Wydział Nauk Społecznych / Faculty of Social Sciences
Permanent URI for this community
* Instytut Ekonomii i Finansów * Instytut Dziennikarstwa i Zarządzania * Instytut Pedagogiki * Instytut Psychologii * Instytut Nauk Socjologicznych * Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Browse
Browsing Wydział Nauk Społecznych / Faculty of Social Sciences by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska"
Now showing 1 - 20 of 451
Results Per Page
Sort Options
- Item170 lat realizacji systemu ochrony przez wychowanie w koncepcji Edmunda Bojanowskiego(Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2020) Opiela, Maria LoyolaMyśl pedagogiczna i koncepcja systemu ochrony przez wychowanie Edmunda Bojanowskiego, mimo iż zrodziła się 170 lat temu, jawi się dzisiaj jako nowatorska i wyjątkowo aktualna. Zastosowana we współczesnej edukacji przedszkolnej i opiece nad dzieckiem jest kontynuacją działań koncepcji wychowania i jej praktycznej realizacji przez założenie 3 maja 1850 r. ochronki i Zgromadzenia Sióstr Służebniczek. Z różnych środowisk w Polsce i na świecie wciąż oczekiwana jest teoretyczna i praktyczna aplikacja tej koncepcji oraz nowych badań i opracowań naukowych dotyczących istoty wczesnej edukacji realizowanej w katolickiej myśli pedagogicznej w kontekście współczesnych wyzwań cywilizacyjnych.
- Item50 lat na Uniwersytecie. Misja – zobowiązanie – wdzięczność. Przemówienie w czasie uroczystości wręczenia księgi jubileuszowej. KUL, 09.06.2021 roku(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2021) Kornas-Biela, Dorota
- ItemAbsolwenci Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w służbie „Bogu, ludziom i Ojczyźnie”(Episteme, 2015) Borowska, BarbaraArtykuł przedstawia wspomnienia absolwentów KUL: S. Martyny Marianny Wysockiej OSM, S. Marii Dębowskiej OSM, S. Rajmundy Grażyny Witkowskiej OSM, ks. Stanisława Drąga o swoim dzieciństwie, studiach i pracy w służbie nie tylko Bogu i ojczyźnie, ale przede wszystkim oddaniu dobru innych ludzi. Pomaganie potrzebującym i wspomaganie ich w procesie odzyskiwania sił i pewności siebie wzmacnia poczucie odpowiedzialności za innych.
- ItemActivités ludiques et jeux pour enfants d’après les indications du bienheureux Edmond Bojanowski(Wydawnictwo Werset, 2022) Opiela, Maria LoyolaBlessed E. Bojanowski's notes are used as a source for 46 games and plays, selected and adapted for contemporary audiences with the use of modern media technologies. Detailed outlines of skills that are practised and lists of necessary resources are provided in the descriptions and instructions for movement, fitness and manipulation games and plays. The video version of the material is developed by the KUL University Media Centre. These methodological materials can prove instrumental in enhancing pedagogical practices aimed at the optimal development of a child’s psychomotor skills, health and physical fitness, education and interpersonal relations. Due to their socio-cultural value, the games and plays can be used for innovative activities in education, intergenerational and intercultural integration.
- ItemAksjologiczne podstawy polityki społecznej w świetle encykliki Caritas in veritate(Wydawnictwo KUL, 2011) Adamczyk, Tomasz
- ItemAktorzy polityczni i media masowe w procesie komunikowania politycznego na poziomie samorządu terytorialnego w okresie kampanii wyborczej. (Przyczynek do problemu zagrożeń wynikających z braku pełnej informacji wyborczej)(Wydawnictwo KUL, 2014) Łukasik-Turecka, AgnieszkaNiniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na pytania: które z narzędzi komunikowania politycznego zdają się być skutecznymi w trakcie samorządowej kampanii wyborczej, a także czy wyborca ma szanse uzyskać rzetelną informację o rywalizujących ze sobą podmiotach politycznych i czy media uzupełniają wyborcom informacje pozyskane z reklam i innych narzędzi komunikowania politycznego, nad którymi całkowity nadzór sprawują aktorzy komunikowania politycznego.
- ItemAktualność koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego(Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP, 2011) Opiela, Maria LoyolaPublikacja ukazuje podstawy koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego oraz jej twórczą realizację przez Siostry Służebniczki z wielkim uwrażliwieniem na potrzeby współczesności. Pozostaje ona wciąż aktualna i inspiruje do podejmowania misji ochrony przez wychowanie, do nowych twórczych działań, realizacji programów pracy wychowawczej i formacyjnej z dziećmi, młodzieżą i ich rodzicami. Zebrany materiał ukazuje, jak ważnym jest przyjęcie za priorytetowe kształtowanie w wychowaniu ludzkiej duchowości. Odniesienie do natury i historii jest oczywiste, ale duchowość jest podstawą i istotą tego, co gwarantuje szacunek dla ludzkiej godności i prawdziwą troskę o dobro osoby.
- ItemAktualność myśli pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego i jej aplikacja we wczesnej edukacji; analiza procesu w perspektywie międzynarodowej(Fundacja „Biografie Codzienności”, 2021-12-10) Opiela, Maria LoyolaEdmund Bojanowski rozwijał swą myśl pedagogiczną w połowie XIX wieku i dokonywał jej praktycznej aplikacji zachowując zasady wynikające z niezmiennej natury człowieka, praw jego rozwoju i wartości najwyższych, dostosowując metody, formy i środki wychowania do specyfiki społeczno-kulturowej danego środowiska. Szczegółowe wskazania zawarł w swej bogatej spuściźnie i dzięki temu są wciąż realizowane w tradycji pracy wychowawczej Zgromadzenia Sióstr Służebniczek, podejmujących działalność edukacyjną w różnych krajach na świecie. Dokonując twórczej interpretacji myśli pedagogicznej Bojanowskiego, Służebniczki wciąż odczytują ją na nowo w zmieniających się warunkach społeczno-kulturowych i wobec aktualnych wyzwań edukacyjnych. Jej ponadczasowy i uniwersalny wymiar stanowi podstawę do jej aplikacji w perspektywie międzynarodowej.
- ItemAktualny i perspektywiczny obraz siebie jako wyraz radzenia sobie dzieci chorych przewlekle na astmę oskrzelową(Polska Akademia Nauk, 1996) Kulik, Agnieszka; Szewczyk, Leszek
- ItemAndrzej Cudo, Natalia Kopeć, Konrad Sawicki (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2015) Kornas-Biela, Dorota
- ItemAnna Lendzion: Młodzież a wartości charakterologiczne, Lublin: Wydawnictwo KUL 2012, ss. 221.(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2013) Magier, Piotr
- ItemAnnette Textor (2015). Einführung in die Inklusionspädagogik. Współpr. Daniela Niestrad, Benjamin Filitz, Jessica Matis, Aukje Rüting, Hannah Zingler. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt(Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2016) Kornas-Biela, Dorota
- ItemApplication of metacognitive strategies in the development of emotional and motivational self-regulation of students with special educational needs. Research on children with ADHD(Lubelskie Stowarzyszenie Naukowe na Rzecz Rozwoju Psychiatrii, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, 2021) Kulik, Agnieszka; Kajka, NataliaThe aim of the presented study is to verify whether the visual methods (Mind Maps and Sketch-noting) considered as metacognitive strategies will help to strengthen emotional and motivational self-regulation in children with ADHD. In this experimental study, 135 participants took part, including 45 primary school students diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder with the presentation of mixed symptoms (M = 10.41; SD = 1.42), their parents (N = 45) and teachers (N = 45). The results obtained in the study indicate that after 25 training sessions with the use of both Mind Maps and Sketch-noting, children with ADHD make significantly fewer errors than during the first measurement. However, only in the Sketch-noting group did their average reaction time increase significantly, which indicates that they are more reflective. The presented metacognitive strategies can be successfully applied at school by students with ADHD and constitute a source of support for both students and teachers.
- ItemArkadiusz Wąsiński, Autokreacja małżonków bezdzietnych do wielowymiarowego rodzicielstwa adopcyjnego. Perspektywa pedagogiczno-antropologiczna. Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018 r., s. 385(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2019) Kornas-Biela, Dorota
- ItemArtysta i sztuka we współczesnej narracji radiowej(Wydawnictwo KUL, 2015) Wójciszyn-Wasil, AnetaSztuka uważana jest za dziedzinę „medialnie nielogiczną”, nieodpowiadającą oczekiwaniom masowego odbiorcy. Niniejszy artykuł przedstawia analizę wybranych audycji radiowych podejmujących tę tematykę. Wskazuje na trzy odmienne warianty narracyjne. Cykl "W stronę sztuki" jest przykładem autorskiej gawędy badacza sztuki. Radiowy feature Doroty Hałasy i Katarzyny Michalak "Modlitwa Zapomnianej" łączy elementy słuchowiska i reportażu, by zrekonstruować biografię XIX-wiecznej kompozytorki Tekli Bądarzewskiej-Baranowskiej. Z kolei reportaż "Chcę więcej" Bartosza Panka prezentuje osobowość artystyczną Dominika Połońskiego poprzez wypowiedzi samego muzyka. Świadomie konstruowana narracja radiowa pozwala słuchaczowi odkryć, na czym polega wartość sztuki.
- ItemAspiracje edukacyjne licealistów w refleksji badawczej(Difin, 2012) Borowska, BarbaraW szkicu tym zostały przedstawione wybrane problemy dotyczące przemian aspiracji edukacyjnych oraz wyboru drogi kształcenia głównie młodzieży licealnej. Autorka zwraca szczególną uwagę na przewodnią myśl w toczącym się od kilku lat dyskursie w zakresie kształtowania dążeń kolejnych pokoleń nastolatków oraz ich preferencji edukacyjnych. Z wypowiedzi młodzieży wynikało, że zasadniczy wpływ na kształtowanie się zainteresowań edukacyjno-zawodowych wśród licealistów mają: przemiany społeczno-ekonomiczne, czynniki demograficzne, psychologiczne, pedagogiczne i kulturowe. Podjęta przez autorkę analiza aspiracji licealistów z regionu radomskiego wynikała przede wszystkim ze zmian w organizacji polskiej edukacji oraz z transformacji ustrojowej i integracji z Unią Europejską. Wyniki prezentowanego wywiadu są częścią obszernych badań prowadzonych w pierwszej dekadzie obecnego stulecia (2005-2008) w trzech różnych środowiskach regionu radomskiego wśród młodzieży, która kształciła się w liceach wiejskich, w małych miastach i w Radomiu. Badaniami zostało objętych 9 szkół (7 liceów ogólnokształcących publicznych i 2 licea katolickie). Sondaż przeprowadzono na próbie 433 licealistów z 18 klas (9 klas pierwszych i 9 maturalnych) o profilu humanistycznym.
- ItemAssessment of emotional control from the perspective of young adults with ADHD(Wydawnictwo Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku, 2021) Kulik, Agnieszka; Kajka, Natalia; Lemanowicz, Angelika; Mazur, Natalia; Ochnio, EmiliaObjective: Assessment of emotional control from the perspective of young adults with ADHD. Method: 86 young adults (M = 23.14; SD = 2.06) took part in the questionnaire study. The respondents completed two tools: the Courtauld Emotional Control Scale (CECS) and the structured ADHD diagnostic interview for adults (DIVA 2.0). Results: Despite the fact that adults with ADHD more often choose negative emotions as dominant in their lives or more often struggle with the inability to name the conditions they experience, no statistically significant differences were found between young adults with ADHD and without it disturbing in terms of suppressing the experienced emotional states. Conclusion: Adult ADHD adults' perceptions of regulating their emotional states may be distorted due to the greater number of difficult emotions they identify in their daily lives.
- ItemAudytywna reklama wyborcza jako narzędzie komunikowania politycznego(Wydawnictwo SGGW, 2014) Łukasik-Turecka, AgnieszkaAudytywna reklama wyborcza, w tym reklama radiowa, to narzędzie komunikowania politycznego posiadające zarówno zalety, jak i wady. Zaletą jest możliwość komunikowania się z wyborcami w ramach nieodpłatnych audycji wyborczych w Polskim Radiu i rozgłośniach regionalnych, a także to, iż ten typ reklamy jest odbierany przez słuchaczy jako mniej irytujący od reklamy telewizyjnej. Wadami tego narzędzia są: ograniczenia dotyczące percepcji przekazu jedynie do słuchu, sposób odbioru nośnika medium ograniczający się często do tła dla innych czynności i nie najlepsze godziny nieodpłatnych audycji wyborczych w publicznym radiu. Mimo wad tego narzędzia należy pamiętać, iż rezygnacja z jego zastosowania może zwiększyć szanse przeciwników i oddalić sukces wyborczy. Zaledwie niewielki odsetek społeczeństwa deklaruje, że w ogóle nie słucha radia, zatem nikt, komu zależy na sukcesie wyborczym, nie powinien rezygnować z reklamy audytywnej.
- ItemAutoportret dziennikarza radiowego. Metarefleksja zawodowa dziennikarzy w reportażach Polskiego Radia(Podlaska Fundacja Wspierania Talentów, 2016) Wójciszyn-Wasil, Aneta
- ItemAutorytet i odpowiedzialność w wychowaniu(Wydawnictwo KUL, 2012) Łuczyński, AndrzejChanges that take place in the field of authority and responsibility inevitably seem to evoke attitudes marked by egoism, penchant for lawlessness and the lack of responsibility for oneself and others in young generation, especially. A lot of pedagogical circles grapple with a serious problem of keeping the correct sense of proportion in autonomy that a young person deserves and expectations and duties set up for them that they have to respect in the name of their own and social good. No wonder that the need to re-establish the authority in upbringing assumes growing importance. Thus, the understanding of the concept of authority and its relation to the responsibility in upbringing is worth exploring. The article raises an issue that would allow parents and form teachers to understand the correct scope of responsibility for young generation and the source, the ways of establishing, exercising and protecting their authority against trends that decrease its instructive value and importance in young people’s lives.