Browsing by Author "Magier, Piotr"
Now showing 1 - 20 of 30
Results Per Page
Sort Options
- ItemAnna Lendzion: Młodzież a wartości charakterologiczne, Lublin: Wydawnictwo KUL 2012, ss. 221.(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2013) Magier, Piotr
- ItemAutorytety religijne w pedagogice. Uwagi metateoretyczne(2016-02-25) Magier, PiotrPrzedmiotem artykułu są funkcje przypisywane w pedagogice kategoriom, twierdzeniom i koncepcjom autorstwa osób uznawanych za autorytety religijne. Niejednokrotnie w tej dyscyplinie wiedzy wykorzystywane są pojęcia i tezy formułowane przez osoby niebędące naukowcami (np. przez osoby reprezentujące określoną religię bądź wyznanie) w celu wprowadzenia, argumentowania lub oceny określonych postulatów. Powszechność użycia argumentu „z autorytetu” budzi pytania dotyczące potrzeby, zasadności oraz zakresu tego typu zabiegu. Artykuł ma charakter metaprzedmiotowy oraz analityczny. Nie stawia sobie za cel skonstruowania i postulowania modelu analizowanej relacji. Chodzi o sformułowanie elementarnych uwag opisujących teoretyczne funkcje, jakie przypisuje się wypowiedziom określonych osób uznanych za autorytety religijne. Dodatkowo formułowane są uwagi o charakterze oceniającym, służące uwypukleniu problemu zasadności użycia argumentów „z autorytetu” w pedagogice.
- ItemChristianisme et pédagogie. Les aspects méthodologiques choisis(2018) Magier, PiotrLe présent article a un caractère métathéorique, analytique ainsi que celui de rapport. Son objet est la relation entre le christianisme et la pédagogie. L’auteur analyse des problèmes méthodologiques choisis qui apparaissent à la suite de l’application des idées de la Révélation judéo-chrétienne dans la pédagogie. Les questions qui ont été soulevées concernent la possibilité (légitimité) de l’introduction des connaissances religieuses dans la structure des théories pédagogiques, leurs fonctions et leur portée. Le texte se compose de trois parties relatives au progrès historique des convictions au sujet des relations de la religion (christianisme) et de la science, aux principaux problèmes méthodologiques générés grâce à l’exploitation des connaissances religieuses sur le terrain de la science (dont les sciences humaines) ainsi qu’à la fonction de la Révélation judéo-chrétienne dans la pédagogie.
- ItemDo czego pedagogom chrześcijańskim potrzebny jest dialog?(2018-01-15) Magier, PiotrDialog jest jednym z „fetyszy” współczesnej kultury Zachodu. Stanowi „termin–wytrych” używany w różnych kontekstach dla uzasadnienia różnorodnych poglądów, zwłaszcza w celu przekonania o szlachetności (słuszności) pewnego stanowiska. Popularność „dialogu” (zarówno jako zjawiska, jak i terminu) powoduje jednak, że trudno wskazać ostre znaczenie (pojęcie) przypisywane tej nazwie. Jest to termin wyraźnie wieloznaczny, a przez to niekryterialny. Oczywistość potrzeby prowadzenia dialogu, jak i rozumienie jego istoty wydaje się w tym kontekście pozorne, natomiast zaistnienie dialogu wymaga wyraźnie spełnienia szeregu wymogów, które powszechnie nie są uwzględniane. Podobnie jak na terenie szeroko pojętej kultury, również pedagogika chrześcijańska odwołuje się do kategorii dialogu. Dialog i jego synonimy są w ramach tej koncepcji pedagogicznej szeroko wykorzystywane. Problemem jest jednak określenie, czemu służy (jakie pełni funkcje) dialog zarówno na poziomie teorii, jak i praktyki pedagogiki chrześcijańskiej: czy wykorzystanie kategorii dialogu traktować można (jedynie) jako przykład „uwspółcześnienia” chrześcijaństwa, czy posiada ono głębsze podstawy teoretyczne (doktrynalne). Chodzi o kwestie zachowania chrześcijańskiej tożsamości w ramach pedagogiki. Wystąpienie ma charakter metaprzedmiotowy. Stanowi próbę określenia pojęć i funkcji, jakie kategorii dialogu przypisuje się w ramach pedagogiki chrześcijańskiej. Nie jest ono systematycznym, postulatywnym wykładem koncepcji dialogu, lecz zbiorem opisowych i wyjaśniających uwag dotyczących podjętego problemu.
- ItemDydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim. T. 5: Odpowiedzialność w kształceniu przyszłych nauczycieli(Wydawnictwo scriptum, 2024) Chałas, Krystyna; Magier, Piotr; Szlachta, Ewelina
- ItemEurowaisen. Humanitäre Folgen der europäischen Einigung(Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG, 2016) Magier, Piotr; Kolleck, BerndDie Arbeitsmigration von Mittel-und Osteuropa in die westlichen Länder der Union mag vorteilhaft für das persönliche Fortkommen der Migrierenden und den ökonomischen Aufschwung in deren Heimat sein, führt aber bei vielen der zurückgelassenen Kinder zu psychischen, schulischen und sozialen Problemen. Sie sind oft die Verlierer des wirtschaftlichen Fortschritts. Das Problem der „Eurowaisen “überfordert vielfach die Erziehungs-und Hilfeeinrichtungen und sorgt für kontroverse Debatten in Medien und Wissenschaft. Millions of east Europeans left their homes to find better paid jobs in western countries of the EU. This migration can promote individual advancement and national economies. For the left behind children it often becomes a burden on psyche, socialisation and education – children often carry the humanitarian impact of economic upturn. The problem of “Euro orphanhood” is overstraining educational and social help institutions in the countries of origin and causing public as well as scientific debates.
- ItemJózef Kuźma, Jolanta Pułka (red.), Ku dobrej szkole skoncentrowanej na uczniach, t. I-II, Kraków: Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne, Oficyna Wydawnicza AFM 2014, ss. 310 i 348.(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2015) Magier, Piotr
- ItemKategoria modelu w naukach humanistycznych(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2019) Magier, Piotr
- ItemKategoria ogólności w pedagogice. Uwagi metodologiczne(2019-03-21) Magier, PiotrArtykuł ma charakter metateoretyczny oraz metodologiczny i dotyczy języka pedagogiki. Przedmiotem artykułu jest użycie kategorii „ogólność” w pedagogice. Analizie poddane zostały terminy i pojęcia: „ogólny”, „ogólna”, „ogólne” oraz funkcje, jakie pełnią na terenie pedagogiki. Tekst składa się z dwóch części. W pierwszej zamieszczone zostały analizy etymologiczne i semantyczne dotyczące analizowanych terminów, w drugiej uwagi odnoszące się do wybranych problemów, jakie generuje zastosowanie kategorii ogólności w pedagogice. Teksty nie jest systematycznym wykładem, lecz zbiorem uwag dotyczących podjętego przedmiotu badań.
- ItemKoncepcja pedagogiki klasycznej(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2010) Magier, PiotrThe article is an element of the discourse upon the academic autonomy of pedagogy, and especially that of personalistic and Christian pedagogy. The aim of the article is an attempt to define classical pedagogy. The analysis is made with respect to the etymology of the term “classical pedagogy” and consists in an attempt to define the typical theses of this standpoint in pedagogy. The author also undertakes the task of defining the relations between the ranges of “classical pedagogy” and “personalistic pedagogy”, as well as of “Christian pedagogy”. The text also contains remarks concerning the modern discourse upon classical pedagogy.
- ItemLa pédagogie à l'Université Catholique de Lublin par rapport au progrès de la pédagogie en Pologne. Esquisse historique et théorique(2012) Magier, PiotrPrzedmiotem artykułu jest rozwój historyczny i specyfika teoretyczna pedagogiki uprawianej w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Autor opisuje proces historycznego formowania się i rozwoju Instytutu Pedagogiki KUL na tle zmian społecznych, jaki dokonał się w okresie od odzyskania przez Polskę niepodległości do chwili obecnej. Autor syntetycznie charakteryzuje: tradycje polskiej pedagogiki okresu rozbiorów, specyfikę pedagogiki okresu II RP oraz dorobek pedagogiki polskiej po II wojnie światowej. W sposób analityczny proces rozwoju pedagogiki w KUL ukazany został w perspektywie formowania się pedagogiki jako nauki, zarówno w aspekcie administracyjnym, jak i teoretycznym. W aspekcie administracyjnym opisano dorobek badawczy i dydaktyczny Instytutu Pedagogiki. W aspekcie teoretycznym zamieszczono zestawienie głównych orientacji (teoretycznych modeli) badawczych współczesnej pedagogiki w Polsce. Na tym tle podjęta została analiza głównych kategorii koncepcji pedagogiki personalistycznej - charakterystycznej dla ośrodka KUL.
- ItemMeta-subject research in Polish pedagogy. Introduction to the subject matter(Forum Pedagogiczne, 2020, T. 10/1, s. 227-237., 2020-06-01) Magier, PiotrArtykuł ma charakter wprowadzający, elementarny. Jego celem jest problemowa analiza wybranych aspektów dorobku pedagogiki w zakresie badań metaprzedmiotowych. Poruszone w nim zostały zagadnienia dotyczące genezy badań metaprzedmiotowych, ich definiowania, typologizacji, funkcji oraz krytyki.
- ItemMetateoria pedagogiki chrześcijańskiej(TN KUL, 2019) Magier, Piotr
- ItemMiędzy uniwersalnością a partykuralnością, czyli o polskich publikacjach pedagogicznych(2021-11-06) Magier, PiotrPrezentowany artykuł jest zbiorem uwag dotyczących uwarunkowań bibliometrycznej oceny publikacji pedagogicznych. Zawiera spostrzeżenia odnośnie do dwóch typów uwarunkowań oceny bibliometrycznej: kontekstualnych, odnoszących się do administracyjnych regulacji w uprawianiu nauki (zwłaszcza nauk humanistycznych), oraz wewnątrzpedagogicznych, opisujących specyfikę tej dyscypliny naukowej. W szczególności w tekście wskazane zostały wątpliwości dotyczące zasadności wiązania ocen bibliometrycznych z poznawczą wartością badań prowadzonych w dziedzinie pedagogiki. Prezentowany tekst broni poznawczej wartości badań pedagogicznych oraz zawiera propozycję zwrotnego odniesienia tytułowej opozycji: uniwersalność–partykularność, czyli zastosowania jej do kryteriów, jakie stosowane są przy indeksacji pedagogicznego dorobku naukowego. Wskazuje się w nim, że zasadne są pytania dotyczące adekwatności, niemiarodajności oraz potrzeby stosowania tego typu ocen. Uzmysławia się wątpliwości związane nie z uniwersalnością pedagogiki, ale z uniwersalnością samego pomiaru i stosowanych w jego ramach kryteriów.
- ItemMiędzynarodowy program współpracy "Trinational". Alice Salomon Hochschule Berlin, Institut du Travail Social de la Region Auvergne w Clermont-Ferrand, Instytut Pedagogiki KUL. Spotkanie III - Lublin, 12-19 kwietnia 2015(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2015) Magier, Piotr; Jeziorański, Marek
- ItemMiędzynarodowy program współpracy „Trinational” Alice Salomon Hechschule Berlin, Institut du Travail Social de la Région Auvergne w Clermont Ferrand, Instytut Pedagogiki KUL. Spotkanie I – Berlin, 18-25 maja 2014(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2014) Magier, Piotr; Jeziorański, Marek
- ItemMiędzynarodowy program współpracy „Trinational” Alice Salomon Hechschule Berlin, Institut du Travail Social de la Région Auvergne w Clermont Ferrand, Instytut Pedagogiki KUL. Spotkanie II – Clermont-Ferrand, 21-28 września 2014(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2014) Magier, Piotr; Jeziorański, Marek
- ItemO pedagogicznym rozumieniu „dobra dziecka”(Wydział Zamiejscowy Nauk o Społeczeństwie KUL w Stalowej Woli, 2013) Magier, Piotr
- ItemO potrzebie etyki w pedagogice(2016) Magier, PiotrPrzedmiotem artykułu jest relacja między pedagogiką a etyką. Artykuł ma charakter analityczny oraz metateoretyczny. Celem artykułu jest uzasadnienie tezy o potrzebie systemowej obecności etyki w pedagogice. Zdaniem autora jej brak prowadzi do degeneracji pedagogiki jako nauki w jej aspekcie (poziomie) normatywnym. Sformułowaną tezę autor uznaje za istotną w kontekście dyskusji dotyczących naukowego statusu pedagogiki, zwłaszcza jej humanistycznej specyfiki oraz upowszechniania się naturalistycznego paradygmatu nauki.