Browsing by Author "Łuczyński, Andrzej"
Now showing 1 - 20 of 62
Results Per Page
Sort Options
- ItemAdopcja(Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, 2018) Łuczyński, Andrzej
- ItemAktywność opiekuńczo-wychowawcza a zjawisko ekskluzji społecznej wśród współczesnej młodzieży(Wydawnictwo KUL, 2016) Łuczyński, AndrzejPoznając świat młodzieży, spotykamy się obecnie ze szczególnie niepokojącym zjawiskiem, którym jest dramatyczna sytuacja wykluczenia społecznego – doświadcza jej wielu młodych ludzi. Poprzez zaniedbanie, przemoc i wykorzystywanie życie ludzi młodych ulega dewaluacji i marginalizacji. Niezwykle ważną kwestią wydaje się więc dokonanie gruntownego namysłu nad aktywnością opiekuńczo-wychowawczą i wypracowaniem skutecznych metod pozwalających ograniczyć lub całkowicie wyeliminować zjawisko eks- kluzji społecznej młodzieży. Podjęcie efektywnych działań w tym względzie niesie ze sobą potrzebę zwrócenia szczególnej uwagi na rodzinę i szkołę, które powinny stanowić pozytywny wzór skutecznego wychowania młodego człowieka, oczekującego pomocy, by pokonać swe życiowe trudności i rozterki.
- ItemAktywność opiekuńczo-wychowawcza wobec współczesnych wyzwań(Wydawnictwo KUL, 2016) Łuczyński, Andrzej; Gumińska-Sagan, Ilona
- ItemAutorytet i odpowiedzialność w wychowaniu(Wydawnictwo KUL, 2012) Łuczyński, AndrzejChanges that take place in the field of authority and responsibility inevitably seem to evoke attitudes marked by egoism, penchant for lawlessness and the lack of responsibility for oneself and others in young generation, especially. A lot of pedagogical circles grapple with a serious problem of keeping the correct sense of proportion in autonomy that a young person deserves and expectations and duties set up for them that they have to respect in the name of their own and social good. No wonder that the need to re-establish the authority in upbringing assumes growing importance. Thus, the understanding of the concept of authority and its relation to the responsibility in upbringing is worth exploring. The article raises an issue that would allow parents and form teachers to understand the correct scope of responsibility for young generation and the source, the ways of establishing, exercising and protecting their authority against trends that decrease its instructive value and importance in young people’s lives.
- ItemAutorytet rodziców a styl i jakość życia współczesnej rodziny(Wydawnictwo Akademickie Żak, 2010) Łuczyński, AndrzejIn the postmodern pluralist and individualized society, the lifestyle and the quality of life of the family and the values that it transfers from generation to generation ingrained in parental authority are quite frequently undermined and questioned. As a result, young people often have a lot of idols but in reality nobody to serve as the authority for them, no close person who would help them to determine their own way of life. Hence, it is no surprise that many educators emphasize strongly that each child, in the development of his/her mature personality, needs the parents’ authority, even demands it. A child easily subordinates to the parents’ requirements if only he/she discerns that their authentic care of his/her good - the ability of empathy, sensitivity to harm and readiness for devotion - is expressed in this authority. Later, in his/her adult life, the child will need parental authority to fully realize the potential of his/her capabilities in the social and family life, taking advantage of the parents’ experience and wisdom.
- ItemDrogowskazy wychowania(Wydawnictwo KUL, 2012) Wilk, Stanisław; Kiciński, Andrzej; Łuczyński, Andrzej; Opiela, Maria Loyola; Smagacz, ArkadiuszNiniejsza publikacja poświęcona jest wielkiemu dziełu integralnego wychowania, które znajduje swe urzeczywistnienie w myśli i działalności pedagogicznej Jana Bosko, Edmunda Bojanowskiego i Bronisława Markiewicza. Poprzez ukazanie tej interdyscyplinarnej refleksji nad istotą i wyzwaniami współczesnej edukacji, publikacja daje jasną propozycję pedagogiki odwołującej się do przeszłości, ale jednocześnie otwartej na nowe propozycje i idee. Książka zawiera konkretne propozycje wychowania osoby – od wczesnego dzieciństwa po dorosłość – w edukacji przedszkolnej, szkolnej i pozaszkolnej.
- ItemDuchowość księdza Jana Bosko źródłem jako zamysłu wychowawczego(Wydawnictwo Episteme, 2013) Łuczyński, AndrzejWhile studying life and activities of an eminent teacher, one searches for key ideas, guidelines, concepts which specify and conclude the entire picture of educational conceptions. The Reverend John Bosco, one of the most eminent practitioners of upbringing in the 19th century, on the basis of his life experience and the principle of love which was supported by the foundation of reason and religion, realised that the system of integrative upbringing should be created. As a result of which, a young person got the support concerning physical, social and spiritual development. John Bosco was convinced that the right spirituality on the basis of Catholic faith as an internal pedagogic principle, which reflects on the content, forms and means of education and upbringing, is a condition to be effective as an educator. According to his preventive system, the spirituality which he followed, was expressed by his care for poor and lost people who he wanted to provide with "bread and heaven". Actually, the spirituality of the great educator from Turin is worth exploring. His conceptions of upbringing can be neither understood nor stated without the correspondence to his spiritual and religions life. These days the spirituality of the Reverend John Bosco filled with Christian human love may also be an inspiration for many educators who simultaneously want to develop their spiritual life and be guided by the principle of goodness, kindliness as well as total acceptance and trust in the human-being.
- ItemDzieci w rodzinach zastępczych i dysfunkcjonalnych(Wydawnictwo KUL, 2008) Łuczyński, AndrzejKsiążka składa się z dwóch zasadniczych części; teoretycznej i praktycznej. W pierwszej części, dokonano kompleksowej analizy i refleksji nad rodziną jako środowiskiem wychowawczym stymulującym optymalny rozwój dziecka. Poświęcono również wiele miejsca emocjonalnemu rozwojowi dziecka i zaspakajaniu jego potrzeb oraz problemowi sieroctwa społecznego i jego kompensacji. W części drugiej, przedstawiono podstawowe założenia badawcze oraz charakterystykę zastosowanych metod i sposób przeprowadzenia bań. Dokonano również analizy ilościowej i jakościowej uzyskanych wyników badań empirycznych oraz wyników badań dotyczących realizacji podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych dzieci i młodzieży z rodzin zastępczych i dysfunkcjonalnych w środowisku rodzinnym, szkolnym i koleżeńskim. W tej części publikacji przeanalizowano także wpływ poziomu zaspokojenia podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych na proces socjalizacji dzieci i młodzieży z rodzin zastępczych i dysfunkcjonalnych. Publikacja jest zatem interesującym studium, zawierającym nie tylko opis i ocenę tego, w jakim zakresie wybrane potrzeby fizyczne i psychiczne dzieci i młodzieży z rodzin zastępczych i dysfunkcjonalnych są zaspokajane w tychże rodzinach oraz w szerszym środowisku społecznym ale także wyjaśnieniem, które może pomóc lepiej zrozumieć warunki społeczno-kulturowe rozwoju dziecka
- ItemDzieciństwo w kryzysie a wspierająca rola rodzicielstwa zastępczego(Wydawnictwo KUL, 2011) Łuczyński, Andrzej
- ItemDziecko w przestrzeni życia społecznego(Wydział Zamiejscowy Nauk o Społeczeństwie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Stalowej Woli, 2013) Łuczyński, Andrzej; Daszykowska, Jadwiga
- ItemEducation of young people in Contemporary social space(Spolom, 2013) Łuczyński, AndrzejThe social space, in which a young man grows, is now becoming an important part of teaching reflection coverage including both educative influences of modern culture, and the social functioning of such important educational institutions like family, school, and church. Dissemination is currently hedonistic lifestyle considerably get weaker the moral and intellectual potential of young people and diminishes the importance of basic education institutions as a valuable educational backgrounds of the young generation. What then is the word social space in which young people grow and educate, does it trigger in them desire for good, or does it only offer the system of pseudo values which distort youthful ideals? In this context, the article shows the new measures which should be taken by teachers to support young people in discovering what is valuable in life, good and beautiful. Immutable is the facts that parents, and with them, teachers and educators in solidarity are responsible for the education of the young generation in the rapidly evolving area of human social life.
- ItemEducational Thought and Activities of Fr. Alfonso Maria Fusco for Socially Neglected Children(Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego, 2023) Łuczyński, AndrzejEducators all over the world face the phenomenon of social neglect of children and young people. This phenomenon gives rise to manifold complex problems related to education and socialization of young people, which call for implementing appropriate remedial strategies. The article presents reflection on the educational activities of Alfonso Maria Fusco, an Italian priest, educator and social activist whose life and educational work bring to the fore his original and timeless idea that inspired him to take various initiatives for the good of children. The article can serve contemporary teachers and educators as an important point of reference in the search for valuable pedagogical practices that can significantly enrich their knowledge and educational competences. Moreover, the article inspires educators to undertake educational and preventive initiatives aimed at making the educational space free from the so-called risky behaviours that may emerge in the lives of children and adolescents. Wychowawcy na całym świecie spotykają się ze zjawiskiem zaniedbania społecznego dzieci i młodzieży. Generuje ono w życiu młodych ludzi wiele złożonych problemów o charakterze edukacyjnym i socjalizacyjnym, które domagają się odpowiednich strategii zaradczych. Artykuł prezentuje refleksję nad działalnością wychowawczą Alfonso Marii Fusco, włoskiego duchownego, wychowawcy i społecznika, którego życie i aktywność wychowawcza pozwalają odkryć oryginalny i ponadczasowy zamysł, który inspirował go do podejmowania różnych inicjatyw na rzecz dobra dziecka. Zawarte w artykule treści mogą posłużyć współczesnym nauczycielom i wychowawcom jako ważny punkt odniesienia w poszukiwaniu wartościowych praktyk pedagogicznych, które w sposób istotny mogą wzbogacić ich wiedzę i kompetencje edukacyjne. Ponadto w artykule postuluje się podejmowanie przez pedagogów inicjatyw wychowawczych i profilaktycznych mających na celu czynienie przestrzeni edukacyjnej wolnej od tzw. zachowań ryzykownych, które mogą się pojawić w życiu dzieci i młodzieży.
- ItemEdukacja włączająca w procesie resocjalizacji podopiecznych Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych(Fundacja Pedagogium, 2022) Łuczyński, Andrzej; Socha, MalwinaW artykule przedstawiono badania dotyczące edukacji włączającej, która jest realizowana w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych (MOW). Upowszechnianie się wśród młodzieży ambiwalentnych postaw i wartości, naraża ją na życiową destabilizację i niejednokrotnie prowadzi do niedostosowania społecznego. Edukacja włączająca wpisuje się w nowatorski sposób w organizację wszelkich oddziaływań resocjalizacyjnych, który uwzględnia różnorodność wychowanków i ma służyć szeroko rozumianej ich integracji społecznej i zapobieganiu ponownemu procesowi ich wykluczenia. Dzięki podjętym badaniom nieletni przebywający w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych mogli wyrazić swoje opinie na temat edukacji włączającej, w której aktualnie uczestniczą. Analiza danych z sondażu wykazała, iż podopieczni dostrzegają działania włączające prowadzone przez instytucje oraz wyrażają gotowość do zmiany swojego funkcjonowania. Z badań wynika, że istnieje zasadność skoordynowania współpracy pomiędzy rodzicami a placówkami oraz skierowanie większej uwagi na dbałość o atmosferę panującą w ośrodkach.
- ItemEdukacyjne konteksty więzi rodzinnych(Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT” s. c., 2010) Łuczyński, Andrzej
- ItemFormacja rodziców zastępczych(Wydawnictwo KUL, 2007) Łuczyński, Andrzej
- ItemGeneza i rozwój zorganizowanych działań dla dobra rodziny(Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, 2018) Łuczyński, Andrzej
- ItemInstytucje państwowe i organizacje pozarządowe działające na rzecz rodziny. Wprowadzenie(Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, 2018) Łuczyński, Andrzej
- ItemIntegralne wychowanie młodzieży w pedagogii św. Jana Bosko(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2015) Łuczyński, AndrzejPotrzeba gruntownej refleksji nad zagadnieniami wychowania wynika dziś z konieczności poszukiwania takich koncepcji pedagogicznych, które byłyby zdolne w sposób całościowy (integralny) rozwinąć i ukształtować cały potencjał osobowy młodego człowieka. Obchodzona w tym roku dwusetna rocznica urodzin św. Jana Bosko (1815-1888), wielkiego wychowawcy XIX wieku i twórcy oryginalnego systemu wychowania prewencyjnego staje się okazją do przybliżenia jego oryginalnej myśli pedagogicznej. Artykuł pozwala lepiej zrozumieć działalność pedagogiczną ks. Jana Bosko, u podstaw której leży założenie integralnego wychowania młodzieży. Wskazuje on również współczesnym pedagogom, że zarówno osoba św. Jana Bosko, jak i jego system prewencyjny mogą ciągle inspirować do odkrywania nowych perspektyw w dziedzinie wychowania młodego pokolenia.
- ItemKrystyna Chałas, Moc wychowawcza przypadkowych zdarzeń w świetle introcepcji wartości, Kielce: Wydawnictwo „Jedność” 2011(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2013) Łuczyński, Andrzej
- ItemKs. Jarosław Jęczeń, Człowiek i rodzina w przestrzeni medialnej, Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu 2011(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2013) Łuczyński, Andrzej