Browsing by Author "Białek-Szwed, Olga"
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
- ItemEmotions in the Language of the Media(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Białek-Szwed, Olga; Wójciszyn-Wasil, AnetaThe objective of this article is to present major aspects of linguistic studies of emotions. The studies rely on cognitive linguistics methodology, which encompasses both the spoken and written language, as well as non-verbal communication. Communicative aspects are of great importance, making it possible to observe the interaction between language and emotions. Emotionally-charged lexis and so-called “hate speech” are exemplary manifestations of linguistic emotional expressions. Contemporary studies of language used in the media concentrate on an analysis of means of linguistic expression, cognitive definitions and mechanisms which generate emotions. The results of this study can be applied to various types of the media, they can help the media reach their target audience and engage the audience in the presented message. Artykuł przedstawia najważniejsze aspekty badań emocji w obszarze języka. Za punkt wyjścia przyjęto ustalenia językoznawstwa kognitywnego, które uwzględniają zarówno język pisany, jak i mówiony, a w ostatnich pracach także szeroko rozumiany przekaz pozawerbalny. Istotny kontekst stanowi sytuacja komunikacyjna pozwalająca na obserwację języka i emocji w interakcji. Jako przykładowe przejawy ekspresji językowej wskazano nacechowaną emocjonalnie leksykę oraz tzw. mowę nienawiści. Współczesne badania nad językiem używanym w mediach koncentrują się na analizie środków ekspresji językowej, definicji poznawczych oraz mechanizmów generujących emocje. Wyniki tych badań mogą być zastosowane w różnego typu mediach, mogą pomóc w dotarciu do grupy docelowej i zaangażowaniu odbiorców w prezentowany przekaz.
- ItemManifestations of cancel culture in relation to the Roman Catholic Church in Poland. A case study of selected weekly opinion journals(Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 2023) Białek-Szwed, Olga; Pastwa, Rafał Jakub; Wójciszyn-Wasil, AnetaThe aim of the article is to examine the media strategies of contesting the Roman Catholic Church in Poland on the example of three Polish opinion weeklies: "Polityka", "Newsweek" and "Tygodnik Powszechny". The period of our search was set at twelve months, starting from the outbreak of protests on October 22, 2020. On the basis of the media material analyzed above, three main strategies of contesting the Roman Catholic Church in the Polish opinion-forming press were identified: 1) exposing the negative aspects of the analyzed issues; 2) profiling of interlocutors and interviews; and 3) lexical and visual content modeling techniques. Celem artykułu jest zbadanie medialnych strategii kontestacji Kościoła rzymskokatolickiego w Polsce na przykładzie trzech polskich tygodników opinii: „Polityki”, „Newsweeka” i „Tygodnika Powszechnego”. Okres naszych poszukiwań ustalono na dwanaście miesięcy, począwszy od wybuchu protestów 22 października 2020 roku. Na podstawie analizowanego powyżej materiału medialnego zidentyfikowano trzy główne strategie kontestacji Kościoła rzymskokatolickiego w polskiej prasie opiniotwórczej: 1) eksponowanie negatywnych aspektów analizowanej problematyki; 2) profilowanie rozmówców i wywiadów; oraz 3) leksykalne i wizualne techniki modelowania treści.
- ItemMedia a zjawisko agresji w sporcie(Wydawnictwo KUL, 2017) Białek-Szwed, OlgaAutorka tekstu analizuje sposób dokonywania selekcji oraz tworzenia materiałów dziennikarskich poruszających problem agresji w sporcie. Zwraca uwagę na atrakcyjność, ale i zarazem niebezpieczeństwo pojawiające się podczas upubliczniania tego typu artykułów. Zastanawia się nad etiologią problemu, tj. kto generuje większy popyt na agresję: odbiorcy mediów, nadawcy – dziennikarze, a może sami bohaterowie – sportowcy? The author of the text analyzes how to make selections and create journalistic materials that address the problem of aggression in sport. It draws attention to the attractiveness, but also the dangers of publishing such articles. He wonders about the etiology of the problem, who generates greater demand for aggression: media recipients, broadcasters - journalists, and maybe the heroes themselves - athletes?
- ItemMedia mechanisms of generating emotions during the first wave of the Covid-19 pandemic. Interdisciplinary research report(Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Walter de Gruyter (Sciendo), 2023) Sosnowska, Joanna; Duda, Aneta; Wójciszyn-Wasil, Aneta; Białek-Szwed, Olga; Szulich-Kałuża, Justyna; Gruchoła, Małgorzata; Sławek-Czochra, MałgorzataAim. This report illustrates a research on the mediatization of emotions during the first wave of Covid-19 in an interdisciplinary approach. The mechanisms of emotions generation in media messages as well as the content and visual elements of functioning of the pandemic’s subject in culture or religion have been described. Material and methods. The research was carried out on multimodal media publications on the pandemic in global messages. Due to the interdisciplinary nature of the research (social sciences, humanities, social communication and media sciences), a set of research methods and techniques was used: content analysis, analysis of visual metaphors or workshop analysis of the media message. Results. The mediatization of emotions in various areas of social life was examined on the basis of media analysis of religious, consumer-economic, educational, cultural messages. A catalogue of mechanisms for the mediatization of emotions in media coverage was created. New symbols representing the SarsCov-2 pandemic were shown. Conclusions. The research shows that the mediatization of factors is a process of mediation not only in learning about and creating social reality, but also in controlling attention. During the first wave of the Covid-19 pandemic, this role was played by emotional media discourses and mechanisms of generating emotions in the media message. Cel pracy. Opracowanie zawiera raport z badań mediatyzacji emocji podczas pierwszej fali Covid-19 w ujęciu interdyscyplinarnym. Opisane zostały mechanizmy generowania emocji w przekazach medialnych (prasa, media audialne, telewizja) oraz elementy treściowe i wizualne funkcjonowania tematyki pandemii w kulturze czy religii. Materiał i metody. Badania przeprowadzono na oryginalnym materiale badawczym: wielomodalnych publikacjach medialnych na temat pandemii w przekazach globalnych. Ze względu na interdyscyplinarny charakter badań (nauki społeczne i humanistyczne oraz nauki o komunikacji społecznej i mediach) zastosowano zestaw metod i technik badawczych, m.in.: analizę zawartości, analizę metafor wizualnych, analizę dzieła artystycznego czy analizę warsztatową przekazu medialnego. Wyniki. Zbadano mediatyzację emocji w różnych obszarach życia społecznego na podstawie analiz medialnych przekazów o tematyce religijnej, konsumpcyjno-ekonomicznej, edukacyjnej i kulturowej. Stworzono katalog mechanizmów mediatyzacji emocji w przekazie medialnym podczas pierwszej fali pandemii Covid-19, wykazując schematyzm działania mediów w obliczu pandemii na świecie. Ukazano nowe symbole reprezentujące pandemię SarsCov-2 w przestrzeni społecznej i kulturze, a także w wizualizacji medialnej. Wnioski. Badania wykazały, iż mediatyzacja emocji stanowi proces pośredniczenia mediów nie tylko w poznawaniu i kreowaniu rzeczywistości społecznej, ale także sterowaniu uwagą społeczną. W okresie pierwszej fali pandemii Covid-19 rolę tę pełniły emocjonalne dyskursy medialne i mechanizmy generowania emocji w przekazie medialnym.
- ItemMedialny obraz wojny w Ukrainie. Analiza wybranych polskich reportaży prasowych i radiowych (2022-2023)(Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, 2023) Białek-Szwed, Olga; Wójciszyn-Wasil, AnetaW artykule podjęto się analizy, na przykładzie wybranych polskich reportaży prasowych i radiowych, medialnego obrazu wojny w Ukrainie. Autorki w swoim artykule zawarły analizę materiałów dziennikarskich powstałych od 24 lutego 2022 roku. Do opracowania materiału zastosowano analizę treści, jako metodę badawczą, która najlepiej pomaga przy rekonstrukcji i opisie obrazów wojny. Analiza dostosowana jest do specyfiki konstrukcji tekstu prasowego i audialnego, a także wyjątkowo dobrze komponuje się z perspektywą warsztatową, która pozwala pełniej uchwycić techniki kompozycyjne twórców medialnych zajmujących się reportażami wojennymi. Analiza eksponuje ważną rolę reportaży prasowych i radiowych przybliżających polskiemu odbiorcy realia wojny w Ukrainie, pozwalających odczuwać skutki działań tego konfliktu zbrojnego w perspektywie osobistego doświadczenia mieszkańców Ukrainy. У статті аналізується медійний образ війни в Україні на прикладі вибраних репортажів польської преси та радіо. У своїй статті автори провели аналіз журналістських матеріалів, створених починаючи з 24 лютого 2022 року. Контент-аналіз використовувався для розробки матеріалу як методу дослідження, який найкраще допомагає відтворити та описати образи війни. Аналіз адаптований до специфічної структури прес- та аудіотекстів і надзвичайно добре вписується в перспективу семінару, що дозволяє більш повно зрозуміти композиційні прийоми творців медіа, котрі працюють із репортажами про війну. Аналіз підкреслює важливу роль прес- та радіорепортажів у наближенні реалій війни в Україні до польської аудиторії, дозволяючи їй відчути наслідки цього збройного конфлікту з перспективи особистого досвіду мешканців України. The article analyzes, on the example of selected Polish press and radio reports, the media image of the war in Ukraine. In their article, the authors included an analysis of journalistic materials created from February 24, 2022. To develop the material, content analysis was used as a research method that best helps in reconstructing and describing the images of war. The analysis is adapted to the specificity of the construction of press and audio texts, and also fits exceptionally well with the workshop perspective, which allows for a fuller grasp of the compositional techniques of media creators dealing with war reports. The analysis exposes the important role of press and radio reports bringing the Polish audience closer to the realities of the war in Ukraine, allowing them to feel the effects of the actions of this armed conflict from the perspective of the personal experience of the Ukrainian people.
- ItemMowa nienawiści problemem etycznym współczesnych mediów(Wydawnictwo KUL, 2018) Białek-Szwed, OlgaArtykuł jest próbą analizy jednego z ważnych, a do tego trudniejszych problemów współczesnych mediów, przede wszystkim mediów masowych, ale nie tylko – mowy nienawiści. Zjawisko mowy nienawiści we współczesnych mediach, powszechnie uważane jest za przejaw zła, które może doprowadzić do nieprzewidywalnych społecznie skutków, takich jak szerzenie stereotypów, popularyzacja treści wulgarnych i obraźliwych, eskalacja zachowań niebezpiecznych. Mowa nienawiści jest także postępującym zagrożeniem dla kultury kraju, w którym nie stosuje się na co dzień mechanizmów ją ograniczających. Autorka w swoim referacie, na podstawie konkretnych przykładów, stara się przeanalizować i zrozumieć zjawisko; zastanawia się nad mechanizmami, które mogłyby przeciwdziałać jego powstawaniu, ale też i nad mechanizmami rodzącymi tego typu wypowiedzi w komunikacji masowej i interpersonalnej. The article is an attempt to analyze one of most the important, and more difficult, problems of contemporary media, especially mass media, but not only the hate speech. The phenomenon of hate speech in contemporary media is widely regarded as a manifestation of evil, which can lead to unpredictable social effects, such as the spread of stereotypes, the promotion of vulgar and offensive content, and the escalation of dangerous behaviors. Hate speech is also a progressive threat to the culture of the country, in which the mechanisms limiting it are not used on a daily basis. In her paper, The author tries to analyze and understand the phenomenon based on specific examples; she wonders about the mechanisms that could counteract its emergence, but also about the mechanisms that bring about this kind of expression in mass and interpersonal communication.
- ItemPerspectives of the Narration Concerning the War in Ukraine in Polish Press and Radio Reports (2022-2024)(Sciendo, 2024) Białek-Szwed, Olga; Wójciszyn-Wasil, AnetaThe Russian-Ukrainian conflict, which began in 24 February 2022, is widely covered in the Polish media. One of the forms of journalistic communication is reportage - a factual genre allowing for a multi-aspect presentation of events. The aim of this article is to present the specifics of the war in Ukraine narrative in Polish reportage. The media materials come from the years 2022-2024. The press texts were selected through a search of opinion weeklies “Polityka” and „Newsweek”, while audio reports come from the collection of the Polish Radio Reportage and Documentary Studio and Radio 357. Following the content analysis, four narrative perspectives were identified: everyday life in wartime, military, refugee and solidarity. The analysis of the lexical components shows that the war in Ukraine narrative in Polish press and radio reportage is in-depth, exposing the individual’s personal experience and emotionally engaging. It constitutes a segment of qualitative coverage of the Russian-Ukrainian conflict in the Polish media.
- ItemStrach w medialnym dyskursie o pandemii. Wymiar leksykalny i audialny(Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2022) Białek-Szwed, Olga; Wójciszyn-Wasil, AnetaW medialnym przekazie o pandemii Covid-19 dominował strach. Autorki analizują tę emocję w wybranych publikacjach prasowych oraz audycjach radiowych, przede wszystkim z 2020 roku. Koncentrują się na przekazie słownym realizowanym na poziomie języka pisanego i mówionego. Stawiają sobie następujące pytania badawcze: Jak definiowany jest strach? Poprzez jakie środki językowe jest wyrażany? Na jakich poziomach można wskazać różnice pomiędzy komunikatami zawartymi w tekstach pisanych a formułowanymi w języku mówionym? Autorki próbują tym samym zrekonstruować medialny mechanizm afektywnej konstrukcji przekazu, którego podstawą jest eksponowanie poczucia zagrożenia. Fear dominated the media coverage of the Covid-19 pandemic. The authors of the paper analyze this emotion in selected press publications and radio broadcasts, mainly from 2020. They focus on the verbal communication carried out at the level of written and spoken language. They ask themselves the following research questions: How is fear defined? By what linguistic means is it expressed? At what levels can you identify the differences between instant messaging included in written texts and those formulated in spoken language? The authors of the paper try to reconstruct the media mechanism of the affective structure of the message, the basis of which is to emphasize the sense of threat.
- ItemWojciech Kajtoch, TOS↔LIAZ. Leksykalna ilościowa analiza zawartości jako metoda rekonstrukcji tekstowego obrazu świata. Analizy i problemy. Kraków: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nowy Targ: Wydawnictwo ToC 2022(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Białek-Szwed, Olga
- Item„Zwykły” człowiek a współczesna prasa masowa(Wydawnictwo KUL, 2015) Białek-Szwed, OlgaW artykule autorka zastanawia się nad paradygmatem tzw. zwykłego człowieka. Próbuje ustalić – kim on jest, oraz jak widzą go współczesne drukowane media masowe. „Zwykłość” człowieka w mediach rozpatrywana jest w kilku aspektach: Po pierwsze, kreacji bohaterów „naturszczyków”, „naturalsów”, jak pisał o nich Wiesław Godzic, czyli sztucznie wykreowanych gwiazd, np. uczestników popularnych telewizyjnych reality show lub postaci pojawiających się w artykułach drukowanych w tabloidach. Po drugie, problemów prawdziwych „zwykłych” ludzi, np. bezrobotnych, mieszkańców wielkich blokowisk, samotnych matek itp. Po trzecie, niezwykła „zwykłość” dnia codziennego celebrytów. In the article the author thinks about the paradigm of a so called every man. She tries to define an every man and how he is perceived by contemporary printing mass media. The aspect of an every man is examined on a number of levels: Firstly, it is the creation of „naturszczyki” or „naturalsi” as they were referred to by Wiesław Godzic i.e. artificially created celebrities, for example participants of popular reality shows. Secondly, problems of genuinely average, volnurable people such as the unemployed, single mothers or residents of downtown districts etc. Finally, extraordinarily “normal” daily life of celebrities.
- ItemŻycie codzienne podczas pandemii Covid-19 w perspektywie współczesnej polskiej prasy(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2021) Białek-Szwed, OlgaPandemia Covid-19 wpłynęła na życie zawodowe i prywatne większości społeczeństw na całym świecie. W tym czasie media tradycyjne zaczęły odgrywać ważną rolę pośrednika w kontakcie ze światem zewnętrznym. Niniejszy artykuł stanowi pewien rodzaj kalendarium wydarzeń, jakie miały miejsce podczas kolejnych fal pandemii koronawirusa w Polsce, a zostały zauważone, odnotowane i przeanalizowane przez reporterów współczesnej polskiej prasy. Zasadniczą metodą badawczą zastosowaną przez autorkę jest tu analiza prasoznawcza materiałów pozyskanych przede wszystkim z tygodników („Polityka”, „Newsweek”, „Do Rzeczy”) i dziennika „Gazeta Wyborcza”.