItemUsługi świadczone w interesie ogólnym jako element europejskiego modelu społecznego(Wydawnictwo KUL, 2019-06-30) Wacinkiewicz, DanielObecna sytuacja polityczna, gospodarcza i społeczna uwypukliła zasadniczą rolę usług świadczonych w interesie ogólnym w Unii Europejskiej. Trzy kategorie usług są kwalifikowane do usług służących dobru ogółu i, w związku z tym, podlegają szczególnym zobowiązaniom: Usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (podstawowe usługi świadczone odpłatnie); Usługi o charakterze nieekonomicznym (takie jak np. działalność policji czy wymiaru sprawiedliwości); Usługi socjalne świadczone w interesie ogólnym ( oparte się na zasadzie solidarności i równego dostępu). W dziedzinach takich jak opieka nad dziećmi lub opieka nad osobami starszymi, opieka zdrowotna czy pomoc osobom niepełnosprawnym te usługi stanowią istotne narzędzie dla bezpieczeństwa obywateli. Usługi świadczone w interesie ogólnym odgrywają także kluczową rolę dla spójności społecznej.
- ItemWieloletnie planowanie finansowe na szczeblu Unii Europejskiej(Wydawnictwo KUL, 2019) Jędrzejczyk, MichałZasadniczym celem artykułu jest zaprezentowanie koncepcji planowania finansowego i ewolucyjnego odejścia od zasady rocznego planowania budżetowego obowiązującego w okresie funkcjonowania Wspólnot Europejskich na rzecz koncepcji wieloletniego planowania finansowego Unii Europejskiej aż do jej ostatecznego podniesienia do rangi prawa traktatowego. Rozważania w opracowaniu koncentrują się na wykazaniu, że współczesny obraz planowania wieloletniego w Unii Europejskiej, jest wynikiem podjęcia ogromnego wysiłku (zwłaszcza politycznego) i stworzenia odpowiednich warunków umożliwiających dostrzeżenie zalet planowania wieloletniego. Jednocześnie autor podkreśla, że zainteresowanie prawodawstwem i doktryną dotyczącą prawa pierwotnego i wtórnego Unii Europejskiej wynika z faktu wpływu przepisów prawa Unii Europejskiej na obecnie stosowane w Polsce rozwiązania prawne dotyczące wzmocnienia dyscypliny finansowej, prognozowania i planowania wieloletniego. W ocenie autora konieczność dostosowania polskiego systemu budżetowania do wieloletniego planowania finansowego wynikała z potrzeby wpisania się w model gospodarczej i przestrzennej spójności z innymi krajami unijnymi oraz ustalonej, wspólnej polityki strukturalnej, w celu osiągnięcia wytyczonych przez nią celów i kierunków rozwoju. Artykuł został podzielony na cztery części: wstęp, planowanie finansowe w okresie funkcjonowania wspólnot europejskich, nałożenie na kraje członkowskie UE obowiązku wieloletniego planowania finansowego oraz zakończenia. Podstawową metodą badawczą zastosowaną w artykule była metoda dogmatyczno-prawna, dzięki której, w oparciu o zasady wykładni prawa, dokonano analizy tekstów prawnych. Zgodnie z takim założeniem, analizy i oceny zostały sformułowane przy wykorzystaniu poglądów doktryny oraz nauki prawa finansowego.