Repository logo
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of ReKUL
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Szewczyk, Leszek"

Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
  • Item
    Aktualny i perspektywiczny obraz siebie jako wyraz radzenia sobie dzieci chorych przewlekle na astmę oskrzelową
    (Polska Akademia Nauk, 1996) Kulik, Agnieszka; Szewczyk, Leszek
  • Item
    Poziom i rodzaje zmęczenia u nastolatków
    (Towarzystwo Edukacji Psychosomatycznej, 2000) Kulik, Agnieszka; Szewczyk, Leszek
    Zmęczenie jest zjawiskiem coraz częściej do­świadczanym przez wszystkich, jakkolwiek jeszcze mało poznanym zwłaszcza w odniesieniu do młodzieży. Brak jest jednoznacznych kryteriów określających zmęczenie. Wymienia się tu m.in. zmniejszenie efektywności przy wzroście wysiłku, dezorganizację reakcji na bodziec, wrażenie znużenia itp. Konsekwencje społeczne i indywidualne zmęczenia są wielorakie (np. obniżenie lub podwyższenie wrażliwości, wzrost ogólnego pobudzenia, reakcje nieproporcjonalne do siły bodźca, i in.) i utrudniają prawidłowe funkcjono­wanie osoby. Celem badania było określenie poziomu zmęczenia u nastolatków. Kwestionariuszem do bada­nia skumulowanego zmęczenia Rokuro Kosugo przebadano 171 uczniów klasy VIII. Uzyskane wyniki przeanalizowano wg następujących kategorii: A) zmęczenie ogólne, B) osłabienie witalności, C) przeciążenie pracą, D) zmęczenie fizyczne, E) niepokój (napięcie psychiczne), F) zniechęcenie. Należy zaznaczyć, że średni poziom zmęcze­nia w całej grupie nie przekraczał 50%: najwyż­sze wyniki dotyczą niepokoju (41%) i przeciążenia pracą (39%), a najniższe zmęczenia fizycznego (28%). Analizy międzygrupowe ujawniają bardzo znaczące różnice między dziewczętami a chłopcami. Zdecydowanie wyższe wyniki (z wyjątkiem kategorii zniechęcenia) uzyskują dziewczęta, a konfiguracja profilu nie różni się od profilu ogólnego. W przypadku chłopców naj­wyższe wyniki wystąpiły w zakresie zniechęcenia (33%) i zmęczenia ogólnego (33%) a najniż­sze w zakresie zmęczenia fizycznego (22%). Uzyskane wyniki wskazują na złożoność i niejednorodność zjawiska. Przeanalizowano rów­nież problematykę zmęczenia w relacji do nieśmiałości i temperamentu.
  • Item
    Radzenie sobie ze stresem u nastolatków z różnym poziomem zmęczenia
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2003) Kulik, Agnieszka; Szewczyk, Leszek
  • Item
    Sense of meaning of life and the emotional reaction among young people pursuing different types of meditation
    (Institute of Experimental Psychology, Centre of Social and Psychological Sciences, Slovak Academy of Sciences, Bratislava, 2002) Kulik, Agnieszka; Szewczyk, Leszek
    The ability to meditate is characteristic of every human being. It takes place as a result of experiencing the fragility of human nature, feeling of alienation and the like. The effects of meditation vary considerably. Aim: In modern times, two major modes of meditation prevail: The Christian and the Oriental trend. Both forms have elements that are common but also such as diverge. Of interest appears an answer to whether these forms can be combined, and which of them carries meaning for mental life. Group: A study has been carried out on a group of young people voluntarily pursuing the Christian form of meditation (28 persons belonging to the Light - Life Movement) and a similar group of persons pursuing the Oriental form (23 persons practicing Transcendental meditation - Zen, yoga, who take the courses of Sylva's Meditation and attended the Institute of Identity Knowledge). Method: The following methods were used in the research: the "Purpose in Life Test" by J.C. Crumbaugh and K.T. Maholik, the "Hostility - Guilt Inventory" by A.H. Buss and A. Durkee, The Hopelessness Scale by A.T. Beck and "The I.P.A.T. Anxiety Scale" by R.B. Cattell. Results: Persons pursuing the Christian or the Oriental form of meditation revealed no significant differences with regard to the intensity of the sense of meaning of life. The basic difference between the groups appears in the type of answers which refer to the attitude towards oneself and others (e.g., death, coping with problems due to alcohol and drugs, the role of sickness and suffering). Our study has revealed a distinct decrease in aggressive tendencies, a higher level of anxiety, lower resistance towards frustrations and a slight sense of hopelessness among the meditating subjects. It shows that both forms of meditation exert a similar influence on the emotional reactions.
  • Item
    Temperamentalne aspekty nieśmiałości u nastolatków
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003) Kulik, Agnieszka; Szewczyk, Leszek
    The concept of shyness is being differently defined. Shyness is manifested in fearful inhibition of activity, especially in the presence of a larger group of people. This feeling seems to connected with the level of self-awareness and may be more intensive during adolescence. The majority of researchers perceives the genesis of shyness in environmental influences, mainly familial. Some of them think, however, that shyness is genetically conditioned and focus on the role of individual traits of the nervous system as a disposition for shyness to be formed. A question can be posed: what temperamental traits may be a predicate of shyness in teenagers? A hypothesis has been assumed that shy persons should be characterized by high emotionality indicator, mainly dissatisfaction and fear, low level and activity and sociability. At the same time, the structure of temperament in shy persons should be essentially different from the structure of temperament in non-shy persons. The study has used the „Questionnaire for Pupils” by B. Harwas-Napierała (worked out by A. Kulik) and the Questionnaire of Temperament EAS by A. H. Buss ad R. Plomin in its version for adults. 204 subjects, aged 14-15, have been examined. The results of 171 subjects have been used in the study (18 shy subject, 32 non-shy subjects, 121 „average” subjects with regard to shyness). The analyses of results dealt with an analysis of the structure of temperament and intensity of its particular dimensions and the definition of this type of temperament. The results point to large differences between shy teenagers and their peers with regard to emotionality. The most characteristic trait of shyness is dissatisfaction, anxiety, susceptibility to frustration. Among the three types of temperament, what is characteristic of shy people is their emotionally excitable character, average motor activity, and moderate level of sociability.
  • Item
    Uwarunkowania osobowościowe zmęczenia psychicznego u nastolatków w codziennych pozornie "bezstresowych" sytuacjach życiowych
    (Towarzystwo Naukowe KUL, 2001) Kulik, Agnieszka; Szewczyk, Leszek
    Psychical fatigue is a frequent experience, although not well understood at children and at young people. The observation of everyday life shows the height of overwork in these groups. It appears, that feeling chronic fatigues have not only physiological reasons, but also psychical and social. The purpose of the present study was to define how the level of fatigue depended on personality characteristic at teenagers, who live in ordinary conditions seemingly without stress. Analysis of relationship between level of fatigue and personality traits showed important role of dependence and permanent expectation of acceptance. Personality explains fatigue at 30-40%. It has the greatest relationship with irritability reflecting conditions of loading (R = 0,64), the least - with physical fatigue (R = 0,55) and with discouragement (R = 0,55).
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Dział Repozytorium i Pozycjonowania Wydawnictw
  • Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin

  • Telefon: (81) 454 53 36

  • E-mail: repozytorium@kul.pl

  • About ReKUL
  • Terms and conditions
  • About DSpace
  • Accessibility Statement
  • Help
  • Cookie settings
  • Repozytorium Instytucjonalne KUL
Logo Repozytorium Insytucjonalne KUL
Logo Repozytorium i Pozycjonowanie Wydawnictw KUL
http://kul.pl
Logo Wydawnictwo KUL
Czas KUL
Logo Biblioteka Uniwersytecka KUL