Repository logo
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of ReKUL
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Salamucha, Agnieszka"

Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
  • Item
    Pojęcie podmiotowości w pedagogice
    (Wydawnictwo KUL, 2018) Salamucha, Agnieszka
    W artykule przedstawiono różne znaczenia terminu „podmiotowość”, które pojawiają się na gruncie pedagogiki w kontekście zagadnień związanych z opieką. Po prześledzeniu kontekstów, w jakich pojawia się ten termin, zaproponowano trzy jego podstawowe rozumienia: 1. specyficznie ludzka, stała i nieutracalna zdolność/dyspozycja/potencjalność; 2. zmienna i dynamiczna aktualizacja tej potencjalności; 3. uprawnienie wynikające z faktu bycia człowiekiem. Rozumienia te są przydatne w analizie sporu, czy opieka – rozumiana jako relacja, której charakterystyczną cechą jest przejęcie odpowiedzialności za podopiecznego przez opiekuna – pozbawia podopiecznego podmiotowości. In my paper, I analyze the concept of subjectivity in the context of educational studies, especially polish pedagogy of care and upbringing. I consider three main meanings of the term „subjectivity”: 1) typical of human beings, constant ability/disposition/potentiality; 2) changing and dynamic actualization of this potentiality; 3) an authority as a result of being human. These meanings of subjectivity may be useful in the analysis of the dispute, whether the care – as a relation, where a caregiver is responsible for her ward – deprives a ward of her subjectivity.
  • Item
    W obronie pedagogiki chrześcijańskiej
    (2014-04-22) Salamucha, Agnieszka; Magier, Piotr
    Przedmiot prezentowanego artykułu stanowi specyfika metodologiczna pedagogiki chrześcijańskiej. Autorzy podejmują próbę określenia podstawowych elementów określających jej status metodologiczny: problemy źródeł, sposobu argumentowania i wartościowania. Szczególną uwagę poświęcają zależności, która wydaje się centralna dla pedagogiki chrześcijańskiej, dotyczącej relacji między wiedzą naukową i wiedzą objawioną (światopoglądową). Główną tezą prezentowanego tekstu jest stwierdzenie, że pedagogika chrześcijańska, mimo swej specyfiki respektuje wymogi metodologiczne stawiane naukom społecznym (humanistycznym).
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Dział Repozytorium i Pozycjonowania Wydawnictw
  • Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin

  • Telefon: (81) 454 53 36

  • E-mail: repozytorium@kul.pl

  • About ReKUL
  • Terms and conditions
  • About DSpace
  • Accessibility Statement
  • Help
  • Cookie settings
  • Repozytorium Instytucjonalne KUL
Logo Repozytorium Insytucjonalne KUL
Logo Repozytorium i Pozycjonowanie Wydawnictw KUL
http://kul.pl
Logo Wydawnictwo KUL
Czas KUL
Logo Biblioteka Uniwersytecka KUL