Repository logo
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of ReKUL
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Mazur-Saczuk, Katarzyna"

Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
  • Item
    Działalność kulturalno-oświatowa i społeczna Stefana Butryna (1924-2018). Studium pedagogiczne
    (2023-11-24) Mazur-Saczuk, Katarzyna
    Dysertacja podejmuje pedagogiczną kwestię działalności kulturalno-oświatowej i społecznej Stefana Butryna (1924-2018) – animatora kultury i życia społecznego w Nałęczowie, która dotychczas nie stanowiła przedmiotu poznania dla żadnej z nauk. Rozprawa została ujęta w paradygmacie humanistycznym. Celem poznawczym podjętym w pracy było zbadanie działalności kulturalno-oświatowej i społecznej Stefana Butryna. Cel teoretyczny związany był ze wskazaniem relacji pomiędzy badaną działalnością a przynoszonymi przez nią efektami wychowawczymi. Cel praktyczny dotyczył opracowania wskazań wychowawczych wynikających z przeprowadzonych badań. Wykorzystane metody (hermeneutyczno-fenomenologiczna oraz biograficzna) realizowano przy pomocy technik (analizy treści, badania dokumentów, wywiadu oraz obserwacji). Narzędziami strukturalizującymi poznanie były: teoria warstwicowa Stefana Kunowskiego oraz koncepcja "Osoby i czynu" Karola Wojtyły. Istotą badanej działalności była wrażliwość na otaczający świat i niepowtarzalną swoistość jego kultury oraz tworzenie autentycznych relacji z drugą osobą – prowadzących do wzajemnego głębokiego oddziaływania. Analizy zaprezentowane w pracy pozwoliły na przedstawienie odniesień praktycznych związanych ze szczególną rolą spotkania relacyjnego w wychowaniu do dialogu oraz pasji jako znaczącego elementu egzystencji osoby. The dissertation addresses the pedagogical issue of the cultural, educational and social activity of Stefan Butryn (1924-2018) - an animator of culture and social life in Nałęczów, that has not been the subject of study for any of the sciences so far. The dissertation was approached within the context of the humanistic paradigm. The cognitive objective undertaken in the work was to examine the cultural, educational and social activity of Stefan Butryn. The theoretical goal was related to the indication of the relationship between the researched activity and the educational effects it brings. The practical objective concerned the development of educational guidelines resulting from the conducted research. The methods applied (hermeneutic-phenomenological and biographical) implemented with the use of techniques of content analysis, document research, interview and observation.The tools structuring the cognition were: Stefan Kunowski's contour line theory and the concept of "Person and Act" by Karol Wojtyła. The essence of the researched activity was sensitivity to the surrounding world, as well as creating authentic relationships with other people leading to a deep mutual influence. The analyses allowed for the presentation of practical references related to the special role of the relational meeting in upbringing for dialogue and passion as a significant element of a person's existence.
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Dział Repozytorium i Pozycjonowania Wydawnictw
  • Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin

  • Telefon: (81) 454 53 36

  • E-mail: repozytorium@kul.pl

  • About ReKUL
  • Terms and conditions
  • About DSpace
  • Accessibility Statement
  • Help
  • Cookie settings
  • Repozytorium Instytucjonalne KUL
Logo Repozytorium Insytucjonalne KUL
Logo Repozytorium i Pozycjonowanie Wydawnictw KUL
http://kul.pl
Logo Wydawnictwo KUL
Czas KUL
Logo Biblioteka Uniwersytecka KUL