Repository logo
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of ReKUL
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Horodecka, Anna"

Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
  • Item
    Dobro wspólne w nauczaniu papieży Jana Pawła II i Franciszka a wybrane aspekty teorii ekonomii
    (Wydawnictwo KUL, 2024) Horodecka, Anna; Żuk, Andrzej Jakub
    Głównym celem artykułu jest przedstawienie, porównanie i ocena współczesnych koncepcji dobra wspólnego sformułowanych przez ekonomistów w odniesieniu do rozumienia dobra wspólnego przez papieży Jana Pawła II i Franciszka. Intencją autorów niniejszego opracowania jest zatem wniesienie wkładu w toczącą się dyskusję na temat dobra wspólnego poprzez przedstawienie interdyscyplinarnej perspektywy integrującej tradycje katolickiej nauki społecznej ze współczesnymi koncepcjami ekonomicznymi, wzbogacając tym samym rozumienie kategorii dobra wspólnego w teorii ekonomii. Artykuł podkreśla tendencję teorii ekonomii w kierunku jednowymiarowych i relatywistycznych koncepcji dobra wspólnego oraz sugeruje poszukiwanie jednocześnie dwuwymiarowych i uniwersalistycznych ekonomicznych idei dobra wspólnego. Uznaje osiągnięcia papieży Jana Pawła II i Franciszka w pogłębianiu zrozumienia kategorii dobra wspólnego i zakłada, że nauczanie to może służyć jako inspiracja badawcza dla ekonomistów. Praca ukazuje także, w jaki sposób kategoria dobra wspólnego skłania do przewartościowania i umożliwia modyfikację podstawowych założeń teorii ekonomii, takich jak homo oeconomicus czy rozumienie racjonalności. The main purpose of the article is to present compare and evaluate contemporary con-cepts of the common good formulated by economists in relation to the understanding of the common good by Popes John Paul II and Francis. This study, therefore, aims to con-tribute to the ongoing discussion on the common good by presenting an interdisciplinary perspective integrating the traditions of Catholic social teaching with contemporary economic concepts, thereby enriching the understanding of the category of the common good in economic theory. The article highlights the tendency of economic theory towards one-dimensional and relativistic concepts of the common good and suggests the search for simultaneously two-dimensional and universalistic economic ideas of the common good. It recognizes the achievements of Popes John Paul II and Francis in deepening the understanding of the category of the common good and assumes that this teaching can serve as a research inspiration for economists. The work also shows how the category of the common good prompts a re-evaluation and enables modification of the basic assumptions of economic theory, such as homo oeconomicus or the understanding of rationality.
  • Item
    Framework model for consumer choices: the interplay of social identity, trends, norms and values
    (Wydawnictwo KUL, 2019) Horodecka, Anna
    In recent years, economists have referred to the socially embedded model of an individual. Also, they have considered the influence of society on individual choices through institutions. Some economists enhance the role of culture as a mediator between society and the individual. Some authors focus on the role of social identities. The latter enable the individual to adapt to a society and follow social norms. However, not all existing social values respond to current challenges of global trends (e.g. climate change) sufficiently. Some social values (like consumerism, for instance) may lead to non-sustainable consumer choices. We must therefore perceive social values and norms not as a final solution but as a successful or failed adaptation to current global challenges. The purpose of the article is to introduce a framework model. It aims to explain the relationship between global trends, culture, institutions, and social and individual norms and values in consumer choice. Therefore, it will contain the reference to the rationality which should reach beyond the individual aspect. Such a model can be helpful in understanding the theoretical and empirical relationship between these concepts. Moreover, it can be adapted for designing future sustainable policy with the focus on sustainable consumption. W ostatnich latach ekonomiści odnoszą się do społecznie osadzonego modelu jednostki. Rozważają także wpływ społeczeństwa na indywidualne wybory dokonywane przez instytucje. Niektórzy ekonomiści wzmacniają rolę kultury jako mediatora między społeczeństwem a jednostką. Inni autorzy koncentrują się na roli tożsamości społecznych. Te ostatnie umożliwiają jednostce dostosowanie się do społeczeństwa i przestrzeganie norm społecznych. Nie wszystkie jednak wartości społeczne w wystarczającym stopniu odpowiadają obecnym wyzwaniom światowych trendów (np. zmiany klimatu). Pewne wartości społeczne (np. konsumpcjonizm) mogą prowadzić do niezrównoważonych wyborów konsumenckich. Dlatego musimy postrzegać wartości i normy społeczne nie jako ostateczne rozwiązanie, ale jako udaną lub nieudaną adaptację do aktualnych globalnych wyzwań. Celem tego artykułu jest wprowadzenie modelu ramowego. Powinien wyjaśniać związek między światowymi trendami, kulturą, instytucjami a normami oraz wartościami społecznymi i indywidualnymi w wyborze dokonywanym przez konsumenta. Dlatego będzie zawierać odniesienie do racjonalności, która powinna wykraczać poza aspekt indywidualny. Taki model może być pomocny w zrozumieniu teoretycznego i empirycznego związku między tymi pojęciami. Ponadto można go dostosować do projektowania przyszłej zrównoważonej polityki z naciskiem na zrównoważoną konsumpcję.
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Dział Repozytorium i Pozycjonowania Wydawnictw
  • Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin

  • Telefon: (81) 454 53 36

  • E-mail: repozytorium@kul.pl

  • About ReKUL
  • Terms and conditions
  • About DSpace
  • Accessibility Statement
  • Help
  • Cookie settings
  • Repozytorium Instytucjonalne KUL
Logo Repozytorium Insytucjonalne KUL
Logo Repozytorium i Pozycjonowanie Wydawnictw KUL
http://kul.pl
Logo Wydawnictwo KUL
Czas KUL
Logo Biblioteka Uniwersytecka KUL