Browsing by Author "Niewiadomska, Iwona"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemFormy przystosowania młodzieży w rodzinie z problemem alkoholowym(Wydawnictwo KUL, 2015) Niewiadomska, Iwona; Fel, StanisławW artykule przedstawiono wyniki badań dotyczące sposobów przystosowania młodzieży wychowywanej w rodzinach z problemem alkoholowym. Badania przeprowadzono na grupie 553 osób. Do określenia form przystosowania wykorzystano Test Zdań Niedokończonych RISB J. Rottera. Obliczenia statystyczne przeprowadzono za pomocą analizy skupień. Na podstawie przeprowadzonych analiz zidentyfikowano cztery rodzaje przystosowania u osób wychowywanych w rodzinach z problemem alkoholowym: 1) wysoką adaptacyjność ze względu na brak problemów w takich wymiarach, jak: pozarodzinne relacje interpersonalne, kontakty rodzinne, stosunek do siebie, poczucie realizowania osobistych dążeń, przeżywanie problemów psychicznych, urzeczywistnianie prospołecznych wartości; 2) średni potencjał przystosowawczy – głównie z powodu zaburzeń w sferze relacji rodzinnych; 3) średnie możliwości adaptacyjne – przede wszystkim z powodu podwyższonego natężenia problemów psychicznych i interpersonalnych; 4) niską adaptacyjność z uwagi na wysoki poziom problemów w takich obszarach, jak: pozarodzinne relacje interpersonalne, kontakty rodzinne, stosunek do siebie, poczucie realizowania osobistych dążeń, przeżywanie problemów psychicznych, urzeczywistnianie prospołecznych wartości. The article presents the results of research on ways to adapt youth, who are brought up in families with alcohol problems. The research was conducted on a group of 553 people. The RISB Sentence Completion Test by J. Rotter was used to determine the forms of adaptation. Statistical calculations were performed using cluster analysis. On the basis of the analyses, four types of adaptation were identified in individuals, who were brought up in families with alcohol problems: 1) high adaption, due to the lack of problems in such dimensions as; extra-family interpersonal relationships, family contacts, their relationship to themselves, the sense of accomplishing personal aspirations, experiencing psychological problems and implementing pro-social values; 2) average potential adaptation – mainly due to disturbances in the sphere of family relations; 3) age adaptation – primarily because of the greater intensity of psychological and interpersonal problems; 4) low adaptation, due to the high level of problems in areas such as; extra-family interpersonal relationships, family contacts, their relationship to themselves, the sense of accomplishing personal aspirations, experiencing psychological problems and implementing pro-social values.
- ItemNasilenie wymiarów konstytuujących postawę wobec edukacji a percepcja źródeł własnej skuteczności u osób odbywających karę pozbawienia wolności(Wydawnictwo KUL, 2024) Maziarczyk, Piotr; Mikołajczak, Mateusz; Kalinowski, Mirosław; Niewiadomska, Iwona; Jurek, KrzysztofW ramach niniejszej pracy podjęto problematykę wyzwań i perspektyw edukacji w kontekście systemu więziennego, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb więźniów oraz dostępnych zasobów i możliwości. Celem badania było określenie relacji między nasileniem różnych aspektów postawy wobec edukacji u więźniów a percepcją własnej skuteczności. Badanie przeprowadzono na 115 osobach odbywających karę pozbawienia wolności w jednostkach penitencjarnych Okręgu Lubelskiego Służby Więziennej. Analizy empiryczne wykazały istotne korelacje między emocjonalnym aspektem postawy wobec edukacji a percepcją własnych sukcesów i porażek, poziomem odczuwanego stresu oraz perswazjami ze strony innych osób. Intensywność poznawczego wymiaru postawy wobec edukacji istotnie koreluje z poziomem percepcji perswazji ze strony innych osób, z kolei intensywność wymiaru behawioralnego koreluje z poziomem doświadczanego stresu. Więźniowie mogą równocześnie wykazywać sprzeczne przekonania na temat edukacji, które mogą być zarówno pozytywne, jak i negatywne, jednocześnie doświadczając dużego poziomu stresu, co wskazuje na straty zasobów, oraz odnosząc sukcesy, co odbija się na zyskach kapitałowych. Education in prisons is a significant aspect of prisoner rehabilitation and resocialization, yet it is often marginalized in public discourse and penitentiary policy. This study examines the challenges and prospects of education within the prison system, focusing on the needs of prisoners and the resources and opportunities available to them. The research aims to investigate the relationship between the intensity of various aspects of attitudes towards education among prisoners and their perception of self-efficacy. The study was conducted on 115 individuals serving sentences in penitentiary units within the Lublin District of the Polish Prison Service. Empirical analyses revealed significant correlations between the emotional attitudes towards education and the perception of personal successes and failures, the level of experienced stress, and persuasion from others. Meanwhile, the intensity of the cognitive attitudes towards education significantly correlated with the perception of persuasion from others, while the intensity of the behavioural aspects correlated with the level of experienced stress. Prisoners may simultaneously exhibit conflicting beliefs about education, which can be both positive and negative while experiencing high levels of stress, which indicates a loss of resources, and being successful, which reflects on capital gains.
- ItemRealizacja zasady sprawiedliwości w karaniu przestępców(Wydawnictwo KUL, 2016) Niewiadomska, Iwona; Fel, StanisławArtykuł składa się z trzech części. W pierwszej z nich opisano istotę zasady sprawiedliwości, głównie w kontekście funkcji, jakie pełni ona w regulowaniu życia społecznego. W drugiej części artykułu zaprezentowano sposób realizacji zasady sprawiedliwości na gruncie polskiego prawa karnego. W tym kontekście ukazano sprawiedliwość jako jeden z czterech głównych celów karania przestępców (obok celu ogólnoprewencyjnego, szczególnoprewencyjnego oraz kompensacyjnego). W trzeciej części artykułu zaprezentowano wielowymiarowe konsekwencje poczucia niesprawiedliwości u karanych przestępców. Analiza tego zagadnienia została zaprezentowana w dwóch aspektach karania sankcjami izolacyjnymi: psychicznych następstw izolacji penitencjarnej oraz społecznych konsekwencji odbywania kary pozbawienia wolności. The article consists of three parts. The first describes the essence of the principle of justice, especially in the context of the function that it plays in regulating social life. The second part of the article shows how to implement principles of justice under Polish penal law. In this context, justice is shown to be one of the four main objectives for punishing criminals (besides general preventive, particular preventive and compensational objectives). The third part of the article presents the multidimensional consequences of a sense of injustice in the convicted criminals. The analysis of this issue is presented in two respects: punishing by imposing isolation sanctions and the psychological consequences of penitentiary isolation and the social consequences of enduring a penalty of imprisonment.
- ItemSpołeczno-demograficzne czynniki warunkujące pozytywne postawy wobec imigrantów. Badanie przekrojowe wśród osób mających kontakt z imigrantami z racji pełnionych funkcji zawodowych(Wydawnictwo KUL, 2022) Niewiadomska, Iwona; Jurek, Krzysztof; Wośko, PatrycjaArtykuł prezentuje refleksję nad postawami wobec imigrantów osób będących z nimi w kontakcie z racji pełnionych funkcji zawodowych. Ma on charakter zarówno poznawczy, jaki i praktyczny, gdyż natężenie negatywnych postaw wobec imigrantów może mieć daleko idące konsekwencje dla przyjmujących i przyjmowanych. Badaną grupę stanowili nauczyciele, pracownicy służby zdrowia oraz służb mundurowych (straż graniczna i straż więzienna). Przekrojowe badanie przeprowadzono z wykorzystaniem autorskiego narzędzia do diagnozy postaw wobec migrantów (Kwestionariusz postaw wobec migrantów). Objęto nim 347 osób. Jego celem było określenie czynników warunkujących pozytywną postawę wobec imigrantów. Uzyskane wyniki wskazują, że tymi czynnikami są płeć, intensywność kontaktów, miejsce zamieszkania, wiek, posiadanie dzieci oraz wykształcenie. This article discusses attitudes towards immigrants demonstrated by professionals who are in contact with them by virtue of their professional obligations. The article is both theoretical and practical in nature since intense negative attitudes towards immigrants can have far-reaching consequences for the hosts and the received. The study group consisted of teachers, health care professionals and uniformed services (border guards and prison guards). The cross-sectional survey was conducted using the author’s own tool for the diagnosis of attitudes towards migrants (Questionnaire of Attitudes towards Migrants, QATM). The research covered 347 people. Its aim was to identify the determinants of positive attitudes towards immigrants. The results indicate that the positive drivers are gender, intensity of contact, place of residence, age, having children and education.