Repository logo
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of ReKUL
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Tomczuk, Dorota"

Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
  • Item
    Alienacja, integracja, akceptacja – relacje interpersonalne w dramatach Herberta Bergera i Petera Turriniego
    (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, 2022) Tomczuk, Dorota
    The aim of the text is a hermeneutic analysis of two Austrian dramas: the one-act play by Herbert Berger from the year 1970 and Peter Turrini's play from the year 2018. Both works are examples of a contemporary variation of the genre "Volksstück" with a hybrid tradition in German-language literature and theater dating back to the 18th century. The comparative analysis of both works focuses on the mechanisms of actions and the role of the characters' moral instinct, while the diagnoses of important social and political problems made by playwright writers may be the key to a better understanding by the reader.
  • Item
    Babylon als Sinnbild für die Großstadt aller Zeiten: Die Raumkonzeption in "Ein Engel kommt nach Babylon" von Friedrich Dürrenmatt
    (Wydawnictwo UMCS, 2000) Tomczuk, Dorota
  • Item
    Bertolt Brechts Idee der politisch-agitatorischen Ästhetik in der Produktion Kuhle Wampe oder Wem gehört die Welt?
    (Neisse Verlag & Ofi cyna Wydawnicza ATUT, 2012) Tomczuk, Dorota
    The article applies to the film production of Bertolt Brecht "Kuhle Wampe oder Wem gehört die Welt?", which was made in years 1931/32 in cooperation with Slatan Dudow, Ernst Ottwalt and Hans Eisler. An author, describing the circumstances of the film production, its content, form and reception (especially problems with censorship), wanted to present the aspect of political and agitational significance of the film, as well as the way of transposition of the theory of epic theatre created and promoted by Brecht, by means of which he was breaking narrative and linear form of classical drama, replacing psychology with sociology, as also inner involvement and viewer empathy with a critical and analyzing glance. Radically anti-illusionistic film, acting with editing technique and documentary material concerning social reality in the environment of Berlinians workers, with the development of their revolutionary attitudes in the time of the world’s crisis in ‘30s is recognized up day as milestone of the political cinema.
  • Item
    „Ein kleiner dicker Berliner, der mit der Schreibmaschine eine Katastrophe aufhalten wollte“ – Kurt Tucholskys Verhältnis zu seiner Heimatstadt
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2008) Tomczuk, Dorota
    Autorka zajmuje się analizą wybranych utworów Kurta Tucholsky’ego w aspekcie jego krytyki społecznej oraz krytyki kultury. Analiza, poprzedzona zwięzłym przedstawieniem tła historyczno-literackiego i odniesieniami do biografii Tucholsky’ego, dowodzi, że obraz Berlina wyłaniający się z dzieł omawianego autora, jak również jego jawnie wyrażana niechęć do rodzinnego miasta stanowią tak wyraz jego krytycznej postawy, jak i charakterystyczną cechę stylu pisarskiego.
  • Item
    Experimente mit dramatischen Konventionen in Peter Handkes Sprechstücken
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 1998) Tomczuk, Dorota
    Artykuł dotyczy twórczości dramatycznej Petera Handkego, pisarza austriackiego, który zasłynął w połowie lat sześćdziesiątych przede wszystkim jako twórca Publikumsbeschimpfung, „sztuki mówionej” (Sprechstück), rozbijającej wszelkie kanony sztuki teatralnej. W artykule zanalizowane zostały poszczególne elementy „sztuk mówionych” Handkego, relacje między sztukami tego autora a dramatem klasycznym oraz intencje dramatopisarza zawarte w utworach i wynikające z zastosowania nowatorskich chwytów technicznych i językowych. Autorka podjęła próbę opisu teatralnej metody Handkego poprzez wnikliwą analizę poszczególnych elementów techniki pisarza, a także odniesienie do literatury badanego przedmiotu. Końcowa część artykułu poświęcona jest recepcji sztuk Handkego przez publiczność, krytyków literackich oraz pisarzy. Przedstawione tu tak pozytywne, jak i negatywne poglądy na temat nowatorstwa sztuk tego pisarza pozwalają ocenić miejsce Handkego we współczesnej literaturze.
  • Item
    „Nie szukaj zatartych śladów, tylko je sobie [...] utkaj z własnej wyobraźni” – autobiografizm i fabulacja w powieści Lummick Dariusza Muszera
    (Uniwersytet Warszawski, 2023) Tomczuk, Dorota
    The purpose of this sketch is to analyze the elements of autobiographical works in Dariusz Muszer’s novel Lummick. Hermeneutical investigations, supported by theoretical-literary findings taken from literature on the subject, leads to the determination of the method of combining by Muszer’s elements of fabulation and autobiographism and the purpose adopted by art strategy writer. Der Beitrag setzt sich zum Ziel, autobiographische und fiktionale Motive in dem Roman Lummick von Dariusz Muszer zu untersuchen. In der hermeneutischen Analyse, die auch literaturtheoretische Feststellungen zur Autobiographie- und Autofiktionforschung berücksichtigt, werden schriftstellerische Strategien von Muszer präsentiert, mittels deren er autobiographische Signale in seinen Roman einbringt. Die Autorin bespricht auch die Auswirkungen der autobiographischen Erfahrung auf die fiktionale Literatur.
  • Item
    Sozialpsychologische Parallele zwischen dem Filmstoff und dem Nationalsozialismus in "Von Caligari zu Hitler" von Siegfried Kracauer
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2013) Tomczuk, Dorota
    The article refers not only to the writings of Siegfried Kracauer, a German essayist, film and art theorist, philosopher and prose writer, but also, and even in particular, to his monumental essay entitled "From Caligari to Hitler. A Psychological History of the German Film". The most important issue he was interested in was the problem of different types of mentality and their psycho-social predisposition with particular reference to national socialism. Viewing the film as the picture of mentality of the nation, Kracauer describes the story of early German cinema taking into account not only Hitler and his later coming to power but also showing “inner predisposition of the nation”, which had an influence on the course of history. The autor especially studies psycho-social analogies between development of national socialism in Germany and a famous film of Robert Wiene of 1920, enitled The Cabinet of Dr. Caligari, which is considered to be not only a leading example of expressionism in German cinema, but also one of the milestones in the film history of the world. Artykuł dotyczy twórczości Siegfrieda Kracauera (1889–1966) – niemieckiego eseisty, teoretyka filmu i sztuki, filozofa i prozaika, a zwłaszcza jego monumentalnego eseju "Od Caligariego do Hitlera. Psychologiczna historia filmu niemieckiego". Istotnym przedmiotem zainteresowań Kracauera był problem typów mentalności i ich psychospołecznych dyspozycji ze szczególnym odniesieniem do narodowego socjalizmu. Traktując film jako odbicie mentalności narodu (gdyż nie stanowi on nigdy dzieła jednostki, lecz jest efektem pracy kolektywu), Kracauer omawia historię początków kina niemieckiego pod kątem późniejszego dojścia do władzy przez Hitlera, ukazując „wewnętrzną dyspozycję” narodu, mającą wpływ na bieg historii. Analizie poddane zostają zwłaszcza psychospołeczne analogie między rozwojem narodowego socjalizmu w Niemczech a znanym filmem Roberta Wiene z roku 1920 Gabinet Dr. Caligari, uznawanym nie tylko za sztandarowy przykład ekspresjonizmu w kinie niemieckim, ale i za jeden z kamieni milowych w historii światowego kina.
  • Item
    Techniki dziennikarstwa śledczego w reportażach Egona Erwina Kischa i Güntera Wallraffa
    (Neisse Verlag & Oficyna Wydawnicza ATUT, 2017) Tomczuk, Dorota
    The aim of this article is to analyze the writing techniques used by Kisch and Wallraff, who are the representatives o f two journalists’ generations standing in their works on the edge of journalism and literary activity. For these authors sig­nificant were both described facts and the ability o f their presentation by literary measures; the objective of the reportage is to describe events in such a way that would impress the recipient most. There are clear similarities between the Wallraff’s concept of journalism (who constantly emphasizes that his reportages are not the novel’s literature but the description of the social truth and the source of critical reflection on it) and postulated by Kisch mission of journalism (he attempts to present in the literary setting important political and economical processes and people who participate in them.
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Dział Repozytorium i Pozycjonowania Wydawnictw
  • Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin

  • Telefon: (81) 454 53 36

  • E-mail: repozytorium@kul.pl

  • About ReKUL
  • Terms and conditions
  • About DSpace
  • Accessibility Statement
  • Help
  • Cookie settings
  • Repozytorium Instytucjonalne KUL
Logo Repozytorium Insytucjonalne KUL
Logo Repozytorium i Pozycjonowanie Wydawnictw KUL
http://kul.pl
Logo Wydawnictwo KUL
Czas KUL
Logo Biblioteka Uniwersytecka KUL