Browsing by Author "Piwowarczyk, Przemysław"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemCuda św. Menasa (wg rękopisu IFAO copte inv. 315-322)(Wydawnictwo KUL, 2021) Piwowarczyk, PrzemysławPierwsze kolekcje cudów św. Menasa zostały zebrane przez kler sanktuarium świętego w Abu Mina. Dysponujemy bardzo różnorodnym zbiorami zachowanymi w kilku językach, jednak to zbiory koptyjskie najwierniej przekazują pierwotną zawartość cudów wraz z ich kontekstem historycznym. Istnieją trzy koptyjskie rękopisy cudów, z nich zaś rękopis IFAO, choć nie jest kompletny, zawiera tekst nieuszkodzony. Zamieszczone w nim cuda ukazują interwencje świętego na rzecz bardzo zróżnicowanych petentów, które łączy nacisk położony na dobroczynność względem sanktuarium.
- ItemCuda św. Menasa według rękopisu Pierpont Morgan Library M.590 (Coptic Literary Manuscript ID 221; Clavis Coptica 398)(Wydawnictwo KUL, 2021) Piwowarczyk, PrzemysławArtykuł zawiera przekład i wprowadzenie do najstarszego zachowanego rękopisu cudów św. Menasa. Kolekcja liczy oryginalnie 17 cudów, ale ze względu na zły stan zachowania rękopisu nie wszystkie były zdatne do wydania. Szczególnie interesujące są ostatnie cuda w kolekcji niezachowane w żadnym innym rękopisie koptyjskim, zaś cud 17 nie jest potwierdzony nawet w wersjach greckich. Przekład zbiera trzy rozproszone edycje i po raz pierwszy w literaturze przedstawia je razem.
- ItemMichał z Damietty, "Nomokanon" 47, 9: "O modlitwach i uczęszczaniu do kościoła"(Wydawnictwo KUL, 2024) Nieuważny, Adam; Piwowarczyk, PrzemysławArtykuł zawiera wstęp i komentowany przekład rozdziału 47,9 z Nomokanonu Michała z Damietty. The article contains an introduction and a commented translation of chapter 47.9 from the Nomocanon by Michael of Damietta.
- ItemObieg apokryfów Starego Testamentu w literaturze koptyjskiej(Wydawnictwo KUL, 2024) Piwowarczyk, PrzemysławArtykuł stanowi przegląd apokryfów Starego Testamentu w języku koptyjskim. Na wstępie omawia problem natury i liczby apokryfów w kontekście egipskiego chrześcijaństwa, za punkt odniesienie przyjmując finalnie Clavis apocryphorum Veteris Testamenti. Część analityczna pokazuje, że kodeksy zawierające rękopisy apokryfów stanowiły margines produkcji książkowej w języku koptyjskim. Były on relatywnie dobrze reprezentowane do V w., ale następnie straciły na popularności, a jedynie poszczególne motywy znalazły miejsce w nowych kompozycjach – zwłaszcza homiliach. Także analiza zachowanych katalogów bibliotecznych i list książek na papirusach, ostrakach i inskrypcjach dowodzi praktycznej nieobecności apokryfów Starego Testamentu wśród lektur monastycznych. Część interpretacyjna wskazuje na monastycyzację chrześcijaństwa koptyjskiego i zacieśnienie kontroli biskupiej jako kluczowe czynniki spadku produkcji rękopisów z apokryfami. The article surveys the Old Testament Apocrypha in Coptic literature. After problematizing the nature and list of Apocrypha, specifically in the Egyptian context, it pragmatically uses Clavis apocryphorum Veteris Testamenti as a reference point. The analytic part shows that MSS containing Apocrypha constitute the very margin of the Coptic literary production. Such texts were relatively popular until the fifth century CE, but their popularity waned, and only some selected motifs were reworked in new compositions, mainly of homiletical nature. Moreover, the analysis of extant library catalogues and book lists on papyri, ostraca, and inscriptions proves the almost complete absence of Apocrypha, at least among the monastic readings. The interpretative part underlines the rise of the monasticization of Coptic Christianity and the tightening of episcopal control as crucial factors in the decline of apocryphal production.