Browsing by Author "Terka, Mariusz"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemSpotkanie ze śmiercią jako doświadczenie nie-obecności w świetle "Wyznań" św. Augustyna(Wydawnictwo KUL, 2021) Terka, MariuszArtykuł ten opiera się na tezie, że w życiu doczesnym spotkanie ze śmiercią jest dane w śmierci najbliższych i jako doświadczenie ich nie-obecności. Dla św. Augustyna osoby te to przyjaciel, matka oraz syn, których śmierć wspomina on w Wyznaniach. Artykuł został podzielony na trzy części. Pierwsza opisuje więzy międzyludzkie. Nieobecność opiera się na istniejącej wcześniej na wspólnocie wartości oraz na więzach miłości, która sprawia, że jeden dla drugiego jest kimś ważnym, a razem stanowią jedną duszę. Druga część jest opisem przeżyć, jakich doświadcza Augustyn po śmierci bliskich. Jest ona bolesną stratą, nieszczęściem pozostawiającym ranę w duszy i jej rozdarciem. Trzecia część ujmuje śmierć jako doświadczenie nie-obecności. Jawi się ona jako pustka, która dotyka duszy. Ukazuje się ona jako nie-obecność, a śmierć jako niszcząca siła. Łagodzi ją wiara, która pozwala doświadczyć nieobecności jako opuszczenia i tymczasowego rozstania. W perspektywie wiary chrześcijańskiej śmierć jest chwilowym, choć bolesnym rozstaniem, a nieobecność zawiera w sobie troskę o zbawienie bliskiej osoby oraz nadzieją na ponowne spotkanie.
- ItemŚwiat stworzony znakiem Boga i samotności człowieka w świetle X księgi "Wyznań" św. Augustyna – próba interpretacji(Wydawnictwo KUL, 2024) Terka, MariuszArtykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie o świat stworzony, który wskazując na Boga, staje się także znakiem samotności szukającego Go człowieka. W rozważaniach oparto się na analizie X księgi "Wyznań" św. Augustyna. Artykuł został podzielony na cztery części. W pierwszej została ukazana teoria znaku, który odsyła do rzeczy, którą oznacza, ale zakłada wiedzę o niej. Bez znajomości rzeczy znak jest niezrozumiały. Druga część opisuje początek drogi poszukiwania Boga, którym jest pytanie o miłość do Niego. Człowiek szuka Boga jako przedmiotu swojej miłości i zwraca się do stworzeń. Otrzymuje od nich dwie odpowiedzi: „nie jesteśmy twoim Bogiem” oraz „On nas stworzył”. Część trzecia przedstawia świat jako znak, który przemawia przez piękno świata i wskazuje na Stwórcę, a człowiek podziwiający piękno stworzeń staje się miłośnikiem Boga. Część czwarta wykazuje, że świat jest znakiem, który nie pozwala spotkać Boga i zaspokoić pragnienia miłości. Świat stworzony staje się znakiem samotności człowieka, która budzi się w spotkaniu miłości poszukującej Boga z odmowną odpowiedzią świata. This article is an attempt to answer the question about the world created, which pointing to God also becomes a sign of the loneliness of man seeking Him. The reflections were based on the analysis of Book X of the Confessions of St. Augustine. The article is divided into four parts. In the first, the theory of the sign was shown, which refers to the thing it signifies, but assumes knowledge of it. Without knowledge of things, the sign is incomprehensible. The second part describes the beginning of the journey of seeking God, which is the question of love for Him. Man seeks God as the object of his love and turns to creatures. He receives two answers: “We are not your God” and “He created us”. The third part presents the world as a sign that speaks through the beauty of the world and points to the Creator, and the man who admires the beauty of creatures becomes a lover of God. The fourth part shows that the world is a sign that prevents us from meeting God and satisfying the thirst for love. The created world becomes a sign of man’s loneliness, awakening in the encounter of love seeking God with the world’s negative response.