Browsing by Author "Szulich-Kałuża, Justyna"
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
- ItemDigital Competence in Cybercrime Behaviours: A Study Based on Eurobarometer Research(Wydawnictwo KUL, 2022) Gruchoła, Małgorzata; Szulich-Kałuża, JustynaThe purpose of the article is a study of components of digital competence (technological and humanistic) in cybercrime behaviours, based on the example of internet levels (technical, social and informative) as well as the confrontation of theoretical assumptions with the frequency of their experience by the citizens of the European Union. Subject to analysis were fourteen reports of Eurobarometer, carried out in twenty-eight countries of the EU in the years 2011-2019. The method applied is a quantitative and qualitative analysis of data available, comparative, historical as well as analytical-synthetic. Two research hypotheses were accepted: 1) A catalogue formulation of digital competences focusing on social-demographic traits should be replaced by a relational formulation taking into account the skills, knowledge and attitude of internet users. 2) EU citizens possess greater digital competences of a technological character and more often admit being affected by cybercrime behaviours of a technological kind than of a humanistic one. The first hypothesis was confirmed, whereas the second was only partially confirmed. In basing ourselves on a typology of three layers of the internet, we proposed two areas of digital competence: technological competence and humanistic competence (social and informative). These were subordinated to particular layers of the internet and in this context an analysis was carried out of the social opinion of EU citizens on the subject of cybercrime behaviours. The low level of humanistic competence (52%) reported by EU citizens determines a high degree of fear which does not show a causal-effective connection in the actual level of noted experiences of being a victim of criminal behaviour.
- ItemEtyka mediów − utopia czy powinność, red. Michał Drożdż, Katarzyna Drąg(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2020) Szulich-Kałuża, Justyna
- ItemFotografia jako narzędzie mediatyzacji wojny w mediach społecznościowych – na przykładzie fotografii konfliktu na wschodniej Ukrainie(Wydawnictwo KUL, 2018) Szulich-Kałuża, JustynaTematem artykułu są refleksje dotyczące fotografii jako narzędzia medialnego, upowszechniającego wiedzę o współczesnych konfliktach wojennych na przykładzie fotografii konfliktu na wschodniej Ukrainie. W analizie fotografii wykorzystano technikę ilościowej analizy zawartości oraz analizę semiotyczną. Na potrzebę analizy ilościowej opracowano klucz kategoryzacyjny, obejmujący kategorie formalne i merytoryczne służące do opisu zdjęć. Analizą szczegółową objęte zostały fotografie, które użytkownicy umieścili na wyselekcjonowanych postach portali społecznościowych Facebook i Vkontakte w okresie od 1.04.2014 r. do 31.12.2014 r. Ogółem materiał badawczy stanowiło 197 fotografii, w tym 112 opublikowanych na portalu Facebook i 85 na portalu Vkontakte. Wyniki analiz własnych posłużyły do poszukiwań odpowiedzi na pytania bardziej szczegółowe, których zakres zamknąć można w następujących polach problemowych: stylistyka i formy kompozycyjne fotograficznej dokumentacji działań wojennych, realizm czy manipulacja w fotograficznych narracjach wojennych, charakterystyka strategii przekazów wojennych w mediach społecznościowych. The subject of the article relates to reflections on photography as a media tool, disseminating knowledge about contemporary war conflicts on the example of the photographs of conflict in eastern Ukraine. To analyse the photography quantital content-analysis and semiotic analysis techniques were employed. For the needs of quantitative analysis, a categorizing key was elaborated, which included form and substance categories to describe photographs. The detailed analysis covered all the photos that users posted on Facebook and Vkontakte social networking posts from 1.04.2014 to 31.12.2014. In all, the research material consisted of 197 randomly selected photographs, 112 published on Facebook and 85 on Vkontakte. The results of own analyses were used to find answers to more detailed questions, which can be closed in the following problem areas: stylistic and composite forms of photographic documentation of warfare, realism or manipulation in photographic narratives of the war, characteristics of war strategy in social media.
- ItemFraming Emotions on Mainstream Media Instagram Feeds During the First Wave of the COVID-19 Pandemic(Wydawnictwo KUL, 2023) Szulich-Kałuża, Justyna; Szegda, JoannaThe main goal of this paper is to answer the following questions. 1) What visual narratives about emotions are constructed and imposed by mainstream media on their Instagram channels during the COVID-19 pandemic? 2) How do they frame them by complementing existing or creating new iconic-symbolic representations of the semantic framework of selected emotions (joy, fear, sadness, anger)? The selected visual material included photos and drawings and was examined using quantitative and qualitative content analysis and comparative semiological analysis. The analysis showed a low saturation of media messages with emotions and made it possible to describe the semantic media framework of individual emotions according to the following scheme: bodily sensations, expressive gestures, social situation and emotional culture. Głównym celem tego artykułu jest znalezienie odpowiedzi na następujące pytania. 1) Jakie wizualne narracje na temat emocji są konstruowane i narzucane przez media głównego nurtu na swoich kanałach na Instagramie podczas pandemii COVID-19? 2) W jaki sposób nadają im ramy, uzupełniając istniejące lub tworząc nowe ikoniczno-symboliczne reprezentacje ram semantycznych wybranych emocji (radość, strach, smutek, złość)? Wybrany materiał wizualny obejmował zdjęcia oraz rysunki i został zbadany przy użyciu ilościowej i jakościowej analizy treści oraz porównawczej analizy semiologicznej. Analiza wykazała niskie nasycenie przekazów medialnych emocjami i umożliwiła opisanie medialnych ram semantycznych poszczególnych emocji według następującego schematu: doznania cielesne, gesty ekspresyjne, sytuacja społeczna i kultura emocjonalna.
- ItemKomunikacja Kościoła katolickiego w Polsce w okresie pandemii Covid-19. Raport z badań interdyscyplinarnych(Wydawnictwo «scriptum» Tomasz Sekunda, 2022) Chmielewski, Mirosław; Nowak, Małgorzata; Stanisz, Piotr; Szulich-Kałuża, Justyna; Wadowski, DariuszPrzedmiotem badań przedstawionych w monografii jest komunikacja Kościoła katolickiego w Polsce z wiernymi i otoczeniem zewnętrznym w okresie pierwszej fali pandemii Covid-19. Interdyscyplinarne badania zrealizowano w paradygmacie badawczym J. Cardina, obejmującym trzy etapy naukowej eksploracji: widzieć – ocenić – działać. Na pierwszym etapie badań (widzieć) poddano analizie komunikację Kościoła w czterech perspektywach: prawnej, pragmalingwistycznej, medialnej i socjologicznej – w tych ujęciach sformułowano wnioski i rekomendacje (rozdziały I-IV). Na podstawie uzyskanych interdyscyplinarnych wyników badań zrealizowano drugą część etapu badawczego (ocenić – działać) w perspektywie teologicznopastoralnej. Stosując metodę analizy krytycznej i wnioskowania, dokonano syntetycznej oceny komunikacji Kościoła w hermeneutycznym kluczu trzech podstawowych funkcji Kościoła: prorockiej, kultycznej i pasterskiej. Procedura ta pozwoliła zamknąć trzeci etap badawczy rekomendacjami teologicznopastoralnymi i duszpasterskimi adresowanych do Kościoła katolickiego w Polsce (rozdział V Raportu). Cechą znamienną realizacji w okresie pierwszej fali COVID-19 zarówno funkcji prorockiej, jak i kultycznej była mediatyzacja przepowiadania i sprawowania sakramentów, szczególnie Eucharystii. Przyniosło to nowe sposoby uczestniczenia w kulcie, w liturgii, w sakramentach (Eucharystia, sakrament pokuty i pojednania) oraz zauważalny trend prywatyzacji wiary. Tym samym postawiło Kościół przed koniecznością poszukiwania nowych form duszpasterstwa.
- ItemKorpus źródeł: Kościół katolicki w Polsce i jego wierni wobec ograniczeń wolności praktykowania religii w okresie pierwszej fali pandemii Covid-19(2022) Chmielewski, Mirosław; Nowak, Małgorzata; Stanisz, Piotr; Szulich-Kałuża, Justyna; Wadowski, DariuszZasób obejmuje materiały źródłowe wykorzystane w artykule pt.: „Kościół katolicki w Polsce i jego wierni wobec ograniczeń wolności praktykowania religii w okresie pierwszej fali pandemii Covid-19”. W zasobie znajdują się: a. wyniki internetowych badań ankietowych katolików w Polsce na temat społecznego odbioru komunikatów Kościoła poświęconych problematyce pandemii, b. rejestr oficjalnych dokumentów Kościoła katolickiego związanych z pandemią Covid-19 oraz wykaz przedmiotowych internetowych materiałów publicystycznych dotyczących działań Kościoła w sytuacji pandemii.
- ItemMatki w popkulturze – zwykłe czy niezwykłe? O ekspertyzacji macierzyństwa w dyskursie medialnym(Wydawnictwo KUL, 2016) Szulich-Kałuża, JustynaTematem artykułu jest ekspertyzacja macierzyństwa w mediach. Omówiono zagadnienie wzrostu znaczenia ekspertów w społeczeństwach ponowoczesnych zastępujących tradycyjnych liderów opinii, intelektualistów, naukowców. Wymienione zostały wymiary ekspertyzacji macierzństwa, m.in. asymetria w relacji matki i dziecka, asymetria w relacji matki i eksperta, asymetria w relacji wiedzy osobistej i wiedzy eksperckiej, instrukcje eksperckie, brak kwalifikacji i umiejętności matek w pełnieniu roli matki. Poszczególne wymiary omówiono w oparciu o dyskurs ekspercki o macierzyństwie w programie „I Ty możesz mieć superdziecko”. The theme of the article are expertisation of the motherhood in the media. It is a study about the issue of the growing importance of experts in the postmodern societies, which replaces the traditional opinion leaders, intellectuals and scientists. The author refers to the dimensions of expertisation of the motherhood including the asymmetry in the relationship of a mother and a child, the asymmetry in relations between a mother and an expert, the asymmetry in the relationship between personal knowledge and expertise knowledge, instructions of experts, the lack of qualifications and skills of mothers in their role of a mother. The dimensions are discussed on the basis of the discourse of experts about motherhood in TV-programm ”I Ty możesz mieć superdziecko”.
- ItemMedia mechanisms of generating emotions during the first wave of the Covid-19 pandemic. Interdisciplinary research report(Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Walter de Gruyter (Sciendo), 2023) Sosnowska, Joanna; Duda, Aneta; Wójciszyn-Wasil, Aneta; Białek-Szwed, Olga; Szulich-Kałuża, Justyna; Gruchoła, Małgorzata; Sławek-Czochra, MałgorzataAim. This report illustrates a research on the mediatization of emotions during the first wave of Covid-19 in an interdisciplinary approach. The mechanisms of emotions generation in media messages as well as the content and visual elements of functioning of the pandemic’s subject in culture or religion have been described. Material and methods. The research was carried out on multimodal media publications on the pandemic in global messages. Due to the interdisciplinary nature of the research (social sciences, humanities, social communication and media sciences), a set of research methods and techniques was used: content analysis, analysis of visual metaphors or workshop analysis of the media message. Results. The mediatization of emotions in various areas of social life was examined on the basis of media analysis of religious, consumer-economic, educational, cultural messages. A catalogue of mechanisms for the mediatization of emotions in media coverage was created. New symbols representing the SarsCov-2 pandemic were shown. Conclusions. The research shows that the mediatization of factors is a process of mediation not only in learning about and creating social reality, but also in controlling attention. During the first wave of the Covid-19 pandemic, this role was played by emotional media discourses and mechanisms of generating emotions in the media message. Cel pracy. Opracowanie zawiera raport z badań mediatyzacji emocji podczas pierwszej fali Covid-19 w ujęciu interdyscyplinarnym. Opisane zostały mechanizmy generowania emocji w przekazach medialnych (prasa, media audialne, telewizja) oraz elementy treściowe i wizualne funkcjonowania tematyki pandemii w kulturze czy religii. Materiał i metody. Badania przeprowadzono na oryginalnym materiale badawczym: wielomodalnych publikacjach medialnych na temat pandemii w przekazach globalnych. Ze względu na interdyscyplinarny charakter badań (nauki społeczne i humanistyczne oraz nauki o komunikacji społecznej i mediach) zastosowano zestaw metod i technik badawczych, m.in.: analizę zawartości, analizę metafor wizualnych, analizę dzieła artystycznego czy analizę warsztatową przekazu medialnego. Wyniki. Zbadano mediatyzację emocji w różnych obszarach życia społecznego na podstawie analiz medialnych przekazów o tematyce religijnej, konsumpcyjno-ekonomicznej, edukacyjnej i kulturowej. Stworzono katalog mechanizmów mediatyzacji emocji w przekazie medialnym podczas pierwszej fali pandemii Covid-19, wykazując schematyzm działania mediów w obliczu pandemii na świecie. Ukazano nowe symbole reprezentujące pandemię SarsCov-2 w przestrzeni społecznej i kulturze, a także w wizualizacji medialnej. Wnioski. Badania wykazały, iż mediatyzacja emocji stanowi proces pośredniczenia mediów nie tylko w poznawaniu i kreowaniu rzeczywistości społecznej, ale także sterowaniu uwagą społeczną. W okresie pierwszej fali pandemii Covid-19 rolę tę pełniły emocjonalne dyskursy medialne i mechanizmy generowania emocji w przekazie medialnym.
- ItemOjciec profesor Leon Dyczewski – in memoriam(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2021) Szulich-Kałuża, Justyna
- ItemReligious or Spiritual? Empirical Manifestations of Contemporary Changes in Poles’ Self-Declarations and Media Representations(Wydawnictwo KUL, 2022) Szymczak, Wioletta; Szulich-Kałuża, JustynaThis paper comprises part of the current research on the phenomenon of new spirituality, conducted within the sociology of religion and social communication and media sciences. It aims to analyze selected manifestations of the new spirituality entering into the religious sphere of a religiously homogeneous society, based on the example of Poland. A complementary application of quantitative and qualitative methods was proposed. The subject of the analysis is the results of a representative survey in which Poles define themselves in terms of religiosity and spirituality, with examples of their search for content on a new spirituality through online resources using the assumptions of the theory of social representations. The above concept resulted in the bipartite structure of the main part of the article. It was preceded by a theoretical introduction synthetically presenting phenomena identified as key features of new spirituality and ended with a discussion of the results and conclusions. The analyses indicate that, in Polish society, the category of phenomena and processes classified as new spirituality is distinguishable but complex and diverse. In the subsequent stages of the analysis, their socio-demographic determinants were shown, and then the media representations of the new spirituality were identified, categorized, and put into typologies.
- ItemThe Catholic Church in Poland, Her Faithful, and the Restrictions on Freedom to Practise Religion during the First Wave of the COVID-19 Pandemic(MDPI, 2022-12-19) Stanisz, Piotr; Wadowski, Dariusz; Szulich-Kałuża, Justyna; Nowak, Małgorzata; Chmielewski, MirosławW odpowiedzi na szybkie rozprzestrzenianie się epidemii koronawirusa władze państwowe w Polsce, podobnie jak w innych krajach w innych krajach zdecydowały się na wprowadzenie różnych ograniczeń praw i wolności, w tym wolności praktyk religijnych. Celem niniejszego opracowania jest analiza i ocena stanowiska, jakie zajęli duszpasterzy Kościoła katolickiego w Polsce i jego wiernych wobec tych ograniczeń podczas pierwszej fali pandemii. Analiza materiałów źródłowych, w tym dokumentów publikowanych przez przedstawicieli Konferencji Episkopatu Polski oraz biskupów diecezjalnych (lub zastępców kurialnych), prowadzi do wniosku, że w swoich oficjalnych komunikatach biskupi praktycznie jednogłośnie popierali ograniczenia nałożone przez państwo, często przyznając im sankcję prawa kanonicznego lub wprowadzając jeszcze bardziej restrykcyjne rozwiązania we własnych diecezjach. Co więcej, analiza przekazu medialnego dotyczącego pierwszej fali pandemii, a także socjologiczne badania opinii publicznej, koncentrujące się na polskich wiernych w Polsce, wynika, że zarówno wierni, jak i szeregowi duchowni wykazywali się spolaryzowaną oceną postawy biskupów wobec ograniczeń. Analiza ta pozwala jednak na obalenie wyrażanego w literaturze, a podzielanego przez część wiernych, twierdzenia o nadmiernej uległości biskupów wobec władz państwowych. Nasze badania dowodzą, że twierdzenie to nieco zniekształca rzeczywistość. Postawę hierarchów Kościoła należy raczej widzieć jako wyraz ich odpowiedzialności za dobro wspólne. Na krytykę bardziej zasługuje natomiast z drugiej strony, nadmierne skupienie się przekazu kościelnego tego okresu na ograniczaniu wolności praktykowania religii, podczas gdy prawo wiernych do dóbr duchowych Kościoła zostało relegowane na dalszy plan (kan. 213 CIC-1983). Przyjmując ramy badawcze opracowane m.in. przez Josepha Cardijna ("widzieć - ocenić - działać"), nasza analiza kończy się zaleceniem, aby w razie podobnego kryzysu w przyszłości, instytucja Kościoła powinna raczej skupić swoje przesłanie do wiernych na zabezpieczeniu wspomnianego prawa wiernych w kontekście narzuconych przez państwo ograniczeń, przyjmując postawę typową dla adresata norm prawnych, zgodnie z wnioskami wyciągniętymi z własnej autonomii i niezależności jako podstaw zasad leżących u podstaw relacji państwo-Kościół zarówno w nauce Kościoła, jak i prawie polskim.
- ItemTożsamość religijna w dobie mediatyzacji religii(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2021) Szulich-Kałuża, JustynaZasadniczym celem podjętym w artykule jest przedstawienie koncepcji tożsamości religijnej Leona Dyczewskiego w dobie mediatyzacji religii i pokazanie dynamiki procesu mediatyzacji w kontekście pandemii COVID-19. Tematyka wpisuje się w nurt współczesnego dyskursu o tożsamości religijnej w dobie pandemii, otwierając nowe interesujące pola problemowe. Artykuł ma trójdzielną strukturę – w pierwszej części jest omówiona koncepcja tożsamości religijnej w ujęciu Leona Dyczewskiego, następnie przybliżone zagadnienie mediatyzacji religii wraz z odniesieniami do najważniejszych konsekwencji dla tożsamości religijnej. W części trzeciej dokonano empirycznej analizy dyskursów religijnych w Internecie w okresie pandemii COVID-19. Przekazy są traktowane jako produkty medialne konstruujące elementy treściowe tożsamości religijnej.