Browsing by Author "Woch, Katarzyna"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemGlosa do uchwały Sądu Najwyższego z dnia 8 listopada 2019 r. III CZP 26/19(Wydawnictwo KUL, 2020) Woch, KatarzynaW świetle dyspozycji art. 788 § 1 K.p.c. dowody przedstawione przez wnioskodawcę odgrywają kluczową rolę dla uzyskania klauzuli wykonalności na rzecz (przeciwko) następcy prawnego pierwotnego wierzyciela (dłużnika). Skuteczne wykazanie przejścia uprawnień lub obowiązków na rzecz następcy prawnego w tym przypadku możliwe jest wyłącznie na podstawie dokumentów urzędowych, lub dokumentów prywatnych z podpisem urzędowo poświadczonym. Glosowane orzeczenie wyczerpuje wątpliwości orzecznicze, jakie mogą powstać przy ocenie dokumentu prywatnego z podpisem notarialnie poświadczonym (a zatem jednego z rodzajów urzędowego poświadczenia podpisu) w kontekście dowodu przejścia uprawnień (obowiązków) na następcę prawnego pierwotnego wierzyciela (dłużnika).
- ItemGloss to the Judgement of the Court of Justice of the European Union in Case C 129/18, SM versus Entry Clearance Officer, UK Visa Section(Wydawnictwo KUL, 2020-03-31) Woch, KatarzynaThe right of family members of Union citizens to live with them in the host Member State has always been considered essential for effective freedom of movement of citizens. However, the provisions of Directive 2004/38/EC contain a different description of the scope of rights of family members of Union citizens taking advantage of the freedom of movement of persons as to the possibility of accompanying or joining EU citizens taking advantage of the freedom of movement of persons, depending on whether they belong to the circle of ‘closer’ or ‘distant’ family members. This issue acquires particular significance in the context of family members who are not citizens of any Member State of the Union. For individuals belonging to the circle of ‘closer’ family members, the EU legislator grants the subjective right to accompany or join a Union citizen exercising the right of the freedom of movement of persons. In the latter case, the legislator only obliges the host Member States to facilitate entry and residence for such individuals in accordance with their national legislation. The glossed judgment, by determining the status of individuals under legal guardianship within the framework of the Algerian kafala system as a ‘distant’ family member of a Union citizen, clearly touches upon a significant issue in the context of the Union’s freedom of movement of persons.
- ItemStatus prawny asystenta sędziego w sądownictwie powszechnym(2024-12-02) Woch, KatarzynaGwarantowane w art. 45 Konstytucji RP prawo do sądu wymaga wieloaspektowego podejścia. Jako zasada konstytucyjna ustanawia określone dyrektywy tworzenia i wykładni prawa, natomiast jako publiczne prawo podmiotowe przybiera postać uprawnienia jednostki do uzyskania rozstrzygnięcia sprawy, która jej dotyczy, przez właściwy, niezawisły i bezstronny sąd. Jednocześnie prawo do sądu stanowi podstawowy środek ochrony praw i wolności jednostki. Na jego istotę składają się określone elementy, od których łącznego wystąpienia uzależniona jest ocena, czy w konkretnej sprawie podmiotowi zostało zagwarantowane prawo do sądu. Zagwarantowanie rzeczywistej realizacji prawa do sądu wymaga podejmowania przez władze państwowe zarówno działań o charakterze ustrojowym, jak i proceduralnym. Przeprowadzone w pracy analizy dostarczyły podstaw do stwierdzenia, że koncepcja upoważnienia asystentów sędziów do samodzielnego wydawania najprostszych decyzji procesowych, a mianowicie zarządzeń, nie narusza istoty prawa do sądu. Ponadto właściwie ukształtowana instytucja asystenta sędziego może odegrać istotną rolę w realizacji tego prawa, w szczególności zaś w kontekście zapewnienia sprawności wymiaru sprawiedliwości. Wymaga to jednak – w ocenie autorki – choćby częściowej zmiany modelu asystentury w sądownictwie powszechnym. The right to a fair trial enshrined in Article 45 of the Constitution of the Republic of Poland requires a multifaceted approach. Perceived as a constitutional rule, it establishes certain rules of drafting and interpreting law, and if seen as a public substantive right, it is manifested by the individuals’ entitlement to have their case heard by a competent, independent, and impartial tribunal. The right to a fair trial constitutes also a basic measure to protect the rights and freedoms of individuals. The right encompasses certain elements, and it is the cumulative satisfaction of these elements that determines whether the right to a fair trial has been guaranteed to a subject in a given case. To secure the right to a fair trial must be taken actions of both systemic and procedural nature. The analyses conducted provide evidence to claim that the idea to entrust the assistant to a judge with the task of autonomously issuing the simplest procedural decisions, namely orders, does not affect the essence of the right to a fair trial. The role of the assistant to a judge, if regulated properly, may be of paramount importance in supporting the exercise of this right, in particular in the context of ensuring efficiency in the administration of justice. To this end, however, the model of assistant work in the common judiciary needs to be at least partially modified.
- ItemZawarcie małżeństwa cywilnego w formie wyznaniowej w sytuacji sporządzenia aktu małżeństwa z naruszeniem artykułu 8 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Glosa aprobująca do uchwały Sądu Najwyższego z dnia 10 maja 2023 roku (III CZP 71/22)(Wydawnictwo KUL, 2023) Woch, KatarzynaGlosa poddaje analizie uchwałę składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 10 maja 2023 r. (III CZP 71/22). Stwierdzono w niej, że dla oceny, czy związek małżeński podlegający prawu wewnętrznemu kościoła albo innego związku wyznaniowego wywołuje także skutki zawarcia małżeństwa zgodnie z prawem polskim, fundamentalne znaczenie mają kryteria określone w art. 1 § 2 k.r.o. Oznacza to, że jednym z warunków sine qua non, od którego ustawodawca uzależnia zawarcie małżeństwa cywilnego w formie wyznaniowej – pomimo przeważającego poglądu o deklaratoryjnym charakterze aktów stanu cywilnego – jest sporządzenie aktu małżeństwa. Dokonując oceny tytułowej uchwały, rozważono, czy możliwe jest przypisanie aktom stanu cywilnego nie tylko deklaratoryjnego, lecz także, w zależności od okoliczności, konstytutywnego charakteru. Podjęto się też odpowiedzi na pytanie o wzajemną relację pomiędzy art. 1 § 2 i art. 8 k.r.o. w kontekście możliwości zakwestionowania istnienia małżeństwa cywilnego, w sytuacji gdy kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzi akt małżeństwa pomimo naruszenia wymogów, o których mowa w art. 8 k.r.o., w szczególności zaś uchybienia przez duchownego terminowi do przekazania zaświadczenia o złożeniu wobec niego wymaganych prawem oświadczeń woli. W wyniku przeprowadzonej analizy zaaprobowano pogląd, zgodnie z którym sporządzenie aktu małżeństwa jest warunkiem koniecznym zawarcia małżeństwa cywilnego w formie wyznaniowej. Regulacje z art. 8 k.r.o. należy traktować jako szczególną procedurę administracyjną, której naruszenie może prowadzić do odmowy sporządzenia aktu małżeństwa. Ewentualne uchybienia w tym zakresie nie mogą same w sobie skutkować ustaleniem nieistnienia małżeństwa. The present commentary analyses the resolution of a panel of seven judges of the Polish Supreme Court of May 10, 2023 (III CZP 71/22). The Court stated that the criteria provided in Article 1 § 2 of the Family and Guardianship Code are of fundamental importance to assess whether a marriage governed by a church’s or other religious organization’s internal law produces the effects of marriage concluded in accordance with Polish law. This means that one of the sine qua non conditions of the conclusion of civil marriage in the religious form – despite the prevailing view on the declaratory nature of civil status records – is drawing up a marriage certificate. When assessing the aforementioned resolution, this paper considers whether it is possible to assign to civil status acts not only a declaratory nature but also, depending on the circumstances, a constitutive character. This paper also addresses the question of the mutual relationship between Articles 1 § 2 and 8 of the Family and Guardianship Code in the context of possibly questioning a civil marriage’s existence in situations wherein the registrar draws up a marriage certificate despite violations of the requirements in the latter provision – particularly when the clergyman has failed to meet the deadline defined in Article 8 § 3. The author approves of the view that the drawing up of the marriage certificate is a necessary condition for the conclusion of civil marriage in the religious form. The regulations under Article 8 of the Family and Guardianship Code should be treated as a special administrative procedure, the violation of which may lead to a refusal to draw up a marriage certificate. However, any shortcomings in this respect cannot in themselves result in the declaration of the nonexistence of a civil marriage.