Książki/rozdziały (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WNS) by Title
Now showing 1 - 20 of 320
Results Per Page
Sort Options
- Item100 lat socjologii w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Idee - teorie - badania(2018) Szymczak, Wioletta
- Item7 grzechów głównych komitetów wyborczych popełnianych w obszarze nieodpłatnych audycji wyborczych w publicznym radiu(Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, 2015) Łukasik-Turecka, AgnieszkaPoruszając problematykę wykorzystania radia w kontekście emisji na jego falach reklam wyborczych, zazwyczaj podkreślamy słabość tego nośnika reklam. Nie dzieje się to bez przyczyny: słuchanie radia niejako w tle innych czynności, odbiór treści ograniczony jedynie do zmysłu słuchu, wysoka fragmentacja rynku i duże rozproszenie odbiorców to najczęstsze przyczyny takiego stanu rzeczy przywoływane w literaturze przedmiotu. Wady nośnika automatycznie przekładają się na wady emitowanych reklam, które są trudne do wychwycenia i słabo zapadają w pamięć. Stan ten powoduje, że radiowa reklama wyborcza nie cieszy się dużym zainteresowaniem w sztabach komitetów wyborczych bez względu na rodzaj kampanii i to bynajmniej nie ze względu na koszty produkcji czy emisji, które, w porównaniu chociażby z kosztami reklamy telewizyjnej, są niskie. W ostatniej fazie kampanii tj. na 15 dni przed jej końcem na antenie radia publicznego i jego regionalnych rozgłośni częściej usłyszeć można radiową reklamę wyborczą za sprawą emisji nieodpłatnych audycji wyborczych. Komitety wyborcze, które złożą odpowiednie wnioski o przydział czasu antenowego w danej rozgłośni, nie ponoszą kosztów emisji ani realizacji nagrań, chyba że materiał do emisji zdecydują się przygotować poza rozgłośnią. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie najważniejszych błędów-grzechów, które popełniają komitety wyborcze w obszarze nieodpłatnych audycji wyborczych w publicznym radiu.
- ItemA Security Community. Poland and Her Visegrad Allies: the Czech Republic, Hungary and Slovakia(Wydawnictwo KUL, 2013) Gizicki, WojciechThis monograph aims at presenting the character of the Visegrád Group in the area of security. This initiative, being a cooperation platform formed by the Czech Republic, Poland, Slovakia, and Hungary can be seen as a specific security community. This is the main thesis of the discussed study, presented in this book. A starting point for this analysis is a thesis stating the existence of a community of ideas linking the integrating entities, which is present in Karl Deutsch’s communication theory and in the constructivism theory. This translates into the Visegrád Group being treated as a special security community.
- ItemAborcja i eutanazja - dramat współczesnej cywilizacji(Wydział Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Akademia Medyczna w Lublinie, 1996) Kornas-Biela, Dorota
- ItemAbsolwenci Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w służbie „Bogu, ludziom i Ojczyźnie”(Episteme, 2015) Borowska, BarbaraArtykuł przedstawia wspomnienia absolwentów KUL: S. Martyny Marianny Wysockiej OSM, S. Marii Dębowskiej OSM, S. Rajmundy Grażyny Witkowskiej OSM, ks. Stanisława Drąga o swoim dzieciństwie, studiach i pracy w służbie nie tylko Bogu i ojczyźnie, ale przede wszystkim oddaniu dobru innych ludzi. Pomaganie potrzebującym i wspomaganie ich w procesie odzyskiwania sił i pewności siebie wzmacnia poczucie odpowiedzialności za innych.
- ItemAdopcja(Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, 2018) Łuczyński, Andrzej
- ItemAksjologiczne podstawy polityki społecznej w świetle encykliki Caritas in veritate(Wydawnictwo KUL, 2011) Adamczyk, Tomasz
- ItemAktorzy polityczni i media masowe w procesie komunikowania politycznego na poziomie samorządu terytorialnego w okresie kampanii wyborczej. (Przyczynek do problemu zagrożeń wynikających z braku pełnej informacji wyborczej)(Wydawnictwo KUL, 2014) Łukasik-Turecka, AgnieszkaNiniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na pytania: które z narzędzi komunikowania politycznego zdają się być skutecznymi w trakcie samorządowej kampanii wyborczej, a także czy wyborca ma szanse uzyskać rzetelną informację o rywalizujących ze sobą podmiotach politycznych i czy media uzupełniają wyborcom informacje pozyskane z reklam i innych narzędzi komunikowania politycznego, nad którymi całkowity nadzór sprawują aktorzy komunikowania politycznego.
- ItemAktualność koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego(Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP, 2011) Opiela, Maria LoyolaPublikacja ukazuje podstawy koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego oraz jej twórczą realizację przez Siostry Służebniczki z wielkim uwrażliwieniem na potrzeby współczesności. Pozostaje ona wciąż aktualna i inspiruje do podejmowania misji ochrony przez wychowanie, do nowych twórczych działań, realizacji programów pracy wychowawczej i formacyjnej z dziećmi, młodzieżą i ich rodzicami. Zebrany materiał ukazuje, jak ważnym jest przyjęcie za priorytetowe kształtowanie w wychowaniu ludzkiej duchowości. Odniesienie do natury i historii jest oczywiste, ale duchowość jest podstawą i istotą tego, co gwarantuje szacunek dla ludzkiej godności i prawdziwą troskę o dobro osoby.
- ItemAktywność opiekuńczo-wychowawcza a zjawisko ekskluzji społecznej wśród współczesnej młodzieży(Wydawnictwo KUL, 2016) Łuczyński, AndrzejPoznając świat młodzieży, spotykamy się obecnie ze szczególnie niepokojącym zjawiskiem, którym jest dramatyczna sytuacja wykluczenia społecznego – doświadcza jej wielu młodych ludzi. Poprzez zaniedbanie, przemoc i wykorzystywanie życie ludzi młodych ulega dewaluacji i marginalizacji. Niezwykle ważną kwestią wydaje się więc dokonanie gruntownego namysłu nad aktywnością opiekuńczo-wychowawczą i wypracowaniem skutecznych metod pozwalających ograniczyć lub całkowicie wyeliminować zjawisko eks- kluzji społecznej młodzieży. Podjęcie efektywnych działań w tym względzie niesie ze sobą potrzebę zwrócenia szczególnej uwagi na rodzinę i szkołę, które powinny stanowić pozytywny wzór skutecznego wychowania młodego człowieka, oczekującego pomocy, by pokonać swe życiowe trudności i rozterki.
- ItemAktywność opiekuńczo-wychowawcza wobec współczesnych wyzwań(Wydawnictwo KUL, 2016) Łuczyński, Andrzej; Gumińska-Sagan, Ilona
- ItemArtysta i sztuka we współczesnej narracji radiowej(Wydawnictwo KUL, 2015) Wójciszyn-Wasil, AnetaSztuka uważana jest za dziedzinę „medialnie nielogiczną”, nieodpowiadającą oczekiwaniom masowego odbiorcy. Niniejszy artykuł przedstawia analizę wybranych audycji radiowych podejmujących tę tematykę. Wskazuje na trzy odmienne warianty narracyjne. Cykl "W stronę sztuki" jest przykładem autorskiej gawędy badacza sztuki. Radiowy feature Doroty Hałasy i Katarzyny Michalak "Modlitwa Zapomnianej" łączy elementy słuchowiska i reportażu, by zrekonstruować biografię XIX-wiecznej kompozytorki Tekli Bądarzewskiej-Baranowskiej. Z kolei reportaż "Chcę więcej" Bartosza Panka prezentuje osobowość artystyczną Dominika Połońskiego poprzez wypowiedzi samego muzyka. Świadomie konstruowana narracja radiowa pozwala słuchaczowi odkryć, na czym polega wartość sztuki.
- ItemAspiracje edukacyjne licealistów w refleksji badawczej(Difin, 2012) Borowska, BarbaraW szkicu tym zostały przedstawione wybrane problemy dotyczące przemian aspiracji edukacyjnych oraz wyboru drogi kształcenia głównie młodzieży licealnej. Autorka zwraca szczególną uwagę na przewodnią myśl w toczącym się od kilku lat dyskursie w zakresie kształtowania dążeń kolejnych pokoleń nastolatków oraz ich preferencji edukacyjnych. Z wypowiedzi młodzieży wynikało, że zasadniczy wpływ na kształtowanie się zainteresowań edukacyjno-zawodowych wśród licealistów mają: przemiany społeczno-ekonomiczne, czynniki demograficzne, psychologiczne, pedagogiczne i kulturowe. Podjęta przez autorkę analiza aspiracji licealistów z regionu radomskiego wynikała przede wszystkim ze zmian w organizacji polskiej edukacji oraz z transformacji ustrojowej i integracji z Unią Europejską. Wyniki prezentowanego wywiadu są częścią obszernych badań prowadzonych w pierwszej dekadzie obecnego stulecia (2005-2008) w trzech różnych środowiskach regionu radomskiego wśród młodzieży, która kształciła się w liceach wiejskich, w małych miastach i w Radomiu. Badaniami zostało objętych 9 szkół (7 liceów ogólnokształcących publicznych i 2 licea katolickie). Sondaż przeprowadzono na próbie 433 licealistów z 18 klas (9 klas pierwszych i 9 maturalnych) o profilu humanistycznym.
- ItemAudytywna reklama wyborcza jako narzędzie komunikowania politycznego(Wydawnictwo SGGW, 2014) Łukasik-Turecka, AgnieszkaAudytywna reklama wyborcza, w tym reklama radiowa, to narzędzie komunikowania politycznego posiadające zarówno zalety, jak i wady. Zaletą jest możliwość komunikowania się z wyborcami w ramach nieodpłatnych audycji wyborczych w Polskim Radiu i rozgłośniach regionalnych, a także to, iż ten typ reklamy jest odbierany przez słuchaczy jako mniej irytujący od reklamy telewizyjnej. Wadami tego narzędzia są: ograniczenia dotyczące percepcji przekazu jedynie do słuchu, sposób odbioru nośnika medium ograniczający się często do tła dla innych czynności i nie najlepsze godziny nieodpłatnych audycji wyborczych w publicznym radiu. Mimo wad tego narzędzia należy pamiętać, iż rezygnacja z jego zastosowania może zwiększyć szanse przeciwników i oddalić sukces wyborczy. Zaledwie niewielki odsetek społeczeństwa deklaruje, że w ogóle nie słucha radia, zatem nikt, komu zależy na sukcesie wyborczym, nie powinien rezygnować z reklamy audytywnej.
- ItemAutentyczność i duchowość. Księża w opinii polskiej młodzieży. Analiza socjologiczna(Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin, 2020) Adamczyk, TomaszMonografia stanowi analizę ogólnopolskich badań socjologicznych przeprowadzonych w 2020 roku, wśród uczniów szkół średnich - liceów, techników i szkół branżowych, za pomocą internetowego kwestionariusza ankiety pt. „Ksiądz w świadomości polskiej młodzieży 2020 r.”. Kwestionariusz ankiety składał się z 25 pytań, z których część miała charakter otwarty. Po krótkim wprowadzeniu teoretycznym na temat osób duchownych oraz przedstawieniu stanu badań socjologicznych dotyczących księży, autor charakteryzuje badaną zbiorowość, jej religijność i poglądy na wybrane tematy moralne oraz postawy wobec zinstytucjonalizowanej religii. Następnie oddaje głos młodzieży, aby poznać jej opinię na temat duszpasterzy - sposobu sprawowania przez nich swoich funkcji, wypełniania obowiązków, postawy wobec wiernych, cenionych i nietolerowanych zachowań oraz oczekiwań zarówno wobec duchownych (wzór i antywzór osobowy księdza), jak i form pracy duszpasterskiej. Prowadzone analizy empiryczne zawierają wprowadzenie teoretyczne, w skrótowy sposób przedstawiające główne procesy przemian religijnych. Rozważania socjologiczne nie abstrahują również od problemów trudnych dla instytucji Kościoła, będących przedmiotem dyskursu publicznego. Analiza socjologiczna wskazała, że młodzież oczekuje od księży postawy autentyzmu i skupienia na sferze sacrum. Ze względu na bardzo obszerny materiał empiryczny (1396 wypełnionych ankiet), dla odzwierciedlenia sposobu postrzegania badanych kwestii przez młodzież szkół średnich, w książce przywołane zostały liczne wypowiedzi respondentów zaczerpnięte z internetowego kwestionariusza.
- ItemAutonomia czy odłączenie? Rola osoby znaczącej w życiu młodzieży z trudnościami w nauce(Towarzystwo Naukowe KUL, 2004-12-01) Domagała-Zyśk, EwaDuring the adolescence period young people are commonly perceived as these who want to achieve as much independence as it is possible. However, the research show that instead of receiving mature autonomy, they rather experience detachment from their pa rents. This results in worse relationships with their peers and school failure in general. The book shows the importance of social support from the students' significant others (parents, peers and teachers) in the process of doing well at school. In the research project the main focus was to find correlations between the quality of the relationship with significant others and the school success or school failure, which was measured by pupils’ average grades. Participating in the study were 100 children aged 11-13 experiencing school failure (mean school grade 2,9 (FX) or below) and 100 children aged 11-13 without any problems with learning (mean school grade 4,1 (C) or more and the subjective feeling of not experiencing difficulties at learning were taken into account). In each of the groups half of the participants were female and half were male. All the pupils were attending the state primary schools in Lublin, Poland. The main hypothesis of the study was that pupils experiencing school failure differ from these with school success in the quality of the relationship with significant others. This quality means different amount of the perceived social support from their mothers, fathers, peers and teachers. Some other variables were controlled (material status of the child's family, educational level of its parents, legal bonds among the members of the family, number of children in the family). The results show that the main condition of school success there are not the external factors, but the internal subjective conviction about the accessibility of social support from the children's parents, peers and teachers. The conclusion is that in order to help pupils in achieving school success pedagogues should teach them not only academic skills, but show them how to create and support good relations with their significant others.
- ItemAutoportret dziennikarza radiowego. Metarefleksja zawodowa dziennikarzy w reportażach Polskiego Radia(Podlaska Fundacja Wspierania Talentów, 2016) Wójciszyn-Wasil, Aneta
- ItemAutorytet i odpowiedzialność w wychowaniu(Wydawnictwo KUL, 2012) Łuczyński, AndrzejChanges that take place in the field of authority and responsibility inevitably seem to evoke attitudes marked by egoism, penchant for lawlessness and the lack of responsibility for oneself and others in young generation, especially. A lot of pedagogical circles grapple with a serious problem of keeping the correct sense of proportion in autonomy that a young person deserves and expectations and duties set up for them that they have to respect in the name of their own and social good. No wonder that the need to re-establish the authority in upbringing assumes growing importance. Thus, the understanding of the concept of authority and its relation to the responsibility in upbringing is worth exploring. The article raises an issue that would allow parents and form teachers to understand the correct scope of responsibility for young generation and the source, the ways of establishing, exercising and protecting their authority against trends that decrease its instructive value and importance in young people’s lives.
- ItemAutorytet rodziców a styl i jakość życia współczesnej rodziny(Wydawnictwo Akademickie Żak, 2010) Łuczyński, AndrzejIn the postmodern pluralist and individualized society, the lifestyle and the quality of life of the family and the values that it transfers from generation to generation ingrained in parental authority are quite frequently undermined and questioned. As a result, young people often have a lot of idols but in reality nobody to serve as the authority for them, no close person who would help them to determine their own way of life. Hence, it is no surprise that many educators emphasize strongly that each child, in the development of his/her mature personality, needs the parents’ authority, even demands it. A child easily subordinates to the parents’ requirements if only he/she discerns that their authentic care of his/her good - the ability of empathy, sensitivity to harm and readiness for devotion - is expressed in this authority. Later, in his/her adult life, the child will need parental authority to fully realize the potential of his/her capabilities in the social and family life, taking advantage of the parents’ experience and wisdom.
- ItemBeata Szydło vs Ewa Kopacz, Elżbieta Kruk vs Joanna Mucha – kampania kobiet(Wydawnictwo KUL, 2016) Łukasik-Turecka, AgnieszkaKampanię parlamentarną w Polsce w 2015 roku nazwano kampanią kobiet. Największe partie postawiły kobiety na pierwszym planie. Celem artykułu jest ukazanie specyfiki parlamentarnej kampanii wyborczej z 2015 roku z punktu widzenia walki między kobietami-liderkami największych partii: Prawa i Sprawiedliwości oraz Platformy Obywatelskiej na arenie ogólnopolskiej (rywalizacja Szydło-Kopacz) i regionalnej (rywalizacja Kruk-Mucha).