Browsing by Author "Ludewicz, Michał Jan"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- ItemKs. Stanisław ADAMIAK, Deo Laudens. Historia sporu donatystycznego, Parnassus 11, Warszawa 2019, Wydawnictwo Sub Lupa, ss. 291(Wydawnictwo KUL, 2019) Ludewicz, Michał Jan
- ItemSub iure et potestate beati Petri. Idea władzy w Liber Pontificalis(2023-10-18) Ludewicz, Michał JanTematem niniejszej rozprawy jest idea władzy obecna w zbiorze biogramów papieży znanym pod nazwą Liber Pontificalis. Praca składa się ze wstępu, sześciu rozdziałów, zakończenia oraz bibliografii. Rozdział I poświęcony został „władzy nadprzyrodzonej”. Nazwą tą objęte zostały takie byty jak Bóg, św. Piotr, św. Paweł, Maryja, aniołowie oraz byty demoniczne. Rozdział II dotyczył władzy biskupów. Rozważaniami objęto biskupów Rzymu (pontyfików), biskupów innych miast, a także biskupów zgromadzonych na synodach. Rozdział III poświęcony został osobom świeckim sprawującym władzę. Byli to: cesarze, królowie, urzędnicy oraz lud i możni. W rozdziale IV scharakteryzowane zostały czynności składających się na rytuał władzy. Były to: akty objęcia władzy, depozycji, wysyłania poselstw, spotkań pomiędzy władcami, a także akty publicznej pokuty. Przedmiotem rozdziału V były działania dobrych władców. Należały do nich: walka z herezjami, dbałość o duchownych, a także troska o mieszkańców Rzymu oraz Italii. W rozdziale zwrócono uwagę także na zjawisko promocji władzy. Rozdział VI poświęcono działaniom złych władców. Autorzy Liber Pontificalis ganili papieży za występowanie przeciwko prawu i zwyczajom. Żywotopisarze krytykowali również rządców świeckich za: herezję, uzurpację władzy oraz przemoc. W zakończeniu wskazano, że na całościowy wizerunek władzy składa się obecność oraz oddziaływanie podmiotów duchowych, działalność rządców duchownych (przede wszystkim pontyfików), świeckich (cesarzy, królów), ludu oraz możnych. The subject of this dissertation is the idea of power as reflected in the collection of biographies of popes known as Liber Pontificalis. The work consists of an Introduction, six chapters, a Conclusion and a Bibliography. Chapter I is devoted to "supernatural power." This name covered such entities as God, St. Peter, St. Paul, Mary, angels and demonic entities. Chapter II dealt with the authority of bishops. Bishops of Rome (pontiffs), bishops of other cities, and bishops gathered in synods were considered. Chapter III was devoted to lay persons in authority. These included emperors, kings, officials, the people and the nobles. Chapter IV characterized the activities that made up the ritual of power. These were: acts of assuming power, deposition, sending messages, meetings between rulers and acts of public penance. The subject of Chapter V was the actions of good rulers. These included the fight against heresies, care for the clergy, and concern for the people of Rome and Italy. The chapter also highlighted the phenomenon of power promotion. Chapter VI is devoted to the actions of evil rulers. The authors of the Liber Pontificalis rebuked popes for going against the law and customs. The life writers also criticized secular rulers for: heresy, usurpation of power and violence. The conclusion points out that the overall image of power consists of the presence and influence of spiritual entities, the activities of clerical rulers (primarily pontiffs), secular rulers (emperors, kings), the people and the mighty.
- Item“There was a great mortality in Rome, more serious than is recalled in the time of any other pontiff”. Plagues and diseases in the "Liber Pontificalis"(Wydawnictwo KUL, 2021) Ludewicz, Michał JanThe aim of this article was to describe how were plagues and illnesses perceived by the authors of the Liber Pontificalis. In the first part, the circumstances in which the first draft of the Liber Pontificalis was composed were analysed. Attention was given particularly to disadvantages that affected the population of Italy in the 6th century. The second part was devoted to plagues recorded in the Liber Pontificalis. When dealing with the plague, the authors of the Liber Pontificalis used several terms like: pestilentia, clades, mors. Usually plagues were presented as caused by natural factors, but there was also a fragment attributing the eruption of the pestilence to divine disfavor. The third part was concerned with diseases that had affected individuals. The majority of cases where diseases were mentioned in the Liber Pontificalis referred to the health of the popes. In the collection of papal biographies there were also descriptions of diseases that had affected other people: an emperor, bishop, soldier, clerk. Some of the illnesses appeared terminal, but all of them affected the person's life.
- ItemWojciech Kamczyk, Bogowie i demony. Augustyn z Hippony i religijność pogańska późnej starożytności, Studia Antiquitatis Christianae Series Nova 22, Katowice 2020, pp 168(Wydawnictwo KUL, 2020) Ludewicz, Michał Jan
- Item„Zazdrośnik ten bezustannie usiłuje szkodzić tym, którzy szukają Boga”. Wpływ bytów demonicznych na losy jednostek i społeczności w "Historiach" Grzegorza z Tours(Wydawnictwo KUL, 2020) Ludewicz, Michał JanW „Historiach” Grzegorza z Tours diabeł i inne byty demoniczne pojawiają się pod różnymi nazwami. W historycznym dziele biskupa opisane zostało wiele sposobów oddziaływania złych duchów zarówno na jednostki, jak i społeczności (przypadek wspólnoty klasztornej w Poitiers). W inspiracji diabelskiej Grzegorz widział przyczynę prześladowania chrześcijan, występowania herezji, magii, wróżbiarstwa. Kilkukrotnie w dziele uczonego biskupa pojawił się motyw kobiety będącej narzędziem diabła. Zły duch według pasterza z Tours był inspiratorem grzechów, zarówno pierworodnego, jak i innych (pijaństwo, rozboje). Grzegorz szczególnie podkreślał „pomoc” diabła w dokonaniu samobójstwa. Jednak działania diabła, nawet te najbardziej spektakularne, nie przesłaniały biskupowi Tours wszechmocy Bożej. W kilkukrotnie powtarzanym na kartach dzieła wyznaniu wiary Grzegorz dawał wyraz swemu przekonaniu o historycznym zwycięstwie Chrystusa nad diabłem i jego aktualizacji w cudach dokonywanych przez świętych mężów.