Browsing by Author "Łukasik-Turecka, Agnieszka"
Now showing 1 - 18 of 18
Results Per Page
Sort Options
- Item7 grzechów głównych komitetów wyborczych popełnianych w obszarze nieodpłatnych audycji wyborczych w publicznym radiu(Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, 2015) Łukasik-Turecka, AgnieszkaPoruszając problematykę wykorzystania radia w kontekście emisji na jego falach reklam wyborczych, zazwyczaj podkreślamy słabość tego nośnika reklam. Nie dzieje się to bez przyczyny: słuchanie radia niejako w tle innych czynności, odbiór treści ograniczony jedynie do zmysłu słuchu, wysoka fragmentacja rynku i duże rozproszenie odbiorców to najczęstsze przyczyny takiego stanu rzeczy przywoływane w literaturze przedmiotu. Wady nośnika automatycznie przekładają się na wady emitowanych reklam, które są trudne do wychwycenia i słabo zapadają w pamięć. Stan ten powoduje, że radiowa reklama wyborcza nie cieszy się dużym zainteresowaniem w sztabach komitetów wyborczych bez względu na rodzaj kampanii i to bynajmniej nie ze względu na koszty produkcji czy emisji, które, w porównaniu chociażby z kosztami reklamy telewizyjnej, są niskie. W ostatniej fazie kampanii tj. na 15 dni przed jej końcem na antenie radia publicznego i jego regionalnych rozgłośni częściej usłyszeć można radiową reklamę wyborczą za sprawą emisji nieodpłatnych audycji wyborczych. Komitety wyborcze, które złożą odpowiednie wnioski o przydział czasu antenowego w danej rozgłośni, nie ponoszą kosztów emisji ani realizacji nagrań, chyba że materiał do emisji zdecydują się przygotować poza rozgłośnią. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie najważniejszych błędów-grzechów, które popełniają komitety wyborcze w obszarze nieodpłatnych audycji wyborczych w publicznym radiu.
- ItemAktorzy polityczni i media masowe w procesie komunikowania politycznego na poziomie samorządu terytorialnego w okresie kampanii wyborczej. (Przyczynek do problemu zagrożeń wynikających z braku pełnej informacji wyborczej)(Wydawnictwo KUL, 2014) Łukasik-Turecka, AgnieszkaNiniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na pytania: które z narzędzi komunikowania politycznego zdają się być skutecznymi w trakcie samorządowej kampanii wyborczej, a także czy wyborca ma szanse uzyskać rzetelną informację o rywalizujących ze sobą podmiotach politycznych i czy media uzupełniają wyborcom informacje pozyskane z reklam i innych narzędzi komunikowania politycznego, nad którymi całkowity nadzór sprawują aktorzy komunikowania politycznego.
- ItemAudytywna reklama wyborcza jako narzędzie komunikowania politycznego(Wydawnictwo SGGW, 2014) Łukasik-Turecka, AgnieszkaAudytywna reklama wyborcza, w tym reklama radiowa, to narzędzie komunikowania politycznego posiadające zarówno zalety, jak i wady. Zaletą jest możliwość komunikowania się z wyborcami w ramach nieodpłatnych audycji wyborczych w Polskim Radiu i rozgłośniach regionalnych, a także to, iż ten typ reklamy jest odbierany przez słuchaczy jako mniej irytujący od reklamy telewizyjnej. Wadami tego narzędzia są: ograniczenia dotyczące percepcji przekazu jedynie do słuchu, sposób odbioru nośnika medium ograniczający się często do tła dla innych czynności i nie najlepsze godziny nieodpłatnych audycji wyborczych w publicznym radiu. Mimo wad tego narzędzia należy pamiętać, iż rezygnacja z jego zastosowania może zwiększyć szanse przeciwników i oddalić sukces wyborczy. Zaledwie niewielki odsetek społeczeństwa deklaruje, że w ogóle nie słucha radia, zatem nikt, komu zależy na sukcesie wyborczym, nie powinien rezygnować z reklamy audytywnej.
- ItemBeata Szydło vs Ewa Kopacz, Elżbieta Kruk vs Joanna Mucha – kampania kobiet(Wydawnictwo KUL, 2016) Łukasik-Turecka, AgnieszkaKampanię parlamentarną w Polsce w 2015 roku nazwano kampanią kobiet. Największe partie postawiły kobiety na pierwszym planie. Celem artykułu jest ukazanie specyfiki parlamentarnej kampanii wyborczej z 2015 roku z punktu widzenia walki między kobietami-liderkami największych partii: Prawa i Sprawiedliwości oraz Platformy Obywatelskiej na arenie ogólnopolskiej (rywalizacja Szydło-Kopacz) i regionalnej (rywalizacja Kruk-Mucha).
- ItemJęzyk propagandy politycznej. Analiza wypowiedzi Donalda Tuska(Wydawnictwo KUL, 2015) Łukasik-Turecka, AgnieszkaArtykuł pt. „Język propagandy politycznej. Analiza wypowiedzi Donalda Tuska” ma na celu ukazanie mechanizmów perswazji i środków językowych stosowanych w tekstach premiera Donalda Tuska, wygłoszonych w specyficznym ze względu na parlamentarną kampanię wyborczą, 2011 roku. Autorka na podstawie analizowanych tekstów omawia takie mechanizmy perswazji, jak: dobór słownictwa w celach perswazyjnych, powoływanie się na powszechność sądu czy stosowanie przenośni i porównań w wypowiedziach polityka. Ponadto ukazuje środki językowe wykorzystywane w tekstach Donalda Tuska, takie jak: superlatywy czy przymiotniki podkreślające prawdziwość wygłaszanych tez. Omawiane mechanizmy i środki językowe zostały bogato zilustrowane przykładami fragmentów wypowiedzi Donalda Tuska.
- ItemMedia częściowo aktywnym aktorem sceny politycznej(Wydawnictwo KUL, 2008) Łukasik-Turecka, Agnieszka
- ItemMedia płaszczyzną debaty o parytetach(Wydawnictwo UMCS, 2014) Łukasik-Turecka, AgnieszkaOmówione w artykule publikacje prasowe poruszające problematykę parytetów stanowią jedynie część publikacji, jakie ukazały się drukiem w okresie od czerwca 2009 roku (I Kongres Kobiet) do stycznia 2011 roku (podpisanie przez prezydenta Bronisława Komorowskiego ustawy kwotowej). Przez półtora roku prasa w Polsce stanowiła realną platformę wymiany poglądów na temat propozycji ustawowego rozwiązania kwestii niedoreprezentowania kobiet w polityce. Na łamach dzienników i tygodników zwolennicy i przeciwnicy parytetów przedstawiali swoje argumenty. Większość redakcji zajęła określone stanowisko w tej kwestii. Publikacje, w których autorzy popierali proponowane rozwiązanie, najczęściej ukazywały się na łamach „Przeglądu” i „Polityki”. Zdecydowanie negatywnie ustosunkowali się do propozycji wprowadzenia parytetu płci na listy wyborcze autorzy publikujący na łamach „Rzeczpospolitej”, „Naszego Dziennika” i „Niedzieli”. Z kolei próbę przedstawienia argumentów zarówno zwolenników, jak i przeciwników parytetów podjęły redakcje „Gazety Wyborczej” i „Tygodnika Powszechnego”. Bez względu na ostateczne konsekwencje wprowadzenia ustawowych kwot zamiast proponowanego w obywatelskim projekcie ustawy parytetu, funkcja platformy debaty publicznej była realizowana przez polską prasę. Niestety, w przypadku większości tytułów prasowych nie dopełniono warunku reprezentacji na równych zasadach wszystkich stron sporu.
- ItemMuzyka w polityce. Piosenki pro i kontra(Wydawnictwo UMCS, 2013) Łukasik-Turecka, AgnieszkaPolscy muzycy w swych dziełach od lat poruszali tematy dotyczące sfery politycznej. Rzeczywistość PRL nie pozwalała na jawną krytykę działań rządzących. Artyści odczuwali to poprzez naciski na zmianę fragmentów tekstów, wstrzymywanie koncertów czy groźbę odmowy wydania paszportów. Mimo to jednak w wielu utworach autorom udało się „przemycić” opis własnego stosunku do rzeczywistości. Z powodu ingerencji cenzury w zawoalowany sposób przedstawiali swój stosunek do reżimu komunistycznego. Rok 1989 nie był w tym przypadku rokiem przełomowym, w III RP także tworzono piosenki krytyczne wobec władzy. Przekonać się o tym mieli prezydenci: Wałęsa, Kwaśniewski i Kaczyński, a także politycy niższego szczebla. Bohaterami utworów krytycznych bywali nie tylko poszczególni politycy, ale także całe partie, a nawet wyborcy, zwłaszcza ci identyfikujący się z opcją prawicową. W III RP pojawiło się nowe zjawisko tworzenia utworów na zamówienie, tzw. piosenek wyborczych. Piosenki te łączy lekka muzyka i proste, zrozumiałe dla każdego słowa. Wśród gatunków muzycznych dominują disco-polo i pop, w przeciwieństwie do utworów rockowych, które w okresie PRL, choć w zawoalowany sposób, poruszały tematy dotyczące sceny politycznej. Proste, często przesadnie gloryfikujące kandydatów teksty, stały się cechą charakterystyczną piosenek wyborczych. O ile jednak w przypadku piosenek wyborczych możemy mówić o tendencji wzrostowej, jeśli chodzi o ich liczbę, o tyle w przypadku utworów krytycznych wobec rządzących, zauważalny jest jej spadek. Przyczyną jest stosowany coraz częściej medialny bojkot utworów, które w ostry sposób krytykują polityków. Czy spowoduje to, że piosenki krytyczne wobec władzy ponownie będą funkcjonować jedynie w drugim obiegu? Czas pokaże.
- ItemOblicza wyborów. Studia wyborcze i analizy kampanii parlamentarnej w 2015 roku na Lubelszczyźnie(Wydawnictwo KUL, 2016) Łukasik-Turecka, AgnieszkaParlamentarna kampania wyborcza 2015 roku była ostatnią z czterech elekcji, które polski kalendarz wyborczy przewidział na lata 2014-2015. Kampania wyjątkowa, będąca niejako kontynuacją kampanii prezydenckiej, przeplatana działaniami związanymi z wrześniową kampanią referendalną. To kampania, w wyniku której jedno ugrupowanie przejęło w praktyce pełnię władzy w Polsce; żadnej partii po 1989 roku nie udało się utworzyć rządu bez konieczności szukania koalicjanta – koalicjantów zwycięskie ugrupowanie znalazło na etapie tworzenia list wyborczych; to kampania, w której kandydaci po raz pierwszy na taką skalę korzystali z narzędzi komunikowania politycznego praktycznie do momentu rozpoczęcia ciszy wyborczej, wreszcie to kampania, w której w dużej mierze rywalizujące ze sobą ugrupowania postawiły na kobiety. Celem niniejszej publikacji jest próba przyjrzenia się parlamentarnej kampanii wyborczej głównie z perspektywy Lubelszczyzny, chociaż starano się uchwycić również i szerszy, ogólnopolski kontekst.
- ItemObraz kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego w lubelskiej prasie regionalnej(Wydawnictwo KUL, 2015) Łukasik-Turecka, AgnieszkaRola mediów w zakresie informowania i edukowania społeczeństwa jest szczególnie istotna w okresie kampanii wyborczej. Ważne jest, w jaki sposób media przybliżają swym odbiorcom kampanię wyborczą, czy obraz kampanii przedstawiany jest przez pryzmat sylwetek kandydatów, ich działania kampanijne czy może poprzez prezentację instytucji, o których mandaty walczą kandydaci. Niniejszy artykuł ukazuje w jaki sposób przedstawiano kampanie wyborcze do Parlamentu Europejskiego na łamach trzech lubelskich dzienników regionalnych w 2004 i 2009 roku.
- ItemProblematyka bezpieczeństwa w radiowych reklamach wyborczych kandydatów do Parlamentu Europejskiego na Lubelszczyźnie w 2014 roku(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, 2016) Łukasik-Turecka, AgnieszkaArtykuł poświęcony jest nieodpłatnym audycjom komitetów wyborczych emitowanym w Polskim Radiu Lublin przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2014 r. w kontekście problematyki bezpieczeństwa. Celem artykułu było zbadanie, czy ze względu na konflikt zbrojny toczący się na terenie sąsiadującej z województwem lubelskim Ukrainy, w tematyce reklam kandydatów z Lubelszczyzny można znaleźć treści dotyczące bezpieczeństwa państwa, w jakim zakresie takie treści występują, oraz które komitety wyborcze poruszają taką problematykę. Wyniki badań jednoznacznie pokazują, że jedynie połowa z uprawnionych komitetów i to w sposób bardzo odmienny ustosunkowała się w swych audycjach do problemu bezpieczeństwa państwa.
- ItemRadiowa reklama wyborcza w nieodpłatnych audycjach wyborczych radia publicznego(Wydawnictwo Adam Marszałek, 2014) Łukasik-Turecka, AgnieszkaZalety i wady radiowej reklamy wyborczej wynikają z pozytywnych i negatywnych cech radia jako nośnika tychże reklam. Ilekroć w literaturze przedmiotu poruszany jest temat reklamy radiowej, tylekroć przybliżane są wady i zalety jej nośnika. Wynika to z prostego powodu: zarówno zalety, jak i wady radia jako nośnika reklam decydują o skuteczności tych przekazów. W artykule omówiono je w kontekście nieodpłatnych audycji wyborczych, emitowanych w publicznym radiu w Polsce. Praktyka nieodpłatnych audycji wyborczych wyraźnie pokazuje jej mankamenty, co opisano w tekście.
- ItemRealizacja funkcji informacyjnej i edukacyjnej mediów w okresie kampanii wyborczych do PE w Polsce na przykładzie lubelskich dzienników regionalnych(Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, 2015) Łukasik-Turecka, AgnieszkaRola mediów w zakresie informowania i edukowania społeczeństwa jest szczególnie istotna w okresie kampanii wyborczych, szczególnie zaś w okresie kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego. W wyniku przeprowadzonych badań częściowo pozytywnie zweryfikowano hipotezę 1, mówiącą o tym, że: „Funkcja informacyjna i edukacyjna są funkcjami najczęściej realizowanymi w analizowanych mediach w trakcie kampanii wyborczej do PE w Polsce”. Funkcja informacyjna rzeczywiście była realizowana najczęściej; jej realizację można była zaobserwować zazwyczaj w 80-90% przeanalizowanych jednostek tekstowych i tekstowo-graficznych poświęconych kampanii wyborczej do PE. Funkcja edukacyjna natomiast realizowana była znacznie rzadziej, zazwyczaj w mniej niż w 5% przeanalizowanych jednostek. Z kolei hipoteza 2, zakładająca, że: „Artykułów, poprzez które dane medium realizuje funkcję edukacyjną, będzie więcej w roku 2004 niż 2009”, została zweryfikowana pozytywnie. Wszystkie przeanalizowane jednostki częściej realizowały funkcję edukacyjną w 2004 niż w 2009 roku.
- ItemSprawozdanie z webinarium pt. Eksperci w mediach – interpretatorzy, tłumacze rzeczywistości czy aktorzy komunikowania politycznego?(Wydawnictwo KUL, 2021) Łukasik-Turecka, AgnieszkaSprawozdanie z webinarium pt. Eksperci w mediach – interpretatorzy, tłumacze rzeczywistości czy aktorzy komunikowania politycznego?
- ItemTechnika świadectwa w reklamie wyborczej w trakcie parlamentarnej kampanii wyborczej 2015 roku na Lubelszczyźnie(Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2017) Łukasik-Turecka, AgnieszkaNiniejszy artykuł ma za zadanie ukazać, czy i w jakim zakresie zarejestrowane w 6. okręgu wyborczym komitety wyborcze zastosowały w swych reklamach wyborczych technikę świadectwa w trakcie parlamentarnej kampanii wyborczej w 2015 roku. Materiałem badawczym były nieodpłatne audycje wyborcze emitowane na antenie Radia Lublin S.A. w trakcie omawianej kampanii wyborczej, a także reklama wizualna eksponowana pod postacią billboardów i banerów, oraz zamieszczana na oficjalnych stronach internetowych kandydatów. Zastosowaną metodą badawczą była analiza zawartości i analiza porównawcza. W artykule zdefiniowano omawianą technikę, a także ukazano, które komitety wyborcze zastosowały ją. Zaprezentowano również wyniki badań dotyczące osób, które świadczyły na rzecz kandydatów. Wyniki badań ukazano w kontekście innych badań, przeprowadzonych wcześniej wśród poszczególnych elektoratów, gdzie ankietowani ustosunkowali się do wpływu poparcia kandydatów przez innych, bardziej znanych polityków na decyzję wyborczą ankietowanych.
- ItemWizerunek Wałęsy w świetle jego wypowiedzi(Wydawnictwo POLIHYMNIA Sp. z o.o., 2000) Łukasik-Turecka, AgnieszkaNiniejsza publikacja przedstawia postać laureata pokojowej Nagrody Nobla, do tej pory traktowaną głównie jako podmiot polityczny, z innej perspektywy - mianowicie komunikacyjnej, a więc także językowej. Celem pracy było zanalizowanie wypowiedzi tego polityka i określenie, w jakim stopniu język może wpływać na kreowanie wizerunku osoby publicznej. Interpretacja zjawisk językowych, zawarta w tej pracy, nie jest jednakże charakterystyką lingwistyczną. Jest ona pisana z punktu widzenia politologa. Zadanie postawione w pracy miało na celu, poza oczywiście samą analizą tekstów, określenie roli mowy Lecha Wałęsy. Teksty, na których bazowano, analizując wypowiedzi Lecha Wałęsy, zarejestrowane były na kasetach wideo i magnetofonowych. Przy pisaniu pracy korzystano także z transkrypcji tekstów prezydenta zamieszczonych w różnych pismach. Praca ta jest pomyślana jako wstęp do badań nie tylko nad wypowiedziami Lecha Wałęsy, ale także wpływem języka tego polityka na kreowanie wizerunku jego osoby.
- ItemWybory do Parlamentu Europejskiego na Lubelszczyźnie w 2014 roku(Wydawnictwo KUL, 2015) Łukasik-Turecka, AgnieszkaPublikacja poświęcona została wyborom do Parlamentu Europejskiego w oparciu o kampanię wyborczą na Lubelszczyźnie. Rozdziały kolejno poświęcone zostały genezie i specyfice Parlamentu Europejskiego, ukazaniu wyborów do Parlamentu Europejskiego jako miernika rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce, nakreśleniu aksjologicznego tła analizowanej kampanii, pokazaniu rywalizacji wyborczej przez pryzmat problematyki ukraińskiej, problematyce kreacji wizerunku liderów list wyborczych do Parlamentu Europejskiego na Lubelszczyźnie, perswazji retorycznej ukazanej na tle innych sposobów kreowania wizerunku, prezentacji kandydatów na łamach prasy regionalnej, w mediach społecznościowych, a także przy użyciu wizualnej reklamy zewnętrznej oraz reklamy w internecie. Wieloaspektowe ujęcie tematu kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego na Lubelszczyźnie w 2014 roku, zdaniem redaktorki, pozwala na lepsze zrozumienie specyfiki tej kampanii.
- ItemZmiana usytuowania radia w komunikowaniu politycznym(Wydawnictwo KUL, 2018) Łukasik-Turecka, AgnieszkaCelem głównym monografii było wskazanie, na przykładzie polskiej radiofonii, przede wszystkim radiofonii publicznej, obecnego usytuowania radia w komunikowaniu politycznym, natomiast celem pomocniczym zdiagnozowanie czynników wpływających na zmianę umiejscowienia radia w komunikowaniu politycznym. W pracy zdefiniowano terminy „audytywne komunikowanie polityczne” i „polityczna strategia komunikacyjna w obszarze komunikowania audytywnego”, zaprezentowano autorską typologię właściwą dla audytywnego komunikowania politycznego, a także wykazano zmiany usytuowania radia w komunikowaniu politycznym w jego trzech obszarach: radia jako instrumentu propagandy, medium informacji politycznej i instrumentu wyborczego.