Browsing by Author "Skrzydlewska, Beata"
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
- ItemKonferencja Dokumentowanie, ochrona i upowszechnianie dziedzictwa kultury materialnej w polskich muzeach religijnych. Teoria i praktyka. Lublin 16-17 listopada 2015 r.(Wydawnictwo KUL, 2016) Skrzydlewska, Beata
- ItemKonferencja z okazji wizyty Komisji Kultury Sejmiku Województwa Małopolskiego w klasztorze Norbertanek w Imbramowicach(Wydawnictwo KUL, 2013) Skrzydlewska, Beata
- ItemKsiądz Władysław Szczebak (1929-2022)(Wydawnictwo KUL, 2022) Skrzydlewska, Beata
- ItemMuzeum wyznaniowe. Funkcja – cele –zadania(Wydawnictwo KUL, 2019) Skrzydlewska, BeataArtykuł otwiera cykl poświęcony historii i działalności muzeów Kościoła rzymskokatolickiego w Polsce. Ma charakter wprowadzający i stanowi tło dla zrozumienia zasadniczych kwestii. Chcąc podjąć zagadnienia poświęcone muzeom kościelnym, musimy wiedzieć, jaki charakter mają te muzea. Czy są to wyłącznie odrębne placówki ujęte w ramy legislacyjne, czy też bogato wyposażone świątynie można określić takim mianem? Podejmuję się próby odpowiedzi nie tylko na pytanie czym są muzea wyznaniowe, lecz także jak wpisują się w tradycję muzealnictwa, czy powinniśmy, co w literaturze naukowej i popularnej jest bardziej rozpowszechnione, nazywać je muzeami religijnymi lub kościelnymi? Specyfiką muzeum wyznaniowego jest zatem nie tylko fakt obecności sztuki sakralnej, religijnej, ale także podległość instytucjonalna i doktrynalna władzy religijnej. Muzeum takie musi z założenia materializować pewne zasady i reguły teologiczne. Zadaniem muzeum wyznaniowego jest m.in. uszanowanie podmiotu, religijnego kontekstu dzieła sztuki.
- ItemMuzeum Zgromadzenia Zmartwychwstania Pana Naszego Jezusa Chrystusa w Rzymie. Założenia programowe i realizacja(Wydawnictwo KUL, 2024) Skrzydlewska, BeataNa terenie klasztoru przy via San Sebastianello 11 w Rzymie utworzono w 2019 roku niewielkie muzeum, w którym zgromadzono pamiątki związane z założycielami Zgromadzenia Zmartwychwstania Pańskiego. Eksponowano tam spuściznę po Bogdanie Jańskim (1807-1840), księżach: Piotrze Semenence (1804-1886), Hieronimie Kajsiewiczu (1812-1873) czy Aleksandrze Jełowickim (1804-1877). Związki zmartwychwstańców z wielkimi Polakami, sztandarowymi postaciami naszej literatury, sztuki czy polityki: Adamem Mickiewiczem, Ignacym Krasińskim, Cyprianem Kamilem Norwidem, Tomaszem Oskarem Sosnowskim, Antonim Patkiem czy Ignacym Domeyką, zostawiły ślady także materialne i stanowią trzon kolekcji muzealnej. W związku z tym podjęto decyzję o rozbudowie i unowocześnieniu ekspozycji. Dnia 15 grudnia 2023 roku otwarto zmodernizowane muzeum. Zwiedzający mogą zapoznać się z historią zgromadzenia, poznać historię i działalność placówek zmartwychwstańczych zakładanych na wielu kontynentach. Ważne miejsce na ekspozycji zajmują kopie dokumentów z archiwum klasztornego pozostałe po B. Jańskim, założycielu Zgromadzenia Zmartwychwstania Pańskiego, polskim działaczu Wielkiej Emigracji. Są to archiwalia przywiezione z Paryża – materiały po Wielkiej Emigracji czy dokumenty pozostałe po ks. H. Kajsiewiczu – współzałożycielu zakonu, uczestniku powstania listopadowego, spowiedniku m.in. C.K. Norwida, Z. Krasińskiego. Istotną część zajmują materiały pozostałe po historyku, ks. Walerianie Kalince – uczestniku powstania krakowskiego w 1846 roku, współpracowniku Hotelu Lambert, kierowniku dyplomatycznej Agencji Szwedzkiej podczas powstania styczniowego. A small museum has been established on the grounds of the monastery at via San Sebastianello 11 in Rome in 2019 to collect memorabilia related to the founders of the Congregation of the Resurrection of Our Lord Jesus Christ. It exhibited the works of Bogdan Jański (1807–1840), and the priests: Peter Semenenko (1804–1886), Hieronim Kajsiewicz (1812–1873) or Aleksander Jełowicki (1804–1877). Relations of the Resurrectionists with prominent Poles, flagship figures of Polish literature, art and politics, such as Adam Mickiewicz, Ignacy Krasiński, Cyprian Kamil Norwid, Tomasz Oskar Sosnowski, Antoni Patek, as well as Ignacy Domeyko, have also left material traces and form the core of the museum’s collection. As a result, a decision was made to expand and modernize the exhibition. On 15 December 2023, the modernized museum was opened. Visitors can learn about the history of the congregation and the activities of Resurrectionist establishments on many continents. An important place is occupied by copies of documents from the monastery archives left behind by B. Jański, founder of the Congregation of the Resurrection, a Polish activist of the Great Emigration. These are archives brought from Paris – materials from the Great Emigration or documents left behind by Rev. H. Kajsiewicz – co-founder of the order, participant in the November Uprising, confessor of C.K. Norwid and Z. Krasiński, among others. An important part includes by materials left behind by historian Rev. Walerian Kalinka – participant in the 1846 Kraków Uprising, associate of the Lambert Hotel, head of the diplomatic Swedish Agency during the January Uprising.
- ItemProblemy i wyzwania muzealnictwa kościelnego w Polsce(Wydawnictwo KUL, 2015) Skrzydlewska, BeataReligious museums, owned by different denominations, began to emerge in the first half of the nineteenth century. The museums of the Roman Catholic Church are the most numerous ones in this group. Regulations governing the activities of these institutions were included in the Code of Canon Law of 1918 and in the "Papal Directives concerning Church Art" of 1924. This issue was also regulated by a concordat of 1925 between the Republic of Poland and the Holy See. The latest directive is a circular letter of 2001 on Pastoral function of church museums. Nowadays, a number of religious museums have been created. An important issue is the permanent funding of museums. Another issue is the process of educating future priests in art history, or training church managers in the protection of cultural property. The outlined problems related to church museology indicate various tasks undertaken in this field - at every stage a different one. These tasks are closely connected with the targets set by the organizers and managers of cultural goods.
- ItemSpis ruchomości kościoła śś. Piotra i Pawła w Imbramowicach spisany po śmierci ksieni Zofii Grothówny(Wydawnictwo KUL, 2015) Skrzydlewska, BeataDnia 31 maja 1741 roku zmarła Zofia Grothówna, ksieni klasztoru imbramowskiego. Wybrana na tę funkcję dnia 4 sierpnia 1703 roku, pozostawała na urzędzie przez 38 lat. Zofia Grothówna, przyczyniła się wraz z biskupem krakowskim Kazimierzem Łubieńskim i komisarzem klasztoru kanonikiem Dominikiem Lochmanem do odbudowy klasztoru po wielkim pożarze, który miał miejsce w 1710 roku. Dzięki jej staraniom klasztor i kościół zostały wyposażone w niezbędne ruchomości w tym w aparaty kościelne. W kronice klasztornej, którą zaczęto spisywać za jej życia odnotowywane są wzmianki informujące o sposobie pozyskiwania poszczególnych paramentów czy naczyń liturgicznych. Wkrótce po śmierci ksieni Grothówny sporządzono "Rejestr opisany wszystkich aparatów, srebra, relikwii, które się znajdują przy kościele naszym imbramowskim po śmierci świętej pamięci Matki naszej Dobrodziejki, J. Mości Panny Zofii Grothówny, ksieni imbramowski, dnia 26 czerwca Roku Pańskiego 1741". Porównując go z zapiskami w kronikach, mamy pełny obraz ruchomości znajdujących się w kościele. Z czasem dopisano do niego pozyskane pomiędzy rokiem 1744 a 1752 nowe obiekty. On 31 May 1741 Zofia Grothówna, the abbess of the convent in Imbramowice, died. She was chosen for this function on 4 August 1703, and remained in office for 38 years. Zofia Grothówna contributed- along with the Bishop of Cracow, Kazimierz Łubieński and the Commissioner of the convent, canon Dominik Lochman- to rebuilding the convent after the great fire, which took place in 1710. Thanks to her efforts, the convent and the church were equipped with the necessary movables, including liturgical equipment. The chronicle of the convent, which was begun during her life, contains the information on how to acquire individual paraments and sacred vessels. Shortly after the death of abbess Grothówna, the registry was made. It was entitled The described registry of all the equipment, silver, relics, which are located at the Church in Imbramowice after the death of the late Mother, our Benefactress, Zofia Grothówna, the abbess of Imbramowice, 26 June, 1741. Comparing it to the notes in the chronicles, we have a full picture of movables in the church. Over time, new objects, acquired between 1744 and 1752, were added to it.
- ItemSpis rzeczy będących w posiadaniu kościoła pw. św. Piotra i Pawła w Imbramowicach sporządzony dnia 25 października 1862 roku(Wydawnictwo KUL, 2014) Skrzydlewska, BeataIn the Archive of the Norbertine Sisters in Imbramowice in the folder entitled The list of things donated to the church of the Norbertine Sisters in Imbramowice there is The register of all church things written on 25 October, 1862. The inventory of 1862 was drawn up when Bronisława Switanowska was the superior of the convent. The period of her reign was the time of changes for the convent in Imbramowice. At first there were no major obstacles in monastic life, and in those times of relative prosperity on 25 October, 1862 a list of things belonging to the convent was made. We learn from it that the convent church was in possession of the following church vestments: chasubles – 43, copes – 10, albs – 23, amises – 29, purificators – 45, corporals – 17, palls – 50, antependia 41. Under the goldsmithery the entry includes: candlesticks: silver – 22, tin – 6, wooden 51, porcelain – 2, tinplated – 2, metal – 6, brass – 1; b) chalices – 6, c) monstrances – 1, reliquaries – 4, a pyx – 1 The register also contains a number of other items, such as carpets, surplices, etc. Paintings and sculptures are not included. This register is particularly valuable because the chronicles relating to that period were written only in 1924, therefore, they are of a retrospective type. Analyzing the inventory of 1862, it can be noticed that some things were given or done by the nuns living in a convent. The register also includes the objects that convent acquired in 1863, 1864, 1866 and 1867. Those are the inventories from the period particularly difficult for the convent. The January Uprising initiated great changes. And the year 1864 was extremely critical for Imbramowice as it was then when, after the collapse of the uprising, the convent was ordered to be close down. As the records show at that time donations also came from the Norbertine Sisters in Imbramowice. In addition, the Norbertine Sisters of Pinczów (Busk) after the liquidation of their convent brought their possession to Imbramowice in 1864. The last two registers come from the years 1866 and 1867.
- ItemSpis rzeczy podarowanych kościołowi i klasztorowi norbertanek w Imbramowicach w latach 1712-1742(Wydawnictwo KUL, 2014) Skrzydlewska, BeataW Archiwum Sióstr Norbertanek w Imbramowicach wśród wielu ważnych dokumentów znajduje się „Rejestr rzeczy darowanych różnych dobrodziejów kościołowi naszemu po zgorzeniu kościoła naszego spisany w roku 1712 dnia 1 sierpnia”. Sporządzony został przypuszczalnie na polecenie ksieni Zofii Grothówny, która klasztorem zrządzała przez prawie czterdzieści lat. Wybrana na tę funkcję dnia 4 sierpnia 1703 roku, pozostawała na urzędzie do swej śmierci, która nastąpiła 31 maja 1741 roku. Rejestr rzeczy darowanych spisywać zaczęto dnia 1 VIII 1712 roku, prawie w całości uzupełniany był za życia Zofii Grothówny. Zaledwie jedna, ostatnia notatka wpisana została dnia 23 kwietnia 1742 r., czyli już za rządów ksieni Katarzyny Bąkowskiej i dotyczy przekazanego przez nią klasztorowi ornatu. Znalazło się jednak wielu darczyńców, którzy wspierali klasztor imbramowicki w tych trudnych chwilach. Wśród donatorów były zarówno osoby duchowne, jak i świeckie. Najbardziej obdarowała zgromadzenie sama ksieni – Zofia Grothówna, wiele cennych rzeczy przekazał także ksiądz Dominik Lochman. W rejestrze informacje dotyczące darowizn spisane są w sposób bardzo klarowny. Można dowiedzieć się, jakie przedmioty przekazywano klasztorowi, a także uzyskać wiedzę, kim byli poszczególni ofiarodawcy. W rejestrze informacje ułożone są według czasu ich przekazania klasztorowi. Wyszczególnione obiekty opatrzone są krótkim opisem z uwzględnieniem materiału, z którego zostały wykonane. Podano także imiona i nazwiska darczyńców. In the Archives of the Norbertine Sisters in Imbramowice, among many important documents, there is the “The register of the things donated to the church after it had burnt down written on 1 August in 1712.” It was probably drawn up at the behest of abbess Zofia Grothówna, who managed the convent for almost forty years. Appointed to this function on 4 August 1703, she held office until her death, which occurred on 31 May 1741. The first notes about the donated things appeared in the registry on 1 August 1712, and it was almost entirely supplemented during the life of Zofia Grothówna. Only one, the last note was entered on 23 April 1742, during the reign of abbess Katarzyna Bąkowska and it concerns a chasuble given to the convent by her. There were a number of donors who supported the convent in Imbramowice in those difficult times. Among the donors there were both clergy and laymen. Abbess Zofia Grothówna was the one who gave the most things. In addition, Rev. Dominik Lochman donated a great number of valuable things. The information on donations are written in a very explicit way in the registry, which includes the information on the items handed over to the convent as well as the identity of individual donors. The registry information is arranged according to the time of its transfer to the convent. The objects listed in the registry are accompanied by a brief description, including the material which they were made of and the names of the donors.
- ItemSympozjum z okazji otwarcia muzeum w sanktuarium Matki Bożej Kębelskiej w Wąwolnicy. Wąwolnica 22 czerwca 2013 r.(Wydawnictwo KUL, 2013) Skrzydlewska, Beata
- ItemTargi Sacroexpo – VII Międzynarodowa Konferencja Muzealników „Muzea naszych czasów”. Kielce 9 czerwca 2014 r.(Wydawnictwo KUL, 2014) Skrzydlewska, Beata
- ItemWspółczesne muzea religijne archidiecezji lubelskiej. Realizacje i projekty(Wydawnictwo KUL, 2013) Skrzydlewska, BeataOd czasów przemian w Polsce w 1989 r. zaczęły powstawać muzea religijne, organizowane według najnowszych trendów wystawienniczych. Wpływ na to miały przeobrażenia polityczne, które przyczyniły się pośrednio do zmian w strukturach kościelnych. W 1992 r. na mocy bulli papieskiej Tuus Poloniae Populus dokonano reorganizacji w strukturach Kościoła w Polsce. Powstało wówczas 12 nowych diecezji oraz 5 nowych metropolii. Niebagatelny wpływ na obecny kształt muzeów kościelnych miały zmiany wprowadzone w ustawodawstwie państwowym: uchwalono nową Ustawę o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz nową Ustawę o muzeach. Po podpisaniu konkordatu między Stolicą Apostolską a Rzeczpospolitą Polską 28 lipca 1993 r., ustawy te uwzględniać powinni organizujący muzea przykościelne. Muzeom religijnym nadano nowy kierunek działania przez wydanie przez papieską Komisję ds. Kościelnych Dóbr Kultury listu okólnego Funkcja pastoralna muzeów kościelnych z dnia 15 sierpnia 2001 r. Od wstąpienia Polski do Unii Europejskiej zarządzający budowlami sakralnym starają się o pozyskiwane funduszy na ich remonty i jednocześnie na zakładanie placówek muzealnych. Dzięki tak pozyskanym środkom powstały liczne muzea, m.in. w Archidiecezji lubelskiej. Wśród nich wymienić należy Muzeum 200-lecia Diecezji w Lublinie, Muzeum przy kościele pobrygidkowskim w Lublinie, Muzeum przy Sanktuarium w Wąwolnicy, czy Muzeum przy klasztorze Dominikanów w Lublinie. Istnieje też kilka projektów niezrealizowanych dotychczas ze względu na brak funduszy: Muzeum im. Ignacego Konarskiego przy Parafii rzymskokatolickiej p.w. Wniebowzięcia NMP w Opolu Lubelskim, Aranżacja ekspozycji muzealnej związanej z historią parafii i miasta Końskowola, Scenariusz i aranżacja wnętrza ekspozycji stałej Klasztor Braci Mniejszych Kapucynów w Lublinie ul. Krakowskie Przedmieście 42. Muzea są zawsze znakami czasów, w których powstają. Wpływ na ich funkcjonowanie mają zmieniające się zwyczaje, trendy, mody, widoczne to jest zarówno w wystroju, w doborze obiektów jak i w ekspozycji. W kontekście różnorodnych przemian pojawia się problem zachowania tożsamości muzeów kościelnych i wypełniania przez nie właściwych im zadań. Since the time of transformations in Poland in 1989, religious museums following the latest exhibition trends, have been set up in effect of the political transformations that contributed indirectly to the changes in the Church organisational structures. In 1992 by the virtue of Papal Bull Tuus Poloniae Populus the Church structures in Poland were reorganized. At that time there were 12 new dioceses and 5 new metropolises. The amendments to the national law: the new Act on Protection and Conservation of Historic Sites and the new Act on Museums substantially influenced the current status of church museums. Following the commencement of the Concordat between the Holy See and the Republic of Poland on 28th July 1993 those acts of law should be abode by the organizers of church museums. Religious museums were provided with new operational guidelines by means of the circular letter Pastoral Functions of Church Museums issued by the Papal Commission for Church Cultural Heritage on 15th August 2001. Since the accession of Poland to the European Union, the managers of sacred construction sites have been raising funds for repair works and establishment of museums. Thanks to such funding sources, a number of museums have been set up, inter alia in Lublin Archdiocese. Amongst them the Museum of 200-year Diocese in Lublin, the Museum of the former Saint Brigid’s Church in Lublin, the Museum of the Shrine in Wąwolnica or the Museum of the Dominican Monastery in Lublin should be highlighted.There is still a number of projects that have not been implemented due to the lack of funding sources: Ignacy Konarski Museum of the Roman Catholic Parish of the Assumption of the Blessed Virgin Mary in Opole Lubelskie, Arrangement of Museum Exhibition of Parish History and Townof Końskowola, Scenario and Interior Design of Permanent Exhibition of the Friars Minor Capuchin Monastery in Lublin ul. Krakowskie Przedmieście Street 42.Museums stand for signs of the times of their establishment. They are influenced by the chan-ging habits, trends, fashions visible either in interior decoration or in the final selection of related items or units as well as on displays. Within the context of various transformations, the problem of preservation of identity of church museums and achievement of assigned targets or missions arise.